beantwoord

"Meelifters" bij poortjes

• 23 september 2017
  • 20 reacties
  • 1911 Bekeken

Reputatie 1
Vanochtend checkte ik op station Sittard in en betrad via het poortje het OV-chipkaartgebied. Een man kwam vanuit het OV-chipkaartgebied, zei "Even stiekem!" tegen mij alsof hij op die manier probeerde goed te praten wat hij vervolgens ging doen, en liep door het poortje waar ik net doorheen was gekomen! Het poortje had namelijk nog niet de kans gehad om te sluiten. Ik was gewoon beduusd door zulk een brutaliteit en wist even niet wat ik toen moest doen. Er was in ieder geval geen personeel in de buurt dat had kunnen ingrijpen. Ik heb nog wel iets geroepen in de trant van "Wat moet dat voorstellen?", maar veel meer heb ik er als simpele reiziger helaas niet tegen kunnen doen.

Op station Nijmegen zie ik ook geregeld dat reizigers valsspelen, en bijvoorbeeld met twee of drie personen tegelijk door het poortje lopen terwijl alleen de voorste persoon zijn/haar kaartje scant/incheckt/uitcheckt. Het poortje begint dan flink lawaai te maken, maar zelfs als er personeel in de buurt is, reageren zij er niet op. Ik heb het idee dat dit steeds vaker gebeurt de laatste tijd.

Zou NS hier eens wat meer op willen letten? Ik heb namelijk niet het idee dat dit bevorderlijk is voor de veiligheid op het station en in de trein.
icon

Beste antwoord door Gabriëlle NS 23 september 2017, 15:15

Hallo Trainz.

Wat een vervelende situatie zeg. Door de poortjes willen we juist zorgen dat elke reizger een betalend vervoerbewijs heeft voordat je het station kunt betreden. Het aanwezige personeel hoort deze reizigers hier inderdaad op aan te spreken. Ik ga het signaal doorzetten. Hopelijk komt er tijdens de controle in de trein aan het licht dat deze personen geen vervoerbewijs hebben zodat ze hiervoor een boete ontvangen!
Bekijk origineel

20 reacties

Hallo Trainz.

Wat een vervelende situatie zeg. Door de poortjes willen we juist zorgen dat elke reizger een betalend vervoerbewijs heeft voordat je het station kunt betreden. Het aanwezige personeel hoort deze reizigers hier inderdaad op aan te spreken. Ik ga het signaal doorzetten. Hopelijk komt er tijdens de controle in de trein aan het licht dat deze personen geen vervoerbewijs hebben zodat ze hiervoor een boete ontvangen!
Reputatie 7
Badge +3
Het is een illusie om te denken dat er door poortjes geen enkele zwartwijder meer zal zijn. Veel kleinere stations hebben geen poortjes, je kan makkelijk tailgaten, opentrappen is ook nog optie en de lenige medereizigers onder ons kunnen a la Epke Zonderland over de poortjes heen (heb ik zelf een keer mogen aanschouwen).

Daarnaast zijn er ook andere manieren van zwartrijden, zoals 1e klas zitten met een 2e klas vervoersbewijs (ook een topper qua klachten op dit forum) of op tijden / trajecten reizen anders dan is toegestaan met een (actie)kaartje.
Ik (en velen met mij) hebben het idee dat er veel te weinig wordt gecontroleerd in de trein.
Misschien kan er niet bij ieder station personeel bij de poortjes staan ter controle, maar iemand die zonder vervoersbewijs het station verlaat had natuurlijk al in de trein gepakt moeten worden.
Er is ook al eerder aangegeven dat alleen de mensen die per ongeluk zwart rijden nu worden tegengehouden door de poortjes.

Het systeem werkt in feite ook alleen maar goed als het helemaal gesloten is.

Het signaal is er ook duidelijk dat tussen poortjes station er veel minder controle in de trein voorkomt. Er zal dus veel meer controle moeten komen in de trein, wat Momo ook aangeeft, het voorkomt ook andere problemen.
Reputatie 4
Tegenwoordig interesseert het me precies niks of iemand heeft betaald.
In de beginperiode van de poortjes vond ik meelopers en dergelijke nog vervelend maar nu lig ik er niet meer wakker van.
Controle in de trein is de laatste jaren minder geworden en zelfs de controles van VenS gebeuren minder tussen poortstations is mijn idee.
Reputatie 5
Ik ga het signaal doorzetten.
Alsof ze nog niet weten dat dit gebeurt ... :?
Er hangen camera's waarvan de beelden zo te zien live bekeken worden (op Lombardijen zie je op een scherm afwisselend de situatie ter plekke en iemand die zo'n video-wall bekijkt), dus de centrale ziet en hoort -tig keer per dag dat er poortjes piepen door mee-glippers en/of opengetrapt worden.
Reputatie 7
Badge
Poortjes suggeren controle ... En we leefden nog lang en gelukkig
Reputatie 6
Badge
Op het moment dat je merkt dat iemand achter je aan wilt lopen door het poortje, dan stop je toch even na het poortje.

Klapt het deurtje weer dicht 😛
Badge +3
Op het moment dat je merkt dat iemand achter je aan wilt lopen door het poortje, dan stop je toch even na het poortje. Klapt het deurtje weer dicht :p
Zullen ze niet wakker van liggen, lopen ze gewoon achter iemand anders aan.. 😞
Ja of je wordt weggeduwd wat mij bijna overkwam bij de metro in Barcelona toen degene achter mij de poortjes doorvloog.
Nou, dat doe ik zelf niet. Als ik door de poortjes loop is het niet mijn taak om eventuele tailgaters te frustreren. Lijkt mij meer een taak voor v&s om dit gedrag tegen te gaan. Die waren vandaag trouwens op Amsterdam Centraal bij de poortjes actief aan het werk. En het werkt! Reizigers werden aangesproken als ze door de poortjes gingen zonder geldig vervoersbewijs. Maar dat was aan de kant van het centrum, aan de ij-zijde had het overleg prioriteit en waren de ogen op elkaar gericht. En als de poortjes definitief gesloten zijn dan zal het toezicht weer verdwijnen.
Ja het is even en daarna zijn ze weg. Net als bij de metro.

In Londen staat er continu personeel bij de poortjes. Dat is de enige manier om dat gedrag tegen te gaan, dat bewijzen de poortjes overal.
Reputatie 1
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties 😃 . Daaruit blijkt wel dat het een veelvoorkomend probleem is en ik ben daarom ook heel erg blij dat Gabriëlle NS het signaal doorzet naar de verantwoordelijke afdeling(en) binnen NS.

Ik denk dat de oplossing inderdaad gevonden moet worden in meer en strengere contrôle, zowel in de treinen als op de stations. De pakkans vergroten zodat dit soort mensen gaat beseffen dat stelen (want dat is het als je zonder te betalen van de trein gebruik maakt) nooit loont. De poortjes moeten m.i. gezien worden als een hulpmiddel bij de ingangscontrôle op de stations en niet zozeer als de vervanging daarvan.

En laat de poortjes zo snel mogelijk overal gesloten worden! Minder zwartreizigers = minder agressie in de trein.
Reputatie 5
Aangezien de boetes niet naar de ns gaan is er voor het personeel weinig reden om ze uit te delen. Je werkt voor de ns en je spekt de staatskas....
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties 😃 . Daaruit blijkt wel dat het een veelvoorkomend probleem is en ik ben daarom ook heel erg blij dat Gabriëlle NS het signaal doorzet naar de verantwoordelijke afdeling(en) binnen NS.

Ik denk dat de oplossing inderdaad gevonden moet worden in meer en strengere contrôle, zowel in de treinen als op de stations. De pakkans vergroten zodat dit soort mensen gaat beseffen dat stelen (want dat is het als je zonder te betalen van de trein gebruik maakt) nooit loont. De poortjes moeten m.i. gezien worden als een hulpmiddel bij de ingangscontrôle op de stations en niet zozeer als de vervanging daarvan.

En laat de poortjes zo snel mogelijk overal gesloten worden! Minder zwartreizigers = minder agressie in de trein.

De poortjes worden juist gezien als vervanging van personeel :D

Veel mensen ervaren nauwelijks meer controle tussen poortjes stations.
Reputatie 7
Badge
Er moest winst worden gemaakt, dus bezuinigd worden, dus stapje voor stapje verdwijnt toezicht, controle en handhaving in de wagons naar trein naar perron naar ingang van het station. Treinreizen is daardoor niet meer een beleving, maar een behandeling: je ondergaat het, bij gebrek aan plezierig alternatief.

De blijvende stroom aan klachten over onprettig en onveilig gevoel door gebrek aan menselijke controle worden "opgelost" door mechanisch toezicht (camera's) en door mechanische controle en handhaving (chipcards en poortjes). Nog even, en we lopen met een bestraffende NS-enkelband.
Reputatie 5
Onprettige gevoelens los je niet op met technische hulpmiddelen. Het zijn en blijven hulpmiddelen. Een alarmpaal is geen goede vervanging voor een persoon. Poortjes zijn geen vervanging van een kaartjes knippende conducteur. De onzalige keuze de conducteur 2 verschillende petten op te zetten.... Vroeger was het de man/vrouw waar je, als je geen kaartje had er eentje kon kopen. De politie was voor de lastige gevallen, dat zouden nu de boa's moeten doen. Daar zit iets kroms in. Mensen in dienst van een bedrijf, de ns, die mij kunnen bekeuren als ik de wet overtreed. Wat ben je dan? Weer die 2 petten. Je vraagt of het de trein naar.... is en je krijgt een bon ondat je een sigaret in je hand hebt. Boa's zouden natuurlijk in dienst van de politie horen te zijn en op uitleen basis en betaald door de ns bij de ns ingezet kunnen worden. Van een conducteur verwacht ik dat die mijn reis aangnaam laat verlopen.
Die toekomst komt nog wel, is er in feite al met alles op je mobiel laden. De overheid kan je overal volgen en iedereen schijnt te denken dat er nooit meer oorlog komt of i.d. 😃
Reputatie 5
@MvanGelder ... Een mobieltje zonder internet dat je alleen aanzet als het nodig is en op al bij de overheid al bekende plaatsen, zoals thuis en werk. Anonieme chipkaart kontant opladen. Altijd alleen bij de zelfde flappentap geld halen, nooit pinnen in winkels. Dan, met nog wat dingen kan je aardig uit het zicht blijven.
Boa's in dienst van de politie lijkt mij een slecht plan.
Reputatie 5
Voor zover ik weet heeft de politie zelf ook boa's in dienst voor allerlei administratieve taken en het opnemen van aangiftes.
Ik pleit niet voor het uitbreiden van de bevoegdheden van boa's maar voor het scheppen van duidelijkheid over functie en bevoegdheden. NS personeel moet zich bezighouden met het laten rijden van treinen, het op aangename wijze vervoeren van personen niet met het handhaven van door de overheid vastgestelde wetten.

Reageer