beantwoord

Mag je gedurende een overstap in Hoorn zonder extra kosten lans bijvoorbeeld de AKO?

• Anonymous
  • 0 reacties
Goedendag allemaal,

Vanwege geen eenduidig antwoord op de vraag of ik kosteloos het station kortdurend mag verlaten. Hierbij de vraag op het forum met extra uitleg.

Is het zo dat met de gesloten poortjes is Hoorn, en vele andere plakken in het land, ik "enigzins" verplicht om op het station te blijven om zo eventuele extra kosten te voorkomen.

Een voorbeeld. Ik reis Dalvrij. Check op tijd in om op basis van mijn abonnement te reizen naar Enkhuizen. Ik kom van Zaandam en stap in Hoorn over. Maar het is nu na 16:00. Eén van de voorzieningen in Hoorn is de AKO. (zie de NS site) Om daar te komen moet ik langs de poortjes. Eerst eruit, langs de AKO, en dan weer inchecken. Nu is het na 16:00. De vraag: Met ik nu voor het laatste stuk tot Enkhuizen de volle 100% betalen of niet?

gr,

janjan
icon

Beste antwoord door Thijs NS 5 januari 2015, 18:22

Wanneer er wordt uitgecheckt en even later weer wordt ingecheckt wordt het tarief opnieuw bepaald. Als je dus in de spits uit- en incheckt op het station betaal je vanaf dan het volle tarief.

Bekijk origineel

108 reacties

Reputatie 3
Badge
janjan schreef:

Goedendag allemaal,

Vanwege geen eenduidig antwoord op de vraag of ik kosteloos het station kortdurend mag verlaten. Hierbij de vraag op het forum met extra uitleg.

Is het zo dat met de gesloten poortjes is Hoorn, en vele andere plakken in het land, ik "enigzins" verplicht om op het station te blijven om zo eventuele extra kosten te voorkomen.

Een voorbeeld. Ik reis Dalvrij. Check op tijd in om op basis van mijn abonnement te reizen naar Enkhuizen. Ik kom van Zaandam en stap in Hoorn over. Maar het is nu na 16:00. Eén van de voorzieningen in Hoorn is de AKO. (zie de NS site) Om daar te komen moet ik langs de poortjes. Eerst eruit, langs de AKO, en dan weer inchecken. Nu is het na 16:00. De vraag: Met ik nu voor het laatste stuk tot Enkhuizen de volle 100% betalen of niet?

gr,

janjan

Volgens mij betaal je inderdaad het volle pond voor Hoorn-Enkhuizen.
Uitchecken en opnieuw inchecken wordt in het algemeen gezien als een overstap en dus met doortellende kilometers, tenzij er een wisseling van tariefperiode tussen zit.
Het is hier namelijk al breed uitgemeten dat het voordelig kan zijn om op het eerste station dat je na 9 uur bereikt uit te checken en opnieuw in te checken, zodat je met dalurenkorting of Dal Vrij (maar met verlies van de opgebouwde kilometers) verder reist. Dan zal het ook omgekeerd gelden dat je bij een overgang van dal naar spits juist het volle tarief gaat betalen.
[quote=IskOV]
janjan schreef:

Dan zal ik het mkb in Hoorn voortaan maar niet meer bezoeken en blijf ik, weer of geen weer, op dat "gezellige" station wachten op mijn aansluiting. Vind het wel vreemd en onrechtvaardig om 3 euro 90 extra te betalen voor een krantje als een ander dat niet hoeft te doen.

Wanneer er wordt uitgecheckt en even later weer wordt ingecheckt wordt het tarief opnieuw bepaald. Als je dus in de spits uit- en incheckt op het station betaal je vanaf dan het volle tarief.
Reputatie 6
Badge +2
Wel tegenstrijdig om het een stationsvoorziening te noemen terwijl een bezoek geldt als onderbreking van de reis. Dat zou vermeld moeten worden, zie ook https://forum.ns.nl/op-station-17/welke-de-stationsvoorzieningen-liggen-binnen-de-poortjes-5475.

Deze AKO is dus gedegradeerd tot een onder omstandigheden waardeloze voorziening met absurd dure kranten.
Reputatie 3
Badge
janjan schreef:

Dan zal ik het mkb in Hoorn voortaan maar niet meer bezoeken en blijf ik, weer of geen weer, op dat "gezellige" station wachten op mijn aansluiting. Vind het wel vreemd en onrechtvaardig om 3 euro 90 extra te betalen voor een krantje als een ander dat niet hoeft te doen.

Nou, u hoeft niet meer te betalen voor uw krantje dan anderen, u moet meer betalen voor uw reis dan u anders gedaan zou hebben. En zelfs dan: u betaalt net zoveel als ieder ander die in de spits incheckt voor de reis Hoorn-Enkhuizen. . .

Maar dit voorbeeld geeft wel precies aan waarom er niet massaal overal poortjes zijn neergezet: te veel verschillende belangen, daardoor te complex. Eigenlijk zou de enige eerlijke oplossing zijn geweest: poortjes bij de opgang naar de perrons.
Reputatie 6
Badge +2
Voor de reiziger met een dalurenproduct is op stations met poortjes "stationsvoorziening" een weinig zeggend begrip geworden. Het gaat om het onderscheid tussen voorzieningen binnen de poortjes enerzijds en voorzieningen buiten de poortjes op of in de buurt van het station anderzijds.
IskOV schreef:

Eigenlijk zou de enige eerlijke oplossing zijn geweest: poortjes bij de opgang naar de perrons.

Dat lijkt me dan weer niet echt eerlijk richting de mensen die moeten overstappen.
De poortjes op een andere plaats zetten verplaatst het probleem. De echte oplossing zit in een betere bepaling van het spits/daltarief, zodat een korte onderbreking van de reis om een krant te kopen oid geen invloed heeft op de ritprijs.
Reputatie 3
Badge
theofiel schreef:

IskOV schreef:

Eigenlijk zou de enige eerlijke oplossing zijn geweest: poortjes bij de opgang naar de perrons.

Dat lijkt me dan weer niet echt eerlijk richting de mensen die moeten overstappen.

Daar heeft u ook weer gelijk in. . .
“Nou, u hoeft niet meer te betalen voor uw krantje dan anderen, u moet meer betalen voor uw reis dan u anders gedaan zou hebben. En zelfs dan: u betaalt net zoveel als ieder ander die in de spits incheckt voor de reis Hoorn-Enkhuizen. . .“

Alles klopt:
Nou, u hoeft niet meer te betalen voor uw krantje dan anderen. Helemaal mee eens! : Die prijs ligt vast!
U moet meer betalen voor uw reis dan u anders gedaan zou hebben. : Klopt geheel. Maar waarom? Waarom moet ik voor enkele minuten 3 euro 90 betalen. Mag ik volgens de voorwaarden gedurende een overstap of korte vertraging niet even kosteloos van het station. Parkeren in Amsterdam is duur, maar deze tarieven…. Kom op…..

U betaalt net zoveel als ieder ander die in de spits incheckt voor de reis Hoorn-Enkhuizen.: Klopt ook! Maar mijn reis is daar niet begonnen, ben gewoon op doorreis. Haal mijn krantje, mijn visje en eventueel mijn burger. Maar ik wordt verplicht om in en uit te checken als ik even buiten het station wil zijn. De handeling van in en uit checken kan nooit 3 euro 90 kosten!
Als ze dit op de NS-manier gaan oplossen, levert de AKO over enige tijd eenmalige chipkaarten die ervoor zorgen dat de reis toch tegen hetzelfde tarief vervolgd kan worden, door hem voor de eigen OV-chipkaart te scannen. Of zouden ze nog iets omslachtigers weten te verzinnen?
Reputatie 3
Badge
Pe_pe schreef:

De poortjes op een andere plaats zetten verplaatst het probleem. De echte oplossing zit in een betere bepaling van het spits/daltarief, zodat een korte onderbreking van de reis om een krant te kopen oid geen invloed heeft op de ritprijs.

Dat maakt het 'omchecken' bij de overgang van spits naar dal dan weer onmogelijk. Wat op zichzelf consequent zou zijn: bepalend is tegenwoordig het tijdstip van inchecken, en tja; als je dan om de een of andere reden net voor 8.55 of 18.25 moet inchecken heb je domweg pech gehad. Als je net voor 6.25 of 16.05 kunt inchecken heb je ook domweg mazzel.
Persoonlijk blijf ik het raar vinden dat je eventuele korting niet meer afhangt van het tijdstip waarop je in de trein zit maar van het tijdstip waarop je incheckt, maar NS maakt wel meer rare keuzes. En ik zie zo gauw niet hoe je met de technologie van de ov-chipkaart tot een andere oplossing kunt komen. Die technologie is gewoon achterhaald, want minstens tien jaar geleden gekozen op basis van de toenmalige kennis. In tijden van contactloos pinnen en tickets op je mobiel zou het toch slimmer moeten kunnen.
Reputatie 4
Badge
Op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html
staat de volgende tekst:

En checkt u onderweg uit om bijvoorbeeld een broodje of kopje koffie te halen eten of een krantje te kopen? Als u binnen 35 minuten weer incheckt kost het u geen extra geld en wordt de onderbreking als een overstap gezien.

Waarom staat er dan niet duidelijk bij dat het wel extra geld kost als je van tarief (eigenlijk kortingspercentage) wisselt?
Zal ik er dan maar een anonieme kaart bij kopen? Er saldo op storten, zodat ik de poortjes kan passeren? Volgens mij is het dan opgelost. Beetje triest, maar misschien werkt het. Ik heb geen idee hoeveel tijd ik dan heb, maar laten we hopen 15 minuten. Kan ik tenminste gewoon even mijn inkopen doen. En niet allen bij de AKO.
Volgens mij heb ik dan voldoende tijd, maar ik ken niet alle voorwaarden van de NS, hoop dat er geen addertje onder het gras zit. 
Zou dit werken?
Reputatie 4
Badge
Het lijkt me niet dat dit werkt. Als je met een niet ingecheckte kaart uitcheckt, zal er 20 eur worden afgeschreven. Bij het inchecken opnieuw 20 eur. Dan ben je dus in totaal 40 eur kwijt. Dat kun je misschien een paar keer per jaar terug vragen, maar dat zal de NS niet eindeloos doen.
Reputatie 6
Badge +2
kamcon schreef:

Op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/in--en-uitchecken-alle-poortjes.html
staat de volgende tekst:

En checkt u onderweg uit om bijvoorbeeld een broodje of kopje koffie te halen eten of een krantje te kopen? Als u binnen 35 minuten weer incheckt kost het u geen extra geld en wordt de onderbreking als een overstap gezien.

Waarom staat er dan niet duidelijk bij dat het wel extra geld kost als je van tarief (eigenlijk kortingspercentage) wisselt?

Ja, ik heb daar 8 maanden geleden al op gewezen (https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/uit-en-inchecken-binnen-35-minuten-niet-altijd-gratis-1512/index1.html#post9313), deze onwaarheid wordt nog steeds verkondigd.
U zou bij een servicezuil kunnen verzoeken om het poortje voor u open te maken, zodat u gebruik kunt maken van de stationsfaciliteiten. Als men dit weigert kunt u wijzen op de bewering op de NS-website (reactie 13 van kamcon) dat dit zou moeten kunnen zonder dat het u extra geld kost.
Reputatie 6
Badge +2
kamcon schreef:

Het lijkt me niet dat dit werkt. Als je met een niet ingecheckte kaart uitcheckt, zal er 20 eur worden afgeschreven. Bij het inchecken opnieuw 20 eur. Dan ben je dus in totaal 40 eur kwijt.

Ja, die tweede schade van € 20 is te voorkomen door uit te checken, maar die eerste schade is moeilijker te voorkomen.
Is er dan geen enige manier om dit op een reële manier te voorkomen? Als ik incheck met een anonieme kaart, hoe lang heb ik dan de tijd om uit te checken zonder kosten. Ook al is het omslachtig, is het dan geen oplossing?
Reputatie 3
Badge
kamcon schreef:

Het lijkt me niet dat dit werkt. Als je met een niet ingecheckte kaart uitcheckt, zal er 20 eur worden afgeschreven. Bij het inchecken opnieuw 20 eur. Dan ben je dus in totaal 40 eur kwijt. Dat kun je misschien een paar keer per jaar terug vragen, maar dat zal de NS niet eindeloos doen.

Klopt, voor zover ik weet.
In dit topic wordt een soortgelijke problematiek besproken. Ook daar wordt geen kosteloze 'oplossing' gevonden; zeker niet als die ook nog 'legaal' moet zijn.
Als ik de exploitant was van die AKO in Hoorn zou ik goed chagrijnig worden. Het is te hopen dat die huurders van winkelruimtes buiten de poortjes nog eens flink gaan protesteren. Al zijn vooral de reizigers die net rond de wisseling van dal naar spits naar die winkels gaan het slachtoffer; misschien zijn dat er niet eens zo heel erg veel.
Reputatie 3
Badge
Pe_pe schreef:

Als ze dit op de NS-manier gaan oplossen, levert de AKO over enige tijd eenmalige chipkaarten die ervoor zorgen dat de reis toch tegen hetzelfde tarief vervolgd kan worden, door hem voor de eigen OV-chipkaart te scannen. Of zouden ze nog iets omslachtigers weten te verzinnen?

Haha. Dat is wel een mooie. Net zoiets als de samenreiskorting en het passagetarief. Dat je een 'onderbreek-uitcheck' kunt doen, die geen echte uitcheck is, maar wel het poortje opent, zodat je daarna niet opnieuw incheckt en dus het tarief hetzelfde blijft en je langeafstandskorting doorloopt.
Daar teken ik voor!
IskOV schreef:

Net zoiets als de samenreiskorting

Och natuurlijk kan het omslachtiger: Bij de AKO krijg je een couponcode waarmee je eerst bij de kaartautomaat van het hercheckstation een "Kosteloze Hercheck" op je OV-chipkaart kunt zetten! 🆒
janjan schreef:

Is er dan geen enige manier om dit op een reële manier te voorkomen? Als ik incheck met een anonieme kaart, hoe lang heb ik dan de tijd om uit te checken zonder kosten. Ook al is het omslachtig, is het dan geen oplossing?

Als u incheckt kunt u tot 59 minuten later op hetzelfde station uitchecken zonder dat dit geld kost. Na 1 uur gaat de NS er automatisch van uit dat u wel zwart zult hebben gereisd in de tussenliggende tijd (zoals de waard is...).
Dit is echter geen oplossing voor de situatie die u beschrijft, omdat u in dat geval al ingecheckt was en de poortjes eerst via de uitcheckzijde zult moeten passeren.
Reputatie 4
Badge
Na incheck heeft u 60 minuten om weer uit te checken (zonder door het poortje te lopen) met teruggave van borg.

Maar hoe denkt u het station uit te komen met een anonieme OV-chipkaart? De 'voordeligste' manier om toch bij de ako te komen is het voor vertrek kopen van een e-ticket of eenmalige chipkaart (railrunner of korte reis) en die als poortsleutel te gebruiken.

Reageer