moderne wachtruimten open stations

De komende tijd worden een aantal stations opgeknapt. Mooi. Maar helaas zijn de moderne wachthokjes die op de moderne open station worden geplaatst ontworpen door ontwerpers die blijkbaar nooit met de trein reizen, de tekentafelontwerpers. Ik dacht altijd dat die bescherming moeten bieden aan regen, wind en soms felle zon.
Maar blijkbaar een domme gedachte. Deze bestaan uit een smal dakje met achterwand en smalle zijschotten in de open lucht. Geen enkele afscherming tegen regen en wind, en vaak ook niet tegen felle zon. Als er prijzen voor zinloze ontwerpen zouden worden ingesteld nomineer ik dit ontwerp direct. Hopelijk gaat het licht branden en komen er op de open stations een meer adequate voorziening.

11 reacties

Zeker op de stations zonder personeel zal men de wachtruimtes zo onaantrekkelijk mogelijk maken om te voorkomen dat deze in de smaak vallen bij mensen die hier langer blijven rondhangen dan slechts voor het wachten op hun trein.
De komende tijd worden een aantal stations opgeknapt. Mooi. Maar helaas zijn de moderne wachthokjes die op de moderne open station worden geplaatst ontworpen door ontwerpers die blijkbaar nooit met de trein reizen, de tekentafelontwerpers. Ik dacht altijd dat die bescherming moeten bieden aan regen, wind en soms felle zon.
Maar blijkbaar een domme gedachte. Deze bestaan uit een smal dakje met achterwand en smalle zijschotten in de open lucht. Geen enkele afscherming tegen regen en wind, en vaak ook niet tegen felle zon. Als er prijzen voor zinloze ontwerpen zouden worden ingesteld nomineer ik dit ontwerp direct. Hopelijk gaat het licht branden en komen er op de open stations een meer adequate voorziening.

Even wachten op vernieuwde stations is zeker niet altijd een pretje. Zelf kom ik nog wel eens op Alphen a/d Rijn aan. Vroeger een mooi oud stationnetje. Nu een kille tochtige boel. Maar ook door het plaatsen van de poortjes worden reizigers steeds vaker "gedwongen" om op het perron te bivakkeren 😞 Zomers valt dat vaak wel mee, maar er zijn jaargetijden dat je graag even beschut wil zitten. Misschien is het om zwervers te weren.
Reputatie 7
Badge +4
In Nederland kennen we doorgaans een warme herfst (zomer) en een koude herfst (winter). Dan moet je gewoon beschut kunnen zitten.Vier raampartijen rondom met uitzicht naar alle kanten en langs die wanden zitplaatsen. We hebben in Rotterdam bij de poortjes gezien hoe mooi toch ronduit achterlijk kan zijn: Opdrachtgevers kunnen de creatievelingen ook teveel ruimte geven. Ze presteren pas echt iets als een ontwerp zowel mooi als functioneel is.

Kijk maar naar de typemachines 😉 van Olivetti.

Voor de jongelui: Een soort aangekleed toetsenbord dat kan printen en saven tegelijk.
En 's winters bij storm of vertraging in Hoorn, hebben we gelukkig nog de pasfoto automaat om binnen te schuilen en even te kunnen zitten.... Helaas plek voor slechts één persoon. :(

@jongelui
Whatsappen en twitteren is wel wat lastiger met een typemachine. Daarnaast moet je wat langer nadenken voor je iets schrijvt, eeh schrijft. Niet ieder typemachine heeft een backspace...
Haha lekker op elkaar gaan zitten geen optie ? 😃
In Nederland kennen we doorgaans een warme herfst (zomer) en een koude herfst (winter). Dan moet je gewoon beschut kunnen zitten.Vier raampartijen rondom met uitzicht naar alle kanten en langs die wanden zitplaatsen. We hebben in Rotterdam bij de poortjes gezien hoe mooi toch ronduit achterlijk kan zijn: Opdrachtgevers kunnen de creatievelingen ook teveel ruimte geven. Ze presteren pas echt iets als een ontwerp zowel mooi als functioneel is.

Gelijk vele onleesbare en des-intuïtieve websites die meer de ongebreidelde ontwerpwoede van de maker vertegenwoordigd dat de gebruikersvriendelijkheid.
Kijk maar naar de typemachines 😉 van Olivetti.

Voor de jongelui: Een soort aangekleed toetsenbord dat kan printen en saven tegelijk.

Even wachten op vernieuwde stations is zeker niet altijd een pretje. Zelf kom ik nog wel eens op Alphen a/d Rijn aan. Vroeger een mooi oud stationnetje. Nu een kille tochtige boel. Maar ook door het plaatsen van de poortjes worden reizigers steeds vaker "gedwongen" om op het perron te bivakkeren 😞 Zomers valt dat vaak wel mee, maar er zijn jaargetijden dat je graag even beschut wil zitten. Misschien is het om zwervers te weren.
Ik denk eerder om reizigers het gebruik te ontmoedigen. Het siert de NS dat zij het de reiziger zo onprettig mogelijk maken. Ook voor de hoge snelheidslijn werden al reizigers barrières opgeworpen om gebruik te ontmoedigen. Ik zou zo zeggen, "keep going this way" en we kunnen de spoorlijnen gaan ombouwen tot fietspaden. met de e bike kom te tegenwoordig al sneller op de plek van bestemming en nat wordt je toch wel. 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Niet ieder typemachine heeft een backspace...
Hij heeft wel een backspace, maar daarmee kan je twee letters door elkaar typen, met name kan je een x gebruiken om een getypte letter door te halen.
Zeker op de stations zonder personeel zal men de wachtruimtes zo onaantrekkelijk mogelijk maken om te voorkomen dat deze in de smaak vallen bij mensen die hier langer blijven rondhangen dan slechts voor het wachten op hun trein.
Daar hebben ze een punt, ik beperk steeds meer het gebruik van de trein, het werkt dus. Gelijk aan de hoge snelheidslijn wordt zo het reizigersgebruik ontmoedigd, chappeau.
Kom op zeg, met een correctielint kon je letters weghalen en ze opnieuw tikken. :D

Maar on topic, nu mensen veel meer moeten wachten op perrons (vanwege dichte poortjes) mag het allemaal wel wat comfortabeler en praktischer.

Ook zijn veel wachtruimtes veels te ver van waar je daadwerkelijk de trein instapt.
Als er iets op het perron staat is het een smalle overkapping met een glazenwand en al dan niet met oncomfortabele banken.

Reageer