Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Ik heb dit topic met belangstelling gelezen en daarna de voorwaarden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me gevoelsmatig bij Slidestops aansluit, maar het niet 100% zeker weet. Ik moet er dus nog even wat speurwerk op loslaten. Ik kom er zo snel mogelijk op terug.
Badge +3
Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.
Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Het is niet erg duidelijk wat de regels zijn bij het reizen op saldo.
3. Bij aankomst op mijn bestemmingsstation is onduidelijk hoe lang ik binnen het poortjesgebied mag verblijven voordat ik uitcheck. Als daar een restaurant is (bijvoorbeeld als in Amersfoort) moet ik daar uitgebreid kunnen gaan eten alvorens het station te verlaten.

Mijn conclusie is daarom dat de verplichting om na incheck op het vertrekstation binnen een bepaalde tijd op reis te gaan grote flauwekul is.

Er is bij abonnementen (behalve bij het Voordeelurenabonnement) wel één voorwaarde:
Binnen 6 uur ná inchecken moet je uitchecken, anders ben je het instaptarief (€10) kwijt.
Bij een Voordeelurenabonnement en bij reizen op saldo heb je tot 4 uur 's ochtends
de tijd om uit te checken, zonder dat je (na 6 uur) het instaptarief kwijt raakt.
Geef de reiziger dan de mogelijkheid om een e-ticket bv uit te printen bij de automaat en geef de reiziger de mogelijkheid om bij de automaat een kaartje te kopen met of zonder korting zonder 1 euro toeslag.

Er is geen enkele belemmering om het makkelijker te maken voor de reiziger. Je kan de eenmalige chipkaarten zo ontwerpen dat ze niet in kunnen checken tijdens spitsuren bv.

Ga eens kijken in het buitenland wat er allemaal mogelijk is.
Reputatie 5
Je mag je reis wel onderbreken zolang je wilt als je het OV Chipkaart gebied maar niet verlaat.
Dat kan niet ... als je de NS kaartlezers passeert (naar buiten) is je reis pas onderbroken. Zie post van Bemined met voorwaarden. Het is een soort Catch-22 ...

Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....

Ik heb het helemaal niet over 40% korting of andere dingen om de prijs van een reis onreglementair te ontlopen.

Ik kon vroeger met een papieren kaartje, vol tarief, gewoon op elk station op de route de reis onderbreken zo lang als ik wilde, zo lang ik maar binnen dezelfde dag mijn reis afmaakte. Toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd, werd ons verteld dat dat geen prijsverhoging in zou houden en dat alle faciliteiten die je met je papieren kaartje had, ook zonder meer met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Nou, vertel mij dan maar hou ik dat met de OV-chipkaart moet doen, en als het niet kan, wie heeft wie dan voor de gek gehouden?
We zijn benieuwd maar de voorwaarden lijkt mij wel redelijk duidelijk dat je je reis pas onderbreekt als je het OV Chipkaart gebied verlaat.

Ik ben benieuwd of NS dan ook gaat omroepen bij een verstoring dat mensen na 35 minuten moeten uitchecken omdat ze anders in overtreding zijn.

Maar als het wel zo is, waarom bestaat er zo'n regel ? Het tarief blijft hetzelfde (want eerste incheck telt, de reiziger heeft geen voordeel) en GTBV is niet meer van toepassing, want er wordt een snellere verbinding gevonden.

En als de reiziger moet wachten op een goedkoper tarief, doet hij dat wel bij het beginstation, niet bij het volgende...


Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Ik heb het helemaal niet over 40% korting of andere dingen om de prijs van een reis onreglementair te ontlopen.

Ik kon vroeger met een papieren kaartje, vol tarief, gewoon op elk station op de route de reis onderbreken zo lang als ik wilde, zo lang ik maar binnen dezelfde dag mijn reis afmaakte. Toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd, werd ons verteld dat dat geen prijsverhoging in zou houden en dat alle faciliteiten die je met je papieren kaartje had, ook zonder meer met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Nou, vertel mij dan maar hou ik dat met de OV-chipkaart moet doen, en als het niet kan, wie heeft wie dan voor de gek gehouden?

Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord...
Reputatie 4
Probleem is dat je je ophoudt en dat een station geen restaurant of winkelcentrum is. Dan ga ja maar naar Hoog Catherijne 2 minuten lopen verderop.
Probleem is dat NS de stations zo volstouwt met winkels en restaurants dat ik het verschil met een winkelcentrum niet meer zie. Probleem is ook dat in plaats van de oude in/uitcheckpaal op het perron, er poortjes staan bij de ingang waardoor de winkels en de restaurants opeens achter de incheck zitten.
Ik vind het enorm klantonvriendelijk en ongastvrij dat ik kennelijk niet halverwege mijn reis de tijd mag nemen om iets te eten in 1 van die restaurants zonder dat in- en uitcheckgedoe.



Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Ik heb het helemaal niet over 40% korting of andere dingen om de prijs van een reis onreglementair te ontlopen.

Ik kon vroeger met een papieren kaartje, vol tarief, gewoon op elk station op de route de reis onderbreken zo lang als ik wilde, zo lang ik maar binnen dezelfde dag mijn reis afmaakte. Toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd, werd ons verteld dat dat geen prijsverhoging in zou houden en dat alle faciliteiten die je met je papieren kaartje had, ook zonder meer met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Nou, vertel mij dan maar hou ik dat met de OV-chipkaart moet doen, en als het niet kan, wie heeft wie dan voor de gek gehouden?
Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord...

Blijkbaar kan NS niet zo snel een antwoord bedenken.... jammer.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Dan moet je uitchecken. Na het onderbreken, check je dan eventueel weer in.
De winkels in een station zijn veelal ingesteld op snel en makkelijk, de klant is een reiziger die tussendoor even wat koopt. Het is een ander publiek. De regels in deze zone zijn ingesteld op het reizen met de trein. Uitzonderingen op de uitchekregel zijn vertragingen of een station waar maar eens per uur een trein gaat. Daar is het voorzieningenniveau meestal niet erg hoog.
Het aanpassen van de regels die voor het treinreizen bedoeld zijn om de enkeling die langer binnen het station wil verblijven te gerieven gaat wel erg ver. Die groep is al niet zo groot en die kan volstaan met een half uur na het beeindigen van de reis uit te checken en dan check je meteen weer in, als je er echt nog een uur wilt verblijven.

Ik vraag me af hoeveel mensen in Utrecht, Rotterdam en Den Haag de behoefte hebben om zo lang op een station te verblijven. Zo uitnodigend is het niet, je kunt even snel wat kopen. Ddat is ook het gedrag van het publiek. Geen van de bedrijven zijn ingericht op een langer verblijf.

Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk. Het oprekken van deze voorwaarden leveren ook geen voordeel op. Nu kun je je er een uur bevinden zonder kosten en dat is met een kleine moeite onbeperkt te verlengen. Het heeft ook ongewenste bijeffecten als je de periode van een uur verlengt.

Burger King is echt voor de snelle hap. Met Starbucks ben je na je shot binnen een uur ook ruim klaar.
De minister heeft gelukkig goed gereageerd op de vraag van het D'66-kamerlid.

We wachten de opvatting van NS, middels Klaas-Jan, even af.
Badge +3
Helemaal niets houdt je tegen om (voltarief) een e-ticket te kopen en dat zelf te printen of te importeren in de Reisplanner Xtra app als mobiel ticket (scheelt wat druppels inkt).

Printen bij een balie € 1,- extra (maar dan kan je het net zo goed uit een automaat kopen). Je gaf al aan dat die korting niet zo boeiend was.

Maar als je dan toch korting wilt, koop een actiekaartje of een abonnement. Of koop een (anonieme) ov-chipkaart en laad daar Samenreiskorting op om met iemand mee te kunnen reizen die ook recht op korting heeft.

Het verschilt echt niet zoveel met vroeger hoor, er is nu alleen een spits van 16:00-18:30. Voor een kaartje met korting bij een loket had je vroeger immers ook een stamkaart nodig met daarop je foto en een abonnement (dat was toen een datum-stempel op je stamkaart).

Vind je automaten onhandig? Dan koop een persoonlijke kaart en zet er Automatisch Opladen op (tip: Kies altijd voor € 10,- als je zo weinig mogelijk ongebruikt saldo op een ov-chipkaart wilt hebben).

Voordeel is dan dat je altijd kan gewoon kunt reizen en eventueel saldo opladen pas een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd wordt.
Lees even de discussie, wat TS wil is niet de reis onderbreken, zie reactie 54.

En dit artikel http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html

Als je de reis onderbreekt, ben je in feite verplicht gelijk uit te checken, bij poortjes kan het zelfs niet anders.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die om wat voor reden 35 minuten of langer blijven hangen, denk ook bv aan mensen die wachten op andere mensen om samen verder te reizen.
Helemaal niets houdt je tegen om (voltarief) een e-ticket te kopen en dat zelf te printen of te importeren in de Reisplanner Xtra app als mobiel ticket (scheelt wat druppels inkt).

Printen bij een balie € 1,- extra (maar dan kan je het net zo goed uit een automaat kopen). Je gaf al aan dat die korting niet zo boeiend was.

Maar als je dan toch korting wilt, koop een actiekaartje of een abonnement. Of koop een (anonieme) ov-chipkaart en laad daar Samenreiskorting op om met iemand mee te kunnen reizen die ook recht op korting heeft.

Het verschilt echt niet zoveel met vroeger hoor, er is nu alleen een spits van 16:00-18:30. Voor een kaartje met korting bij een loket had je vroeger immers ook een stamkaart nodig met daarop je foto en een abonnement (dat was toen een datum-stempel op je stamkaart).

Vind je automaten onhandig? Dan koop een persoonlijke kaart en zet er Automatisch Opladen op (tip: Kies altijd voor € 10,- als je zo weinig mogelijk ongebruikt saldo op een ov-chipkaart wilt hebben).

Voordeel is dan dat je altijd kan gewoon kunt reizen en eventueel saldo opladen pas een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd wordt.

Het gaat me helemaal niet om korting of samenreisvoordelen of wat dan ook. Ik wil gewoon met mijn persoonlijke OV-chipkaart net zoals vroeger met het papieren kaartje, de mogelijkheid hebben om op elk station op de route de reis voor onbepaalde tijd te onderbreken (mits ik de reis uiteraard dezelfde dag afmaak). Want dat is me gewoon beloofd, dat de OV-chipkaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als de papieren kaartjes. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Reputatie 5
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Doe je het langer dan moet je uitchecken.
Je onderbreekt je reis pas als je uitcheckt ! Als je binnen de paaltjes blijft is je reis dus niet onderbroken ... ik heb eergisteren een uur op HS gezeten vanwege 'inzet brandweer' ; had ik dan uit moeten checken na 35 minuten ?

Helemaal niets houdt je tegen om (voltarief) een e-ticket te kopen en dat zelf te printen of te importeren in de Reisplanner Xtra app als mobiel ticket (scheelt wat druppels inkt).

Printen bij een balie € 1,- extra (maar dan kan je het net zo goed uit een automaat kopen). Je gaf al aan dat die korting niet zo boeiend was.

Maar als je dan toch korting wilt, koop een actiekaartje of een abonnement. Of koop een (anonieme) ov-chipkaart en laad daar Samenreiskorting op om met iemand mee te kunnen reizen die ook recht op korting heeft.

Het verschilt echt niet zoveel met vroeger hoor, er is nu alleen een spits van 16:00-18:30. Voor een kaartje met korting bij een loket had je vroeger immers ook een stamkaart nodig met daarop je foto en een abonnement (dat was toen een datum-stempel op je stamkaart).

Vind je automaten onhandig? Dan koop een persoonlijke kaart en zet er Automatisch Opladen op (tip: Kies altijd voor € 10,- als je zo weinig mogelijk ongebruikt saldo op een ov-chipkaart wilt hebben).

Voordeel is dan dat je altijd kan gewoon kunt reizen en eventueel saldo opladen pas een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd wordt.
Het gaat me helemaal niet om korting of samenreisvoordelen of wat dan ook. Ik wil gewoon met mijn persoonlijke OV-chipkaart net zoals vroeger met het papieren kaartje, de mogelijkheid hebben om op elk station op de route de reis voor onbepaalde tijd te onderbreken (mits ik de reis uiteraard dezelfde dag afmaak). Want dat is me gewoon beloofd, dat de OV-chipkaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als de papieren kaartjes. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Antwoord blijft weer uit...
Even voor half zeven inchecken met je dalvrij, daarna twee uur je bed in en dan vertrekken in de spits. Bij controle zeg je dat je tussendoor aan het mediteren was en noem je een stationnetje dat je reeds gepasseerd bent. Genoeg trajecten waar dit misbruik mogelijk is.
Het antwoord is vrij simpel, de consument is voor de gek gehouden dat het OV niet duurder zou worden met de OV Chipkaart.

Een van de talloze nadelen.
Ja en dat mag niet, want je moet binnen 30 minuten vertrekken.
Het antwoord is vrij simpel, de consument is voor de gek gehouden dat het OV niet duurder zou worden met de OV Chipkaart.

Een van de talloze nadelen.

En dat is dan nog tot daar aan toe. Laat men dat dan ook ruiterlijk bekennen. Maar dan stel ik daar een vraag over die niks met kortingen of samenreisbiljetten te maken heeft, en wat krijgt ik? Een antwoord waarin wordt geschermd met kortingen en samenreisvoordelen en andere zaken waar ik het nooit over heb gehad, laat staan dat ik die in het geding heb gebracht.

Maar laat ik het dan nog een keer in Jip-en-Janneke-taal uitleggen.

Als ik "vroeger" (tot voor kort) met een papieren kaartje op weg ging van Helmond naar Den Haag, kon ik gewoon in Rotterdam uitstappen om te gaan lunchen met vrienden, of te gaan winkelen, of wat dan ook, en dan na 2 of 3 uur stapte ik met hetzelfde kaartje (vol tarief, het gaat niet over kortingen) weer in de trein op Rotterdam CS en maakte mijn reis naar Den Haag af.

Met de OV-chipkaart kan dit niet meer zonder extra te moeten betalen. Mijn vraag is dan simpelweg "Waarom niet" en hoe het kan dat dat niet meer mogelijk is, want bij de invoering van de OV-chipkaart is ons toch heus voorgehouden dat die dezelfde mogelijkheden als het traditionele papieren kaartje zou bieden en dat het niet duurder zou zijn.
Ik weet dat zoiets niet mag, maar krijg er een beetje groepsretourgevoelens bij.
Het kan niet in deze situatie omdat je al bent vertrokken van je beginstation, je kan dus moeilijk weer naar je bed.
Reputatie 3
Je kunt vlak voor de spits inchecken en dan de hele spits door in de trein blijven zitten. De echte drukte begint pas een uur later, maar het is een kleine minderheid die langer dan een uur reist. En het is een nog kleinere minderheid die onderweg twee uur gaat zitten ontbijten. En in die tijd wordt niet eens een plaats in de trein bezet. Er is dus geen reden voor de NS om daar moeilijk over te doen. De bewijslast ligt bij de NS, maar als je het bonnetje van het ontbijt bewaart kun je aantonen dat je niet te vroeg hebt ingecheckt.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Doe je het langer dan moet je uitchecken.
Je onderbreekt je reis pas als je uitcheckt ! Als je binnen de paaltjes blijft is je reis dus niet onderbroken


Dus? Hoe staaf je die beweringen?
Je kunt vlak voor de spits inchecken en dan de hele spits door in de trein blijven zitten. De echte drukte begint pas een uur later, maar het is een kleine minderheid die langer dan een uur reist. En het is een nog kleinere minderheid die onderweg twee uur gaat zitten ontbijten. En in die tijd wordt niet eens een plaats in de trein bezet. Er is dus geen reden voor de NS om daar moeilijk over te doen. De bewijslast ligt bij de NS, maar als je het bonnetje van het ontbijt bewaart kun je aantonen dat je niet te vroeg hebt ingecheckt.

Handig dat reageren op een topic van meer dan een jaar geleden.

Reageer