Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het gaat bij die discussie niet over mensen die later vertrekken maar over mensen die helemaal niet op reis gaan maar alleen koffie drinken op het station.

Het gaat om reizigers.
@MvanGelder
Dat rondhangen op het station mag niet onbeperkt. Ga je op reis dan moet je binnen 35 minuten vertrekken, ga je niet op reis dan moet je binnen een uur weer het station uit.


In de eerste plaats moet je binnen 30 minuten vertrekken als je begint met je reis, in de tweede plaats mag je heel de dag rondhangen in een station als je maar een geldig kaartje c.q. incheck hebt.

Maar dat is de discussie niet .
Reputatie 5
Maar TS begint zijn reis toch ook binnen 30 minuten na inchecken ? Volgens Artikel 3.3 AVR mag/moet dat ... hij stopt alleen ergens voor een ontbijt.
Mijn vraag is, wat classificeert als een onderbreking zoals daar genoemd ? De NS onderbreekt mijn treinreizen geregeld (en langer dan 35 minuten), soms zodanig dat ik moet terugreizen/terugsteken en daar ga ik echt niet voor uit- en inchecken !
Maar wat is dan de definitie van "onderbreken"? Is dat het station, danwel het OV-chipgebied verlaten? Of is dat zonder het station of OV-chipgebied te verlaten gebruik te maken van de winkeltjes of voorzieningen?
Precies. In de voorwaarden reizen op saldo staat onderbreken gedefinieerd als het verlaten van het door kaartlezers omsloten gebied. Het langdurig verblijven binnen dit gebied is dus in de zin van deze voorwaarden geen onderbreking.

Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
Reputatie 5
Dan snap ik niet waarom dit als antwoord is gemarkeerd (door wie ?) :

Nee, als je je reis langer als 35 minuten onderbreekt dien je uit te checken.
Reputatie 7
Badge +3
Het is niet erg duidelijk wat de regels zijn bij het reizen op saldo.
1. Wanneer ik incheck, schijn ik binnen 35 minuten te moeten gaan reizen. Behalve natuurlijk wanneer er geen treinen rijden.
2. Wanneer ik overstap op bijvoorbeeld Utrecht Centraal is onduidelijk hoe lang mijn overstaptijd mag duren. Die overstaptijd is nergens gedefinieerd. Volgens mij moet ik uitgebreid kunnen gaan dineren in het poortjesgebied als ik daar zin in heb.
3. Bij aankomst op mijn bestemmingsstation is onduidelijk hoe lang ik binnen het poortjesgebied mag verblijven voordat ik uitcheck. Als daar een restaurant is (bijvoorbeeld als in Amersfoort) moet ik daar uitgebreid kunnen gaan eten alvorens het station te verlaten.

Mijn conclusie is daarom dat de verplichting om na incheck op het vertrekstation binnen een bepaalde tijd op reis te gaan grote flauwekul is.
En daarom moet het antwoord feitelijk ook veranderd worden, want het is gewoon fout.

Je mag je reis wel onderbreken zolang je wilt als je het OV Chipkaart gebied maar niet verlaat.

Het heeft zoals gezegd ook geen enkel effect op het tarief.
Dan snap ik niet waarom dit als antwoord is gemarkeerd (door wie ?) :

Nee, als je je reis langer als 35 minuten onderbreekt dien je uit te checken.


Door een moderator van NS die echter geen reactie geven verder.

Het antwoord is feitelijk wel juist alleen op een andere vraag.
Ik heb dit topic met belangstelling gelezen en daarna de voorwaarden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me gevoelsmatig bij Slidestops aansluit, maar het niet 100% zeker weet. Ik moet er dus nog even wat speurwerk op loslaten. Ik kom er zo snel mogelijk op terug.
Het is niet erg duidelijk wat de regels zijn bij het reizen op saldo.
3. Bij aankomst op mijn bestemmingsstation is onduidelijk hoe lang ik binnen het poortjesgebied mag verblijven voordat ik uitcheck. Als daar een restaurant is (bijvoorbeeld als in Amersfoort) moet ik daar uitgebreid kunnen gaan eten alvorens het station te verlaten.

Mijn conclusie is daarom dat de verplichting om na incheck op het vertrekstation binnen een bepaalde tijd op reis te gaan grote flauwekul is.

Er is bij abonnementen (behalve bij het Voordeelurenabonnement) wel één voorwaarde:
Binnen 6 uur ná inchecken moet je uitchecken, anders ben je het instaptarief (€10) kwijt.
Bij een Voordeelurenabonnement en bij reizen op saldo heb je tot 4 uur 's ochtends
de tijd om uit te checken, zonder dat je (na 6 uur) het instaptarief kwijt raakt.
Reputatie 5
Je mag je reis wel onderbreken zolang je wilt als je het OV Chipkaart gebied maar niet verlaat.
Dat kan niet ... als je de NS kaartlezers passeert (naar buiten) is je reis pas onderbroken. Zie post van Bemined met voorwaarden. Het is een soort Catch-22 ...
We zijn benieuwd maar de voorwaarden lijkt mij wel redelijk duidelijk dat je je reis pas onderbreekt als je het OV Chipkaart gebied verlaat.

Ik ben benieuwd of NS dan ook gaat omroepen bij een verstoring dat mensen na 35 minuten moeten uitchecken omdat ze anders in overtreding zijn.

Maar als het wel zo is, waarom bestaat er zo'n regel ? Het tarief blijft hetzelfde (want eerste incheck telt, de reiziger heeft geen voordeel) en GTBV is niet meer van toepassing, want er wordt een snellere verbinding gevonden.

En als de reiziger moet wachten op een goedkoper tarief, doet hij dat wel bij het beginstation, niet bij het volgende...
Reputatie 4
Probleem is dat je je ophoudt en dat een station geen restaurant of winkelcentrum is. Dan ga ja maar naar Hoog Catherijne 2 minuten lopen verderop.
Probleem is dat NS de stations zo volstouwt met winkels en restaurants dat ik het verschil met een winkelcentrum niet meer zie. Probleem is ook dat in plaats van de oude in/uitcheckpaal op het perron, er poortjes staan bij de ingang waardoor de winkels en de restaurants opeens achter de incheck zitten.
Ik vind het enorm klantonvriendelijk en ongastvrij dat ik kennelijk niet halverwege mijn reis de tijd mag nemen om iets te eten in 1 van die restaurants zonder dat in- en uitcheckgedoe.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Dan moet je uitchecken. Na het onderbreken, check je dan eventueel weer in.
De winkels in een station zijn veelal ingesteld op snel en makkelijk, de klant is een reiziger die tussendoor even wat koopt. Het is een ander publiek. De regels in deze zone zijn ingesteld op het reizen met de trein. Uitzonderingen op de uitchekregel zijn vertragingen of een station waar maar eens per uur een trein gaat. Daar is het voorzieningenniveau meestal niet erg hoog.
Het aanpassen van de regels die voor het treinreizen bedoeld zijn om de enkeling die langer binnen het station wil verblijven te gerieven gaat wel erg ver. Die groep is al niet zo groot en die kan volstaan met een half uur na het beeindigen van de reis uit te checken en dan check je meteen weer in, als je er echt nog een uur wilt verblijven.

Ik vraag me af hoeveel mensen in Utrecht, Rotterdam en Den Haag de behoefte hebben om zo lang op een station te verblijven. Zo uitnodigend is het niet, je kunt even snel wat kopen. Ddat is ook het gedrag van het publiek. Geen van de bedrijven zijn ingericht op een langer verblijf.

Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk. Het oprekken van deze voorwaarden leveren ook geen voordeel op. Nu kun je je er een uur bevinden zonder kosten en dat is met een kleine moeite onbeperkt te verlengen. Het heeft ook ongewenste bijeffecten als je de periode van een uur verlengt.

Burger King is echt voor de snelle hap. Met Starbucks ben je na je shot binnen een uur ook ruim klaar.
De minister heeft gelukkig goed gereageerd op de vraag van het D'66-kamerlid.

We wachten de opvatting van NS, middels Klaas-Jan, even af.
Lees even de discussie, wat TS wil is niet de reis onderbreken, zie reactie 54.

En dit artikel http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html

Als je de reis onderbreekt, ben je in feite verplicht gelijk uit te checken, bij poortjes kan het zelfs niet anders.

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die om wat voor reden 35 minuten of langer blijven hangen, denk ook bv aan mensen die wachten op andere mensen om samen verder te reizen.
Reputatie 5
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Doe je het langer dan moet je uitchecken.
Je onderbreekt je reis pas als je uitcheckt ! Als je binnen de paaltjes blijft is je reis dus niet onderbroken ... ik heb eergisteren een uur op HS gezeten vanwege 'inzet brandweer' ; had ik dan uit moeten checken na 35 minuten ?
Even voor half zeven inchecken met je dalvrij, daarna twee uur je bed in en dan vertrekken in de spits. Bij controle zeg je dat je tussendoor aan het mediteren was en noem je een stationnetje dat je reeds gepasseerd bent. Genoeg trajecten waar dit misbruik mogelijk is.
Ja en dat mag niet, want je moet binnen 30 minuten vertrekken.
Ik weet dat zoiets niet mag, maar krijg er een beetje groepsretourgevoelens bij.
Het kan niet in deze situatie omdat je al bent vertrokken van je beginstation, je kan dus moeilijk weer naar je bed.
Reputatie 7
Badge +4
Je mag je reis 35 minuten onderbreken. Doe je het langer dan moet je uitchecken.
Je onderbreekt je reis pas als je uitcheckt ! Als je binnen de paaltjes blijft is je reis dus niet onderbroken


Dus? Hoe staaf je die beweringen?
Voorwaarden Reizen op saldo bij NS :
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt.
Wat was het fijn geweest als NS deze situatie niet had gecreëerd en gewoon net als vroeger de korting zou baseren op het tijdstip van reizen.
Ik bedoel dit.

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht bij het loket, dan mocht ik onderweg de reis zo lang als ik wilde onderbreken. Ofwel: ik kocht een kaartje van Helmond naar Den Haag, kon in Dordrecht uitstappen als ik daar even koffie wilde drinken bij mijn ouders, en reisde 3 of 4 uur later op hetzelfde kaartje gewoon verder naar Den Haag.

Nu moet ik in- en uitchecken en ben dan duurder uit want:

Ik betaal dan enkele reis Helmond-Dordrecht (17,10) en daarna enkele reis Dordrecht-Den Haag (8,20) = EUR 25,30.

Terwijl een enkele reis zonder onderbreking van Helmond naar Den Haag 21,30 kost.

Ik betaal dan dus 4 euro meer vanwege de onderbreking, terwijl dat vroeger niet gold, dan kon ik gewoon in Dordrecht uitstappen, desnoods een paar uur gaan winkelen of koffiedrinken en doorreizen voor dezelfde prijs.

Ik vind het ook raar dat die onderbreking nu 4 euro kost. Immers, ik heb toch, met of zonder onderbreking, gewoon van dezelfde service gebruik gemaakt? Of moet ik 4 euro betalen omdat ik 1 keer extra van een poortje heb gebruik gemaakt ofzo? Ik snap hem niet.
Dat een onderbreking geld kan kosten omdat de NS een systeem plaatst met vraagtekens is al eerder voorgekomen. Denk aan de periode van voor het, van rit naar reis, tijdperk, echter dat is nu aangepast. Met een kaartje vol tarief, uit de bolle automaat, is het nog mogelijk om voordeliger te reizen dan met de ov chipkaart. Dat de NS zich wederom in een lastig parket weet te manoeuvreren is nou eenmaal zo. Soms moet je een systeem eenvoudig houden. Keep It Stupid Simpel!

Reageer