beantwoord

Mag je wel treinen spotten op stations?

• 2 april 2020
  • 8 reacties
  • 508 Bekeken

Ik heb een vraagje:

Mag je eigenlijk wel treinen spotten op stations?

Daarmee bedoel ik eigenlijk alleen maar ¨treinen filmen¨

Want ik doe dit heel graag, op station Duivendrecht, Hilversum, Amsterdam CS, Utrecht CS, etc.

Mag dat wel?

Groetjes,

Daniël

icon

Beste antwoord door Robert B 2 april 2020, 18:20

Welkom bij de NS Community Daniël!

Treinen fotograferen of filmen mag, mits je je op de publiek toegankelijke delen van een perron bevindt en voldoende afstand houdt van de perronrand, dus de witte (stippel)lijnen.

Verder moet je op een perron in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs, maar de meeste treinspotters hebben wel Weekend Vrij o.i.d.

Gebruik je het materiaal voor bijv. een website of blog/vlog, dan mogen gezichten van reizigers en personeel niet herkenbaar in beeld, tenzij ze daarvoor toestemming geven.

Tenslotte: In deze tijd (coronavirus) is het absoluut niet de bedoeling om niet-noodzakelijke reizen met het ov te maken!

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community Daniël!

Treinen fotograferen of filmen mag, mits je je op de publiek toegankelijke delen van een perron bevindt en voldoende afstand houdt van de perronrand, dus de witte (stippel)lijnen.

Verder moet je op een perron in het bezit zijn van een geldig vervoerbewijs, maar de meeste treinspotters hebben wel Weekend Vrij o.i.d.

Gebruik je het materiaal voor bijv. een website of blog/vlog, dan mogen gezichten van reizigers en personeel niet herkenbaar in beeld, tenzij ze daarvoor toestemming geven.

Tenslotte: In deze tijd (coronavirus) is het absoluut niet de bedoeling om niet-noodzakelijke reizen met het ov te maken!

Als je maar 1.5 m afstand houd

Badge +3

Als je maar 1.5 m afstand houd

Ook niet! Tenminste, als je bedoelt dat je ‘gewoon’ met de trein mag om een dagje te gaan spotten? Of als student de was naar je ouders gaat brengen of zo?

De NS heeft vandaag opnieuw de ‘trein is geen uitje’ campagne leven in geblazen onder de titel “Ohohoho wat een weer...” om te benadrukken dat je thuis dient te blijven als je nergens heen moet.

Uiteraard zullen met name jongeren die boodschap het komend weekend wel weer massaal aan hun laars lappen. Dom en gevaarlijk, en is het niet voor henzelf dan wel voor anderen (die dan geen 1,5 meter afstand meer kunnen houden).

Reputatie 6
Badge

Ik heb er net ook even aandacht aan besteed op mijn website, en gerefereerd naar een interessant artikel over ‘thuis blijven’. 😉

Wat ik hieronder zeg is niet mijn bezigheidsadvies over wat je moet doen, en ik raad het liefste aan om thuis te blijven:

Maar als je echt zo nodig de dwang hebt om een trein te spotten, en dit echt niet kan laten: Ga dan enkel alleen op pad, ga niet met het openbaar vervoer, ga niet op stations spotten, maar dan eventjes snel in je eentje langs de baan (uiteraard op veilige wijze zoals gewoonlijk) staan, om daarna weer naar huis te gaan. Ga dus ook niet in groepen gezellig spotten, en ga ook niet een dagje uit ervan maken.

Maar mijn beste advies: Blijf thuis, en ga daar lekker treinen spotten.
Webcams, fotosites en forums genoeg. 😉

Badge +3

Zie mijn vorige reactie maar hier kon je dus op wachten en gaat het nu dus al mis.. (op de foto nogal wat jeugd, met iedereen een vitaal beroep in Woerden dus?)

In Woerden uit de trein gejaagd! Te druk! Ik zat keurig! Dan is de volgende toch nog drukker? Ik wil naar huis! Ik ben moe! Ik heb de hele dag gewerkt in het ziekenhuis!

Badge +3

Ben ik helderziend? Nee… maar van machinist Stefan dan toch (mosterd na de maaltijd) het volgende…

https://twitter.com/MachinistStefan/status/1246543501900140544

Ik ontvang verontrustende berichten dat er enkele #treinspotters met het mooie weer op pad willen gaan en daarbij ook de trein willen gebruiken! Hier een bericht voor jullie! BLIJF THUIS! :warning: Ouders van treinspotters: Doe iets! Houd je kids thuis! :warning:

En.. vanuit een andere tweet (van een beroepsfotografe?):

@NS_online De generatie die straks ons land moet besturen zit nu massaal gewoon in de trein tussen Breda en Tilburg. Spreek je ze er op aan staan ze je gewoon uit te lachen. Trein is gewoon voor 3/4 gevuld :smiling_imp:  Helpen jullie je collega's niet? 

Reputatie 7
Badge +3

Dat laatste is eenvoudig op te lossen door de geldigheid van de Studenten OV voorlopig op te schorten en ze vol te laten betalen.

Reputatie 5

Dat laatste is eenvoudig op te lossen door de geldigheid van de Studenten OV voorlopig op te schorten en ze vol te laten betalen.

Lijkt mij in ieder geval veel effectiever dan de teksten die op Twitter te lezen zijn. Alsof men zelf nooit jong is geweest of vergeten is hoe men zelf in die tijd reageerde.

Reageer