beantwoord

Met de rolstoel in de trein

• 13 november 2016
  • 6 reacties
  • 916 Bekeken

Ik ga woensdag met een hele groep inclusief drie rolstoelen met de trein. Ik heb alleen een vraag ben je verplicht om assistentie aan te vragen als je met meerdere mensen met de rolstoel reist?
icon

Beste antwoord door Charon NS 14 november 2016, 09:27

Beste Jesse Water, welkom op het serviceforum!

Zoals meerdere gebruikers al aangeven is het belangrijk om deze informatie altijd aan ons door te geven. Op deze manier kunnen wij de rolstoelgebruikers helpen met het in- en uitstappen door een rolstoelhelling te gebruiken en weten mijn collega's in de trein hier ook direct vanaf, zodat hier rekening mee gehouden wordt bij het sluiten van de deuren. Altijd doorgeven dus, vooral om zelf een soepele reis te ervaren. 🙂
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge
Ik kan niet je vraag direct beantwoorden, maar het lijkt me toch dat de assitentie met name bedoeld is om de plank tegen de trein te zetten zodat iemand zittend in een rolstoel de trein in kan komen. Vergeet niet dat bij de NS bijna alle treinen een vloerhoogte hebben die behoorlijk hoger is dan de perronhoogte. Alleen bij de nieuwste sprinters (type SLT) is dit ongeveer gelijk, daar heb je echter het probleem dat er vrij grote spleet tussen het perron en de trein kan zijn.

Als je natuurlijk met een groep bent en zelf in staat bent om veilig de rolstoelen in de trein te tillen heb je dat probleem niet en heb je daarvoor ook geen assistentie nodig.

Een ander punt is dat een trein vaak maar een beperkt aantal rolstoel plaatsen heeft. Als je dus met 3 rolstoelen tegelijk gaat reizen, kan het zijn dat er één op een balkon komt te staan en daardoor de doorgang blokkeerd. In hoeverre de conducteur dat gaat toestaan is dan ook weer de vraag. Misschien is het daarom wel handig om toch assistentie te regelen.
Reputatie 4
@Jesse Water om met een groep waarvan 3 rolstoelers meegaan is het zeker aan te bevelen om zo vroeg mogelijk te reserveren anders kan het gebeuren dat de groep gesplitst moet worden vanwege de ruimte.
Hou er wel rekening mee dat de rolstoelers zeer waarschijnlijk niet bij elkaar kunnen staan.
Reputatie 7
Altijd aanvragen; als je niet bent aangemeld, wordt er geen rekening met je gehouden. Aangezien in en uitstappen lang gaat duren, kan het dus makkelijk voorkomen dat de helft van de groep gesplitst wordt oid.
Reputatie 5
Het is denk ik wel handig om reisassistentie aan te vragen i.v.m. het in de trein krijgen van de roelstoelen. Daarnaast kunnen ze wellicht ook even kijken wat handig is mocht je in de spits reizen (er is eerder op dit forum ook wel eens een situatie beschreven waarbij een hele groep scootmobiels middenin de spits in dezelfde uitpuilende trein mee moesten).

Assistentie aanvragen kan via het telefoonnummer 030 - 2357822.
Steeds meer stations hebben hellingbanen en liften die uiteraard gebruikt kunnen worden door rolstoelers. Dit kan van tevoren worden gecontroleerd op de volgende pagina: http://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/voorzieningen-op-het-station.html
Reputatie 4
Badge
Deze link is ook handig:
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html
Badge
Beste Jesse Water, welkom op het serviceforum!

Zoals meerdere gebruikers al aangeven is het belangrijk om deze informatie altijd aan ons door te geven. Op deze manier kunnen wij de rolstoelgebruikers helpen met het in- en uitstappen door een rolstoelhelling te gebruiken en weten mijn collega's in de trein hier ook direct vanaf, zodat hier rekening mee gehouden wordt bij het sluiten van de deuren. Altijd doorgeven dus, vooral om zelf een soepele reis te ervaren. 🙂

Reageer