beantwoord

"Misleidende" treinaanwijzer

• 9 maart 2015
  • 2 reacties
  • 226 Bekeken

De dienstregeling van sommige sprinters is erg lang, zo gaat de sprinter van Uitgeest helemaal naar Rotterdam.
Op zich niet vreemd, er gaat bijvoorbeeld ook een sprinter van Hoofddorp naar Amersfoort.
Het punt is dat deze sprinter niet via Haarlem rechtstreeks naar Rotterdam gaat (de kortste weg) maar eerst naar Amsterdam en dan over Utrecht via Gouds naar Rotterdam!

Mijn vraag, waarom in Uitgeest niet aangeven Amsterdam als bestemming en in het klein dat de trein doorgaat naar Utrecht?
Als je naar Amsterdam moet en je bent niet bekent met de dienstregeling kan dit erg verwarrend zijn.
En ik weet dat het ook anders kan, zo gaan de sprinters van Den haag Centraal - Hilversum, na Hilversum door naar Utrecht.
Maar het is sneller om via een andere route te reizen.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 9 maart 2015, 13:14

Bedankt voor het meedenken, Bob! Rotterdam Centraal is het eindstation van deze trein en daarom wordt dit ook op de borden aangegeven. Tussengelegen stations worden daaronder aangegeven, zodat reizigers weten dat ze ook daar kunnen uitstappen. Wanneer we Rotterdam Centraal naar onderen zouden verplaatsen zal dit ook verwarrend kunnen zijn voor de reizigers die bijvoorbeeld wel naar Rotterdam Centraal willen reizen met deze sprinter. Wanneer een reiziger een reis gaat plannen zal de snelste route worden aangeduid in de reisplanner met daarbij de tussengelegen stations. Om die reden zou het dus voor de reiziger ook al duidelijk moeten zijn dat hij/zij wel met deze trein kan reizen. Ik zal je idee wel delen met de afdeling planning, want wellicht is het voor bepaalde trajecten wel mogelijk. We gaan er even naar kijken.
Bekijk origineel

2 reacties

Bedankt voor het meedenken, Bob! Rotterdam Centraal is het eindstation van deze trein en daarom wordt dit ook op de borden aangegeven. Tussengelegen stations worden daaronder aangegeven, zodat reizigers weten dat ze ook daar kunnen uitstappen. Wanneer we Rotterdam Centraal naar onderen zouden verplaatsen zal dit ook verwarrend kunnen zijn voor de reizigers die bijvoorbeeld wel naar Rotterdam Centraal willen reizen met deze sprinter. Wanneer een reiziger een reis gaat plannen zal de snelste route worden aangeduid in de reisplanner met daarbij de tussengelegen stations. Om die reden zou het dus voor de reiziger ook al duidelijk moeten zijn dat hij/zij wel met deze trein kan reizen. Ik zal je idee wel delen met de afdeling planning, want wellicht is het voor bepaalde trajecten wel mogelijk. We gaan er even naar kijken.
Reputatie 4
Als aanvulling wil ik even vermelden dat op de trein ook staat Rotterdam Centraal, en eronder Via Amsterdam Centraal. De trein naar Utrecht staat ook Via Weesp onder (deze staat op station waar je ook direct naar Utrecht kan aangegeven als Hilversum). Ook staat op o.a. Weesp dat je Schiphol sneller bereikt met de trein naar Den Haag dan de trein naar Hoofddorp. Dit soort voetnoten zoals Bob aangeeft zijn er dus.
Ik vind het soms juist verwarrend, omdat soms treinen door problemen (of de laatste treinen) niet verder rijden dan een bepaald station, dus Hilversum op de borden is dan weer verwarrend. Alleen is het dan weer verwarrend dat wanneer een trein ingekort wordt, de eindbestemming blijft staan.

Reageer