beantwoord

meereizen met korting


Voor eens en altijd zou ik duidelijkheid willen.

Ik reis mee met iemand die een voordeelurenab.met keuzedagen heeft.Ik reis dus mee met korting.

Mag ik anno 2022 nu wel of niet inchecken in de daluren, b.v.10 voor vier en dan uitchecken in de spits, zeg om 17.00??

Ik heb daar nog steeds geen duidelijkheid over, er zijn sites waar ik lees dat je met korting niet in de trein mag zitten tijdens de spits!?

icon

Beste antwoord door Tochjo 28 May 2022, 15:09

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Als iemand het product Samenreiskorting op een OV-chipkaart geladen heeft, of NS Flex heeft en Samenreiskorting heeft geactiveerd in Mijn NS of de app, dan geldt het tijdstip van inchecken. In dat geval mag dus in de spits gereisd worden als in de daluren is ingecheckt.

Als iemand reist met een e-ticket met Samenreiskorting, dan mag men zich in de spitsuren niet in de trein bevinden.

U spreekt over inchecken, dus voor u geldt dat het tijdstip van inchecken bepalend is en dat u tijdens de spitsuren met Samenreiskorting met een abonnementhouder mag meereizen, als u maar in de daluren hebt ingecheckt. Om 15.50 uur inchecken met Samenreiskorting en om 17.00 uur uitchecken is dus prima.

Reputatie 7
Badge +3

Even voor de duidelijkheid inchecken kan alleen met een ov-chipkaart. Met een e-ticket kan niet ingecheckt worden.

Dank jullie wel voor de reactie.

Zo is het tenminste duidelijk!

Het verschil zat hem dus in het meereizen met een e-ticket of de OV kaart.

Ik reis nu met de OV kaart mee, dus inchecken in de daluren, uit maakt niet uit!

Nogmaals bedankt, An.

Als iemand het product Samenreiskorting op een OV-chipkaart geladen heeft, of NS Flex heeft en Samenreiskorting heeft geactiveerd in Mijn NS of de app, dan geldt het tijdstip van inchecken. In dat geval mag dus in de spits gereisd worden als in de daluren is ingecheckt.

Als iemand reist met een e-ticket met Samenreiskorting, dan mag men zich in de spitsuren niet in de trein bevinden.

U spreekt over inchecken, dus voor u geldt dat het tijdstip van inchecken bepalend is en dat u tijdens de spitsuren met Samenreiskorting met een abonnementhouder mag meereizen, als u maar in de daluren hebt ingecheckt. Om 15.50 uur inchecken met Samenreiskorting en om 17.00 uur uitchecken is dus prima.

Bedankt voor deze informatie, is dit door NS geverifieerd ? Als NS deze informatie toevoegt aan tekst in de reisplanner is het direct duidelijk(er). Er is wel tekst dat e-ticket goedkoper is dan met OV chipkaart.   

Reputatie 7
Badge +3

Als iemand het product Samenreiskorting op een OV-chipkaart geladen heeft, of NS Flex heeft en Samenreiskorting heeft geactiveerd in Mijn NS of de app, dan geldt het tijdstip van inchecken. In dat geval mag dus in de spits gereisd worden als in de daluren is ingecheckt.

Als iemand reist met een e-ticket met Samenreiskorting, dan mag men zich in de spitsuren niet in de trein bevinden.

U spreekt over inchecken, dus voor u geldt dat het tijdstip van inchecken bepalend is en dat u tijdens de spitsuren met Samenreiskorting met een abonnementhouder mag meereizen, als u maar in de daluren hebt ingecheckt. Om 15.50 uur inchecken met Samenreiskorting en om 17.00 uur uitchecken is dus prima.

Bedankt voor deze informatie, is dit door NS geverifieerd ? Als NS deze informatie toevoegt aan tekst in de reisplanner is het direct duidelijk(er). Er is wel tekst dat e-ticket goedkoper is dan met OV chipkaart.   

Waar lees je dat e-ticket goedkoper is dan OV-chipkaart? In principe is de prijs hetzelfde. Waarschijnlijk ben je in de war met kaartjes uit de automaat, die zijn €1 duurder.

Voor alle dal-uren e-tickets geldt dat je er tijdens de spits niet mee in de trein mag zijn. Er kan niet mee ingecheckt worden, dus er is niet na te gaan hoe laat iemand ingestapt is. Bij chipkaarten geldt dat als je met abonnement/samenreiskorting incheckt in Dal je tijdens spits doorreist tegen daltarief.

Reputatie 7
Badge +4

Het is precies zoals @Tochjo  zegt. Hij kletst met meer dan vijduizend goede antwoorden echt niet uit zijn nek.😇

 

Het is als goed antwoord gemarkeerd en meestal is dat door een NS medewerker en soms door een behoorlijk ervaren lid met nuance hier.

 

De afdeling Communicatie munt niet uit in helderheid, noch in duidelijk taalgebruik, dus dit forum heeft heel vaak nut.

Reputatie 7
Badge +1

NS verifieert hier niets-zo af en toe kijkt een medewerker mee, en als die iets bespeurt wat echt niet klopt komt er mogelijk soms een reactie-of niet. Meestal zijn er andere trouwe forum-meelopers die veel sneller reageren en die vaak nog veel beter weten hoe de regels zijn. Het is al jaren min of meer typerend voor NS dat ze zelf vaak niet eens goed meer weten-of het hooguit in onbeholpen ambtenarentaal die dan nog steeds vragen openlaat- reageren.

Nogmaals: een echt INsjek kan echt enkel en alleen (vooralsnog dan) met een echte chipkaart waar een SJIP in zit-die erop reageert. Dat schijnt voor de allermeeste niet al te vaak gaande reizigers toch een enorm ontzettend moeilijk te vatten fenomeen te zijn-voor hen is insjekken meestal alles wat poortjes opent. 

De algemene tekst is dat een e-ti inderdaad 1 (een) € goedkoper is als een kaartje uit de automaat (waar ook een sjip in zit, die overigens maar heel beperkte functies heeft). In principe is ook bij de introductie van die sjipkaart door alle OV-bedrijven afgesproken dat korting enkel wordt gegeven aan mensen met een persoonl. chipkaart (met foto+naam). Daar is NS met dit dus later weer op teruggekomen. Dit mede wel doordat toch heel veel mensen blijkbaar een enorme weerzin tegen die kaart blijken te hebben dan wel hun heilige telefone zo koesteren dat het onvoorstelbaar voor ze lijkt dat niet alles daar op kan.

Bedankt voor de reacties, ik zou van NS graag nog reactie ontvangen op de vraag (in rood) in mijn eerder gestuurde tekst , hieronder nogmaals opgenomen.

Vrijdag 19 augustus wil ik met 2 medereizigers en 3 fietsen van Leiden naar Maastricht, zelf heb ik dalvoordeel abonnement en medereizigers een OV chipkaart. Ik begrijp inmiddels, na uitzoekwerk, dat we met meereiskorting kunnen reizen als we voor de spits ingecheckt zijn (dit geldt blijkbaar niet met een E-ticket). Vanwege alternatief vervoer tussen Boxtel en Eindhoven (snelbus) is het waarschijnlijk niet mogelijk fietsen mee te nemen, dit is niet duidelijk op NS website en na bellen (ca. 12 min wachttijd) kon medewerker hierover geen nadere informatie verstrekken. Ik werd verwezen naar 0800-9292 (?!). Zelf gezocht naar omreismogelijkheid, kan via Utrecht, Nijmegen, Roermond. Dit is langer en hierdoor duurder traject, van Nijmegen naar Roermond rijdt ARRIVA waardoor (in de spits) uitgecheckt moet worden waardoor ook extra kosten. Heeft de NS hier een klantvriendelijke oplossing voor ? Bijvoorbeeld mogelijkheid om wel met een E-ticket Leiden-Maastricht met meereizenden in de spits (vakantieperiode) te mogen reizen met het kortingtarief. Sowieso verzoek aan NS hier duidelijker over te zijn bij de informatie over alternatief vervoer tussen Boxtel en Eindhoven, te meer omdat dit voor langere periode geldt.

Reputatie 7
Badge +3

Er gelden tijdens de werkzaamheden Eindhoven - Boxtel geen andere regels dan wanneer er geen werkzaamheden zou zijn. De regel dat je met een e-ticket Samenreiskorting niet in de spits mag reizen geldt dus ook nu en het maakt ook geen enkel verschil dat het nu vakantieperiode is.

Reis je met Samenreiskorting op de OV-chipkaart dan maakt het verschil of die reizigers een OV-chipkaart met Reizen op Saldo hebben of NS Flex. Bij Reizen op Saldo en overstappen op een andere vervoerder ga je bij wisseling van tariefperiode (bv dal naar spits) betalen naar de nieuwe tariefperiode, bij NS Flex bepaalt de eerste check-in het tarief. Was dat dal, dat bijf je tegen daltarief reizen als je naar een andere vervoerder overstapt (uiteraard wel binnen 35 minuten).

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de reacties, ik zou van NS graag nog reactie ontvangen op de vraag (in rood) in mijn eerder gestuurde tekst , hieronder nogmaals opgenomen.

Vrijdag 19 augustus wil ik met 2 medereizigers en 3 fietsen van Leiden naar Maastricht, zelf heb ik dalvoordeel abonnement en medereizigers een OV chipkaart. Ik begrijp inmiddels, na uitzoekwerk, dat we met meereiskorting kunnen reizen als we voor de spits ingecheckt zijn (dit geldt blijkbaar niet met een E-ticket). Vanwege alternatief vervoer tussen Boxtel en Eindhoven (snelbus) is het waarschijnlijk niet mogelijk fietsen mee te nemen, dit is niet duidelijk op NS website en na bellen (ca. 12 min wachttijd) kon medewerker hierover geen nadere informatie verstrekken. Ik werd verwezen naar 0800-9292 (?!). Zelf gezocht naar omreismogelijkheid, kan via Utrecht, Nijmegen, Roermond. Dit is langer en hierdoor duurder traject, van Nijmegen naar Roermond rijdt ARRIVA waardoor (in de spits) uitgecheckt moet worden waardoor ook extra kosten. Heeft de NS hier een klantvriendelijke oplossing voor ? Bijvoorbeeld mogelijkheid om wel met een E-ticket Leiden-Maastricht met meereizenden in de spits (vakantieperiode) te mogen reizen met het kortingtarief. Sowieso verzoek aan NS hier duidelijker over te zijn bij de informatie over alternatief vervoer tussen Boxtel en Eindhoven, te meer omdat dit voor langere periode geldt.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, geen postadres van NS.

Er is geen klantvriendelijke (lees goedkope) oplossing voor het meenemen van fietsen op een NS-bussen traject welke je vlak voor de spits wilt beginnen. Er zal vanwege vakantieperiode geen uitzondering gemaakt worden om te reizen met dalkaartjes in de spits.

Dat fietsen niet meemogen in NS bus staat in de voorwaarden van fietskaartje. Zie hieronder.

Wanneer jij en jouw medereizigers met korting willen reizen dan zul je jullie reis zo moeten plannen dat je ruim voor de spits begint zodat overstap van Arriva naar NS nog in Dal begint en je zo de fietsen mee kunt nemen.

 

 

Badge +3

Omreizen via Nijmegen (met extra kosten) is op eigen initiatief en is helaas geen oplossing voor als je daardoor in de spits terecht komt.

Nou ja er is wel een oplossing maar daarvoor hebben je medereizigers een persoonlijke ov-chipkaart met NS Flex nodig.

De NS bussen (overstappen via mobiele in/uitcheckpalen) kan je gewoon gebruiken voor een reis met eerste incheck in de daluren. Het laaste stukje (spits) in de bus met een e-ticket zal men ook niet op controleren.

En tja, in dat geval maar geen 3 fietsen mee (in een trein is het ook maar de vraag of die mee kunnen, zeker in de vakantieperiode). Alternatief: OV-fiets.

Reputatie 7
Badge +3

Omreizen via Nijmegen (met extra kosten) is op eigen initiatief en is helaas geen oplossing voor als je daardoor in de spits terecht komt.

Nou ja er is wel een oplossing maar daarvoor hebben je medereizigers (of jijzelf als medereiziger) een persoonlijke ov-chipkaart met NS Flex nodig.

De NS bussen (overstappen via mobiele in/uitcheckpalen) kan je gewoon gebruiken voor een reis met eerste incheck in de daluren. Het laaste stukje (spits) in de bus met een e-ticket zal men ook niet op controleren.

Probleem is dat fietsen niet meemogen in NS bus….

Overigens de vraag of op vrijdagmiddag wanneer ook veel studenten reizen er voldoende plek is om 3 fietsen mee te nemen op zo'n lang traject.

Bedankt voor jullie reacties, inmiddels ervoor gekozen om toch maar met de auto te reizen…..Hoop dat NS fietsen mee in de treinen gaat verbeteren (meer ruimte waar mogelijk/nodig) en stimuleren. OV fietsen in veel gevallen een oplossing, voor ons nu niet voor fietsrondje met racefietsen door Limburg (is overigens wel een uitdaging om dit met OV fiets te doen ;-).  

Reageer