beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 juni 2017, 08:44

Als je moet inchecken doe je dat bij het begin van de reis met NS. Als na het inchecken jouw treinrit niet binnen dertig minuten start kan dat gevolgen hebben voor de geldigheid van jouw vervoerbewijs, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Aan het eind van jouw reis met NS, moet je weer uitchecken. Dit geldt ook als je jouw reis onderbreekt of als je overstapt naar een andere vervoerder dan NS. Je checkt dan eerst uit bij NS, en vervolgens check je weer in bij de andere vervoerder.

Als tijdens jouw reis blijkt dat de check-in ontbreekt is er geen sprake van een geldig Vervoerbewijs. Dit geldt ook voor de situatie waarin wel is ingecheckt, maar (achteraf) blijkt dat bij het einde van de reis, bij een onderbreking of bij een overstap naar een andere vervoerder niet of niet correct is uitgecheckt.
Bekijk origineel

333 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het is niet erg duidelijk wat de regels zijn bij het reizen op saldo.
1. Wanneer ik incheck, schijn ik binnen 35 minuten te moeten gaan reizen. Behalve natuurlijk wanneer er geen treinen rijden.
2. Wanneer ik overstap op bijvoorbeeld Utrecht Centraal is onduidelijk hoe lang mijn overstaptijd mag duren. Die overstaptijd is nergens gedefinieerd. Volgens mij moet ik uitgebreid kunnen gaan dineren in het poortjesgebied als ik daar zin in heb.
3. Bij aankomst op mijn bestemmingsstation is onduidelijk hoe lang ik binnen het poortjesgebied mag verblijven voordat ik uitcheck. Als daar een restaurant is (bijvoorbeeld als in Amersfoort) moet ik daar uitgebreid kunnen gaan eten alvorens het station te verlaten.

Mijn conclusie is daarom dat de verplichting om na incheck op het vertrekstation binnen een bepaalde tijd op reis te gaan grote flauwekul is.
En daarom moet het antwoord feitelijk ook veranderd worden, want het is gewoon fout.

Je mag je reis wel onderbreken zolang je wilt als je het OV Chipkaart gebied maar niet verlaat.

Het heeft zoals gezegd ook geen enkel effect op het tarief.
Reputatie 7
Badge +3
"vroeger"
Vroeger was alles beter, gister bijvoorbeeld was het nog (Pinkster)weekend.

Vroeger was alles beter, toen kon je nog gewoon gratis reizen in de bus met een strippenkaart en een stukje plakband.

http://zieer.nl/3112/Vroeger-was-alles-beter

😂
Reputatie 3
Het is te gek voor woorden dat de reisvoorwaarden moeten worden aangepast om een enkeling die langer dan een uur op een station wil zijn, te gerieven. Het gebied is klein, dus even aanpassen aan wat voor het reizen noodzakelijk is, is een geringe opgave. Na een uur verblijf uit- en inchecken lijkt me alleszins redelijk.
Het is te gek voor woorden dat de klant zijn gedrag dan maar moet aanpassen vanwege onhandige en onduidelijke regeltjes. De NS zou voor de zoveelste keer eens meer van uit de klant moeten gaan denken en werken.
Reputatie 6
Badge +2
De hele discussie is wat onderbreking van je reis betekent, volgens de eigen voorwaarden van NS betekent het dat je het OV Chipkaartgebied verlaat, ergo als je binnen dat gebied een uur gaat zitten eten is dat geen onderbreking van je reis en hoef je dus ook niet na 35 min uit te checken.
Inderdaad. Je hebt hoogstens te maken met een zesuursregel. bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
@iMark omdat er allerlei onlogische regeltjes bestaan en de NS medewerkers die regeltjes belangrijker vinden dan hun klanten.
Het is inderdaad opvallend dat Hc Slidestops nog niet gereageerd heeft. Die heeft het zeker te druk met te vroeg vertrekken. 😃
Reputatie 7
Badge +4
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.

Om nog niet te spreken van de treinbinding, die goddank door het Maffyra-debacle achter de rug is in het normale verkeer naar België.

Hoewel veel Nederlanders dit niet snappen: Als iets kan, betekent het nog niet dat het mag, zelfs niet als het in je voordeel is.
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.


Halleluja! Eindelijk iemand die het weergeeft zoals het is. Dat je tegenwoordig voor een onderbreking 4 of 5 euro extra betaalt, is een businesskeuze en dus op geen enkele manier gerelateerd aan niet bestaande extra kosten die zouden ontstaan doordat een reiziger onderweg besluit een uurtje of wat te onderbreken. Want die extra kosten zijn er dus niet. Hallo, kostte het nou zó veel moeite dat gewoon eens toe te geven?
We hebben het bericht nu allemaal gezien, dus verwijderen heeft weinig zin. Laten we proberen on-topic te blijven. Ik probeer nog wat meer informatie in te winnen rond deze vraag.

Dat on-topic blijven spreekt me wel aan. 😳
We hebben het bericht nu allemaal gezien, dus verwijderen heeft weinig zin. Laten we proberen on-topic te blijven. Ik probeer nog wat meer informatie in te winnen rond deze vraag.

Dat on-topic blijven spreekt me wel aan. :$


Dwalen we niet een beetje veel af?

"Beantwoord: Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?"

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/mag-ik-op-doorreis-uitgebreid-ontbijten-op-het-station-zonder-dat-ik-verplicht-moet-uitchecken-35542/index1.html#post228846
Niet waar je misschien denkt.:D Vlak voordat twee keer een enkele reis gold, is de enkele reisprijs verlaagd tot de helft van het retour. En daarmee kon het systeem van twee enkele reizen zonder prijsverhoging voor de consument ingevoerd worden.
Die korting is gebleven waar hij hoort, bij de consument.


Klopt niet. Vlak voor de systeemwissel betaalde ik ca. 3 euro enkele reis Eindhoven, retour was ca. 4,90 euro. Toen de OV Chipkaart kwam, betaalde ik 2,80 enkele reis, dus 5,60 retour... dus wie houdt wie nou voor de gek?
Het is algemeen bekend dat de OV chipkaart heeft geleid tot hogere prijzen en de korting is zeker niet bij de consument terecht gekomen.

Maar het is wel off topic zo.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is hoogst actueel. Mensen winkelen te lang na het inchecken voordat ze in de trein stappen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/28197384/___Meer_winkeltijd_stations___.html
Badge +3
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Ehh ja, klopt. Waar ik Utrecht zei moet dus eerste stop zijn (Amstel of Bijlmer ArenA)...
Je mag toch het hele land doorreizen zonder uit te checken, zolang je maar in de goede richting reist ???

Vage reden, zonder rond te hangen kan ik toch ook het hele land doorreizen zonder uit te checken.
Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.

Verder inderdaad wat @Robert zegt, het werkt zeker niet in alle gevallen, maar er is wel degelijk kans op problemen, afhankelijk van de situatie.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt mij ook een onzinnige reden. Wanneer ik om 10.00 uur incheck op Utrecht Centraal, daar een uur blijf en om 11.00 uur in de trein stap, wat is dan het probleem wanneer ik gecontroleerd word?
Badge +3
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.
Oh ja, da's waar ook want dat is incheck geannuleerd en bestaat heel je 'reis' niet meer 🙂 Scherp!
Reputatie 6
Badge
Probleem is dat je je ophoudt en dat een station geen restaurant of winkelcentrum is. Dan ga ja maar naar Hoog Catherijne 2 minuten lopen verderop.
Badge +3
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.

Dat laatste betwijfel ik (of de 6 uur opnieuw ingaat bij een overstap), maar voor een reisje Helmond - Breda met een paar uurtjes winkelen in Eindhoven is er geen probleem, want Eindhoven heeft 25% open poortjes.

Maar ik denk dat het Pejeka meer om het principe gaat :? Geloof dat ik het niet duidelijker kan maken dan ik al geprobeerd heb.
Wat is het probleem ? Mogen reizigers zich niet ophouden in stations met een geldige incheck ?

Veel stations hebben wel veel winkels of voorzieningen, als je dat een probleem vindt moet NS ze allemaal verwijderen, dan houden we ons daar ook niet meer in op......
Ofwel, met de OV-chipkaart is je service ingeperkt, ondanks dat gesteld werd dat dat niét zo zou zijn. Want een paar uur je reis onderbreken (op de route) is niet meer mogelijk zonder bijbetaling. En dan kan je er hele mooie verhalen aan hangen, maar aan het eind van de lijn komt er linksom of rechtsom gewoon uit dat je met die OV-chipkaart niét dezelfde mogelijkheden hebt als het kaartje van destijds, en dat ons dat wél voorgehouden is.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het gaat bij die discussie niet over mensen die later vertrekken maar over mensen die helemaal niet op reis gaan maar alleen koffie drinken op het station.
Reputatie 7
Badge
@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! :Dnee hoor... Fietste zichtbaar langs de rijwielstalling de straat uit, het dorp in. Je kunt zo nog 2 uur thuis slapen, ontbijten, studeren, schoonmaken, bijv. en om 9 uur op bestemming zijn. Ook kan je op die manier 's-middags in de rookpauze even uit de kantoortoren "bliep" doen, en doorwerken. Met een dichte-poortjes-station gaat het wat lastiger.
Reputatie 7
Badge +3
@MvanGelder
Dat rondhangen op het station mag niet onbeperkt. Ga je op reis dan moet je binnen 35 minuten vertrekken, ga je niet op reis dan moet je binnen een uur weer het station uit.

Reageer