beantwoord

Mondkapje

Per 1 juni worden mondkapjes in de trein verplicht. Moeten deze dan ook al op het station/perron worden gedragen of mag je ze omdoen als de trein eraan komt

icon

Beste antwoord door Tochjo 14 mei 2020, 21:01

In het Protocol verantwoord blijven reizen in het Openbaar Vervoer, een bijlage bij de Kamerbrief die de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vandaag naar de Kamer stuurde, staat hierover:

De dringende boodschap is dat reizigers tijdig voor het instappen de mondkapjes op moeten zetten zodat het in– en uitstapproces veilig en snel kan worden doorlopen.

Mondkapjes worden verplicht in de trein omdat daar het houden van anderhalve meter afstand niet altijd haalbaar is. Op stations blijft een afstandsregime van anderhalve meter gelden; daarom is het dragen van een mondkapje daar niet verplicht.

Bekijk origineel

150 reacties

Badge +3

In het Protocol verantwoord blijven reizen in het Openbaar Vervoer, een bijlage bij de Kamerbrief die de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vandaag naar de Kamer stuurde, staat hierover:

De dringende boodschap is dat reizigers tijdig voor het instappen de mondkapjes op moeten zetten zodat het in– en uitstapproces veilig en snel kan worden doorlopen.

Mondkapjes worden verplicht in de trein omdat daar het houden van anderhalve meter afstand niet altijd haalbaar is. Op stations blijft een afstandsregime van anderhalve meter gelden; daarom is het dragen van een mondkapje daar niet verplicht.

Men is dus teruggekomen van het mondkapje al dragen op het station. Dat was eerst wel duidelijk afgesproken, maar in het laatste protocol inderdaad niet terug te vinden. Ik had eroverheen gelezen @Tochjo. Thanks.

Badge +3

Op de posters in Eindhoven (foto @mrfreeze) staat toch echt iets over de perrons.. Ook al is dat pas per 1 juni dus.

Op andere stations staat op die plek (3e item) nog iets over zo min mogelijk dingen aanraken.

De stickers waren er eerder dan het laatst uitgekomen levende protocol.

Dit staat er in de trein over.

Reputatie 1

Wtf, alsof een mondkapjes helpen 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ daarbij heeft de regering niet eens uitgesproken dat het verplicht is, want er is niks op RIVM te vinden erover! Dus wat als je geen kapje heb? En nergens te verkrijgbaar is? Want ik verdom het om goud geld uit geven aan een product wat totaal geen nut heeft!!!!

Wtf, alsof een mondkapjes helpen 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️ daarbij heeft de regering niet eens uitgesproken dat het verplicht is, want er is niks op RIVM te vinden erover! Dus wat als je geen kapje heb? En nergens te verkrijgbaar is? Want ik verdom het om goud geld uit geven aan een product wat totaal geen nut heeft!!!!

“Wat gaat er sowieso veranderen per 1 juni 2020?

Omdat het rond 1 juni waarschijnlijk drukker wordt in het openbaar vervoer, wordt het op enig moment lastiger om 1,5 meter afstand te houden. Daarbij is er geen check vooraf mogelijk. Daarom is iedereen verplicht in het openbaar vervoer niet-medische mondkapjes te dragen. Hiermee beschermt u andere reizigers.”

Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/veranderingen-na-11-mei

Reputatie 1

Worden ze dan ook uitgedeeld door de NS zelf?

Reputatie 1

En natuurlijk word het drukker! Want mensen willen hun eigen leven terug! En lekker terug in de tweede wereld oorlog, alleen de ster mist nog!

Reputatie 7
Badge +1

Nee, u moet zelf voor een mondkapje zorgen. In verschillende winkels (bijv. Etos en Hema) op het station zijn mondkapjes verkrijgbaar. Uiteraard kunt u ze ook zelf maken of online aanschaffen. 

De overheid verplicht het gebruik van een mondkapje in het OV. Wij verschaffen geen mondkapjes. Reizigers kunnen straks bij verschillende winkels op het station een mondkapje kopen indien nodig.

Reputatie 1

Ik ga daar mijn geld niet aan uitgeven! Onze voorouders hebben 4 jaar lang oorlog moeten voeren om hun vrijheid terug te krijgen! En ineens komt men met mondkapjes die totaal geen nut hebben! Maar dames die een boerka dragen worden geweigerd, met een mondkapje zie je toch ook het halve gezicht niet??? De griep bestaat al jaren en is ook BESMETTELIJK! De covid-19 is daar niet anders in! Daarbij gaan dagelijks mensen dood aan een stille dood of aan een vreselijk ziekte bed! Dus je heb het al in de gaten! Ik ben zwaar tegen! Maar ben wel afhankelijk van het openbaar vervoer! En geloof mij, we moeten ermee leren leven, net als de gewone griep!

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga daar mijn geld niet aan uitgeven! Onze voorouders hebben 4 jaar lang oorlog moeten voeren om hun vrijheid terug te krijgen! En ineens komt men met mondkapjes die totaal geen nut hebben! Maar dames die een boerka dragen worden geweigerd, met een mondkapje zie je toch ook het halve gezicht niet??? De griep bestaat al jaren en is ook BESMETTELIJK! De covid-19 is daar niet anders in! Daarbij gaan dagelijks mensen dood aan een stille dood of aan een vreselijk ziekte bed! Dus je heb het al in de gaten! Ik ben zwaar tegen! Maar ben wel afhankelijk van het openbaar vervoer! En geloof mij, we moeten ermee leren leven, net als de gewone griep!

Niemand verplicht je om met het OV te gaan maar als je met het OV gaat heb je je maar aan de regels te houden of je daar wel of geen zin in hebt. Er zijn ook mensen die geen zin hebben om hun auto te verzekeren of zich aan de maximum snelheid te houden onder het mom dat dat hun vrijheid beperkt, desondanks moeten ze dat ook. Hetzelfde geldt voor het rookverbod in de trein. 

Simpele oplossing: U reist vanaf 1 juni 2020 dus tot nader order niet meer met het openbaar vervoer.

Tot nader order wil dan zoveel zeggen: Het moment dat de overheid bepaald dat vanaf een bepaald moment het dragen van een mondkapje niet meer noodzakelijk is. En die opmerking over een ster is volledig misplaatst en siert u niet.

Veel plezier op de fiets?

Reputatie 7
Badge +1

De wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding geldt niet als het noodzakelijk is ter bescherming van het lichaam in verband met de gezondheid of de veiligheid (Art.1 lid 2b) Een boerka is er niet voor de bescherming daarvan.

Hoe tast het dragen van mondkapjes eigenlijk in je vrijheid? Die en de relatie met WO II snap ik even niet. Je kan nog steeds met het OV reizen.

Als je geen mondkapje wilt dragen zou je op zoek moeten naar een ander vervoermiddel, want met het OV mag je niet mee vanaf 1 juni.

We moeten er ook mee leren leven dat het dragen van mondkapjes steeds normaler gaat worden net als in veel landen in Azië waar men al jaren mondkapjes draagt bij ziekte. 

Reputatie 1

Wat een vergelijking! Mensen zijn gewoon schapen en gaan ineens alles maar aannemen wat er door overheid gezegt word! Maar niemand kan bewijzen leveren door zelf op onderzoek te gaan! 

Wat ik al zei, ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer, ga jij 45 km lopen? Lijkt mij van niet! En als ik een auto kon bekostigen had ik die allang gehad!! 

Iedereen word ziek, covid-19 is daar niks anders in! 

Reputatie 7
Badge +3

Zag net op tv dat RTL Nieuws die goedkope mondkapjes getest heeft, en ze echt wel (iets) helpen.

Neemt niet weg dat ik met je eens ben dat we er net als de gewone griep aan zouden moeten wennen en niet het hele leven platleggen. En dat zal een hele zure appel zijn, maar wel tijdelijk. Wat er nu gebeurt wordt permanent en dat kan en gaat gewoon niet werken.

Reputatie 6
Badge

Wat een vergelijking! Mensen zijn gewoon schapen en gaan ineens alles maar aannemen wat er door overheid gezegt word! Maar niemand kan bewijzen leveren door zelf op onderzoek te gaan!

Wat ik al zei, ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer, ga jij 45 km lopen? Lijkt mij van niet! En als ik een auto kon bekostigen had ik die allang gehad!!

Als het noodzakelijke reizen zijn, dan stap je toch na 1 juni met een mondkapje de trein in? En anders houdt het gewoon op. De overheid heeft besloten, en zo is het nu eenmaal.

Simpele oplossing: U reist vanaf 1 juni 2020 dus tot nader order niet meer met het openbaar vervoer.

Tot nader order wil dan zoveel zeggen: Het moment dat de overheid bepaald dat vanaf een bepaald moment het dragen van een mondkapje niet meer noodzakelijk is. En die opmerking over een ster is volledig misplaatst en siert u niet.

Veel plezier op de fiets?

Of met de auto.

Als het noodzakelijke reizen zijn, dan stap je toch na 1 juni met een mondkapje de trein in? En anders houdt het gewoon op. De overheid heeft besloten, en zo is het nu eenmaal.

Ik vind de kaartjes duur genoeg om me te laten vertellen dat mijn reis niet noodzakelijk is.

Iedereen word ziek, covid-19 is daar niks anders in! 

Lopen is 9 uur. Fietsen 3 uur. Trein 1 uur.

Die kan je gewoon bij de bouwmarkt kopen (stofkapje). 

reactie aangepast door moderator

Reputatie 7
Badge +3

Interessant nieuws over mondkapjes:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5126041/mondkapjes-coronavirus-covid-19-openbaar-vervoer-verspreiding

Hoe vaak kan je ze eigenlijk gebruiken? Er komt toch 1 euro per reis bij.

Wat als je daar echt geen geld voor hebt?

Reageer