mondkapjes op station en perron

• 16 oktober 2020
  • 15 reacties
  • 499 Bekeken

Perfect dat de NS de mondkapjesplicht uitbreidt naar perron en station als geheel. Ik begrijp alleen niet dat als we in een nationale discussie zitten over het nut en ja of nee dragen dat ik hele hordes NS personeel over Amsterdam CS zie bewegen zonder enige bescherming. Een goede actie vraagt om een perfect voorbeeld.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het personeel heeft overal lak aan, dat wordt toch uit de staatskas doorbetaald. En Marjan Rintel is net zo onzichtbaar als Roger van Boxtel tenzij ze vooraan kan staan bij een persconferentie over weer een internationaal luchtkasteel project. Het ontbreekt bij NS aan echte managers die het bedrijf in crisistijd echt kunnen runnen. 

Reputatie 7
Badge +4

Perfect dat de NS de mondkapjesplicht uitbreidt naar perron en station als geheel. Ik begrijp alleen niet dat als we in een nationale discussie zitten over het nut en ja of nee dragen dat ik hele hordes NS personeel over Amsterdam CS zie bewegen zonder enige bescherming. Een goede actie vraagt om een perfect voorbeeld.

Is zo, en je krijgt niet alle mensen zover. Gewoon zelf wel een mondkapje dragen. Veel mensen met mondkapjes geven het goede signaal af. Er is nu eenmaal een onderstroom die besmettingsvriendelijk gedrag blijft vertonen, vaak op basis van berichten op sociale media van het niveau ‘het is bewezen dat de aarde plat is’.. Je hoeft zelfs geen wetenschapper te zijn om te zien dat het niet verstandig gaat. Doe het zelf wel goed en laat uw gedrag niet bepalen door mensen die onverantwoordelijk, en zelfs zwak-sociaal handelen.

Badge

Wat een negativiteit weer, het is een ieder die zelf beslist of hij/zij het mondkapje draagt zowel reizigers als NS personeel op de perrons’s.  In de trein is die keuze er niet en is het verplicht om een mondkapje op te hebben.

En zolang de 1,5 meter niet in het geding is qua drukte op de meeste stations ziet veel NS personeel niet de noodzaak om een mondkapje te dragn. Dit blijft geheel de eigen keuze van ieder individu zelf op dit moment.

@Tamzin dat de overheid een flinke bijdrage levert aan de OV bedrijven op dit moment is niet zo gek natuurlijk, de overheid wil dat wij de huidige dienstregeling rijden met de origineel geplande treinlengtes terwijl dit economisch nu helemaal niet uit kan. Als we economisch zouden kijken zouden we veel minder rijden en met kortere treinen maar dat wordt niet wenselijk geacht.  De keuze om dus met een compensatie te komen hiervoor komt van de regering, net als dat de regering momenteel met meerdere regelingen ook andere bedrijven overeind houdt door o.a. een regeling waarbij een groot deel van de salarissen door de regering worden betaald als een bedrijf een omzetverlies heeft door de corona pandemie.

Wat een negativiteit weer, het is een ieder die zelf beslist of hij/zij het mondkapje draagt zowel reizigers als NS personeel op de perrons’s.  In de trein is die keuze er niet en is het verplicht om een mondkapje op te hebben.

En zolang de 1,5 meter niet in het geding is qua drukte op de meeste stations ziet veel NS personeel niet de noodzaak om een mondkapje te dragn. Dit blijft geheel de eigen keuze van ieder individu zelf op dit moment.

@Tamzindat de overheid een flinke bijdrage levert aan de OV bedrijven op dit moment is niet zo gek natuurlijk, de overheid wil dat wij de huidige dienstregeling rijden met de origineel geplande treinlengtes terwijl dit economisch nu helemaal niet uit kan. Als we economisch zouden kijken zouden we veel minder rijden en met kortere treinen maar dat wordt niet wenselijk geacht.  De keuze om dus met een compensatie te komen hiervoor komt van de regering, net als dat de regering momenteel met meerdere regelingen ook andere bedrijven overeind houdt door o.a. een regeling waarbij een groot deel van de salarissen door de regering worden betaald als een bedrijf een omzetverlies heeft door de corona pandemie.

Als dank voor die royale staatssteun zou je dan natuurlijk wel verwachten dat de NS-medewerkers de overheidsmaatregelen omarmt en ook een beetje voor de muziek gaat uitlopen. Dus inderdaad de mondkapjes ook op het perron op. (Ook iets met het goede voorbeeld geven) Ik vind dat we hier niet negatief zijn maar meer realist en vind het jammer dat jij dat dan blijkbaar niet nodig vindt. Ik snap het eerlijk gezegd ook van het personeel niet want in maart-april sloot een deel van het personeel de eerste klasse voor eigen gebruik af en nu gaat men dus wel zonder mondkapje op tussen hoestende reizigers rondlopen.

Bovenstaande geldt dus niet voor NS-personeel???

Badge

Als de maatstaf nu echt is dat mensen wiens salaris(uitkering) deels door de regering betaald wordt dan loopt het merendeel van de mensen nu dus met mondkapjes op in Nederland.  Nou dan kom ik zeker alleen de mensen tegen die geen geld van de regering krijgen.

Aangezien er een aantal mensen zijn die het blijkbaar belachelijk vinden dat de regering bedrijven helpt op de been te blijven en dan met name doelt op de OV bedrijven en blijkbaar liever zien dat het hele OV stil komt te liggen dan dat de regering bijspringt om er voor te zorgen dat het OV blijft rijden voor de groep mensen die hier van afhankelijk zijn. 

Neem dan ook even mee dat een groot percentage van de bedrijven in Nederland allemaal gebruik maakt van de huidige regelingen wat betreft tegemoetkoming van kosten en salarissen dat een groot deel van de bedrijven in Nederland anders al waren omgevallen. Al deze mensen moeten volgens @Pingpong nu dus allemaal met een mondkapje op lopen omdat ze grotendeels betaald worden door de regering.

Nou wellicht wordt je komende tijd op je wenken bediend en zal het OV inderdaad voor een deel stil komen te liggen vanwege bezuinigingen, alleen triest voor mensen die hier zo van afhankelijk zijn zoals veel mensen die in de zorg werken en hierdoor weer langer onderweg zijn naar hun werk.

Jeroen dat zeg ik helemaal niet. Er staat op jullie eigen matrixborden: Draag het mondkapje ook op stations en perrons. Als het eigen personeel dat al niet doet, zullen de reizigers dat zeker ook minder cq. niet gaan doen. We zijn hier een pandemie aan het bestrijden. We zijn niet een spelletje aan het ganzenborden. In maart was er ook het advies om de trein alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Bij de enkele treinreis die ik toen maakte hoorde ik het treinpersoneel veelvuldig omroepen> De trein is alleen voor noodzakelijke reizen, alleen de mensen die een noodzakelijk reis maken, kunnen in … overstappen voor de richtingen….. Nu is er ook een dringend advies om een mondkapje op de stations en perrons te dragen en nu gaan we er dus zo mee. Ik snap het maar niet heus. 

Badge +3

.

Badge

Jeroen dat zeg ik helemaal niet. Er staat op jullie eigen matrixborden: Draag het mondkapje ook op stations en perrons. Als het eigen personeel dat al niet doet, zullen de reizigers dat zeker ook minder cq. niet gaan doen. We zijn hier een pandemie aan het bestrijden. We zijn niet een spelletje aan het ganzenborden. 

Nou dat zeg je echt wel:

Als dank voor die royale staatssteun zou je dan natuurlijk wel verwachten dat de NS-medewerkers de overheidsmaatregelen omarmt en ook een beetje voor de muziek gaat uitlopen. Dus inderdaad de mondkapjes ook op het perron op

Dat dat zo op de borden staat is dus foutief want het is een dringend advies. En ik neem de maatregelen keurig in acht door 1,5 mtr. afstand te houden op de stations en waar dat niet kan gebruik ik een mondkapje.  Het dringende advies is juist bedoeld voor de plaatsen waar de 1,5 mtr. niet mogelijk is en niet waar deze wel mogelijk is.

Verder mijdt ik ook zoveel mogelijk de plaatsen waar we als NS personeel samen komen zoals de verblijven, feitelijk is het risico daar misschien nog wel groter dan op het perron aangezien we daar langere tijd verblijven en ik op de perrons alleen van en naar de trein loop en dus maar heel kort in de buurt ben van andere mensen.

En het zou niet zo moeten zijn dat iemand een maatstaf is voor een ander, dan zou ook iedereen in het water springen als wij als NS medewerkers dat doen ? ??

En dat er toen werd omgeroepen dat de trein alleen voor noodzakelijke reizen was, nu wordt er toch ook omgeroepen dat het een dringend advies is ook mondkapjes op het perron te dragen.  Ik zie het verschil niet, ook tijdens de eerste golf zag ik mensen met tassen van allerlei winkelketens en met racefietsen in de trein. 

Het is heel simpel> Bij de eerste uitbraak schaarde het NS-personeel zich massaal achter het advies van de overheid voor noodzakelijke reizen, nu wordt die zelfde overheid opgeroepen om op de perrons en stations allemaal een mondkapje te dragen en nu zegt dat zelfde treinpersoneel: Ja, het is alleen maar een advies…. Ik vind dat een beetje hypocriet.

Badge

Het is heel simpel> Bij de eerste uitbraak schaarde het NS-personeel zich massaal achter het advies van de overheid voor noodzakelijke reizen, nu wordt die zelfde overheid opgeroepen om op de perrons en stations allemaal een mondkapje te dragen en nu zegt dat zelfde treinpersoneel: Ja, het is alleen maar een advies…. Ik vind dat een beetje hypocriet.

Nou die paar die het misschien in de trein omriepen noem ik niet massaal. En was het niet zo dat jij nu geen gebruik maakte van het OV vanwege de corona ??

Goh, zie ik hier nu een terugtrekkende beweging uit de discussie…..

Nou paar, Ik heb die oproep in maart en april toch best wel wat keren gehoord onderweg naar het werk en ook die posters die de 1e klas afsloot of rode linten heb ik wel een aantal keren gezien.   

Badge +3

Wat er op de borden staat klopt op zich, maar is in de bekende NS taal.

“5 minuten vertraging" wordt “vertrekt over ongeveer 5 minuten”.

Zo ook het advies “draag het ook op het perron” (nog steeds een advies, geheel vrijblijvend) i.p.v. “op het perron ook graag”.

Badge

Goh, zie ik hier nu een terugtrekkende beweging uit de discussie…..

Nou paar, Ik heb die oproep in maart en april toch best wel wat keren gehoord onderweg naar het werk en ook die posters die de 1e klas afsloot of rode linten heb ik wel een aantal keren gezien.   

Nee hoor kom maar op met de discussie, die ga ik niet uit de weg.

Maar het ging hier over mondkapjes en niet over omroepen in de trein. En jij weet ook dat het afsluiten van de eerste klas geen ADVIES was van de overheid of de NS maar dat sommige collega's dit uit zichzelf deden terwijl dit niet was toegestaan.  Om dat nu aan te voeren als punt voor een dringend advies voor het gebruik van mondkapjes vind ik eigenlijk wel dieptriest. Dan kunnen we alle misdragingen van reizigers nu ook opeens van stal gaan halen ???

Maar zoals gezegd de mondkapjes zijn een advies en als de NS dit verkeerd weergeeft op de schermen op de station is dat neit iets wat je personeel kunt aanrekenen dan moet je je bij een moderator melden om dat aan te kaarten.

Maar ik heb nog geen antwoord gezien of jij zelf nu in alle publieke ruimtes een mondkapje draagt?

Reputatie 7
Badge +3

NS zit in diepe financiële problemen en heeft alle reizigers nodig die maar willen reizen.

Reputatie 5

@Jeroen Je hebt helemaal gelijk dat je een advies niet als wet aan de reizigers moet proberen te verkopen.
Juist met dat soort akties strijk je mensen tegen de haren in. 

Het zou misschien wel prettig zijn als men het advies opvolgt…..maar het is geen moeten.

Reageer