mogen reizigers flessen uit prullenbak pakken ?

  • 16 May 2023
  • 78 reacties
  • 3519 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen We moeten er aan wennen dat een statiegeldblikje geld vertegenwoordigt. Geld gooi je ook niet in afvalbak. Het is dus veel beter om statiegeldblikjes en -flesjes naast de afvalbak te zetten. Dan hoeft degene die geld gaat incasseren niet in afvalbakken te wroeten.

In Duitsland is dat jaren de gewoonte. Ik denk niet dat we moeten wanhopen. Statiegeld zit pas sinds 1 april op de blikjes. We zitten nu in de gewenningsperiode. Ikzelf ben zo’n krenterige Hollander die blikjes mee naar huis neemt om het statiegeld terug te krijgen. Ik krijg zelfs blikjes van collega’s om mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Vind 't wel een lastige. Thuis bewaar ik de blikjes en neem ze weer mee terug naar de supermarkt. Maar in een trein of ergens anders onderweg vind ik dat veel te veel gedoe en gooi ik ze meestal gewoon weg. Maar om ze nou naast de afvalbak te zetten? Daar wordt het straatbeeld ook niet mooier van.

Reputatie 7
Badge

Ik neem ze altijd mee. En het bonnetje doe ik dan in zo'n bak voor een of andere goede doel. 

Reputatie 7

Voor thuis koop ik flessen dat vind ik handiger, maar op reis kies ik voor een blikje. Maar om bij uitgaan of op reis mijn blikjes de hele dag te verzamelen zie ik niet zo zitten en gooi ze daarom in de afvalbak.Het lichte verlies aan geld reken ik toe aan de kosten van het uitje. En op reis zoeken naar flessen automaat zie ik ook niet zitten ik heb dan wel iets anders te doen

 

Reputatie 7
Badge +3

Het in de afvalbak gooien van blikjes met statiegeld is dus iets dat we moeten afleren. Een blikje met statiegeld zal niet snel zwerfafval worden omdat er bijna altijd iemand zal zijn om zo’n blikje mee te nemen en het statiegeld te incasseren.

Maar ik geef onmiddellijk toe dat we ons erop moeten instellen en erop vertrouwen dat de blikjes (en flesjes) wel worden meegenomen. Blikjes hebben wel een groot nadeel dat ze open zijn er geen dop opzit om ze na gebruik af te sluiten. Voordat je het weet zit je met kleverige rommel in je tas. 

Reputatie 7

Mijn blikjes,komen in de afvalbak van de gelegenheid waar ik de verfrissing haal en dat vind ik prima zo.

Asito moet gewoon een extra regel opnemen dat er na 1 waarschuwing ontslag staat op het leegplukken van prullenbakken voor statiegeld door personeel. 

Ze kunnen al moeilijk aan voldoende personeel komen dus dat zal weinig indruk maken. Daarnaast is het maar zeer de vraag of ontslag in dat geval stand houdt bij de rechter aangezien het op zich geen strafbare activiteit is 

Het is net zoiets als dat NS conducteurs dreigt met ontslag omdat ze weigeren kaartjes te controleren.

Nee dat houdt wel stand als het in het contract goed is opgenomen.

Bij Hc’s staat niet in het contract dat ze kaartjes moeten controleren, dus dat is geen probleem als ze dat niet doen.

 

@iMark  veel te veel gedoe als ik een dagje weg ben en ergens wat te drinken haal en er geen flesjes zijn, en ik ga er ook niet mee rondlopen de hele dag.  Gooi het netjes net als voorheen in een afvalbak. En als ik iemand gelukkig maak met statiegeld nou mij best.  Naast een prullenbak zetten creëert bende en daar werk ik zeker niet aan mee.

Reputatie 7
Badge +3

Gelukkig zijn er nu in verschillende gemeentes initiatieven om rekken aan de prullenbakken te hangen waarin je statiegeldflesjes en -blikjes kunt plaatsten. Ze kunnen dan door iemand anders worden meegenomen.

Ik merk dat er nogal wat gewenningsproblemen zijn. Blikjes en flesjes horen niet meer in de restafvalstroom. 

Gelukkig zijn er nu in verschillende gemeentes initiatieven om rekken aan de prullenbakken te hangen waarin je statiegeldflesjes en -blikjes kunt plaatsten. Ze kunnen dan door iemand anders worden meegenomen.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4290166/briljant-idee-maar-rekje-om-afvalbak-voor-blikjes-en-flesjes-flopt-toch

 

 

 

@iMark  veel te veel gedoe als ik een dagje weg ben en ergens wat te drinken haal en er geen flesjes zijn, en ik ga er ook niet mee rondlopen de hele dag.  Gooi het netjes net als voorheen in een afvalbak. En als ik iemand gelukkig maak met statiegeld nou mij best.  Naast een prullenbak zetten creëert bende en daar werk ik zeker niet aan mee.

Ze in de afvalbak gooien is prima, het gaat er om dat het geen zwerfvuil wordt.

Sommige mensen willen er en passant ook afvalscheiding mee opdringen maar daar is het statiegeld niet voor ingevoerd.

Reputatie 7
Badge +3

De invoering van statiegeld heeft wel degelijk als bijkomend doel om de afvalstromen beter te scheiden. Dat heeft niets met ‘opdringen’ te maken. PET-flessen worden apart ingezameld om de afvalstromen niet te vervuilen

De invoering van statiegeld heeft wel degelijk als bijkomend doel om de afvalstromen beter te scheiden. Dat heeft niets met ‘opdringen’ te maken. PET-flessen worden apart ingezameld om de afvalstromen niet te vervuilen

Ook in dit geval heeft het opdringerige gedram vrees ik weer een contraproductief effect.

Ik ben blij dat in een gemeente woon die hier niet aan mee doet en die nog gewoon iedere week het restafval komt ophalen. Alleen flessen en oud papier gaan bij ons apart.

Waarbij gezegd dat ik het statiegeld op zich wel een goede regeling vindt omdat het vervuiling op straat tegen gaat. Dat voorkomt verloedering en onhygiënische toestanden. Maar als @Jeroen zijn blikje in de afvalbak gooit is dat wat mij betreft prima.

Dit bericht van “Samira Postma” is een door mij (een vriend van haar) Robert,geschreven tekst over haar. Dat zij het, zonder mijn naam eronder heeft geplaatst suggereert dat zij het over een vriendin van haar heeft terwijl het over haarzelf gaat.

                                               Robert.

Reputatie 3

 

Ik vermoed dat de schoonmakers het statiegeld zelf in hun zak willen steken.

Het is een keiharde concurrentiestrijd tussen mensen die vaak ook andere omgangsvormen hebben dan gangbaar. Als je flesjes en blikjes op drukke plekken verzamelt zul je hiermee te maken hebben. 

In Duitsland hebben de meeste werkgevers het verzamelen tijdens werktijd trouwens verboden en dit kan een grond zijn voor ontslag. Er zijn in Duitsland sowieso veel rechtszaken over statiegeld geweest. Ook of het uit prullenbakken/afvalcontainers vissen van flesjes en blikjes diefstal en dus strafbaar is (dat is het dus over het algemeen niet).  

Misschien een 'leuk' artikel over de strafvervolging van een ouder echtpaar in München om 1,44 euro statiegeld, die zijn vrijgesproken. Of een vrouw die boete van 2000 euro kreeg voor het overtreden van haar Hausverbot vanwege verzamelen van flesjes en blikjes op het station in München. Dat is uiteindelijk ook goed gekomen.

Bij Deutsche Bahn staat er in de (stations)huisregels dat het doorzoeken van prullenbakken verboden is. Reken op een Hausverbot en bij overtreding hiervan doet DB ook aangifte. Handhaving kan, zoals zoveel dingen in Duitsland, heel erg verschillen per regio.

Je kunt verder nu vrijwel overal in Nederland blikjes of flesjes met statiegeld naast of op een prullenbak zetten en ze zijn binnen no time weg. In het uiterste geval wordt het meegenomen door de schoonmakers, want die doen dat allemaal. Ik deed dit in Duitsland altijd al en doe dit nu in Nederland ook. Nooit meegemaakt dat het lang is blijven staan.

 

 

In Duitsland hebben de meeste werkgevers het verzamelen tijdens werktijd trouwens verboden en dit kan een grond zijn voor ontslag.

Het gaat daarbij niet zo zeer over het inzamelen als zodanig maar over het inzamelen in de baas zijn tijd. Mensen zijn bezig met prive activiteiten maar strijken tegelijkertijd wel ook salaris op. Het is hetzelfde als wanneer je op kantoor in de baas zijn tijd je eigen webwinkeltje runt.

 

Bij Deutsche Bahn staat er verder in de (stations)huisregels dat het doorzoeken van prullenbakken verboden is. Reken op een Hausverbot en bij overtreding hiervan doet DB ook aangifte. Handhaving kan, zoals zoveel dingen in Duitsland, heel erg verschillen per regio.

Er is natuurlijk nog verschil tussen een verloren blikje meenemen of hele prullenbakken gaan doorzoeken omdat dat dat laatste overlast en rommel kan veroorzaken.

 

Je kunt inmiddels vrijwel overal in Nederland blikjes of flesjes met statiegeld gewoon naast of op een prullenbak zetten .

Veel gemeenten stoppen daar juist weer mee omdat het zwerfvuil en onhygiënische toestanden in de hand werkt. Het moet dus weer in de bak.

Reputatie 3

Als je nu bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam rondloopt dan ligt het, vooral rond de prullenbakken, vaak vol met afval. Maar zet er maar eens iets bij met statiegeld. Dan zul je zien dat het afval blijft liggen of meer wordt (tot iemand het schoon komt maken), maar de blikjes en flesjes met waarde verdwijnen dag en nacht heel snel. Waardeloos afval blijf uiteraard liggen, maar verpakkingen met statiegeld neerzetten draagt niet bij aan zwerfvuil en onhygiënische toestanden.

Wat bijdraagt aan onhygiënische toestanden zijn de lui die de zakken openscheuren of de zak uit de bak omkeren waarbij een hoop afval op straat belandt. En dit probleem blijf je houden zolang verpakkingen met statiegeld in het normale afval blijven belanden en prullenbakken zo makkelijk open te maken en te doorzoeken zijn. Ook vuilniszakken die vaak langdurig langs de kant van de straat staan helpen niet.

De (asociale) vervuiler aanpakken lijkt me een goede oplossing, maar daar is geen capaciteit en/of interesse voor.

Als ik flessen uit de prullenbak haalt dan maak ik eerst open dan zie je meteen flessen dan pak ik die flessen dan doe ik meteen dicht ,ik laat ze nooit open ,maar als helemaal leeg is dan maak ik niet open dan pak ik heel voorzichtig vuilenzak omhoog dan haal ik flessen uit dan laat ik los ,zo blijft alles netjes dan maak je geen bende ,maar het probleem is als ik bezig ben met flessen zoeken ondertussen komen paar mensen dan gaan ze met hun arm erin bukken om te grabbelen flessen zoeken dan lopen ze naar de volgende prullenbak,wanneer ik terug ben bij die prullenbak dan zie ik paar vuilenzakken zijn naar beneden gevallen ,dan krijg ik schuld van Asito terwijl ik niet heb gedaan , 

 

 

Punt 2 

 

als ik bijvoorbeeld nu gaan beginnen met flessen zoeken en ik kom een van deze 5 Asito medewerkers tegen ahmed bouchta tegen of ahmed ben askar of ibrahim of nihad of antwie tegen dan gaan ze meteen mij aanvallen  of stalken of melding maken aan boa’s. Of NS die rond loop of mij aanrijden met afvalrolcontainer of met schrobmachine en uitschelden in twee taal of met vuilenzak een klap mij geven  ,als ik dat meld aan NS die rond loop dan zeggen ze tegen me ik was niet bij ik heb niet gezien wat tussen jullie is gebeurt ik kan hier niks over zeggen , bij deze reden heb ik besloten om foto maken en video van medewerkers als NS niks heeft gezien wat tussen ons is gebeurt dan kan ik video latenzien terug bekijken dan heb ik bewijs om te latenzien , maar alsnog ik krijg vaak te horen van NS en boa’s en hoofdconducteur  dat ik niet mag filmen of foto maken van medewerkers dat is verboden , ik zij tegen hun als verboden is waarom heeft 3 Asito medewerkers mij foto gemaakt dan als dat niet mag ? Dan mogen hun ook niet mij  foto maken zonder toestemming anders is niet eerlijk zoals sabastian en antwie en ahmed ben askar hun hebben  mij foto s gemaakt  ,dat kan je duidelijk terug gezien op mijn foto dat ze hebben mij foto gemaakt ik heb bewijs ,toen zeide ze tegen me dan moetje klacht gaan indienen ik zij nee dat helpt niet weetje hoe vaak heb ik klacht ingedient bij NS centraal station ze helpen mij niet verder als ik tegen NS zegt die rond loop dan zeggen ze je moet naar gast beveiliging dan loop ik naar gast beveiliging ,dan zeggen ze tegen me je moet klantenservice gaan bellen dat heb ik vaak gedaan ze maken alleen melding verder krijg je niks meer te horen ,ik krijg geen terug koppeling antwoord , daarom. Wil ik toch blijven bewijs verzamelen 

Alle medewerkers van Asito die verzamelen ze flessen en blikjes tijdens vuilenzakken omwissel ze maken eerst open dan gaan ze kijken wat erin zit als ze flessen of blikje vind met logo dan zitten ze apart in vuilenzak die hangen ze in rolcontainer aan recht hand , zo blijven ze door tot dat ze klaar zijn dan nemen ze vuilenzak flessen mee naar achter bij kantine dan zitten ze bij hun kast  en dat mogen ze niet doen van hun chef baas Lina & Hendriks bruik  ik hoor van medewerkers dat ze hebben allemaal al paar x waarschuwing brief gehad en ook contract getekend dat ze geen flessen mogen verzamelen en toch houden ze niet aan de regels ze hebben schijt aan regels ze blijven toch flessen verzamelen en cordinator chef Lina en Hendriks bruik doen ze alsof ze niet weet dat hun flessen aan het verzamelen ze laten gewoon gaan 

 

 

 

 

 

Op 25 maart 2023 om 13:39 was ik bezig bij middentunnel flessen uit de prullenbak pakken ik was geconcentreerd toen kwam Ahmed ben askar vanuit oosttunnel helemaal haast naar me toe hij ging mij aanvallen toen ging hij mij vastpakken aan mij linke arm ik schrik heel erg hier van ik vroeg aan hem wie is dat ik moest even kijken ,dan pas weet ik wie hij was ,ik zij tegen ahmed ben askar afblijven je mag niet aan me zitten je heb geen duim bij je kleren  ,  hij zij tegen me waarom heb je prullenbak open gemaakt ik zij tegen hem dat weet je donders goed  ,ga verder met je werk waar je net bezig was bij oosttunnel hij ging niet weg Hij ging prullenbak foto maken dat ik open heb gemaakt tijdens hij foto ging maken ging ik filmen als bewijs dat ik geen rotzooi heb gemaakt alles staat keurig netjes toen kijkt hij achter hij zij tegen me hey maak je me foto hij wou bijna mijn tellefoon afpakken toen ging hij meteen met zijn voeten mij schoppen hij laat alle flessen uit mijn tas op de grond vallen ,toen zag ik een vrouw van winkel ako ging belle melding maken over tussen ons ruzie ik ging VNS zoeken of boa’s  ik heb 3 x grote rondje gemaakt ik kwam niemand tegen geen enkel boa’s of NS waren aanwezig pas later in de middag kwam ik ze tegen toen heb ik verhaal verteld , ze gaven mij antwoord dat ze niks kunnen doen dat ze niet bij waren wat precies is gebeurt toen heb ik video bewijs latenzien wat precies is gebeurt NS zegt dat mag niet hier voor kan je aangifte doen bij de politie ,ik zij tegen NS jij kan ook hem aanspreken of aan zijn chef doorgeven ,hij zij nee ik was niet bij , ik wou aangifte gaan doen maar ik hoor van andere mensen als ik aangifte tegen hem gaan doen dan gaan ze mij wraak nemen dan heb ik grote probleem daarom heb ik geen aangifte gedaan 

Ik heb zelf al paar x tegen cordinator chef Lina van Asito gezegd als medewerkers 3 x waarschuwing brief hebben gehad en ze houden nog steeds niet aan de regels dan moetje onslagen of overplaatsen waar geen flessen kan vinden of andere taak geven bijvoorbeeld roltrap schoonmaker of lamp en tv beeld schoonmaker paal schoonmaker dan heeft tenminste wat te doen dan kan geen flessen verzamelen ,helaas Chef Lina ziet dat bijna iedereen houd zich niet aan de regels die werd niet over geplaats ,maar ze krijgen wel vaste contract op centraal station dat vind ik gek ,hier zul je merken  dat chef  Lina is  niet 100 procent zij is dom bezig ,medewerkers die niet aan de regels houd die krijgen toch vaste contract

 

en medewerkers  die wel aan de regels houd en heel vriendelijk en andere klanten gunt  die krijgen geen vaste contract op centraal station ,die word altijd doorgestuurd naar Zaandam of Utrecht of Alkmaar of Haarlem of Hoorn pas over paar weken dan pas gaan ze 1 x in week hem op rooster zitten op centraal station. Komen werken door de weeks moet buiten amsterdam gaan werken 

Badge +3

Wat een levendige fantasie! Bedankt voor jullie relaas Samira en (andere) Robert 🤣

Helaas in het archief, maar herinnert u zich deze nog?

De boa medewerker wou mij samen met zijn collega van de trap af gooien toen ik daar liep met mijn fiets.
Ik was hier niet van gediend en vond het ongepast. Ik zei vind je dat normaal dat is hardstikke gevaarlijk Dat vonden ze grappig waarna ik ze uitschold voor zwakzinnige.
Daarna hebben ze mij 15km achtervolgd en geprobeerd om klem te rijden met hun auto.

Of een schoonmaker zelf die wegens rugklachten even op een bankje op Utrecht Centraal moest gaan liggen, en door NS boa’s nogal slecht behandeld werd…

Ik schrik van wat ik lees Samira Postma. In jouw geval raad ik het toch aan de aangifte te doen.

Juridisch gezien mag je gevonden voorwerpen tot een waarde van 450 euro zelf houden. Dat geldt ook voor op stations en in treinen gevonden blikjes. Schoonmakers hebben daar niks over te zeggen. 
Ik heb op Amsterdam Centraal ook last van een agressieve schoonmaker. Ik zamel ook blikjes in als ik in de trein zit. Het is een aanvulling op mijn karige pensioentje. Soms krijg ik blikjes en flesjes toegestopt van treinpersoneel. De lasatste tijd wordt ik bij aankomst op Amsterdam CS vaak vastgepakt en bedreigd door een schoonmaker. De man spreekt nauwelijks Nederlands, pakt me bij het uitstappen vast en probeert mij te beroven van mijn blikjes. Gisterenavond was het heel erg. De vent beschuldigt mij van diefstal, scheldt mij uit en dreigt de politie te bellen. De man is heel erg dreigend. Wat moet ik doen? Ik wil eigenlijk 112 bellen.

Gisterenavond was het heel erg. De vent beschuldigt mij van diefstal, scheldt mij uit en dreigt de politie te bellen. De man is heel erg dreigend. Wat moet ik doen? 

Vragen of hij inderdaad even de politie wil bellen.

Reageer