Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

1 dat kan nog steeds. Met een los kaartje of e-ticket.

2 omdat de prijzen gelijk zijn getrokken, een retourtje uit de automaat halen is net zo duur als de ov-chipkaart gebruiken (exclusief 1 Euro toeslag voor 't kaartje)


Maar waar is dan die "korting" gebleven die je vroeger voor een retourtje had? Ofwel: een retourtje was zeg maar 30% goedkoper dan twee enkeltjes?
Waar denk je ? 😃
Reputatie 7
Badge +4
Niet waar je misschien denkt.:D Vlak voordat twee keer een enkele reis gold, is de enkele reisprijs verlaagd tot de helft van het retour. En daarmee kon het systeem van twee enkele reizen zonder prijsverhoging voor de consument ingevoerd worden.
Die korting is gebleven waar hij hoort, bij de consument.
Niet waar je misschien denkt.:D Vlak voordat twee keer een enkele reis gold, is de enkele reisprijs verlaagd tot de helft van het retour. En daarmee kon het systeem van twee enkele reizen zonder prijsverhoging voor de consument ingevoerd worden.
Die korting is gebleven waar hij hoort, bij de consument.


Klopt niet. Vlak voor de systeemwissel betaalde ik ca. 3 euro enkele reis Eindhoven, retour was ca. 4,90 euro. Toen de OV Chipkaart kwam, betaalde ik 2,80 enkele reis, dus 5,60 retour... dus wie houdt wie nou voor de gek?
Reputatie 7
Badge +4
Lees nog maar eens na wat ik schreef. Het is aan te tonen dat de toenmalige retourprijs, gedeeld door de helft, tot enkele reisprijs is gemaakt.
Reputatie 4
Badge
In mijn herinnering is een enkele reis inderdaad relatief goedkoper geworden, maar een retour is wel extra in prijs omhoog gegaan. Dit zou "budget" neutraal gedaan zijn en aangezien er waarschijnlijk meer retouren (en weekendretouren) werden verkocht dan enkele reizen, hoefden de retouren procentueel minder te stijgen dan de enkele reizen procentueel goedkoper werden.

Er is wel een tijdje geweest, een jaar of zo, dat heen en weer reizen op saldo met de ov-chipkaart gelijk was aan de retour prijs. Het papieren enkele reis kaartje was echter duurder dan een enkele reis op saldo. In die tijd reisde ik bijna altijd nog op papier, met name omdat vaak op een andere vervoerder moest overstappen en de overgang met de ov-chipkaart niet goed geregeld was. Als ik echter een enkele reis met NS maakte, ging ik toch voor reizen op saldo.
Het is algemeen bekend dat de OV chipkaart heeft geleid tot hogere prijzen en de korting is zeker niet bij de consument terecht gekomen.

Maar het is wel off topic zo.
Reputatie 4
Badge
Even zoeken, maar het staat b.v. in dit advies aanvraag aan het locov uit 2009:
http://locov.nl/Images/Locov%202009-138%20Adviesaanvraag%20tarieven%202010%20getekend_tcm311-273881.pdf

Retouren zijn ongeveer 2% extra in prijs verhoogd, enkele reizen ongeveer 3% in prijs verlaagd.
Verder zijn er natuurlijk de via kaartjes afgeschaft.
@Michiel,

Waar wil je eigenlijk een antwoord op en wat wil je bereiken.

Graag een reactie.
@Michiel,

Waar wil je eigenlijk een antwoord op en wat wil je bereiken.

Graag een reactie.


Graag een reactie.
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?


Echt?
@Michiel..
De vraag is toch duidelijk, mag je je reis meer dan 35 minuten onderbreken waarbij je binnen de poortjes/paaltjes verblijft zonder uit te checken om bv te ontbijten.

En zo niet, waar kunnen wij die voorwaarde vinden behalve dat Slidestops het zegt zonder onderbouwing 😃
Ik weet het niet zeker meer, maar eerder is er dacht ik gezegd dat dit gewoon mag.

Ik zou ook niet gauw weten waarom niet, want als je de reis al eerder bent begonnen blijf je tegen daltarief reizen, daar heeft om de 35 minuten uit en weer inchecken niets mee te maken verder.

Bij een langdurige vertraging zou je dan ook uit en opnieuw in moeten checken.
Artikel 3.3 AVR:

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder. Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs.
Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.
Bedankt Slidestops ;-)

Tijd voor mijn ontbijt, laat ik eens opstaan. 😉
Volgens mij geldt binnen de poortjes blijven niet als onderbreking. Als je overstapt hoef je toch ook niet eerst uit- en weer in te checken omdat je je reis zogenaamd 'onderbreekt'?

Volgens mij is lang rondhangen binnen de poortjes ook niet eenvoudig te controleren. Als je incheckt, instapt, twee stations passeert, uitstapt, twee uur rondhangt en daarna verder reist dan kan een conducteur niet met zekerheid vaststellen dat je zo lang op het laatste station bent geweest. Je had namelijk ook voorafgaand aan je reis, op elk tussenstation en op het laatste station een half uur kunnen wachten.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is hoogst actueel. Mensen winkelen te lang na het inchecken voordat ze in de trein stappen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html
Je mag toch het hele land doorreizen zonder uit te checken, zolang je maar in de goede richting reist ???

Vage reden, zonder rond te hangen kan ik toch ook het hele land doorreizen zonder uit te checken.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt mij ook een onzinnige reden. Wanneer ik om 10.00 uur incheck op Utrecht Centraal, daar een uur blijf en om 11.00 uur in de trein stap, wat is dan het probleem wanneer ik gecontroleerd word?
Reputatie 6
Badge
Probleem is dat je je ophoudt en dat een station geen restaurant of winkelcentrum is. Dan ga ja maar naar Hoog Catherijne 2 minuten lopen verderop.
Wat is het probleem ? Mogen reizigers zich niet ophouden in stations met een geldige incheck ?

Veel stations hebben wel veel winkels of voorzieningen, als je dat een probleem vindt moet NS ze allemaal verwijderen, dan houden we ons daar ook niet meer in op......
@iMark
Het gaat bij die discussie niet over mensen die later vertrekken maar over mensen die helemaal niet op reis gaan maar alleen koffie drinken op het station.
@MvanGelder
Dat rondhangen op het station mag niet onbeperkt. Ga je op reis dan moet je binnen 35 minuten vertrekken, ga je niet op reis dan moet je binnen een uur weer het station uit.
Reputatie 7
Badge +3
Artikel 3.3 AVR:

Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt of als u overstapt naar een andere vervoerder dan NS. U checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens checkt u weer in bij de andere vervoerder. Als tijdens uw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs.
Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.


Maar wat is dan de definitie van "onderbreken"? Is dat het station, danwel het OV-chipgebied verlaten? Of is dat zonder het station of OV-chipgebied te verlaten gebruik te maken van de winkeltjes of voorzieningen?

Reageer