mogen reizigers flessen uit prullenbak pakken ?

  • 16 May 2023
  • 78 reacties
  • 3489 Bekeken

Op 12 april 2023, op het CS kwam een mentaal beperkte autistische vriendin van mij op gesprek met een politieagent en de coördinator van de schoonmakers en een station manager van het CS over haar gedrag op het station om statiegeld-flesjes uit prullenbakken te verzamelen. Zij doet dat al sinds juli vorig jaar en komt daardoor steeds in aanraking met agressieve schoonmakers die haar dagelijks stalken, uitschelden en proberen aan te rijden met hun grote rolcontainers of een schrobmachine of haar ook met een volle vuilniszak slaan. De eindverantwoordelijke coördinator van het schoonmaakbedrijf neemt geen verantwoordelijkheid voor het wangedrag van haar eigen personeel. De stations manager zou voor de rust en orde de coördinator van de schoonmakers erop moeten aanspreken dat ze haar personeel moet corrigeren maar dat doet hij niet. Ook de politie en beveiliging zou om dezelfde reden de coördinator op haar verantwoordelijkheid moeten wijzen haar personeel te corrigeren maar doet dat niet.
 Het vervelende is dat ze niet de betreffende schoonmakers corrigeren maar haar nu bedreigen met bekeuringen.
Ze doen hun werk dus niet goed en willen in plaats van hun verantwoordelijkheid nemen en hun macht doen gelden, háár bekeuren.

Schandalig dat volwassenen zó onverantwoordelijk en kinderachtig met een verstandelijk beperkt autistisch meisje omgaan !


78 reacties

maar om in prullenbakken te zoeken naar flesjes, door wie dan ook, blijf ik een vreemd gezicht vinden. 

In Duitsland is dit al jaren business. Sommige mensen hebben er een hele uitrusting voor met handschoenen, grijpstokken, etc.

Overigens zag ik vorige week een schoonmaker op station Den Bosch die de prullenbakken leegde en daarbij blikjes en flesjes gescheiden hield. Laat me eens raden waarom.

Reputatie 7
Badge +3

Het druist tegen alles in wat we in het verleden geleerd hebben: afval moet in de afvalbak. 

Maar nu zit er statiegeld op blikjes en plastic flesjes zit zullen we ons moeten realiseren dat het geen afval zonder waarde meer is. Statiegeldflesjes- en blikjes horen dus niet in het afval.

Zet de lege blikjes en flesjes met statiegeld bij een afvalbak neer zodat anderen ze makkelijk kunnen meenemen om het statiegeld te incasseren als je dat zelf niet wilt of kunt. In Duitsland is dat al jaren gebruikelijk en is er nauwelijks zwerfafval.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen We moeten er aan wennen dat een statiegeldblikje geld vertegenwoordigt. Geld gooi je ook niet in afvalbak. Het is dus veel beter om statiegeldblikjes en -flesjes naast de afvalbak te zetten. Dan hoeft degene die geld gaat incasseren niet in afvalbakken te wroeten.

In Duitsland is dat jaren de gewoonte. Ik denk niet dat we moeten wanhopen. Statiegeld zit pas sinds 1 april op de blikjes. We zitten nu in de gewenningsperiode. Ikzelf ben zo’n krenterige Hollander die blikjes mee naar huis neemt om het statiegeld terug te krijgen. Ik krijg zelfs blikjes van collega’s om mee te nemen.

Reputatie 7
Badge

Ik neem ze altijd mee. En het bonnetje doe ik dan in zo'n bak voor een of andere goede doel. 

Reputatie 7

Voor thuis koop ik flessen dat vind ik handiger, maar op reis kies ik voor een blikje. Maar om bij uitgaan of op reis mijn blikjes de hele dag te verzamelen zie ik niet zo zitten en gooi ze daarom in de afvalbak.Het lichte verlies aan geld reken ik toe aan de kosten van het uitje. En op reis zoeken naar flessen automaat zie ik ook niet zitten ik heb dan wel iets anders te doen

 

Ja iets wat je jaren doet wordt een gewoonte, zelf ben ik er ook nog totaal niet aan gewend en verkreukel rustig het blikje terwijl er statiegeld op staat tegenwoordig. En daarnaast is het natuurlijk ook de vraag of je als je een dagje weg bent met statiegeld flesjes/blikjes bij je wil gaan lopen tot je die ergens kunt inleveren.  Om zover te komen zullen er veel inleverpunten moeten komen want anders neem je die moeite niet zo snel denk ik. Ik althans niet.

Asito moet gewoon een extra regel opnemen dat er na 1 waarschuwing ontslag staat op het leegplukken van prullenbakken voor statiegeld door personeel. Hard maar het is blijkbaar weer nodig om ongewenst gedrag tegen te gaan.

En om tegen te gaan dat mensen dit gaan doen op de stations zou je het weer moeten toevoegen aan de huisregels maar daar dan ook weer op handhaven, maar helaas weten we allemaal hoe goed er gehandhaafd wordt op het rookverbod dus zal het weinig toevoegen in de praktijk.

Zij doet dat al sinds juli vorig jaar en komt daardoor steeds in aanraking met agressieve schoonmakers die haar dagelijks stalken, uitschelden en proberen aan te rijden met hun grote rolcontainers of een schrobmachine of haar ook met een volle vuilniszak slaan. 

Ik vermoed dat de schoonmakers het statiegeld zelf in hun zak willen steken.

Statiegeld is big business geworden en ik gin iedereen om het statiegeld te innen, maar om in prullenbakken te zoeken naar flesjes, door wie dan ook, blijf ik een vreemd gezicht vinden. Zie ook wel eens een PDM container uitgeplozen worden door een zwerver. 

Ik denk niet dat er ergens een regel is die het verbied behalve als ze overlast zou veroorzaken of de boel zou vervuilen door allerlei dingen naast de afvalbak te gooien.

Beste lijkt het mij om een afspraak te maken op het hoofd politiebureau en met haar mee te gaan voor een gesprek daar ter plekke en de situatie te bespreken en te vragen of er een wettelijk beletsel is om dit te doen en of er mogelijk een NS gedragsregel zou zijn die dit verbiedt.

Daarnaast zou ik over het schoonmaak personeel zowel bij Hago als bij de NS een klacht indienen, onbehoorlijk gedrag terwijl je zelf niets doet om dat uit te lokken is gewoon een klacht waard.

Reputatie 7
Badge +3

In Duitsland hebben ze al veel ervaring op dit gebied. We hebben gezien dat mensen in parken hun blikjes en flessen op de rand van de zitbanken zetten. De plaatselijke statiegeldinzamelaar komt ze dan ophalen. Of dat de inzamelaars langskomen om te vragen of je nog iets met ‘Pfand’ hebt.

Het zou al een stuk schelen wanneer Nederlanders de statiegeldspullen niet meer in de afvalbakken deponeren. Het wordt toch wel opgehaald.

Statiegeld werkt fantastisch goed tegen zwerfafval. Maar zoals met bijna iedere maatregel zijn er onbedoelde neveneffecten. 

Reputatie 7
Badge +4

Heb in Duitsland in lokale treinen vaak gezien dat er mensen (vaak daklozen) door de trein gaan die nog even stilstaat voor vertrek en in de prullenbakken in de trein kijken of er iets te halen valt. Zelfs een keer in Düsseldorf iemand gezien met een karretje achter zich aan, vol flesjes en blikjes. 

Sommigen kunnen daarvan rondkomen en er ook een BahnCard100 van betalen.

Het lijkt me niet het publiek dat met een Bahncard 100 reist. ;-)

 

Je bevindt je op het terrein van NS, hetgeen betekent dat NS eigenaar is van alles wat op dat terrein staat. Waaronder dus de prullenbakken en de inhoud.

Dat is vrees ik toch een te grote simplificatie. Voor zover het om onroerende goederen gaat klopt dat waarschijnlijk wel maar bij roerende goederen ligt dat gecompliceerder.

Een auto die ik parkeer op een terrein van NS wordt natuurlijk geen NS eigendom, idem dito voor de spullen in de AH op het station of voor de koffer van Opa Jansen die naast hem op het perron staat. Dat losse blikjes in de afvalbak automatisch eigendom van NS zijn is nog niet zo 1-2-3 evident.

Badge +3

Werd vanavond aangesproken op station Delft door een wat jongere man, die vergezeld bleek te gaan van een wat oudere man. Of ik in de prullenbakken had gezeten. Waarom de vraag want blijkbaar had ie het gezien.

Leuk voor ze… had je een prullenbak gesloopt of iets op de grond gegooid?

Dan nog, wie waren die twee mannen dan? Konden ze geen statiegeld meer ‘graaien’ omdat jij ze voor was of zo? 🤣

Vorig weekend nog een Hago/Vebego (jas) persoon met een enorme zak blikjes en flesjes bij het AH XL ‘recycle plein’, Ze hadden daar al twee automaten voor flessen en kratten en inmiddels eentje extra voor blikjes en die kleine plastic flessen erbij die dan meteen versnipperd worden (en bouwen er nog eentje bij!)

Of die Vebego persoon op een station of in treinen werkt weet ik natuurlijk niet, maar bij ‘territorium gedrag’ bel inderdaad gerust 112 en vraag om politie als er gedreigd wordt met geweld.

Hoe dan ook, statiegeld is ‘big business’ voor sommigen, dus dat werkt op zich wel goed tegen zwerfafval.

Badge +3

Grootste misdaad een blikje uit de prullenbak halen. Weet niet eens wie het waren. Kwamen een beetje over als toezichthouders. Zeker geen graaiers. Vanwege waarschijnlijk leuk salaris ook niet nodig. 

Kom alleen als huisregel tegen dat je je afval in de prullenbak hoort te gooien.

Ik snap het wel… en zie je eigen reactie van 1 november.. 

Ik zie het scholieren en gepensioneerden ook gewoon doen, zakcentje verdienen aan andermans afval. Blijkbaar lucratiever dan een krantenwijkje… 🤔

Badge +3

Ik vermoed dat de schoonmakers het statiegeld zelf in hun zak willen steken.

Vervelend voor dat meisje, maar ik heb inderdaad wel eens iemand met een Hago (tegenwoordig Vebego) jas bij de AH zien staan met een hele grote zak met plastic flesjes. Zelf wat boodschappen gedaan en een minuut of 10 later was hij nog bezig.

Zo te zien werd het grootste deel geaccepteerd, heb het bedrag niet gezien maar zal een leuk zakcentje geweest zijn. Kost natuurlijk wel wat tijd en moeite.

Met tegenwoordig statiegeld op blik erbij staat er soms een heuse rij bij zo’n automaat, want elk geweigerd flesje/blikje moet er natuurlijk twee of drie keer in (wat soms inderdaad werkt), en als blikjes en flesjes niet ‘geshredded’ worden is de opvangzak binnen no time vol natuurlijk, en moet er iemand komen om de opvangzak te vervangen.

Gisteren bij de AH twee gasten (studenten?) voor me die voor ruim 20 euro ingeleverd hadden (3 big shopper tassen van de Action en Jumbo bij zich). Gelukkig waren ze met de laatste tas bezig toen ik aankwam.

Tja, kijk eens in Duitsland waar bij voetbalwedstrijden een vermogen ligt aan achtergelaten statiegeldflessen rond het stadion. Je hebt daar professionele verzamelaars die gewoon kratten en winkelwagens hebben staan waar je flessen kan neerleggen. Op treinstations gebeurt dit dan op kleinere schaal. Het is big business en veel van die verzamelaars zijn ook bereid om hun gebied desnoods met geweld te verdedigen. En dan krijg je zoiets als in de openingspost van dit topic.

Bij voetbalwedstrijden, jaarmarkten, festivals zijn er in Duitsland inderdaad professioneel georganiseerde inzamelaars actief. Die komen met een grote bestelbus en halen honderden tot zelf duizenden flesjes en blikjes per dag op. Die leveren ze niet bij een winkel in maar rechtstreeks bij de groothandel. Ze vertonen daarbij territoriumdrift net als je dat bij straatmuzikanten, schoorsteenvegers en mobiele ijscomannen ziet. 

Schoonmaakpersoneel op stations is volgens mij in Duitsland niet toegestaan om bij te verdienen door blikjes en flessen uit het op te halen afval uit te sorteren. Dat is denk ik mede omdat het uitsorteren nogal wat tijd (van de baas) kost.

Ik zag gisteren ook een oranje hesje van de sociale werkvoorziening (die legen hij ons in het centrum twee keer per week de afvalbakken) blikjes en flesjes uit het afval vissen.

Dit bericht van “Samira Postma” is een door mij (een vriend van haar) Robert,geschreven tekst over haar. Dat zij het, zonder mijn naam eronder heeft geplaatst suggereert dat zij het over een vriendin van haar heeft terwijl het over haarzelf gaat.

                                               Robert.

Reputatie 6
Badge +2

Ook interessant, want als je flesjes en blikjes niet scheidt (wat de baas dan zelf zou moeten doen) gaat het natuurlijk allemaal in een ‘trash compactor’ en dat is in feite geld vernietigen.

Het komt ten goede aan de Stichting Uitvoeringsorganisatie Statiegeld. Die heeft het statiegeld ontvangen, maar hoeft het niet terug te geven.

 

 

In Duitsland hebben de meeste werkgevers het verzamelen tijdens werktijd trouwens verboden en dit kan een grond zijn voor ontslag.

Het gaat daarbij niet zo zeer over het inzamelen als zodanig maar over het inzamelen in de baas zijn tijd. Mensen zijn bezig met prive activiteiten maar strijken tegelijkertijd wel ook salaris op. Het is hetzelfde als wanneer je op kantoor in de baas zijn tijd je eigen webwinkeltje runt.

 

Bij Deutsche Bahn staat er verder in de (stations)huisregels dat het doorzoeken van prullenbakken verboden is. Reken op een Hausverbot en bij overtreding hiervan doet DB ook aangifte. Handhaving kan, zoals zoveel dingen in Duitsland, heel erg verschillen per regio.

Er is natuurlijk nog verschil tussen een verloren blikje meenemen of hele prullenbakken gaan doorzoeken omdat dat dat laatste overlast en rommel kan veroorzaken.

 

Je kunt inmiddels vrijwel overal in Nederland blikjes of flesjes met statiegeld gewoon naast of op een prullenbak zetten .

Veel gemeenten stoppen daar juist weer mee omdat het zwerfvuil en onhygiënische toestanden in de hand werkt. Het moet dus weer in de bak.

Goedemiddag Peter Kok1956. Het spijt me om te lezen dat jij ook wordt lastig gevallen door een schoonmaker bij het verzamelen van blikjes. Er is in dit topic al veel gesproken over de situatie en de stappen die je eventueel kunt nemen, zoals contact op nemen met onze Klantenservice voor een klacht of aangifte doen.

Het wel of niet bellen van 112 is echter iets wat je echter zelf moet beoordelen, wij kunnen niet inschatten hoe jij die situatie ervaart en hoeverre er sprake is van nood of spoed. Als jij je in zo'n situatie bedreigd en niet veilig voelt, zou ik op zijn minst wel adviseren om contact op te nemen met het nummer van de politie voor niet-spoedeisende situaties, 0900-8844.

Juridisch gezien mag je gevonden voorwerpen tot een waarde van 450 euro zelf houden. 

Weet u dat wel zeker? Kan ik dat ergens terugvinden in de wetgeving  en dus niet op populistische fora?

@Peter Kok1956

Zoals @Peter Kok1956 het beschrijft is het ook niet waar. Onderstaande link geeft wat meer info:

https://www.google.com/amp/s/radar.avrotros.nl/amp/gevonden-of-verloren-voorwerp-wat-nu/

Overigens kun je je afvragen of een weggegooid blikje wel een verloren/gevonden voorwerp is in de zin van de wet. De wet gaat uit van iets dat verloren is door de eigenaar en dan door een ander gevonden wordt. In het geval van een weggegooid blikje is er echter geen sprake van "verliezen" maar doet de eigenaar vrijwillig afstand van zijn bezit. Je kunt je wel afvragen of NS/ProRail niet de nieuwe eigenaar wordt als het blikje op een station in een prullenbak van NS/ProRail wordt weggegooid.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel wat anders, de bebouwde kom is bedoeld om er te rijden met auto's, als je niet wilt dat daar auto's rijden kun je de wegen wel weghalen. 

Er zijn tal van wegen in de bebouwde kom waar je niet eens met een auto mag komen. Dat wegen in de gebouwde kom per definitie bedoeld zijn voor autoverkeer is aantoonbaar niet waar.

Wat een mierenneuker ben je toch. Je hebt het zelf over bebouwde kom en het rijden van auto's, op die vergelijking ga ik  in. Dan had je het in je eerdere bericht moeten hebben over openbare wegen binnen de bebouwde kom bestemd voor auto's o.i.d. (en ook daarbuiten want ook daar rijden mensen wel eens te hard). Voordat je iemand anders de les gaat lezen, zorg dan wel even dat je eigen vergelijking volkomen juist is. 

Badge +3

Tja… https://nos.nl/artikel/2485333-afvalbakken-overhoop-gehaald-voor-statiegeld-steden-zoeken-oplossingen

Verder worden sloten verbeterd of aangebracht op vuilnisbakken zodat ze niet meer kunnen worden geopend. Ook doet onder meer Amsterdam een oproep aan Statiegeld Nederland, om meer inzamelplekken te plaatsen. Die organisatie is verantwoordelijk voor het statiegeldsysteem op plastic flessen en blikjes.

Maar ja, wat in Breda niet werkt

gaat in Amsterdam natuurlijk helemaal niet werken. Alhoewel daar wel wat meer ‘toezicht’ is of jij de inhoud van een prullenbak op straat gooit.

Eindhoven (en omstreken) heeft in veel gebieden nog geen ondergrondse PMD/PBD (plastic, metaal/blik, drankkarton) containers dus die mag je aan een lantaarnpaal (soort kapstok) hangen en worden wekelijks op een min of meer vast tijdstip opgehaald (zoals papier/karton). Zie https://www.mijnafvalwijzer.nl voor jouw ophaalmomenten.

Veel mensen met een ‘kliko’ gooien wegwep flesjes/blikjes gewoon bij restafval (is geen probleem, dat mag want wordt later automatisch gescheiden) maar de ‘statiegeldjagers’ komen je kliko dan wel legen voordat de vuilniswagen langs komt hoor!

De cijfers over de ‘opbrengst’ van wat mensen gewoon weggooien liegen er niet om, maar ja hou het wel netjes/schoon… 🤣

Grootste misdaad een blikje uit de prullenbak halen. Weet niet eens wie het waren. Kwamen een beetje over als toezichthouders. Zeker geen graaiers. Vanwege waarschijnlijk leuk salaris ook niet nodig. 

Kom alleen als huisregel tegen dat je je afval in de prullenbak hoort te gooien.

Ik snap het wel… en zie je eigen reactie van 1 november.. 

Ik zie het scholieren en gepensioneerden ook gewoon doen, zakcentje verdienen aan andermans afval. Blijkbaar lucratiever dan een krantenwijkje… 🤔

 

En toch is het een overtreding van de wet en eventueel de huisregels (die heb ik even niet zo scherp). 
Je bevindt je op het terrein van NS, hetgeen betekent dat NS eigenaar is van alles wat op dat terrein staat. Waaronder dus de prullenbakken en de inhoud.

Kort gezegd: blikjes uit een prullenbak halen is simpelweg diefstal. Dat mag niet.
Net als dat je ook geen andere dingen bij anderen uit de prullenbakken steelt. 

In Duitsland is dat al jaren gebruikelijk en is er nauwelijks zwerfafval.

Er is in Duitsland geen zwerfafval van blikjes en flesjes meer maar nog wel van bakjes van de Pommes en de Bratwurst 

Reageer