Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Badge +3
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.
Oh ja, da's waar ook want dat is incheck geannuleerd en bestaat heel je 'reis' niet meer 🙂 Scherp!
Reputatie 6
Badge
Probleem is dat je je ophoudt en dat een station geen restaurant of winkelcentrum is. Dan ga ja maar naar Hoog Catherijne 2 minuten lopen verderop.
Badge +3
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.

Dat laatste betwijfel ik (of de 6 uur opnieuw ingaat bij een overstap), maar voor een reisje Helmond - Breda met een paar uurtjes winkelen in Eindhoven is er geen probleem, want Eindhoven heeft 25% open poortjes.

Maar ik denk dat het Pejeka meer om het principe gaat :? Geloof dat ik het niet duidelijker kan maken dan ik al geprobeerd heb.
Wat is het probleem ? Mogen reizigers zich niet ophouden in stations met een geldige incheck ?

Veel stations hebben wel veel winkels of voorzieningen, als je dat een probleem vindt moet NS ze allemaal verwijderen, dan houden we ons daar ook niet meer in op......
Ofwel, met de OV-chipkaart is je service ingeperkt, ondanks dat gesteld werd dat dat niét zo zou zijn. Want een paar uur je reis onderbreken (op de route) is niet meer mogelijk zonder bijbetaling. En dan kan je er hele mooie verhalen aan hangen, maar aan het eind van de lijn komt er linksom of rechtsom gewoon uit dat je met die OV-chipkaart niét dezelfde mogelijkheden hebt als het kaartje van destijds, en dat ons dat wél voorgehouden is.
@iMark
Het gaat bij die discussie niet over mensen die later vertrekken maar over mensen die helemaal niet op reis gaan maar alleen koffie drinken op het station.
Reputatie 7
Badge
@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! :Dnee hoor... Fietste zichtbaar langs de rijwielstalling de straat uit, het dorp in. Je kunt zo nog 2 uur thuis slapen, ontbijten, studeren, schoonmaken, bijv. en om 9 uur op bestemming zijn. Ook kan je op die manier 's-middags in de rookpauze even uit de kantoortoren "bliep" doen, en doorwerken. Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
@MvanGelder
Dat rondhangen op het station mag niet onbeperkt. Ga je op reis dan moet je binnen 35 minuten vertrekken, ga je niet op reis dan moet je binnen een uur weer het station uit.
Badge +3
Zou je dus reizen van Helmond naar Breda (gewoon in één keer of korter dan 35 minuten in Eindhoven of Tilburg) dan kost dat € 14,00.

Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.

Herstel, € 13,00 enkele reis, retour € 26,00
Jouw voordeel/verlies voor NS t.o.v. papieren ticket € 4,60 dus.
Kon het niet meer aanpassen... 😛
Reputatie 7
Badge +3
Artikel 3.3 AVR:

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder. Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs.
Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.


Maar wat is dan de definitie van "onderbreken"? Is dat het station, danwel het OV-chipgebied verlaten? Of is dat zonder het station of OV-chipgebied te verlaten gebruik te maken van de winkeltjes of voorzieningen?
Badge +3
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) 😛
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het gaat bij die discussie niet over mensen die later vertrekken maar over mensen die helemaal niet op reis gaan maar alleen koffie drinken op het station.

Het gaat om reizigers.
Reputatie 7
Badge
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P
bij Culemborg is er een (mijn-naam-is-)hazenpaadje aan t eind van het perron.
@MvanGelder
Dat rondhangen op het station mag niet onbeperkt. Ga je op reis dan moet je binnen 35 minuten vertrekken, ga je niet op reis dan moet je binnen een uur weer het station uit.


In de eerste plaats moet je binnen 30 minuten vertrekken als je begint met je reis, in de tweede plaats mag je heel de dag rondhangen in een station als je maar een geldig kaartje c.q. incheck hebt.

Maar dat is de discussie niet .
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P

Het wordt hoog tijd dat je aan kinderen begint, Robert...
Met een Kids Vrij abonnement van €0,01 per jaar openen zich alle poortjes van Nederland 😉
Reputatie 5
Maar TS begint zijn reis toch ook binnen 30 minuten na inchecken ? Volgens Artikel 3.3 AVR mag/moet dat ... hij stopt alleen ergens voor een ontbijt.
Mijn vraag is, wat classificeert als een onderbreking zoals daar genoemd ? De NS onderbreekt mijn treinreizen geregeld (en langer dan 35 minuten), soms zodanig dat ik moet terugreizen/terugsteken en daar ga ik echt niet voor uit- en inchecken !
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P

Het wordt hoog tijd dat je aan kinderen begint, Robert... Met een Kids Vrij
abonnement
van €0,01 per jaar openen zich alle poortjes van Nederland 😉
Maar wat is dan de definitie van "onderbreken"? Is dat het station, danwel het OV-chipgebied verlaten? Of is dat zonder het station of OV-chipgebied te verlaten gebruik te maken van de winkeltjes of voorzieningen?
Precies. In de voorwaarden reizen op saldo staat onderbreken gedefinieerd als het verlaten van het door kaartlezers omsloten gebied. Het langdurig verblijven binnen dit gebied is dus in de zin van deze voorwaarden geen onderbreking.

Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
Reputatie 5
Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.
Reputatie 5
Dan snap ik niet waarom dit als antwoord is gemarkeerd (door wie ?) :

Nee, als je je reis langer als 35 minuten onderbreekt dien je uit te checken.
Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.
Dan krijg je op alle stations het overstap probleem. Plus het is lang niet altijd mogelijk
Misschien zeg ik wat doms, maar gewoon erkennen dat die hele OV-chipkaart geen succes is en erkennen dat het met de "ouderwetse" kaartjes eigenlijk prima ging, inclusief de strippenkaart voor tram en bus die gewoon bijna 40 jaar uitstekend werkte?
Badge +3

Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.Dan krijg je op alle stations het overstap probleem. Plus het is lang niet altijd mogelijk

Bovendien zeer gevaarlijk bij een roltrap naar beneden, als poortjes niet heel snel open gaan of je je chipkaart moet zoeken in je tas!)

Oh wacht.. dan poortje voor de roltrap naar beneden kan ook bovenaan geplaatst worden natuurlijk... maar bij defect moet dan iedereen met de gewone trap of lift?[/i]

En dan moeten er ook poortjes bij de gewone trappen, en bij alle liften. Een station als Eindhoven heeft al ruim 40 poortjes, dat zouden er bij alle (rol)trappen en liften een veelvoud worden.
Dan snap ik niet waarom dit als antwoord is gemarkeerd (door wie ?) :

Nee, als je je reis langer als 35 minuten onderbreekt dien je uit te checken.


Door een moderator van NS die echter geen reactie geven verder.

Het antwoord is feitelijk wel juist alleen op een andere vraag.
Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Reageer