Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Badge +3
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.

Dat laatste betwijfel ik (of de 6 uur opnieuw ingaat bij een overstap), maar voor een reisje Helmond - Breda met een paar uurtjes winkelen in Eindhoven is er geen probleem, want Eindhoven heeft 25% open poortjes.

Maar ik denk dat het Pejeka meer om het principe gaat :? Geloof dat ik het niet duidelijker kan maken dan ik al geprobeerd heb.
Ofwel, met de OV-chipkaart is je service ingeperkt, ondanks dat gesteld werd dat dat niét zo zou zijn. Want een paar uur je reis onderbreken (op de route) is niet meer mogelijk zonder bijbetaling. En dan kan je er hele mooie verhalen aan hangen, maar aan het eind van de lijn komt er linksom of rechtsom gewoon uit dat je met die OV-chipkaart niét dezelfde mogelijkheden hebt als het kaartje van destijds, en dat ons dat wél voorgehouden is.
Reputatie 7
Badge
@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! :Dnee hoor... Fietste zichtbaar langs de rijwielstalling de straat uit, het dorp in. Je kunt zo nog 2 uur thuis slapen, ontbijten, studeren, schoonmaken, bijv. en om 9 uur op bestemming zijn. Ook kan je op die manier 's-middags in de rookpauze even uit de kantoortoren "bliep" doen, en doorwerken. Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Badge +3
Zou je dus reizen van Helmond naar Breda (gewoon in één keer of korter dan 35 minuten in Eindhoven of Tilburg) dan kost dat € 14,00.

Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.

Herstel, € 13,00 enkele reis, retour € 26,00
Jouw voordeel/verlies voor NS t.o.v. papieren ticket € 4,60 dus.
Kon het niet meer aanpassen... 😛
Badge +3
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) 😛
Reputatie 7
Badge
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P
bij Culemborg is er een (mijn-naam-is-)hazenpaadje aan t eind van het perron.
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P

Het wordt hoog tijd dat je aan kinderen begint, Robert...
Met een Kids Vrij abonnement van €0,01 per jaar openen zich alle poortjes van Nederland 😉
Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Ja, dan moet je een RailRunner kopen (€ 2,50) of een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom (€ 1,08) om het station 'legaal' binnen te komen. 😃 Of tailgaten (mag niet) :P

Het wordt hoog tijd dat je aan kinderen begint, Robert... Met een Kids Vrij
abonnement
van €0,01 per jaar openen zich alle poortjes van Nederland 😉
Reputatie 5
Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.
Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.
Dan krijg je op alle stations het overstap probleem. Plus het is lang niet altijd mogelijk
Misschien zeg ik wat doms, maar gewoon erkennen dat die hele OV-chipkaart geen succes is en erkennen dat het met de "ouderwetse" kaartjes eigenlijk prima ging, inclusief de strippenkaart voor tram en bus die gewoon bijna 40 jaar uitstekend werkte?
Badge +3

Ipv poortjes bij de ingang van een station zou je die kunnen zetten bij de rol trap en liften. Dan is alles opgelost.Dan krijg je op alle stations het overstap probleem. Plus het is lang niet altijd mogelijk

Bovendien zeer gevaarlijk bij een roltrap naar beneden, als poortjes niet heel snel open gaan of je je chipkaart moet zoeken in je tas!)

Oh wacht.. dan poortje voor de roltrap naar beneden kan ook bovenaan geplaatst worden natuurlijk... maar bij defect moet dan iedereen met de gewone trap of lift?[/i]

En dan moeten er ook poortjes bij de gewone trappen, en bij alle liften. Een station als Eindhoven heeft al ruim 40 poortjes, dat zouden er bij alle (rol)trappen en liften een veelvoud worden.
Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.
Badge +3
Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.
Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Geef de reiziger dan de mogelijkheid om een e-ticket bv uit te printen bij de automaat en geef de reiziger de mogelijkheid om bij de automaat een kaartje te kopen met of zonder korting zonder 1 euro toeslag.

Er is geen enkele belemmering om het makkelijker te maken voor de reiziger. Je kan de eenmalige chipkaarten zo ontwerpen dat ze niet in kunnen checken tijdens spitsuren bv.

Ga eens kijken in het buitenland wat er allemaal mogelijk is.

Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....

Ik heb het helemaal niet over 40% korting of andere dingen om de prijs van een reis onreglementair te ontlopen.

Ik kon vroeger met een papieren kaartje, vol tarief, gewoon op elk station op de route de reis onderbreken zo lang als ik wilde, zo lang ik maar binnen dezelfde dag mijn reis afmaakte. Toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd, werd ons verteld dat dat geen prijsverhoging in zou houden en dat alle faciliteiten die je met je papieren kaartje had, ook zonder meer met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Nou, vertel mij dan maar hou ik dat met de OV-chipkaart moet doen, en als het niet kan, wie heeft wie dan voor de gek gehouden?


Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Ik heb het helemaal niet over 40% korting of andere dingen om de prijs van een reis onreglementair te ontlopen.

Ik kon vroeger met een papieren kaartje, vol tarief, gewoon op elk station op de route de reis onderbreken zo lang als ik wilde, zo lang ik maar binnen dezelfde dag mijn reis afmaakte. Toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd, werd ons verteld dat dat geen prijsverhoging in zou houden en dat alle faciliteiten die je met je papieren kaartje had, ook zonder meer met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Nou, vertel mij dan maar hou ik dat met de OV-chipkaart moet doen, en als het niet kan, wie heeft wie dan voor de gek gehouden?

Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord...



Maar nou weet ik nog steeds niet waarom ik mijn reis (op de route) niet meer kosteloos kan onderbreken, terwijl bij de invoering van de OV-chipkaart toch duidelijk gecommuniceerd is dat reizigers er niet op achteruit zouden gaan en alle mogelijkheden die het papieren kaartje bood, gegarandeerd zeker ook met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.Inchecken op A en uitchecken op B zal het nooit worden, want dan kan je dus ook bijvoorbeeld op GVB tarief van Amstel naar Centraal, terwijl de trein gewoon € 2,30 kost.

Maar on topic, onderbreken op je traject mag met een ov-chipkaart ook gewoon, maar 35 minuten later is dat alleen geen overstap meer maar een nieuwe reis dus (als je al uit en weer in moet checken, en de meeste stations hebben geen gesloten poortjes dus ga je gang om dat dan niet te doen)

Of koop een e-ticket A naar B (en terug), dan ben je ook klaar!
Ja maar dat kan niet met 40% korting? Jammer dan...

Strippenkaart en in de trein een kaartje kopen (voor een knaak extra, dank u wel HC, en die waren er altijd, begin jaren 80!) was inderdaad handig, maar dat was vroeger....
Ik heb het helemaal niet over 40% korting of andere dingen om de prijs van een reis onreglementair te ontlopen.

Ik kon vroeger met een papieren kaartje, vol tarief, gewoon op elk station op de route de reis onderbreken zo lang als ik wilde, zo lang ik maar binnen dezelfde dag mijn reis afmaakte. Toen de OV-chipkaart werd geïntroduceerd, werd ons verteld dat dat geen prijsverhoging in zou houden en dat alle faciliteiten die je met je papieren kaartje had, ook zonder meer met de OV-chipkaart zouden blijven bestaan.

Nou, vertel mij dan maar hou ik dat met de OV-chipkaart moet doen, en als het niet kan, wie heeft wie dan voor de gek gehouden?
Ben nog steeds benieuwd naar het antwoord...

Blijkbaar kan NS niet zo snel een antwoord bedenken.... jammer.
Badge +3
Helemaal niets houdt je tegen om (voltarief) een e-ticket te kopen en dat zelf te printen of te importeren in de Reisplanner Xtra app als mobiel ticket (scheelt wat druppels inkt).

Printen bij een balie € 1,- extra (maar dan kan je het net zo goed uit een automaat kopen). Je gaf al aan dat die korting niet zo boeiend was.

Maar als je dan toch korting wilt, koop een actiekaartje of een abonnement. Of koop een (anonieme) ov-chipkaart en laad daar Samenreiskorting op om met iemand mee te kunnen reizen die ook recht op korting heeft.

Het verschilt echt niet zoveel met vroeger hoor, er is nu alleen een spits van 16:00-18:30. Voor een kaartje met korting bij een loket had je vroeger immers ook een stamkaart nodig met daarop je foto en een abonnement (dat was toen een datum-stempel op je stamkaart).

Vind je automaten onhandig? Dan koop een persoonlijke kaart en zet er Automatisch Opladen op (tip: Kies altijd voor € 10,- als je zo weinig mogelijk ongebruikt saldo op een ov-chipkaart wilt hebben).

Voordeel is dan dat je altijd kan gewoon kunt reizen en eventueel saldo opladen pas een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd wordt.
Helemaal niets houdt je tegen om (voltarief) een e-ticket te kopen en dat zelf te printen of te importeren in de Reisplanner Xtra app als mobiel ticket (scheelt wat druppels inkt).

Printen bij een balie € 1,- extra (maar dan kan je het net zo goed uit een automaat kopen). Je gaf al aan dat die korting niet zo boeiend was.

Maar als je dan toch korting wilt, koop een actiekaartje of een abonnement. Of koop een (anonieme) ov-chipkaart en laad daar Samenreiskorting op om met iemand mee te kunnen reizen die ook recht op korting heeft.

Het verschilt echt niet zoveel met vroeger hoor, er is nu alleen een spits van 16:00-18:30. Voor een kaartje met korting bij een loket had je vroeger immers ook een stamkaart nodig met daarop je foto en een abonnement (dat was toen een datum-stempel op je stamkaart).

Vind je automaten onhandig? Dan koop een persoonlijke kaart en zet er Automatisch Opladen op (tip: Kies altijd voor € 10,- als je zo weinig mogelijk ongebruikt saldo op een ov-chipkaart wilt hebben).

Voordeel is dan dat je altijd kan gewoon kunt reizen en eventueel saldo opladen pas een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd wordt.

Het gaat me helemaal niet om korting of samenreisvoordelen of wat dan ook. Ik wil gewoon met mijn persoonlijke OV-chipkaart net zoals vroeger met het papieren kaartje, de mogelijkheid hebben om op elk station op de route de reis voor onbepaalde tijd te onderbreken (mits ik de reis uiteraard dezelfde dag afmaak). Want dat is me gewoon beloofd, dat de OV-chipkaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als de papieren kaartjes. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Helemaal niets houdt je tegen om (voltarief) een e-ticket te kopen en dat zelf te printen of te importeren in de Reisplanner Xtra app als mobiel ticket (scheelt wat druppels inkt).

Printen bij een balie € 1,- extra (maar dan kan je het net zo goed uit een automaat kopen). Je gaf al aan dat die korting niet zo boeiend was.

Maar als je dan toch korting wilt, koop een actiekaartje of een abonnement. Of koop een (anonieme) ov-chipkaart en laad daar Samenreiskorting op om met iemand mee te kunnen reizen die ook recht op korting heeft.

Het verschilt echt niet zoveel met vroeger hoor, er is nu alleen een spits van 16:00-18:30. Voor een kaartje met korting bij een loket had je vroeger immers ook een stamkaart nodig met daarop je foto en een abonnement (dat was toen een datum-stempel op je stamkaart).

Vind je automaten onhandig? Dan koop een persoonlijke kaart en zet er Automatisch Opladen op (tip: Kies altijd voor € 10,- als je zo weinig mogelijk ongebruikt saldo op een ov-chipkaart wilt hebben).

Voordeel is dan dat je altijd kan gewoon kunt reizen en eventueel saldo opladen pas een week of twee later van je bankrekening geïncasseerd wordt.
Het gaat me helemaal niet om korting of samenreisvoordelen of wat dan ook. Ik wil gewoon met mijn persoonlijke OV-chipkaart net zoals vroeger met het papieren kaartje, de mogelijkheid hebben om op elk station op de route de reis voor onbepaalde tijd te onderbreken (mits ik de reis uiteraard dezelfde dag afmaak). Want dat is me gewoon beloofd, dat de OV-chipkaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als de papieren kaartjes. Is dat nou zo moeilijk te begrijpen?

Antwoord blijft weer uit...
Het antwoord is vrij simpel, de consument is voor de gek gehouden dat het OV niet duurder zou worden met de OV Chipkaart.

Een van de talloze nadelen.
Het antwoord is vrij simpel, de consument is voor de gek gehouden dat het OV niet duurder zou worden met de OV Chipkaart.

Een van de talloze nadelen.

En dat is dan nog tot daar aan toe. Laat men dat dan ook ruiterlijk bekennen. Maar dan stel ik daar een vraag over die niks met kortingen of samenreisbiljetten te maken heeft, en wat krijgt ik? Een antwoord waarin wordt geschermd met kortingen en samenreisvoordelen en andere zaken waar ik het nooit over heb gehad, laat staan dat ik die in het geding heb gebracht.

Maar laat ik het dan nog een keer in Jip-en-Janneke-taal uitleggen.

Als ik "vroeger" (tot voor kort) met een papieren kaartje op weg ging van Helmond naar Den Haag, kon ik gewoon in Rotterdam uitstappen om te gaan lunchen met vrienden, of te gaan winkelen, of wat dan ook, en dan na 2 of 3 uur stapte ik met hetzelfde kaartje (vol tarief, het gaat niet over kortingen) weer in de trein op Rotterdam CS en maakte mijn reis naar Den Haag af.

Met de OV-chipkaart kan dit niet meer zonder extra te moeten betalen. Mijn vraag is dan simpelweg "Waarom niet" en hoe het kan dat dat niet meer mogelijk is, want bij de invoering van de OV-chipkaart is ons toch heus voorgehouden dat die dezelfde mogelijkheden als het traditionele papieren kaartje zou bieden en dat het niet duurder zou zijn.
Reputatie 7
Badge +3
"vroeger"
Vroeger was alles beter, gister bijvoorbeeld was het nog (Pinkster)weekend.

Vroeger was alles beter, toen kon je nog gewoon gratis reizen in de bus met een strippenkaart en een stukje plakband.

http://zieer.nl/3112/Vroeger-was-alles-beter

😂
Reputatie 3
Je kunt vlak voor de spits inchecken en dan de hele spits door in de trein blijven zitten. De echte drukte begint pas een uur later, maar het is een kleine minderheid die langer dan een uur reist. En het is een nog kleinere minderheid die onderweg twee uur gaat zitten ontbijten. En in die tijd wordt niet eens een plaats in de trein bezet. Er is dus geen reden voor de NS om daar moeilijk over te doen. De bewijslast ligt bij de NS, maar als je het bonnetje van het ontbijt bewaart kun je aantonen dat je niet te vroeg hebt ingecheckt.

Reageer