Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Reputatie 7
Het station is tegenwoordig een plek waar meer te halen dan een trein, aldus NS.

http://www.ns.nl/over-ns/activiteiten/stationsontwikkelingen.html

NS trekt alles uit de kast om het station tot een gebied te maken, waar het prettig winkelen, eten en drinken is, alleen is, door het "onderbrekingsverbod" en de "35 minuten vertrekregeling", de gastvrijheid vergeten. Jammer.

Enne.... met de OV-Chipkaart zou toch alles gemakkelijker en eenvoudiger worden? :?
Om in ieder geval wat praktijkervaring te delen, ik hang nog wel eens meer dan 30 minuten op een station rond zonder uit te checken. Voornamelijk omdat ik even snel naar binnen loop voor een toiletbezoek of iets dergelijks en dan aan de praat raak. Niet uitgecheckt bij paaltje want de bedoeling was snel weer weg te zijn... Werkelijk nog nooit op aangesproken, terwijl ik voornamelijk op eigen OV-kaart reis want hoop gedoe.

Enige keer was een tijdje geleden, tegen een VenS'er bij controle "niet naar de tijd kijken, haha". Reactie was "goh daar heb je lang over gedaan zeg :$". Verders niks, terwijl ik dat wel verwacht had, een teammanager zat tegenover me namelijk.
Reputatie 7
Ik verblijf ook regelmatig tamelijk lang op Rotterdam Centraal. Koffietje en babbeltje met collega doen bij Starbucks, daarna een pastaatje eten bij Julia's of een sateetje bij de Satebar, gevolgd door een ijsje bij LaPlace of van Ola Happiness Station en alvorens de reis huiswaarts te hervatten, nog even bij Appie Togo een paar boodschappen scoren. (Ik mis op het station alleen nog een leuke wijnbar :D)

Ik heb echt nóóit geweten dat dat binnen 35 minuten moet. Voortaan dus met de stopwatch in de aanslag ...gezelligheid kent z'n tijd 😞
Reputatie 4
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.
Wat wel mag is om 8:30 uit checken of eerder en dan om 8:55 weer in te checken. Het gaat immers om de korting. Bij reizen op vol tarief is onderbreking wel toegestaan, omdat je 6 uur de tijd hebt om de bestemming te bereiken. Maar met dal vrij is het niet toegestaan om te onderbreken en verder in de spits te reizen.
Dat eerste heeft nu geen zin meer toch, omdat binnen 35 minuten het tarief niet meer verandert, je blijft dus reizen tegen voltarief.

Mensen schijnen te denken dat mensen hier misbruik van kunnen maken door op een tussenstation te blijven hangen om tegen korting te reizen maar dat is simpelweg niet mogelijk, want je checkt niet uit, ergo je reist al tegen korting of tegen voltarief. Je kan wel van voltarief naar korting gaan, dan moet je inderdaad na 35 minuten wachten opnieuw inchecken, maar dat kan evenwel (en voor hoeveel mensen zou het überhaupt nut hebben, gezien de wachttijd en het vervallen van de lange afstandskorting, dan kan je beter wachten op het beginstation).

De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Reputatie 6
Badge +2
De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Inderdaad. Je hebt hoogstens te maken met een zesuursregel. bijdragevandennis
Reputatie 7
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.


Het leukste is nog dat volgens NS de reiziger op 1, 2 en 3 staat, maar door allerlei onzinnige en onnodige regels waarvan niemand het nut kan uitleggen, voorwaarden die met elkaar in tegenspraak zijn, controledwang en regelzucht, is de reiziger eigenlijk uit het oog verloren.

Als iemand dat graag wil, wat is er dan op tegen om twee uur op het station te verblijven? En wat als straks de Eurostar gaat rijden?
Reputatie 6
Badge
Misschien moet iemand hier een lijstje gaan maken met winkelstraten/centra in de buurt van mega stations (50k+)? Want de stations zelf zijn niet bedoeld om de hele dag uit winkelen te gaan, ook al geeft NS die indruk wel.
Reputatie 7
Om winkelstraten en -centra in de buurt van het station te bereiken moet men het station verlaten en dat kan alleen door uit te checken. De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap.

Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn. Ik vraag me af of en hoe dit daadwerkelijk gehandhaafd wordt en wat de sanctie is als bij controle een verblijf van langer dan 35 minuten wordt geconstateerd. Als er regels zijn, waarop niet gehandhaafd wordt en het niet naleven van die regels ook niet gesanctioneerd wordt dan hebben die regels toch geen enkel nut?
Reputatie 7
Badge +3
Als iemand dat graag wil, wat is er dan op tegen om twee uur op het station te verblijven? En wat als straks de Eurostar gaat rijden?

Dat is geen probleem. Wanneer je per trein naar het vertrekstation van de Eurostar reist, check je bij NS uit voordat je terminal ingaat. Vervolgens verblijf je tot het moment dat de Eurostar vertrekt in de 'steriele' zone.
Badge +3

Klopt niet. Vlak voor de systeemwissel betaalde ik ca. 3 euro enkele reis Eindhoven, retour was ca. 4,90 euro. Toen de OV Chipkaart kwam, betaalde ik 2,80 enkele reis, dus 5,60 retour... dus wie houdt wie nou voor de gek?

Een reis bestaat uit starttarief plus aantal tariefeenheden. Ook al reis je bij wijze van spreken maar 100 meter kost het nog steeds € 2,30. Vandaar dat korte reizen zoals die van jou duurder zijn geworden inderdaad. Op langere afstanden is het verschil tussen 2 enkeltjes en het oude retourtje een stuk kleiner of nihil.
Reputatie 5
Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Die regels zou ik nou eindelijk wel eens willen zien dan ...

Het enige dat er een beetje bij in de buurt komt, was :
Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Maar daar heeft TS aan voldaan, zo te lezen. Alleen stopt hij onderweg even om op een station uitgebreid te ontbijten, zónder uit of in te checken. En een onderbreking is het pas als je uitgecheckt bent ...
Badge +3
Het enige dat er een beetje bij in de buurt komt, was :Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.
Maar daar heeft TS aan voldaan, zo te lezen. Alleen stopt hij onderweg even om op een station uitgebreid te ontbijten, zónder uit of in te checken. En een onderbreking is het pas als je uitgecheckt bent ...

Tja, als je uitcheckt is er natuurlijk niets aan de hand maar da's lastig met poortjes om dan toch in het station te blijven.

Je reis wordt na inchecken >35 min opgeknipt in twee losse reizen je betaalt meer (of misschien minder als het spits/dal uit/in is, met > 35 minuten tussentijd).

Verblijven binnen poortjes op een station tijdens je reis mag gerust langer duren (de 6-uursregel). Je kunt wél in de problemen komen als je vóór de spits incheckt, vervolgens uitgebreid gaat ontbijten of lunchen en dan een trein neemt die >35 minuten na je incheck (spits) vertrekt vanaf dat station.

En als NS niet wil dat ik een uurtje of twee ga winkelen in bijv. Hoog Catharijne (omdat het officiëel dan 2 losse reizen zouden zijn) moeten ze alle poortjes maar sluiten.

Edit: Die poortjes zijn inmiddels gesloten maar het probleem blijft... "Als ik moet uitchecken om lang op een station te verblijven, hoe check ik dan later weer in? (want ik ben helemaal de poortjes niet uit geweest al die tijd)"
Ik heb nog geen officiële reactie voor jullie. Ik ga er alles aan doen voor dit weekend met een onderbouwde reactie te komen.
Ik heb nog geen officiële reactie voor jullie. Ik ga er alles aan doen voor dit weekend met een onderbouwde reactie te komen.

Graag wel een kwalitatief iets betere reactie dan https://forum.ns.nl/abonnementen-2/terugsteekverbod-eindelijk-vervallen-33170/index3.html#post230764
Als je moet inchecken doe je dat bij het begin van de reis met NS. Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van jouw reis met NS, moet je weer uitchecken. Dit geldt ook als je jouw reis onderbreekt of als je overstapt naar een andere vervoerder dan NS. Je checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens check je weer in bij de andere vervoerder.

Als tijdens jouw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.
Reputatie 7
Badge +3
Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein.

Wat kunnen die gevolgen dan zijn en waarom?
Een uitstel van betaling omdat je geen geldig vervoersbewijs hebt.
Als je moet inchecken doet je dat bij het begin van de reis met NS. Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van jouw reis met NS, moet je weer uitchecken. Dit geldt ook als je jouw reis onderbreekt of als je overstapt naar een andere vervoerder dan NS. Je checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens check je weer in bij de andere vervoerder.

Als tijdens jouw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.


De vraag blijft, wat is je reis onderbreken.

Volgens jullie eigen definitie is dat het OV Chipkaartgebied verlaten.

Derhalve volgt nog steeds dat TS tijdens zijn reis best 2 uur mag ontbijten binnen het OV chipkaartgebied ZONDER TUSSENTIJDS UIT EN IN TE CHECKEN.

Toch ?

Dit antwoord is feitelijk niet relevant voor de vraag, dus waarom het gemarkeerd is,.....
Echt veel wijzer worden we hier niet van KJ.
@MvanGelder het gaat niet om het verlaten van "het OV-chipkaartgebied" zoals jij dit noemt of het station. Het gaat simpelweg om het onderbreken van je reis. Dat is niet langer dan 35 minuten toegestaan.
AnnewilNS lees dan even het topic door, volgens jullie eigen voorwaarden is het onderbreken van je reis het verlaten van "het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt"" zoals NS dat noemt.

Zolang je dus binnen "het door de NS kaartlezers omsloten gebied " blijft, onderbreek je je reis niet.

Voorwaarden Reizen op saldo bij NS
Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij u de laatste NSkaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt".

Als ik goed Nederlands kan lezen, mag je dus best 2 uur gebruik maken van een voorziening die binnen het door NS kaartlezers omsloten gebied ligt.
Beste Annewil,

Dat dit niet langer dan 35 minuten is toegestaan, kan ik toch echt niet uit het antwoord van KJ halen.
Dat inderdaad ook nog. Zoals ook al is opgemerkt, bij een grote verstoring moet iedereen dan verplicht uitchecken en weer inchecken.

Maar het gaat zoals al vaker gezegd is, wat is onderbreken bij NS en dat staat duidelijk in de voorwaarden.

Reageer