beantwoord

Mag je fietsen op de hellingbaan bij Ede-Wageningen

• 4 juli 2016
  • 7 reacties
  • 178 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Het gebeurt bijna dagelijks dat ik door de tunnel onder station Ede-Wageningen loop. Aan beide zijden van de tunnel kun je kiezen uit een trap en een hellingbaan. Onderaan de hellingbaan staan twee hekken, zodat je een soort S-beweging moet maken om er doorheen te lopen. Het gebeurt zeer regelmatig dat ik bij het de hoek omslaan naar de hellingbaan ondersteboven gereden wordt door een fietser die naar beneden komt zetten. Dat is dan ook direct de vraag: mag je fietsen op de hellingbanen van Ede-Wageningen? En zo nee, wie is de handhaver?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 18 juli 2016, 12:32

Op grotere stations is continu of tijdens openingstijden een team van Veiligheid & Service aanwezig. Denk aan stations als Rotterdam, Nijmegen, Amsterdam Centraal, Groningen. Ook hier werken deze teams uiteraard samen met politie en lokale handhavers. Echter, op kleinere en middelgrote stations vindt geen handhaving plaats door ons. Er zijn veel mobiele teams die snel op een station in de regio kunnen zijn, maar bijvoorbeeld Ede-Wageningen heeft geen continue team. Op zo'n moment ligt de handhaving van regels en het monitoren van de veiligheid weer bij de gemeente en/of politie, die indien nodig vliegensvlug oNS kan inschakelen, indien nodig. Op de grote stations is het meer andersom. Daar waakt Veiligheid & Service over je, en kan gemeente/politie snel ondersteunen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
"Het fietsparkeren is onoverzichtelijk en de tunnels en hellingbanen worden als fietspad gebruikt."
Deze tekst heb ik gevonden in een folder van de gemeente Ede over het nieuwe station, te vinden op deze pagina: https://www.spoorzone-ede.nl/station-en-omgeving/documenten/

Er mag niet gefietst worden op de hellingbanen en in de tunnel. Maar ik heb geen idee bij wie je moet zijn om dit gehandhaafd te krijgen. Mogelijk kunnen NS en ProRail hierin iets betekenen door fysieke maatregelen te nemen of handhaving te organiseren.

Het probleem wordt in ieder geval onderkend en zal na de grondige verbouwing van het station in 2021 opgelost zijn.

De hellingbanen stammen uit het oorspronkelijke ontwerp uit 1984 en voldoen aan geen enkele eis. Ze zijn veel te steil om door een rolstoelgebruiker zelfstandig gebruikt te worden. Ze stonden op de nominatie om aangepast te worden maar dat is achterhaald door de ontwikkelingen rond de spoorzone en het geheel nieuwe station.
Er mag niet gefietst worden op de hellingbanen en in de tunnel.

Dat durf ik wel te onderschrijven. Zoals waarschijnlijk bekend bij jullie zal Ede-Wageningen behoorlijk aangepakt worden; hierna zal het probleem opgelost zijn. De handhaving ligt in ieder geval niet bij NS, ik zal proberen na te gaan waar precies wel.
Reputatie 6
Badge +1
Dat durf ik wel te onderschrijven. Zoals waarschijnlijk bekend bij jullie zal Ede-Wageningen behoorlijk aangepakt worden; hierna zal het probleem opgelost zijn. De handhaving ligt in ieder geval niet bij NS, ik zal proberen na te gaan waar precies wel.

Is daar eigenlijk een regel voor? Zoiets als: alles wat binnen de paaltjes/poortjes valt hoort qua handhaving bij NS of zoiets? De tunnel in Ede-Wageningen ligt duidelijk niet binnen de paaltjes/poortjes overigens, want die staan bovenaan de trap, op het perron.
Handhaving ligt bij de gemeente. Denk aan stadswachten en politie.
Reputatie 6
Badge +1
Handhaving ligt bij de gemeente. Denk aan stadswachten en politie.

Wat hiervoor de vuistregel dan? Want op station Nijmegen ligt de handhaving bij NS zelf, net als op Rotterdam.
Op grotere stations is continu of tijdens openingstijden een team van Veiligheid & Service aanwezig. Denk aan stations als Rotterdam, Nijmegen, Amsterdam Centraal, Groningen. Ook hier werken deze teams uiteraard samen met politie en lokale handhavers. Echter, op kleinere en middelgrote stations vindt geen handhaving plaats door ons. Er zijn veel mobiele teams die snel op een station in de regio kunnen zijn, maar bijvoorbeeld Ede-Wageningen heeft geen continue team. Op zo'n moment ligt de handhaving van regels en het monitoren van de veiligheid weer bij de gemeente en/of politie, die indien nodig vliegensvlug oNS kan inschakelen, indien nodig. Op de grote stations is het meer andersom. Daar waakt Veiligheid & Service over je, en kan gemeente/politie snel ondersteunen.
Reputatie 6
Badge +1
Bedankt voor je toelichting Klaas-Jan NS!

Reageer