Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Je kunt vlak voor de spits inchecken en dan de hele spits door in de trein blijven zitten. De echte drukte begint pas een uur later, maar het is een kleine minderheid die langer dan een uur reist. En het is een nog kleinere minderheid die onderweg twee uur gaat zitten ontbijten. En in die tijd wordt niet eens een plaats in de trein bezet. Er is dus geen reden voor de NS om daar moeilijk over te doen. De bewijslast ligt bij de NS, maar als je het bonnetje van het ontbijt bewaart kun je aantonen dat je niet te vroeg hebt ingecheckt.

Handig dat reageren op een topic van meer dan een jaar geleden.
Reputatie 3
Er is in elk geval iemand die het leest 🤣
Ik vond het wel een leuk verhaal om te lezen, maar de vraag uit de beginpost is, meer dan een jaar later, nog altijd niet beantwoord
Badge +3
Ik ga even los, want verveel me..

In een topic met 300+ reacties is op een gegeven moment alles al wel gezegd, denk ik.

Zie ook vooral geforceerd omreizen door poortjes Sloterdijk en handhaven van het rookbeleid door NS, die je zomaar een halve dag leesvoer opleveren, wil je alles tot je nemen!

Verwacht je bijvoorbeeld echt actie door NS personeel dat ook vrolijk staat te roken waar het eigenlijk niet mag? Ik zeg nee (maar spreek er natuurlijk dezelfde schande van... en kan goed zonder, meestal).

Want waarom zou ik hier niet samen met jullie gezellig een sigaretje opsteken?

"Zeg! Dat is niet de bedoeling en zeker niet het goede voorbeeld" en zo. Iedereen (incl. de overtreders zelf) zijn dat natuurlijk met me eens, en als je dat op die manier zegt zullen ze je niet uitlachen of agressief worden. Voor mij hetzelfde als een fietser die door rood rijdt... "Let je behalve op je telefoon ook even op het andere verkeer dat groen heeft als ze doorrijden?" Nee, je mag geen fietser of de pizzabezorger die het bewust doet voorzichtig omver rijden, helaas...

Dit is ook wel geldig voor dit topic. Wat kan en mag en wat gedoogd wordt of met een omweg eigenlijk niet mag maar toch kan (of moet, want de reisplanner zegt het). Lees verder...

Ik heb in dit topic nog niet veel gezegd (geen reden voor eigenlijk), maar vind de 'belofte' van 15 jaar geleden dat één kaart voor alle OV alles veel makkelijker (en niet duurder!) zou maken op zijn minst niet waargemaakt is. Zelfde over hoe flex is NS Flex eigenlijk.

Veel mensen lopen tegen blijkbaar onoplosbare problemen aan. Vaak dingen die 'vroeger' geen probleem waren, of simpelweg nog niet bestonden.

Daluren met een middagspits en zo, zie (leesvoer) https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Korte_geschiedenis of meerdere vervoerders op het spoor... en poortjes, paaltjes, e-tickets e.d.

Het is wachten op het moment dat je gewoon van adres A naar B kunt reizen (station of bus/tram/metro halte) door simpelweg aan te geven "Ik stap nu in het OV" en "ik ben nu op mijn bestemming", en de bijbehorende rekening krijgt, met natuurlijk een kaartje van je gekozen route.

@ovshitkaart Dat kost je je privacy, inderdaad. De tijd dat je van tevoren je reis aangaf (ik wil van A naar B en de chauffeur of lokettist stempelt het juiste aantal zones af op je lekker anonieme strippenkaart) is voorbij, of heeft sowieso nooit bestaan. Ik heb één keer de bus moeten verlaten omdat de chauffer dat wist. "Zone-grens, jij mag niet verder met je stempel/abonnement, dus er uit Robert" (ze wist nog net mijn naam niet!).

Maar de stempels op een strippenkaart waren ook maar beperkt geldig, want het tijdstip van aanvang reis stond er gewoon bij!

Maar ja, als je dan van Haarlem naar Castricum (of Leiden naar Alkmaar) wilde moest je ook via Beverwijk, of hooguit wist men als je in een trein zat via Sloterdijk (15 km omreizen, want dat is sneller) dat het toegestaan was.

Verschil is dat je dan van tevoren betaalde/afrekende voor een geldig kaartje met de bijbehorende reisopties (van A naar 😎.

Met een ov-chipkaart (en spits/dal) kan dat bijna niet meer, want technisch gezien (poortjes) maak je een reis op uur × van A naar B (eventueel via C), en zal er achteraf iets gecompenseerd kunnen worden (zodra A en B bekend zijn, en via C geldig is).

Voor dit topic houd ik het bij het tijdstip van de stempel op de strippenkaart (afgestempeld voor een reis van X zones vanaf tijdstip Z op station/halte A).

Dat was dus ook heel beperkt houdbaar om ergens te gaan lunchen en dan een volgende bus te nemen. Met een treinkaartje voor die dag meestal geen probleem natuurlijk, zolang er nog geen HC langs was gekomen om het te 'knippen' (stempel dus, gecontroleerd in trein X op tijdstip Y).

Daar kwam je dus wel of niet mee weg (kaartje van A naar B gestempeld op tijdstip ×), bij een lange onderbreking van je reis! Die stempel/controle heet tegenwoordig een incheck, en langer verbllijf op C moet je dan soms (want er zijn op sommige stations poortjes) uitchecken,

Echt veel anders t.o.v. vroegâh werkt het eigenlijk niet eens, afgezien van starttarief voor een rit (binnen 35 minuten overstaptijd gratis) of betalen voor omreizen (van A naar B via C).

On topic, dat stempeltje voor reizen van A naar ergens op je strippenkaart dus.
Die had absoluut een houdbaarheidstijdstip... bij controle!
Om even terug te komen op een eerder gestelde vraag, of je ooit langer dan een uur op het station zou willen lunchen.....hoe zit dat nou met die stationshuiskamers? Op Den Haag CS zit er een die er wel echt gezellig uitziet, mocht je nou met anderen zijn kan ik het me best voorstellen dat je op een gegeven moment besluit om daar uitgebreid te gaan zitten. Dan moet er dus ieder half uur iemand naar beneden rennen met alle chipkaarten om ze opnieuw in te checken of is dit gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen, terwijl er helemaal geen intentie is om misbruik te maken van de regels?
Reputatie 7
Badge +4
Intenties zijn niet in het geding bij een computergestuurd systeem. Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.
Intenties zijn niet in het geding bij een computergestuurd systeem. Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.

Sluit ik mij bij aan.
Badge +3
Ik ook, want genoeg 'meevervuild'

Afgezien van de nuttige info natuurlijk over 6-uurs regel(s), en hoe dat zich verhoudt bij reizen met verschillende vervoerders en e-tickets.

333 reacties is genoeg, voor je het weet staat de teller op 666 👿
Reputatie 6
Badge +2

In dit topic is de definitie van het onderbreken van een reis aan de orde geweest, maar die is alleen in de voorwaarden vermeld voor reizen op saldo. Voor bijvoorbeeld NS Flex Dal Vrij staat er alleen (in de algemene voorwaarden, in die voor Flex staat er niets over) "Aan het eind van uw reis met NS, moet u weer uitchecken. Dit geldt ook als u uw reis onderbreekt”, zonder onderbreken te definiëren. We mogen aannemen dat ook hier bij binnen de poortjes/paaltjes blijven op een ander station dan het vertrekstation geen plicht tot uitchecken geldt.

Reputatie 6

Als ik (voor de invoering van de OV-kaart) een kaartje naar Den Haag kocht vanuit Helmond, en ik stapte in Dordrecht uit om bij mijn ouders koffie te gaan drinken, en drie uur later stapte ik de trein weer in om mijn reis naar Den Haag te vervolgen, dan kon dat gewoon. Kan dat nog steeds?

Reputatie 7
Badge +3

Als ik (voor de invoering van de OV-kaart) een kaartje naar Den Haag kocht vanuit Helmond, en ik stapte in Dordrecht uit om bij mijn ouders koffie te gaan drinken, en drie uur later stapte ik de trein weer in om mijn reis naar Den Haag te vervolgen, dan kon dat gewoon. Kan dat nog steeds?


Met een kaartje kan dat nog steeds, met OV-chipkaart ook, al wordt dan de reis door verplicht uitcheck en incheck wel duurder door minder langeafstandskorting.

Reputatie 6

Als ik (voor de invoering van de OV-kaart) een kaartje naar Den Haag kocht vanuit Helmond, en ik stapte in Dordrecht uit om bij mijn ouders koffie te gaan drinken, en drie uur later stapte ik de trein weer in om mijn reis naar Den Haag te vervolgen, dan kon dat gewoon. Kan dat nog steeds?


Met een kaartje kan dat nog steeds, met OV-chipkaart ook, al wordt dan de reis door verplicht uitcheck en incheck wel duurder door minder langeafstandskorting.

Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar? Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?

@PeterJKH 

Zucht. 

Reputatie 7

Kan er een slotje op dit topic. Gaat nergens over en is al van een jaar of 6 terug.

Badge +3

Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar?

Juist, en wat is er raar aan om er bij een lange onderbreking twee reizen van te maken? Dat werkt al zo sinds 2004 of de invoering van de ov-chipkaart al zo.

Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?

Daarvoor moet je niet bij NS zijn maar bij OV-chipkaart. Bij langer dan 35 minuten uitgechect begint er een nieuwe reis als je daarna weer incheckt. Sinds 2014 of zo landelijk.

Dure koffie dan inderdaad, maar dat is dus al best lang zo, en met een e-ticket of los kaartje geen enkel probleem.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom is het nodig iedere keer vragen te stellen die je al eerder heb gesteld @PeterJKH?  Het antwoord zal er niet door veranderen.

Reputatie 7
Badge +4

Rappel:

 

Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic, met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

 

@PeterJKH Gelooft u in elektronische reïncarnatie? Er is niet zoveel voor nodig en het is al helemaal niet ‘slim’.

Badge +3

Ik deed nog een laatste poging (met uitleg en tips) maar nu ook wel klaar mee.

Voor een reis van Helmond naar Den Haag met (lange) onderbreking in Dordrecht, koop een e-ticket!

Of, (met NS kortingsabonnement) zorg inderdaad dat je niet hoeft uit en in te checken, dus doe je ding op Dordrecht of reis naar Dordrecht Zuid (geen poortjes?)

Een NS incheck is 6 uur geldig zolang je niet terug reist naar je vertrekpunt.

Reputatie 6

Dus in feite is de service er op achteruit gegaan in het opzicht dat je je reis kosteloos kon onderbreken vroeger? Maar in feite toch raar?

Juist, en wat is er raar aan om er bij een lange onderbreking twee reizen van te maken? Dat werkt al zo sinds 2004 of de invoering van de ov-chipkaart al zo.

Als ik de reis onderbreek voor een paar uur en ik stap daarna weer in, dan heb ik toch geen spoorkilometer meer verbruikt dan wanneer ik de reis in één ruk maak? Dus waarom moet je bij onderbreken dan extra betalen? Welke extra kosten brengt dat dan voor NS mee dat je meer moet betalen?

Daarvoor moet je niet bij NS zijn maar bij OV-chipkaart. Bij langer dan 35 minuten uitgechect begint er een nieuwe reis als je daarna weer incheckt. Sinds 2014 of zo landelijk.

Dure koffie dan inderdaad, maar dat is dus al best lang zo, en met een e-ticket of los kaartje geen enkel probleem.

Dus eigenlijk is een OV-kaart ónvoordeliger dan losse kaartjes? Want je moet én € 7,50 voor die kaart betalen, én zorgen dat er steeds een voorschot van € 20,00 op staat, terwijl je met een gewoon kaartje uit de automaat dus in feite in alle opzichten voordeliger uit bent.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen abonnement hebt en maar incidenteel met de trein gaat, is een los kaartje inderdaad voordeliger. En als je alleen in de daluren reist kun je wellicht ook nog wel een actiekaartje kopen en ben je nog voordeliger uit.

Maar die OV-chipkaart kun je natuurlijk ook in de bus gebruiken, dan hoef je daar geen los kaartje van €4,50 of zo te kopen. Dus ga je ook regelmatig met de bus (of tram of metro) dan heb je waarschijnlijk toch al een OV-chipkaart en hoef je niet speciaal voor die ene treinreis een OV-chipkaart van €7,50 aan te schaffen.

Overigens hoef je met NS Flex geen €20 saldo te hebben op je kaart.

Reputatie 6
Badge +2

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?

Badge +3

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?

Bij mijn weten nergens, want als je ergens vergeet uit te checken (geen poortjes) kan je dat alsnog doen tot 6 uur na een (eerste) incheck. Klantenservice zegt dat ook op social media “zie je kans om alsnog uit te checken, doe dat dan vooral”… om je reis compleet te maken, want anders betaal je bij NS soms te veel (het instaptarief van €20 of €10).

Na 6 uur vervalt een incheck/reis incl. overstappen, en kan het via Mijn NS of Uitcheckgemist of de Klantenservice. Bij een paaltje krijg je daarna een nieuwe incheck namelijk.

Na een incheck wordt er wél van je verwacht om binnen 30 minuten te gaan reizen. Dat uiteraard i.v.m. spitsbeperkingen, dus om 15:59 inchecken en pas om 17:00 in een trein stappen telt niet!

Aan de andere kant, met een incheck om bijv. 10:00 in Eindhoven in een trein van 15:00 van Dordrecht naar Rotterdam zitten zal ook vraagtekens oproepen, maar de incheck (in dit geval daluren) telt en wat je in die tussentijd gedaan hebt doet er niet toe!

Maar na een ‘lang’ verblijf in Dordrecht kan je dus beter even uitchecken en weer inchecken. Ontkom je trouwens niet aan, als er poortjes zijn.

Reputatie 6

Als je geen abonnement hebt en maar incidenteel met de trein gaat, is een los kaartje inderdaad voordeliger. En als je alleen in de daluren reist kun je wellicht ook nog wel een actiekaartje kopen en ben je nog voordeliger uit.

Maar die OV-chipkaart kun je natuurlijk ook in de bus gebruiken, dan hoef je daar geen los kaartje van €4,50 of zo te kopen. Dus ga je ook regelmatig met de bus (of tram of metro) dan heb je waarschijnlijk toch al een OV-chipkaart en hoef je niet speciaal voor die ene treinreis een OV-chipkaart van €7,50 aan te schaffen.

Overigens hoef je met NS Flex geen €20 saldo te hebben op je kaart.

Maar waar is die € 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen? Vroeger was het toch ook niet zo dat je eerst 15 gulden moest aftikken voor een “bewijs” waarmee je vervolgens aan het loket een kaartje kon kopen?

Reputatie 7
Badge

Arikel 3.3 Wanneer dient u in- en uit te checken? van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoowegen (AVR-NS) begint (i.i.g. sinds 1 september 2020) met:

"Als u moet inchecken doet u dat bij het begin van uw reis met NS. Als u na het inchecken uw treinrit niet binnen dertig (30) minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van uw Vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein."

Dat is uiteraard behoorlijk vaag, maar Artikel 11.1 Welke sancties kan NS opleggen? is concreter. Hier staat (o.a.):

"Bij schending van deze Voorwaarden kan NS de volgende sancties opleggen:

(...)

- het achteraf in rekening brengen van het verschil tussen het voltarief en het kortingstarief indien u later dan 30  minuten na incheck uw reis bent gestart en u daarmee ten onrechte met korting hebt gereisd, tenzij dit een gevolg was van een vertraagde of uitgevallen NS trein".

Reputatie 7
Badge +3

Maar waar is die € 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen? 

Vergelijkbaar met de kosten van een bankpasje. Je betaalt de bank voor het privilege om te mogen betalen. 

In het verleden kocht je vervoerbewijzen als de strippenkaart ook door vooraf te betalen. Bij abonnementen betaal je nog steeds vooraf. Zo is dat nu eenmaal geregeld. 

 
 
×
 
 
 

Reageer