Welkom bij de NS Community!
Bij poortjes is er cameratoezicht, maar kwaadwilligen hebben praktisch vrij spel om achter je aan te lopen (tailgaten).
Handhaving is er niet, ook al piept het poortje luid en staat er soms NS (V&S) personeel bij te kijken. Met name bij het uitchecken zijn ze ‘vrij’ zodra ze er doorheen zijn.
Als dat mij overkomt stop ik direct met lopen en wacht tot een poortje achter me sluit. Mij aan de kant proberen te duwen heeft weinig zin (ook al ben ik helemaal niet zo groot of sterk), maar een ‘discussie’ zonder fysiek geweld win ik meestal wel. Jammer voor je!
Maar ja, dan lopen ze wel achter iemand anders aan…
Uit de corona tijd… https://twitter.com/LBGEEVEE/status/1238923393057148930
Persoonlijk spreek ik zulke lui nooit aan, ook al zie ik deze praktijken vrijwel elke dag gebeuren. Het risico om het ziekenhuis in geslagen te worden of een mes tussen m'n ribben te krijgen is me dat simpelweg niet waard. Je zult maar net de verkeerde treffen, waardoor je in het nieuws beland zoals hier en hier. Ik geloof ook niet dat zulke kwaadwillenden spontaan stoppen met hun gedrag als ze erop aangesproken worden door andere reizigers.
Natuurlijk keur ik het gedrag niet goed en irriteer ik me er ook aan, maar mijn inziens is het de taak van NS om er (harder) tegen op te treden. Iets dat ik helaas steeds moeilijker zie worden gezien de toenemende verhuftering van de maatschappij en al helemaal gezien het feit dat conducteurs geen BOA's meer zijn.
Soms zie je het al aankomen. Laat in de avond, verlaten achterkant van een station, 5 meter binnen de poortjes staat een persoon te "wachten".. ik wil naar buiten met mijn fiets, en je ziet die persoon al denken "Ah mooi, die gaat het brede poortje nemen".
Als dat mij overkomt stop ik direct met lopen en wacht tot een poortje achter me sluit.
Mij lukt dat niet! Ik probeer te treuzelen en berg mijn chipkaart op in mijn rugzak waarbij ik dus wat persoonlijke ruimte probeer op te eisen. Maar het poortje blijft open staan, misschien omdat die persoon er dan al tussen staat. Ik kijk dan om, en vraag "lukt het?" of iets in die trant. Vaak een boze blik of reactie. Een keer zei de persoon "sorry..", en die heb ik toen een goeie reis verder gewenst.
Punt is, het is niet onze verantwoordelijkheid.
Nu heb ik twee vragen hierover;
1- Wat is hier aan te doen?
De knop indrukken die ze allemaal opent. Die moet in de buurt staan, op een paaltje. Zag laatst in de stationshal een groepje jongeren op elektrische stepjes, blowend, speaker met muziek aan, eentje rolt strategisch langs dat paaltje en iedereen rolt vrolijk door de open poortjes met hun eigen feestje. Dit schouwspel was werkelijk het toppunt. Maar deze vanzelfsprekendheid van alle regels aan je laars lappen en gratis reizen heeft de NS mijns inziens zelf gecreëerd met dit geautomatiseerde systeem en gebrek aan menselijke controle.
Mij lukt dat niet! Ik probeer te treuzelen en berg mijn chipkaart op in mijn rugzak waarbij ik dus wat persoonlijke ruimte probeer op te eisen. Maar het poortje blijft open staan, misschien omdat die persoon er dan al tussen staat. Ik kijk dan om, en vraag "lukt het?" of iets in die trant. Vaak een boze blik of reactie. Een keer zei de persoon "sorry..", en die heb ik toen een goeie reis verder gewenst.
Klopt, de brede poortjes zijn trager en openen/sluiten niet zodra er zich maar iets in de doorgang bevindt.
Het kan zelfs gebeuren dat zo’n poortje niet open gaat als er een fiets of koffer een stukje in de doorgang is. Als je dan een stapje achteruit doet gaat het alsnog open.
Overigens zou ik het op stations als Nieuw-Vennep niet snel wagen om iemand te blokkeren, dan moet het wel wat drukker zijn.
Overigens zou ik het op stations als Nieuw-Vennep niet snel wagen om iemand te blokkeren, dan moet het wel wat drukker zijn.
Wat is het probleem daar? (Ik ben daar nog nooit geweest.)
Overigens zou ik het op stations als Nieuw-Vennep niet snel wagen om iemand te blokkeren, dan moet het wel wat drukker zijn.
Wat is het probleem daar? (Ik ben daar nog nooit geweest.)
Zie het filmpje in de reactie van @nathan8010
Verschillende keren heb ik meegemaakt dat iemand achter mij loopt en bij het in/uitchecken met me meeloopt. Ook vandaag weer, waarbij ik in de gaten had dat iemand mee wilde glippen. Ik treuzelde om dit te beletten, maar het poortje bleef open. Ik kon dus niet verhinderen dat een zwartrijder meeloopt.
Overigens gebeurt het vaker bij de iets bredere poortjes. Bij het centraal station Tilburg bevindt een breder poortje zich opmerkelijk dicht bij de muur en wordt het insluipers makkelijker gemaakt verborgen te blijven.
Aanspreken op verkeerd gedrag is lastig en tast ook mijn veiligheid aan.
Het laatste kunt u inderdaad beter niet doen.
Als ik zo'n figuur opmerk (en tegenwoordig vis ik ze er zo uit) dan zoek ik altijd een poortje op waar ik een agent of NS-medewerker bij in de buurt zie staan. Dat schrikt altijd voldoende af.
Evengoed mag men voor de toekomst eens gaan nadenken over veiligere poortjes. Het systeem van de OV kaart is ooit verkocht onder de noemer "het OV wordt er veiliger van”. Maar het tegendeel is eerder waar.
Het probleem is dat er op veel stations geen enkel toezicht is waardoor niet-betalers vrij eenvoudig het station weer kunnen betreden en verlaten.
Bij de metro in Amsterdam zijn de poortjes een stuk hoger dan bij NS. Maar ook daar heb ik lenige wanbetalende jongeren zonder veel problemen over de poortjes zien klimmen.
Ondanks alle kanttekeningen heb ik het idee dat er beter betaald wordt voor het reizen dan in de tijd voor de poortjes.
Bij de metro in Amsterdam zijn de poortjes een stuk hoger dan bij NS. Maar ook daar heb ik lenige wanbetalende jongeren zonder veel problemen over de poortjes zien klimmen.
In Amsterdam zie ik ook dagelijks mensen probleemloos door of over de poortjes komen zonder ticket. Heel sporadisch zie ik wel eens controle achter de poortjes waarbij mensen dan beboet worden, maar dat is echt heel zeldzaam. Heb het dit jaar überhaupt nog niet gezien.
De poortjes in Brussel bijvoorbeeld zijn hoog en kom je niet zo makkelijk door, maar daar wordt dus continu op noodknoppen gedrukt waardoor op veel metrostations een groot deel van de dag de poortjes open/in evacuatiemodus staan. In mijn ervaring staan ze op stations zonder toezicht vaker massaal open dan dat ze dicht zijn. Ze zullen wel wat tegenhouden, maar mensen die erdoor willen komen dat uiteindelijk wel.
Inderdaad zullen mensen die echt niet willen betalen voor hun reis wel een weg vinden. Maar zo erg als het in vorige eeuw was met wanbetalers is het naar mijn stellige overtuiging niet meer.
De ergste ellende was in de tijd dat je bij de conducteur een kaartje kon kopen met 3,50 gulden verhoging. Officieel moest je je voor vertrek melden bij de Hc maar mensen hadden altijd het smoesje klaar dat ze de Hc niet gezien hadden op het perron
Gistermiddag naar Eindhoven geweest hele traject Castricum-Eindhoven (één trein, geen overstap) geen controle gehad. Op station Eindhoven ging het alarm van het meelopen constant af. Ik ben het eerlijk gezegd inmiddels wel zat om voor dit soort "volk” te moeten betalen. Terugreis ook geen controle maar in Castricum staan geen poortjes, wat ik overigens gezien het constante gesloop daar (liften) absoluut niet begrijp.
Op station Eindhoven ging het alarm van het meelopen constant af. Ik ben het eerlijk gezegd inmiddels wel zat om voor dit soort "volk” te moeten betalen.
Zo herkenbaar. Maak het iedere dag mee in Breda en vaak ook in Roosendaal - daar staat nu gelukkig vaak beveiligingspersoneel toe te kijken bij die paar poortjes. Rond het station hangt veel "gespuis" en mensen onder invloed rond. Maar het is onuitroeibaar. Zelfde geldt voor bewust foutzitters 1e klas, net ook weer meegemaakt. Wel controle maar de heren met hun weekendstudentenOV werden gematst.
Dat profiteurs heel grote kans hebben gratis te reizen terwijl een ander keurig betaalt, blijft ergerlijk.
Zolang de vervoersbedrijven dit geen hoge prioriteit geven zal dat wel zo blijven.
@Rene74 je zegt het eigenlijk al, het is onuitroeibaar; ondanks dat er dus regelmatig personeel op je station staat mee te kijken blijft het gebeuren op de momenten dat er niemand staat. Enige remedie lijkt dus permanente bewaking te zijn, maar dat kost een lieve duit extra vooral als je het op alle stations toe moet gaan passen. Ik pleit bij een gelijke pakkans nog steeds voor veel hogere boetes...
Het blijft en zal nog toenemen denk ik. NS laat veel inkomsten liggen. Maar meer personeel kost ook geld, het zal wel een afweging zijn. Maar blijft ergerlijk en voor de sociale veiligheid ook niet goed.
@Rene74 je zegt het eigenlijk al, het is onuitroeibaar; ondanks dat er dus regelmatig personeel op je station staat mee te kijken blijft het gebeuren op de momenten dat er niemand staat. Enige remedie lijkt dus permanente bewaking te zijn, maar dat kost een lieve duit extra vooral als je het op alle stations toe moet gaan passen. Ik pleit bij een gelijke pakkans nog steeds voor veel hogere boetes...
Geheel mee eens. Wat ik wel vind is dat poortjes standaard hoger zouden moeten zijn. Maar dat mag niet overal heb ik begrepen. Meelopen kan dan nog wel, maar springen en klimmen is wel veel moeilijker.
Gistermiddag naar Eindhoven geweest hele traject Castricum-Eindhoven (één trein, geen overstap) geen controle gehad. Op station Eindhoven ging het alarm van het meelopen constant af. Ik ben het eerlijk gezegd inmiddels wel zat om voor dit soort "volk” te moeten betalen. Terugreis ook geen controle maar in Castricum staan geen poortjes, wat ik overigens gezien het constante gesloop daar (liften) absoluut niet begrijp.
Hoe lang blijven we dit herhalen? Het lijkt me duidelijk dat hier geen verandering in zal komen. Het begint m'n neusgaten een beetje uit te komen...
Ik ben trouwens deze week bijna elke dag minstens 1 keer gecontroleerd. :)
Geheel mee eens. Wat ik wel vind is dat poortjes standaard hoger zouden moeten zijn. Maar dat mag niet overal heb ik begrepen. Meelopen kan dan nog wel, maar springen en klimmen is wel veel moeilijker.
Je trapt de poortjes zo open met een beetje kracht, hogere poortjes veranderen dus eigenlijk niks.
Je trapt de poortjes zo open met een beetje kracht, hogere poortjes veranderen dus eigenlijk niks.
Dan ben je nog nooit in New York geweest. Je hebt poortjes en poortjes, het is maar wat je aanschaft.
@Rene74 je zegt het eigenlijk al, het is onuitroeibaar; ondanks dat er dus regelmatig personeel op je station staat mee te kijken blijft het gebeuren op de momenten dat er niemand staat. Enige remedie lijkt dus permanente bewaking te zijn, maar dat kost een lieve duit extra vooral als je het op alle stations toe moet gaan passen. Ik pleit bij een gelijke pakkans nog steeds voor veel hogere boetes...
Het is helemaal niet ‘onuitroeibaar’. Je hebt gewoon (nagenoeg) 100% kaartcontrole nodig in de trein zelf. Dan neemt het overgrote deel van de zwartrijders het risico niet meer en heb je bovendien helemaal geen poortjes nodig. Maar ja, dan heb je veel meer controleurs nodig, en dat is dan weer te duur.
100% controle is ook niet mogelijk. Probeer eens door een trein te komen als die ram vol is tijdens de spits. Daar wordt niemand blij van. Wat minder vergevingsgezinde poortjes zou wellicht helpen. Of meer toezicht bij de poortjes die ook kunnen doorpakken bij overtredingen.
@Rene74 je zegt het eigenlijk al, het is onuitroeibaar; ondanks dat er dus regelmatig personeel op je station staat mee te kijken blijft het gebeuren op de momenten dat er niemand staat. Enige remedie lijkt dus permanente bewaking te zijn, maar dat kost een lieve duit extra vooral als je het op alle stations toe moet gaan passen. Ik pleit bij een gelijke pakkans nog steeds voor veel hogere boetes...
Het is helemaal niet ‘onuitroeibaar’. Je hebt gewoon (nagenoeg) 100% kaartcontrole nodig in de trein zelf. Dan neemt het overgrote deel van de zwartrijders het risico niet meer en heb je bovendien helemaal geen poortjes nodig. Maar ja, dan heb je veel meer controleurs nodig, en dat is dan weer te duur.
Eens hoor, dat was ook de strekking van mijn bericht.
Het is helemaal niet ‘onuitroeibaar’. Je hebt gewoon (nagenoeg) 100% kaartcontrole nodig in de trein zelf. Dan neemt het overgrote deel van de zwartrijders het risico niet meer en heb je bovendien helemaal geen poortjes nodig. Maar ja, dan heb je veel meer controleurs nodig, en dat is dan weer te duur.
Sorry, maar ik vertik het om nog meer voor controleurs te gaan betalen. We betalen ons nu al blauw aan duizenden conducteurs terwijl de controle slechter is dan bij Arriva zonder vaste conducteurs.
Het is helemaal niet ‘onuitroeibaar’. Je hebt gewoon (nagenoeg) 100% kaartcontrole nodig in de trein zelf. Dan neemt het overgrote deel van de zwartrijders het risico niet meer en heb je bovendien helemaal geen poortjes nodig. Maar ja, dan heb je veel meer controleurs nodig, en dat is dan weer te duur.
Sorry, maar ik vertik het om nog meer voor controleurs te gaan betalen. We betalen ons nu al blauw aan duizenden conducteurs terwijl de controle slechter is dan bij Arriva zonder vaste conducteurs.
Helaas, Daar ga jij niet echt over :)
Je betaald voor het gehele pakket.
Op wat basseer je trouwens dat de controle bij Arriva beter is? Arriva rijdt niet op zo veel stations met poortjes.
Het lijkt mij dat er bij regionale vervoer juist meer zwart gereden wordt door de ampere controle, want bij NS wordt er ook juist meer zwart gereden door de ampere controle.
Is het dan zo (volgens jou) dat meer controle contraproductief werkt?