beantwoord

mondkapje

• 11 oktober 2020
  • 19 reacties
  • 538 Bekeken

waarom wordt er aan een reiziger een dringend advies.gegeven over dragen van mondkapje op station en perron als zelfs medewerkers van veiligheid ze niet dragen. Geef het goede voorbeeld a.u.b

icon

Beste antwoord door Slidestops 11 oktober 2020, 11:45

Omdat het ook voor personeel een advies is en niet verplicht.

Bekijk origineel

19 reacties

Badge

Omdat het een dringend advies is en derhalve ieder persoonlijk zijn afweging mag maken of hij/zij dit dringende advies opvolgt of niet. Veel mensen vinden het al een dingetje om tijdens de treinreis zo'n mondkapje op te hebben, moet je nagaan als je er gedurende je werkdag van 8 uur mee op moet lopen.. 

Daarnaast kun je op de meeste stations als medewerker de 1,5 mtr. afstand bijna de hele dag in acht nemen en mocht dat niet kunnen kun je altijd nog een mondkapje opzetten.

Reputatie 7

Omdat het ook voor personeel een advies is en niet verplicht.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Medisch personeel loopt wel uren met een mondkapje op en straks misschien wel weer10 uur per dag, omdat mensen geen mondkapje op willen. 

Ik draag sinds het een dringend advies is een mondkapje in winkel en museum. Daarvoor had ik het alleen gedragen in het ziekenhuis. Nog steeds niet met OV gereisd, vanwege de slechte controle en handhaving. Voor Corona werd het door gebrek aan controle steeds minder fijn om met trein te reizen. Het dragen van een mondkapje went wel. De toenemende agressie in het OV en lakse houding van reizigers en treinpersoneel went niet.

Wat mij betreft mag er een mondkapjesplicht in heel Nederland komen. Meer duidelijkheid als het overal moet.

Reputatie 7
Badge +3

De verankering in de huisregels van de mondkapjedraagplicht kan enorm helpen bij het verduidelijken van de situatie. Zowel reizigers als personeelsleden moeten te allen tijde een mondkapje dragen vanaf het moment dat ze een station betreden.

Reputatie 7

Ik draag er geen op de stations waar ik kom. M.i. heeft het weinig zin en ik hou toch wel afstand. Gewoon gezond verstand gebruiken en zelf situatie inschatten. Het is rustig op de stations waar ik kom, ruimte in overvloed. Misschien hebben kapjes op stations in Rotterdam of Amsterdam wel enigszins nut (maar daar kom ik nu niet), maar niet op veel wat kleinere en minder drukke stations. In de trein draag ik het wel natuurlijk: omdat het moet inderdaad. Maar wie weet of degene die achter je zit wel een schoon kapje draagt? Er zijn er denk ik genoeg die een week lang hetzelfde niet-uitwasbare kapje dragen. Ik zie dagelijks mensen ze los uit hun broekzak halen, dus ja...

Reputatie 7
Badge +3

Omdat het een dringend advies is en derhalve ieder persoonlijk zijn afweging mag maken of hij/zij dit dringende advies opvolgt of niet. Veel mensen vinden het al een dingetje om tijdens de treinreis zo'n mondkapje op te hebben, moet je nagaan als je er gedurende je werkdag van 8 uur mee op moet lopen.. 

Nederlandse werknemers zijn kennelijk van suikergoed gemaakt. In het buitenland is het gewoon verplicht, geen gezeur. Het slapjanussen beleid leidt alleen maar tot verwarring. 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle Nederlandse werknemers. In de zorg is het heel normaal om een hele dienst met een mondkapje op te lopen. En dan heb ik het niet eens over de mensen die volledig ingepakt op de Intensive Care werken. Dan zou het voor de overige Nederlanders een probleem zijn om met een mondkapje op het werk te doen? 

Wie houdt wie eigenlijk voor de gek? 

-Verwijderd door moderator- Ik draag het netjes op perron station en trein..brave burger.🙂..je helpt Nederland en alle bewoners ermee. Dus neem de moeite en volhouden is het motto👍

Badge

Niet alle Nederlandse werknemers. In de zorg is het heel normaal om een hele dienst met een mondkapje op te lopen. En dan heb ik het niet eens over de mensen die volledig ingepakt op de Intensive Care werken. Dan zou het voor de overige Nederlanders een probleem zijn om met een mondkapje op het werk te doen? 

Wie houdt wie eigenlijk voor de gek? 

Nou heb ik familieleden die in verschillende disciplines van de zorg werken maar die lopen niet de gehele dag met een mondkapje op.

Maar mijn opmerking was meer bedoeld op het feit dat mensen er nu al tijdens hun treinreis een probleem van maken terwijl die niet 8 uur duurt. Terwijl werkdagen van treinpersoneel tussen de 6 en 9,5 uur zijn. En als iemand voor een treinreis al moeite heft om het masker op te houden dan is het een grotere uitdaging voor iemand die dat de hele dag moet doen, waaronder ook ons gewaardeerde zorgpersoneel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het helemaal met je eens dat mensen die zitten te piepen dat ze een tijdje een mondkapje moeten dragen tijdens een treinreis niet te vergelijken zijn met mensen die voor hun beroep een mondkapje moeten dragen.

Het zou natuurlijk best zo kunnen worden dat er veel meer beroepen gaan komen waarbij het dragen van een mondkapje verplicht wordt. 

Ik zie in Nederland niet gauw gebeuren dat het dragen van een mondkapje verplicht wordt zo gauw je je eigen woning verlaat. In verschillende buitenlanden was/is dat de normaalste zaak van de wereld.

Badge

Het wordt afwachten wat er besloten en opgelegd gaat worden door het kabinet, maar zoals al heel lang geroepen wordt kun je in de meeste situaties gewoon afstand houden van elkaar en daar waar dat niet kan zou je kunnen kiezen voor een mondkapje. Ik ben wel van mening dat je moet handhaven daar waar het misgaat en dat wordt nu niet gedaan, wel wordt bv de horeca aangepakt terwijl veel besmettingen bij feestjes thuis/studenten huizen e.d. zijn gebeurt en veel minder in de horeca.

Ik heb in de afgelopen tijd maar 1 keer besloten mijn mondkapje op te doen op het station en dat was vanwege een hele korte overstap en dat ik op dat moment met de drukke menigte uit mijn trein mee moest lopen op het perron.  Voor de rest wacht ik even af tot de menigte al weg is van het perron en kan dan met ruime marge t.o.v. andere mij begeven over het perron.

Tot op heden is er nog steeds niet gebleken dat het OV een grote besmettingshaard lijkt te zijn.

Reputatie 6

Tot nu toe is nog bijzonder weinig gebleken, daar kunnen dus ook bijzonder weinig weinig conclusies aan verbonden worden. Grote voorzichtigheid blijft geboden.

Reputatie 7
Badge +3

Nou heb ik familieleden die in verschillende disciplines van de zorg werken maar die lopen niet de gehele dag met een mondkapje op.

Maar mijn opmerking was meer bedoeld op het feit dat mensen er nu al tijdens hun treinreis een probleem van maken terwijl die niet 8 uur duurt. Terwijl werkdagen van treinpersoneel tussen de 6 en 9,5 uur zijn. En als iemand voor een treinreis al moeite heft om het masker op te houden dan is het een grotere uitdaging voor iemand die dat de hele dag moet doen, waaronder ook ons gewaardeerde zorgpersoneel.

Dus omdat treinreizigers er een probleem van maken om een mondkapje te dragen begint het treinpersoneel er maar niet aan?????

Badge

@MoDe dat zeg ik hier helemaal niet, dat maak jij er van.

Reputatie 7

Jammer dat je toch niet zelf de verantwoordelijkheid kan nemen als mede werker van NS. En dan rondlopen met een jasje met een embleem VEILIGHEID en service. Belachelijk!! Dus dom wachten tot het verplicht is. Gebruik je bovenkamer waar hij voor gemaakt is. Ik draag het netjes op perron station en trein..brave burger.🙂..je helpt Nederland en alle bewoners ermee. Dus neem de moeite en volhouden is het motto👍

Ach, zo lang het niet verplicht is zul je mij ook niet hele dagen met een mondkapje op zien. Het is in die functie vaak niet moeilijk om 1.5 meter afstand te houden. En op het moment dat het niet kan, helpt een mondkapje ook nergens mee. Fouilleren, bekeuren, aanhouden etc gaat dan zo lastig..

Reputatie 7
Badge +3

Was het niet zo dat de mondkapjes in het OV verplicht zijn gesteld omdat 1,5m afstand niet gegarandeerd kan worden? Dan zou je denken dat in situaties als fouilleren, bekeuren, aanhouden etc. je juist wel beschermingsmiddelen moet dragen.

Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat het dragen van de mondkapjes niet verplicht is gesteld voor het controlerend personeel. Tegelijkertijd horen we ook weinig over grote aantallen besmette conducteurs. Maar dat kan ook komen door het schielijk terugtrekken in onbemande cabines om contact met reizigers te voorkomen. Dan zijn mondkapjes inderdaad overbodig.

Ik ga dinsdag voor het eerst sinds februari weer eens met de trein. Het zal mij benieuwen.

Reputatie 7

Was het niet zo dat de mondkapjes in het OV verplicht zijn gesteld omdat 1,5m afstand niet gegarandeerd kan worden? Dan zou je denken dat in situaties als fouilleren, bekeuren, aanhouden etc. je juist wel beschermingsmiddelen moet dragen.

Afhankelijk van de situatie. Natuurlijk wil je hem altijd ophebben. Maar als ik het idee heb dat het een aanhouding wordt gaat ie meestal af. Klinkt geel apart, maar heb namelijk al een keer meegemaakt en een keer gezien dat tijdens een aanhouding het mondkapje voor de ogen schoot. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me enorm stressvol om in deze coronatijden dit soort werk te doen. Ieder moment van contact dichtbij is een potentiële bron van besmetting. Als je dan ook nog last hebt van hulpmiddelen die voor de ogen kunnen schieten en je dan moet kiezen om maar geen mondkapje te dragen word je in een onmogelijke situatie gebracht.

Reputatie 6

@JeroenMedisch personeel loopt wel uren met een mondkapje op en straks misschien wel weer10 uur per dag, omdat mensen geen mondkapje op willen. 

Ik draag sinds het een dringend advies is een mondkapje in winkel en museum. Daarvoor had ik het alleen gedragen in het ziekenhuis. Nog steeds niet met OV gereisd, vanwege de slechte controle en handhaving. Voor Corona werd het door gebrek aan controle steeds minder fijn om met trein te reizen. Het dragen van een mondkapje went wel. De toenemende agressie in het OV en lakse houding van reizigers en treinpersoneel went niet.

Wat mij betreft mag er een mondkapjesplicht in heel Nederland komen. Meer duidelijkheid als het overal moet.

M.i. is het hier wel relevant dat dit medische personeel ook gebruik mag maken van mondkapjes die daadwerkelijk bedoeld en goedgekeurd zijn om de verspreiding van virussen tegen te gaan? Mijn grote probleem met elk verzoek of verplichting tot het dragen van een mondkapje richting een gemiddelde burger is dat het dan om een flutding gaat waarvan ik de effectiviteit twijfelachtig vindt, zeker gebruikt op de manier waarop ik mensen dat zie doen. Bewaar hem in je broekzak, zet hem meerdere keren op en af, draag hem te lang, zet hem tussendoor op je kin om even wat te drinken, etc.

Reageer