beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Toch heb ik daar inmiddels ook mensen problemen mee zien krijgen, want het inchecktijdstip verraadt bij controle 2 uur later dat je niet binnen 30 (of 35?) minuten bent gaan reizen.
Reputatie 7
Badge
@Pejeka
Het draait om fraude. Je wilt niet dat iemand die 's morgens ergens naar toe gaat na het uitchecken gelijk weer incheckt, vervolgens zogenaamd acht uur lang gaat ontbijten en dan goedkoop terugreist naar huis onder het mom van een overstap.

en helaas zijn er zulke mensen: onlangs om 6.30 gezien: een meid komt aanfietsen, bliep, en fietst weer weg.
Reputatie 7
Badge +3
En die angst voor fraude hangt weer samen met het gekozen systeem. Dat krijg je wanneer je niet goed nadenkt over de consequenties van bepaalde keuzes.
@Pejeka
Het draait om fraude. Je wilt niet dat iemand die 's morgens ergens naar toe gaat na het uitchecken gelijk weer incheckt, vervolgens zogenaamd acht uur lang gaat ontbijten en dan goedkoop terugreist naar huis onder het mom van een overstap.
Reputatie 7
Badge +3
Dat ligt puur aan het systeem waarvoor in Nederland is gekozen. De Oyster Card in Londen houdt gewoon bij wat je gedurende een dag aan trips maakt. Wanneer je het vergelijkbare bedrag van een dagkaart hebt bereikt dan zijn alle volgende trips gedurende die dag gratis. Men noemt dat de "price cap"
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/price-capping
Het grootste voordeel hiervan is de flexibiliteit. Wanneer je op saldo reist hoeft je nooit van te voren te bedenken of het misschien voordeliger zou kunnen zijn om een dagkaart te kopen.
Dat lijkt me toch vrij simpel, vroeger kon de NS niet zien dat je je reis voor lange tijd onderbrak. Nu met de chipkaart kan dat wel en dus kan zo'n actie extra belast worden. Het argument dat de NS niet weet of je na uitchecken later nog doorreist telt niet, want achteraf zouden ze eenvoudig de langeafstandskorting kunnen verrekenen.

Maar zoals ik al zei, zoek er niet teveel achter. De NS kan nu extra kosten in rekening brengen en doet dat ook. Blijkbaar is de verwachting dat deze strategie gunstig uitpakt.
Zoiets werd ons ook gezegd bij de conversie van gulden naar euro. In zuidelijke landen is de burger niet zo goedgelovig. Die hebben 20 jaar lang dubbele prijzen geadverteerd om te voorkomen dat de conversie voor stiekeme prijsverhoging zou worden gebruikt. Iets dat in Nederland schering en inslag was: kop koffie ging van 2 gulden naar 2 euro, bijv.

Ben het met je eens dat de invoering van de euro ons ook aardig wat gekost heeft, maar daar gaat het nu niet om.

Het gaat nu om de NS en de service die ze bieden. En toen de OV-chipkaart een paar jaar geleden werd ingevoerd, werd ons voorgehouden dat die kaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als het tot dan toe gebruikelijke papieren kaartje.

Dus nogmaals: waarom kon ik destijds, een paar jaar geleden, met het papieren kaartje mijn reis wel kosteloos onderbreken op iedere plaats op de route, en nu met de OV-chipkaart niet meer?
Reputatie 7
Badge
Zoiets werd ons ook gezegd bij de conversie van gulden naar euro. In zuidelijke landen is de burger niet zo goedgelovig. Die hebben 20 jaar lang dubbele prijzen geadverteerd om te voorkomen dat de conversie voor stiekeme prijsverhoging zou worden gebruikt. Iets dat in Nederland schering en inslag was: kop koffie ging van 2 gulden naar 2 euro, bijv.
[Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
in het businessmodel van het hele OVchip systeem is dit een terugverdienfactor


Maar ons werd destijds toch gezegd dat er niets zou veranderen dat je met de OV-chipkaart gewoon dezelfde voorwaarden en mogelijkheden had als met het papieren kaartje?
Reputatie 7
Badge
[Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
in het businessmodel van het hele OVchip systeem is dit een terugverdienfactor
Simpel: Omdat na 35 minuten je reis opgesplitst wordt in twee losse reizen, en dus de langeafstandkoting Helmond - Breda vervalt. Je betaalt (voltarief) € 3,20 voor Helmond - Eindhoven en € 10,80 voor Eindhoven - Breda. Totaal dus € 14,00.


WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).

Dat is dus niet de bedoeling, DAAROM als je niet binnen 35 minuten verder (of terug) reist is het een nieuwe reis.

Maar wat je wilt kan dus gewoon nog steeds -een onderbreking van meedere uren in Eindhoven- als je reist op een e-ticket (uitgeprint of in de Reisplanner Xtra app).

Dat is dan precies het papieren/digitale kaartje waar je aan refereert, en scheelt je dus die € 1,00 voor als je het met een ov-chipkaart zou doen (in de daluren zelfs maar € 0,60)

Helder zo :?


Nee. Want als ik NS betaal om vervoerd te worden van Helmond naar Breda op pakweg 23 april, en ik besluit op 23 april mijn reis in Eindhoven te onderbreken, daar te gaan winkelen en een paar uur later door te reizen naar Breda, dan kost dat de NS geen cent extra, want ik doe gewoon waar ik voor betaald heb, namelijk: op 23 april gebruik maken van de de trein om van Helmond naar Breda te komen. Ik reis geen kilometer extra door die onderbreking. Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).
Tot een paar jaar geleden was een Dagretour of Weekendretour als gevolg van
de lange afstandskorting goedkoper dan de aanschaf van 2 enkele reizen.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om, net als in Londen, er voor te zorgen dat
de terugreis op basis van deze lange afstandskorting wordt berekend,
zodat de prijs van de reis, ongeacht of dat deze onderweg wordt onderbroken
op basis van her werkelijk afgelegd km's per dag of weekend wordt berekend?
Daarmee geef je in feite aan dat het huidige systeem niet geschikt is voor de trein.

Ik begrijp de logica, maar kloppen doet het niet.
Badge +3
Simpel: Omdat na 35 minuten je reis opgesplitst wordt in twee losse reizen, en dus de langeafstandkoting Helmond - Breda vervalt. Je betaalt (voltarief) € 3,20 voor Helmond - Eindhoven en € 10,80 voor Eindhoven - Breda. Totaal dus € 14,00.


WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).

Dat is dus niet de bedoeling, DAAROM als je niet binnen 35 minuten verder (of terug) reist is het een nieuwe reis.

Maar wat je wilt kan dus gewoon nog steeds -een onderbreking van meedere uren in Eindhoven- als je reist op een e-ticket (uitgeprint of in de Reisplanner Xtra app).

Dat is dan precies het papieren/digitale kaartje waar je aan refereert, en scheelt je dus die € 1,00 voor als je het met een ov-chipkaart zou doen (in de daluren zelfs maar € 0,60)

Helder zo :?
Volgens mij moet je er niet teveel achter zoeken. Het is gewoon een regel die de NS ingesteld heeft. Op lange reizen verdient de NS meer dan op korte, dus wordt het maken van lange reizen gestimuleerd d.m.v. een korting. Net als b.v. kwantum-korting in de supermarkt; 2e product voor de halve prijs krijg je ook alleen als je 2 producten tegelijk koopt.

Ik koop geen twee producten tegelijkertijd. Ik koop 1 product: vervoer van Helmond naar Breda. En dat product wordt niet duurder voor NS als ik in Eindhoven uitstap, daar twee uur ga winkelen, en vervolgens de rest van de reis naar Breda maak. Ik maak namelijk op geen enkele manier extra gebruik van de diensten van NS. Waarom rekent NS me daar tegenwoordig dan wél meer voor, terwijl dat in de tijd van het papieren kaartje gewoon mogelijk was?
Volgens mij moet je er niet teveel achter zoeken. Het is gewoon een regel die de NS ingesteld heeft. Op lange reizen verdient de NS meer dan op korte, dus wordt het maken van lange reizen gestimuleerd d.m.v. een korting. Net als b.v. kwantum-korting in de supermarkt; 2e product voor de halve prijs krijg je ook alleen als je 2 producten tegelijk koopt.
Het is gewoon erg lastig om bij reizen met een ov-chipkaart te bepalen of je op doorreis bent of twee aparte reizen maakt. Verlaat je het station (door poortjes), dan heb je 35 minuten dus of anders is het een nieuwe reis.

Ben je dat van plan? Dan niet uitchecken (in geval van paaltjes) of koop een e-ticket.
Moet je per sé door poortjes? Dan koop een € 1,08 e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en open daarmee alle poortjes in Nederland.

Huur ik in Utrecht een OV-fiets en lever ik die een paar uur later weer in, en dan naar Amsterdam ga en daar ook voor een paar uurtjes een OV-fiets huur, dan heb ik minder dan 24 gebruik gemaakt van een OV-fiets maar ik betaal voor twee keer huren...


Ik snap de redenatie nog steeds niet. Stel, ik reis van Venlo naar Utrecht. Of ik de reis nou onderbreek of niet in Eindhoven (ligt dus gewoon op de route), dat kost NS geen cent meer, immers, de prestatie die ze heeft geleverd, is: mij vervoeren van Venlo naar Utrecht. Ik maak voor geen stuiver méér gebruik van de diensten van NS. Dus waarom kon dat vroeger wel en nu niet meer met die poortjes (of ja, het kan nog wel, maar dan kost het me opeens extra geld)...


Ben nog steeds benieuwd naar de uitleg.
Ben je dat van plan? Dan niet uitchecken (in geval van paaltjes) of koop een e-ticket.
Moet je per sé door poortjes? Dan koop een € 1,08 e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en open daarmee alle poortjes in Nederland.


Op de creatieve toer? Wel goed gevonden trouwens 🙂 Maar volgens mij mag het officieel niet. Wat betreft niet uitchecken bij paaltjes, niemand kan vaststellen dat je langer dan 35 minuten bent weggeweest (je kunt op elk tussenstation een half uur rondgehangen hebben). Je bent volgens mij pas in overtreding op het exacte moment dat je het perron betreedt en al ingecheckt bent. Buiten de NS grenzen heeft de NS niets te zeggen en eenmaal op het perron ben je gewoon ingecheckt. Maar ja, juist bij paaltjes is de scheiding tussen stoep en perron meestal niet zo scherp.
Het is gewoon erg lastig om bij reizen met een ov-chipkaart te bepalen of je op doorreis bent of twee aparte reizen maakt. Verlaat je het station (door poortjes), dan heb je 35 minuten dus of anders is het een nieuwe reis.

Ben je dat van plan? Dan niet uitchecken (in geval van paaltjes) of koop een e-ticket.
Moet je per sé door poortjes? Dan koop een € 1,08 e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en open daarmee alle poortjes in Nederland.

Huur ik in Utrecht een OV-fiets en lever ik die een paar uur later weer in, en dan naar Amsterdam ga en daar ook voor een paar uurtjes een OV-fiets huur, dan heb ik minder dan 24 gebruik gemaakt van een OV-fiets maar ik betaal voor twee keer huren...


Alleen kan je je afvragen waar die 35 minuten vandaan komen. Dat is wel degelijk zo bepaald om meer geld te vangen lijkt het. Met een strippenkaart kon je je reis vroeger een uur of 1,5 uur onderbreken, nu opeens maar 35 min. Een verkapte prijsverhoging dus.

En een los kaartje kopen is duurder of bij een e-ticket te omslachtig.

En NS weet zelf niet eens wat onderbreken van een reis inhoudt.
Het is gewoon erg lastig om bij reizen met een ov-chipkaart te bepalen of je op doorreis bent of twee aparte reizen maakt. Verlaat je het station (door poortjes), dan heb je 35 minuten dus of anders is het een nieuwe reis.

Ben je dat van plan? Dan niet uitchecken (in geval van paaltjes) of koop een e-ticket.
Moet je per sé door poortjes? Dan koop een € 1,08 e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en open daarmee alle poortjes in Nederland.

Huur ik in Utrecht een OV-fiets en lever ik die een paar uur later weer in, en dan naar Amsterdam ga en daar ook voor een paar uurtjes een OV-fiets huur, dan heb ik minder dan 24 gebruik gemaakt van een OV-fiets maar ik betaal voor twee keer huren...


Ik snap de redenatie nog steeds niet. Stel, ik reis van Venlo naar Utrecht. Of ik de reis nou onderbreek of niet in Eindhoven (ligt dus gewoon op de route), dat kost NS geen cent meer, immers, de prestatie die ze heeft geleverd, is: mij vervoeren van Venlo naar Utrecht. Ik maak voor geen stuiver méér gebruik van de diensten van NS. Dus waarom kon dat vroeger wel en nu niet meer met die poortjes (of ja, het kan nog wel, maar dan kost het me opeens extra geld)...
Reputatie 7
Badge
waarom is dat nu opeens, sinds de invoering van de OV-chipkaart, niet meer mogelijk zonder extra kosten?NS heeft een nieuwe inkomstenbron gevonden. Fyra fiasco moet ergens op verhaald worden.
Badge +3
Het is gewoon erg lastig om bij reizen met een ov-chipkaart te bepalen of je op doorreis bent of twee aparte reizen maakt. Verlaat je het station (door poortjes), dan heb je 35 minuten dus of anders is het een nieuwe reis.

Ben je dat van plan? Dan niet uitchecken (in geval van paaltjes) of koop een e-ticket.
Moet je per sé door poortjes? Dan koop een € 1,08 e-ticket enkeltje Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom en open daarmee alle poortjes in Nederland.

Huur ik in Utrecht een OV-fiets en lever ik die een paar uur later weer in, en dan naar Amsterdam ga en daar ook voor een paar uurtjes een OV-fiets huur, dan heb ik minder dan 24 gebruik gemaakt van een OV-fiets maar ik betaal voor twee keer huren...
NS heeft ook nooit geargumenteerd of met bewijzen gekomen waarbij je je reis niet zou mogen onderbreken zonder het OV Chipkaart gebied te verlaten. De begrippenlijst van NS zelf werd daarbij compleet genegeerd zoals al eerder is gezegd.

Hetzelfde geval als later met de OV Fiets voorwaarden.
Ik weet niet anders, of met een papieren kaartje was het al sinds jaar en dag mogelijk om je reis op iedere plaats op de route zo lang te onderbreken als je zelf wilde. Logisch ook, want je betaalde NS voor vervoer van A naar B, en dat je onderweg in plaats C een paar uur bleef hangen, betekende voor NS geen extra kosten, want die hoefde je nog steeds maar alleen van A naar B te vervoeren. Niet dat je dan meer gebruik maakte van de trein, zeg maar.

Dus waarom is dat nu opeens, sinds de invoering van de OV-chipkaart, niet meer mogelijk zonder extra kosten?
1 dat kan nog steeds. Met een los kaartje of e-ticket.

2 omdat de prijzen gelijk zijn getrokken, een retourtje uit de automaat halen is net zo duur als de ov-chipkaart gebruiken (exclusief 1 Euro toeslag voor 't kaartje)


Dit zou niet uit mogen maken! Een los kaartje = 100 % gelijkwaardig aan een incheck met OVstudentenkaart of OV chip. Tenslotte is mijn vervoersbewijs geldig en mag ik onderweg reis evenzo onderbreken. Het feit dat het een papierenkaartje betreft of zo maakt niet conform het doel van het ticket en is anders in strijd met de geest van de wet.

Reageer