beantwoord

mondkapjes personeel

  • 26 November 2021
  • 18 reacties
  • 537 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Wederom constateerde ik vandaag dat het eigen personeel geen mondkapje op het perron droeg!

ik reis 4/5 dagen per week met de eerste of derde trein vanuit Den Helder.

Beetje lastig om te zien dat dit niet gebeurt terwijl overal staat dat het verplicht is… vroeger was er zoiets als goed voorbeeld doet volgen.

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 26 November 2021, 10:29

Bekijk origineel

18 reacties

Het is inderdaad verplicht, je hebt gelijk. Jammer dat je dit hebt hebt moeten constateren. Ik meld het!

Reputatie 6

Het gebruik van onderdeneuskapjes, kinkapjes en helemaalgeenkapjes is helaas ook voor het NS-personeel een gewoonte geworden. 

Wat voorbeelden:

  • vrijdag 26 november 2021, trein 1118, hc met onderdeneuskapje;
  • vrijdag 26 november 2021, trein 2216, hc met onderdeneuskapje;
  • woensdag 24 november 2021, servicemedewerker in stationshal van Delft (dus niet in het hokje) met hybride onderdeneuskapje / kinkapje;
  • woensdag 24 november 2021, trein 1127, hc met kinkapje;
  • vrijdag 12 november 2021, trein 1118, hc met kinkapje.

De servicemedewerkers van Delft hebben er sowieso een handje van om met kinkapje of onderdeneuskapje in de stationshal te staan. Ook voor de hc's van de 1100-serie is het vaak te veel moeite om het mondkapje op te zetten voor de wandeling van een 1e klasse zeszitter tot de deur en het perron. 

Reputatie 5

Ik zie dit ook steeds vaker helaas. Jammer want zo glijden we steeds verder af. StrakSs ben Ik nog een uitzondering als ik wel een mondkapje draag in het OV

Reputatie 4

Ik zag afgelopen Zondag ook een conducteur zonder mondkapje op het perron staan en die stond ook nog eens vlakbij een aantal reizigers.

Reputatie 5

Ja welk voorbeeld geef je dan? Wat ik afgelopen ook in de trein zag: mensen die gewoon helemaal geen mondkapje meer dragen dat is dan blijkbaar de nieuwste trend. Zo van: Nou, ik doe niet meer mee hoor ik heb het gehad met die coronaregels. Zóó stompzinnig!

Reputatie 7
Badge +3

Omdat mijn partner weer thuis moet werken kan ik met de auto naar het werk in Utrecht. Blij dat ik die taferelen een poosje niet hoef mee te maken.

Reputatie 3

Ik blijf me erover verbazen...Nu ook weer NS Personeel zonder enige mondbescherming op het station….Eindhoven.. en dan mij in de trein bejegenen Heh Mondkapje op (IC Rott-Utr CS)

Nou Dan ben ik er wel klaar mee en kunnen ze m/n kont kussen!….Ik had mondkappie half op nog….

Geen vriendelijke groet! Iedre keer verzinnen ze wel een nieuw virus…...Nou virussen zijn van alle tijden

 

Geen vriendelijke groet terug dus/Klaar!

Reputatie 7
Badge +3

Het einde is wel een beetje zoek als de BOA’s van NS zich niet aan de regels houden. Wat een armoe.

Reputatie 3

En wat lees ik nog meer? NS zet extra treinen in! Naar Belgie Grote drukte!…..Moet niet nog gekker worden!Nederlanders die op en top in Belgie en Duitsland gaan shoppen...En onze Nederlandse winkeliers? Al 30% Omzetverlies…...Kom op zeg gooi die winkels open;Bij het voetbal lopen ze ook al tegen een muur aan...Open die stadions! OMT wil cappies in de buitenlucht! Niet te  geloven; Wie regeert er hier eigenlijk? Vogelgriep bereikt ook Nedeland…….Als je je overal voor moet beschermen/dan kan er niks meer; en kan je je wel opknopen…...Er zijn nog zoveel meer ziektes waaraan mensen overlijden; doe eens normaal;Open die Samenleving…..

Reputatie 6

En wat lees ik nog meer? NS zet extra treinen in! Naar Belgie Grote drukte!…..Moet niet nog gekker worden!Nederlanders die op en top in Belgie en Duitsland gaan shoppen...En onze Nederlandse winkeliers? Al 30% Omzetverlies…...Kom op zeg gooi die winkels open;Bij het voetbal lopen ze ook al tegen een muur aan...Open die stadions! OMT wil cappies in de buitenlucht! Niet te  geloven; Wie regeert er hier eigenlijk? Vogelgriep bereikt ook Nedeland…….Als je je overal voor moet beschermen/dan kan er niks meer; en kan je je wel opknopen…...Er zijn nog zoveel meer ziektes waaraan mensen overlijden; doe eens normaal;Open die Samenleving…..

NS is vooralsnog niet verantwoordelijk voor het openen/sluiten van winkels en het verdere coronabeleid. 😉

Dit soort oproepen kun je dus beter aan de politiek doen. 

Toch is het wel opvallend dat de NS steeds geweigerd heeft langere treinen in te zetten in het binnenlands verkeer, terwijl daar ook zorgmedewerkers in zaten, en dat nu wel opeens gebeurt voor de funreizigers richting België. 

Badge +3

Toch is het wel opvallend dat de NS steeds geweigerd heeft langere treinen in te zetten in het binnenlands verkeer, terwijl daar ook zorgmedewerkers in zaten, en dat nu wel opeens gebeurt voor de funreizigers richting België. 

Vertel! Op welk traject is dat, die langere NS treinen?

Bij de NMBS hebben ze dat rond de feestdagen wél gedaan (ri. Roosendaal), maar NS heeft volgens mij niets veranderd aan de materieelinzet ri. België, of nu ineens wel (en pas ná de feestdagen/vakantie ‘drukte’)?

Een ICd naar België kan je helemaal niet verlengen.

Dat NS (opgepikt door o.a. RTL maar het stond ook gewoon op Teletekst en zo) afraadde om te reizen naar België leidde op Twitter al tot heftige discussies, alsof men (NS/RTL) politiek aan het bedrijven was… :rolling_eyes:

Reputatie 6

NS heeft niks verlengd en heeft inderdaad opgeroepen (en doet dat nog steeds) om alleen voor noodzakelijke reizen de trein naar België te nemen.

Het zijn inderdaad de treinen tussen Roosendaal en Puurs geweest, die tijdelijk zijn verlengd door NMBS.

Reputatie 5

Toch is het wel opvallend dat de NS steeds geweigerd heeft langere treinen in te zetten in het binnenlands verkeer, terwijl daar ook zorgmedewerkers in zaten, en dat nu wel opeens gebeurt voor de funreizigers richting België. 

Vertel! Op welk traject is dat, die langere NS treinen?

Bij de NMBS hebben ze dat rond de feestdagen wél gedaan (ri. Roosendaal),

Dat zijn op het Nederlandse traject NS-treinen dus strikt genomen zijn dat langere NS-treinen. Maar de materieelinzet wordt grotendeels door de NMBS bepaald.

Badge +3

Dat zijn op het Nederlandse traject NS-treinen dus strikt genomen zijn dat langere NS-treinen. Maar de materieelinzet wordt grotendeels door de NMBS bepaald.

Dat kan alleen maar tot Maastricht of Roosendaal zijn (NMBS treinen). Deden ze goed, voor zover dat zomaar kon.

Ik zou graag van @Jan Haverkamp weten waar de NS nu (ineens) extra of langere treinen inzet of ingezet heeft, en welke treinen zorgmedewerkers hebben moeten missen tijdens eerdere beperkingen?

Dat laatste met name (zorgmedewerkers in propvolle treinen?) Levensgevaarlijk, iedereen moest toch thuis blijven!?

Waren die treinen (soms) te druk om mee te kunnen toen, en wanneer was dat precies?

Maar goed, die waren/zijn er dus niet! Arriva misschien tussen Heerlen en Aachen? Kan best (kerstdrukte?) maar zo druk waren die ook niet, of in ieder geval niets over gelezen/gehoord.

Excuus, de NMBS heeft langere treinen ingezet, niet de NS. 

En verder doelde ik op het Nederlandse beleid om treinen niet te verlengen voor het houden van voldoende afstand. Dat is op zich een keuze, maar niet als dat voor België-reizigers nu wel zou gebeuren.

 

Reputatie 7
Badge +3

En verder doelde ik op het Nederlandse beleid om treinen niet te verlengen voor het houden van voldoende afstand. 

Er is in de trein al sinds juli 2020 geen verplichting om afstand te houden.

En verder is er bij NS niet onbeperkt geld. Lege treinen rijden zonder inkomsten is niet lang vol te houden.

Badge

Excuus, de NMBS heeft langere treinen ingezet, niet de NS. 

En verder doelde ik op het Nederlandse beleid om treinen niet te verlengen voor het houden van voldoende afstand. Dat is op zich een keuze, maar niet als dat voor België-reizigers nu wel zou gebeuren.

 

Waar wil je de treinen mee verlengen, er is simpelweg geen extra materieel als er volgens de dienstregeling gereden wordt.

In de eerste grote lockdown heeft de NS wel met normale lengte treinen gereden terwijl er amper bezetting was voor eigen kosten, echter dat is niet lang mogelijk aangezien er weinig inkomsten tegenover stonden.  Daarna was er geen afstandregel meer in het OV maar een mondkapjesplicht als vervanging van de afstandsregels.

Daarnaast als er wel extra materieel zou zijn of is tijdens een uitgeklede dienstregeling dan is er niemand die deze extra kosten dekt en als bedrijf kun je nu eenmaal maar beperkt meer uitgeven dan dat er binnenkomt.

Je gaat ook geen dikke Mercedes/BMW rijden als je maar geld hebt voor een Kia Picanto.

Reageer