beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

Reputatie 6

Het is irrationeel wensdenken. We doen net of corona er niet meer is en dan is het er niet meer. Hoe naïef en kinderachtig wil je het hebben?

 
Corona is er, corona is er de afgelopen decennia al geweest als (mede)veroorzaker van ernstige influenzagolven en zal er ook de komende decennia nog zijn.
De enige vraag die er daadwerkelijk ligt is: hoe gaan we ermee om? Gaan we van lockdown naar lockdown leven voortaan, of accepteren we gewoon dat virussen er gewoon zijn, het ene jaar meer slachtoffers maken dan het andere jaar, maar dat dat geen reden is de hele samenleving en economie aan banden te leggen (zeg maar, zoals we tot en met 2019 hebben gedaan).
 
×
 
 
 

 

Reputatie 7

Corona is voorbij. Deze onzin wekt alleen afgunst bij normale gevaccineerde mensen die gewoon hun levens willen leven. Nu zijn de corona angsthazen inmiddels wel een minderheid, straks zijn jullie een miniscuul clubje aan de rand van de samenleving. Pardon maar wij doen inmiddels weer normaal. dus 3 zoenen op de wang, tjuus, ik ga me er niet eens meer mee bemoeien. In de echte wereld speelt dit hele onderwerp al niet meer.

En de vertienvoudiging van het aantal besmettingen t.o.v. vorige week dan?

Met uitzicht op sluiting van clubs (sommige hebben de deuren alweer gesloten, ter bescherming van o.a. hun personeel) en het mogelijk niet doorgaan van meerdaagse evenementen (Lowlands, publiek bij Formule 1)…

Nee, corona is voorbij en het hele onderwerp speelt niet meer. En bedankt hè! :mask:

Zodra er iets massaals binnen wordt gehouden loopt het aantal besmettingen al snel hoog op. Ik kan mij eigenlijk geen buitenevenementen herinneren met veel besmettingen. Iemand wel?

Reputatie 7

In Eindhoven is het alweer einde van de open terrassen in het ‘uitgaansgebied’.

Geen wet voor nodig, de burgemeester vindt het onveilig en terecht eigenlijk. Omdat:

1100 van de laatste besmettingen op 7-7 te wijten zijn aan 20-29 jarigen in Noord- en Zuid-Holland.

Burgemeester zegt niet in ‘mijn stad dat soort dingen’.

 

Ik vond dat wel een heel bijzonder bericht en ik heb het originele bericht gevonden in het Eindhovens Dagblad. Het is nog wat bijzonderder: de terrassen mogen er wel degelijk zijn, maar ze moeten om 22h00 worden binnengehaald (in het weekeinde om 23h00). Dat is dus inclusief de terrassen die in de grond zijn vastgeschroefd of die uit betonblokken bestaan.

Ja, jongens, dat gaat ‘em worden.

 

Ondertussen vier ik mijn jaarlijkse verlof in het vaderland en ik ben heel blij om geen mondonderbroek te moeten dragen in de supermarkt of - ja, ja - buiten, op de fiets ! Als we nu in Zeeland een stel mafklappers met mondmasker in de buitenlucht zien, dan weten we “Ha, Belgen !”

Helaas is het ook stuitend om te zien, dat de weinige maatregelen die nog wel gelden OOK niet worden opgevolgd. Is het echt te veel gevraagd om 1,5m afstand te houden in plaats van in mijn kont te kruipen ? Is het echt te veel gevraagd om een winkelmandje te pakken (en VOORAL niet binnen te gaan als ze op zijn - daar dienen die mandjes voor) ?

Of zoals mijn vrouw vroeg: “Zijn Nederlanders analfabeet ?”

“Wat zou een analfabeet niet snappen aan een pijl, liefste ?”

(Terzijde: ook de Duitsers vreten het uit. Voor hen is Zeeland net Barcelona: vakantie = de regels gelden niet)

De situatie in het OV heb ik niet bekeken. Ik heb nen oto. Maar ik heb wel medelijden met Loes en haar collega’s, die toch dat complete circus in bedwang moeten houden.

Als jullie de regels te moelijk vinden, geloof mij: dat kan nog veel erger !

 

@PeterJKH

Als er één bedrijf destijds het regionale vervoer heeft verwaarloosd is het wel het Nederlandse bedrijf NS. Dat er op veel lijnen buiten de Randstad überhaupt nog treinen rijden is dankzij de buitenlandse vervoerders.

Reputatie 6

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

Ik snap wel dat bussen leeg blijven. In 2019 had ik vrienden uit Griekenland op bezoek, die logeerden een week bij me, met hun dochtertje. Voor dat dochtertje de eerste buitenlandse reis, die vond het maar wat spannend. Op een gegeven moment wilden we even naar het centrum, een ritje van 10 minuten met de bus. Bushalte is vrijwel voor mijn deur. Uiteraard hadden mijn vrienden geen OV-kaart, maar daar kocht ik een kaartje in de bus voor. Ik schrok me rot. € 4,40 per persoon! Voor een ritje van 10 minuten. Dus ik moest even € 13,20 aftikken voor die drie kaartjes, en terug nog een keer. Een taxi had me € 16,00 gekost...

Reputatie 6

Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op.

Het probleem is dat er anderzijds ook juist weer een grote groep reizigers afhaakt als de mondkapjes worden afgeschaft. Daar zit het dilemma, een bepaald deel haakt af wat je ook doet.

 

De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen.

Die maatschappelijke functie wordt mijns inziens nogal overdreven. Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

Net als dat je inderdaad niet eindeloos rekening kunt blijven houden met een kleine groep vaccinweigeraars kun je dat ook niet doen met de enkeling op het platteland die nog met het OV gaat. Het moet immers niet alleen maatschappelijk maar ook financieel verantwoord blijven.

Het is natuurlijk een samenspel. Naarmate openbaar vervoer verdwijnt, zal het ook minder gebruikt worden. Dan gaan mensen echt geen moeite meer doen om die bus die 1 keer per uur rijdt in de stad, te gebruiken. Heb ik in mijn stad ook gezien. Toen het stadsvervoer frequent reed en ook in de avonduren en weekenden reed, was er een goede bezetting. Maar toen vielen de avonddiensten weg, daarna de weekenddiensten, en reden bussen alleen nog tijdens kantooruren door de week. Logisch dus dat het OV dan onaantrekkelijker wordt, want je kunt er niet van op aan. Je kunt niet meer in de avond met de bus naar je club, je vereniging, een verjaardag, enz. en dan kiezen mensen al gauw voor ander vervoer. Je kunt niet meer op zaterdag of op koopavond met de bus naar de stad, want dan rijdt de bus niet. Logisch dus dat mensen dan de bus gaan mijden. 

Reputatie 6

Ik zeg ook niet dat die ruimte er niet is op de diverse stations, alleen dat dit door het kabinet is aangegeven. En dat was dan ook het antwoord op de gestelde vraag. (dank Stijn voor de update van je antwoord).

Plus op andere stations en/of op andere, drukkere momenten zal het misschien weer niet mogelijk zijn, bv bij het in of uitstappen. Net als dat er verschil is in treinen, in de ene trein ben je misschien de enige in de coupé en in de andere zijn alle plaatsen bezet. Maar je moet wel in allebei de gevallen een mondkapje op. 

Doe ik ook braaf, maak je geen zorgen. Maar als ik als enige in een 1e klasse coupé zit (ik reis vrijwel altijd 1e klasse), dan bekruipt me echt wel eens het gevoel voor WIE ik dat mondkapje dan eigenlijk draag, want er is in de verre omtrek niemand te bekennen die ik zou kunnen besmetten met wat dan ook, niet met schurft, niet met waterpokken, niet met psoriasis, niet met buikgriep, en dus ook niet met corona. Met inbegrip van de conducteur, want die zie je 99 van de 100 keer toch niet.

Reputatie 6

Je weet van te voren niet hoe druk het gaat zijn op het perron. Dan is het duidelijker voor iedereen dat je bij het betreden van het station een mondkapje op moet.

Wordt er trouwens niet meer gemodereerd? Ik had de indruk dat het tegen huisregels is om de coronamaatrdegelen als het dragen van mondkapjes steeds ter discussie te stellen.
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Waarom zou dat tegen de regels zijn? Reizigers vragen zich iets af. Net zo goed als ze zich kunnen afvragen of andere dingen redelijk of billijk zijn. En daar een topic over kunnen openen. Waarom zou een topic over mondkapjes dan taboe zijn? Omdat ook de NS snapt dat het onlogisch is dat je zonder mondkapje door drommen mensen in winkels en winkelstraten mag lopen, uren lang, maar dat op een perron het opeens als een gevaar voor de volksgezondheid wordt beschouwd als je dat mondkapje niet draagt? Begrijp me goed, waar regels gelden, houd ik me er netjes aan, ook als ze onlogisch zijn. Maar ik snap best dat er mensen zijn die zich dat afvragen. Waarom zou dat taboe zijn?

NS maakt er beter een advies van op momenten dat het zo druk is dat er niet voldoende afstand meer gehouden kan worden, net zoals er een advies bestaat om als het kan reizen op drukke tijden te vermijden. Die plicht op alle OV-gerelateerde plaatsen handhaven (lege coupés, uitgestorven perrons) ongeacht de drukte gaat juist helemaal in tegen het idee van “mondkapjes alleen als 1,5m niet mogelijk is.” 

Maar dan zou het ook wel fijn als mensen beter daarop letten, een grote ergernis is als mensen lekker voor je neus neerploffen terwijl er op andere plaatsen ruim plek is - op afstand

Ik snap niet zo goed waarom u de regels niet begrijpt. Alle zit- en staanplaatsen in de trein mogen gebruikt worden en iedereen dient een mondkapje te dragen. Dat lijkt me toch heel duidelijk. 

Ik snap niet dat u daaruit destilleert dat ik ‘de regels’ niet begrijp. Ik weet wat de regels zijn, ik ben het er niet mee eens. Bovendien is een van uw geliefde regels om afstand te houden, dichtbij iemand gaan zitten terwijl dat niet nodig is is dus tegen de regels. Ik begrijp niet waarom u dat niet snapt.

Reputatie 7

@PeterJKH

Topics m.b.t. de mondkapjes zijn niet taboe. Wel worden adviezen e.d., slechts bedoeld om het huidige beleid te torpederen, niet meer getolereerd.

Verder is het niet zo dat indien bijvoorbeeld de horeca onveilige situaties laat ontstaan, zoals is gebleken, dan ook maar de regels in het OV, omwille van de uniformiteit of zo, overboord gegooid moeten worden. Omdat het elders onveilig is zou het ook in het OV minstens zo onveilig moeten worden. Dat is een perverse logica (drogreden), die je telkens blijft herhalen.

 

Reputatie 1

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Reputatie 7

De regels gelden voor alle burgers, ook voor degenen die het daar niet mee eens zijn.

Zo werkt dat nu eenmaal in een rechtsstaat.

Ja in theorie. Maar als er weinig draagvlak is voor onzinnige regels werkt dat het niet nakomen ervan in de hand. Het is ook lachwekkend dat er op grote stations waar de wind doorheen blaast en je vele meters afstand kunt houden het ding moet dragen. Handhaving is sowieso nul.

Ik zie het dragen van het kapje op de stations ook met de dag minder worden. Een groot deel draagt het niet of heeft het onder hun kin hangen. En de stationsomroep maar herhalen dat het nog steeds verplicht is. Niemand die er acht op slaat of zich van deze wetsregel iets aantrekt. Als ze de trein instappen schuift men het ding omhoog.

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Reputatie 7
Badge +4

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Dan zijn er blijkbaar ontzettend veel mensen respectloos 🤣 

Een dergelijke constatering is nog geen rechtvaardiging. Vernielende hooligans in een groep zijn nog steeds misdadig. Het zijn hooguit laffe helden, gezien de pakkans.

 

Een samenleving kan niet functioneren zonder dat de burger zijn verantwoordelijkheid voor de medeburger kent. Vrijheid kan alleen als het samengaat met verantwoordelijkheid. Er is ook een groot verschil tussen vrijheid in verantwoordelijkheid en populistische vrijheid.  Het laatste bestaat uit niemand mag me iets opleggen, ook niet als mijn gedrag ten koste van anderen is.

Het is even nadenken, maar vrijheid is feitelijk een homoniem geworden,

Reputatie 6

@PeterJKH

Topics m.b.t. de mondkapjes zijn niet taboe. Wel worden adviezen e.d., slechts bedoeld om het huidige beleid te torpederen, niet meer getolereerd.

Verder is het niet zo dat indien bijvoorbeeld de horeca onveilige situaties laat ontstaan, zoals is gebleken, dan ook maar de regels in het OV, omwille van de uniformiteit of zo, overboord gegooid moeten worden. Omdat het elders onveilig is zou het ook in het OV minstens zo onveilig moeten worden. Dat is een perverse logica (drogreden), die je telkens blijft herhalen.

 

Zoals in Rusland? U mag alles ter sprake stellen, maar zodra het vraagtekens zet bij ons beleid, tolereren wij het niet?

Reputatie 3

 

Inmiddels wordt na Israel nu ook in de VS de mondkapjesplicht opnieuw ingevoerd.

 

'De VS' is nogal overdreven. In kom net terug van twee dagen werk uit Dallas en Houston en op de korte afstanden waarop ik gewerkt heb zijn mondkapjes ongewenst en op sommige plekken i.v.m. gezichtsherkenning ook echt verboden. Het gaat in bijvoorbeeld Texas echt niet terugkomen, het is geen Duitsland, Nederland of Israël waar je mensen in de huidige situatie kunt dwingen een mondkapje te dragen. 

Het gaat het daar qua corona beter dan op veel plekken waar deze vaak wel verplicht zijn zoals Frankrijk, Nederland, veel Aziatische landen, Spanje en ga zo maar verder.

Letterlijk alles al heel lang open en afgezien van heel erg dikke mensen (maar ja => 90% van de klinieken hier leeft van mensen met zwaar overgewicht ik zou zeggen kijken eens tlc) vrijwel lege ziekenhuizen ....dus!

@FFFF

Mogelijk ben je iets te vroeg uit Dallas vertrokken en ben je niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het sentiment is behoorlijk aan het kantelen.

Ik ga zondag weer en je bent welkom om zondag met me mee te vliegen vanaf Schiphol. Dan interviewen daar 100 willekeurige personen over het nut van mondkapjes en og ze volgende weer verplicht worden. De winnaar betaalt de reis en het verblijf. Laat me maar weten. Ik zet vanavond een escrow voor ons op. Any amount that you can count 


Alleen ga jij geen toestemming krijgen voor BrunoEst op zo'n korte termijn want zonder NIE of Amerikaans paspoort kun je niet rechtstreeks vliegen naar de USA.

En ik ga er vanuit dat BrunoEst geen NIE heeft voor de USA. :rofl:

 

Maar inderdaad wordt het in de VS heel lastig om mensen weer mondkapjes te laten gaan dragen, zeker in bepaalde regio's zal dat niet snel terugkomen in de winkelstraten en winkels. In het vliegtuig ontkom je er niet aan, ook in de VS niet.

Reputatie 7
Badge +3

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 


Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Reputatie 6

@Jan Haverkamp

Bij de bezuinigingen op het busvervoer gaat het primair om lagere frequenties en het stoppen met rijden in de avonden en het weekend. Verder om lijnen die bijv. parallel aan de trein rijden. Het woon/werk en woon/school vervoer staat in het algemeen niet ter discussie. Ook gemeentehuizen zijn s'avonds en in het weekend dicht. 

Een voorbeeld bij mij in de regio: Arriva wil in het weekend stoppen met lijn 90 van Den Bosch naar Heesch. Gemiddeld heeft die lijn in het weekend 1 tot 2 passagiers per rit, de provincie subsidieert op dit moment daardoor ieder passagier met €50. De getroffen dorpen staan op hun achterste benen maar de realiteit is dat de inwoners van die dorpen in het weekend geen gebruik maken van de bus omdat ze bijna allemaal één of twee auto's hebben. 

Dat betekent dat de bus er straks alleen nog zou zijn voor studie- en het standaard 9.00 tot 17.00 woon/werkverkeer. Vervoer voor vrijetijdsdoelen in avond en weekend bestaat dan niet meer.

Wat het genoemde voorbeeld betreft, dat is typerend voor heel veel dorpen en ook kleine steden zonder treinstation. Bij mij in de buurt ligt Oosterhout, een grote plaats zonder treinstation. Ik kom er weleens met de bus. In het weekend en avond zijn die behoorlijk leeg. Doordeweeks overdag zijn het hordes scholieren en studenten die naar Breda gaan en 's middags weer retour. De bussen naar Breda zijn vlot en frequent, voor een flink deel gaat de bus over de busbaan, je bent er eigenlijk zo. Toch heeft bijna iedereen daar een auto  Er staan soms files richting Breda. De noordelijke rondweg door Breda is een drama qua verkeer. Maar er is niet tegenop te vechten voor de bus. Die heeft gewoon een negatief imago, iets voor de armoedigen onder ons. De auto is simpelweg ook nog gewoon een statussymbool.

Maar dat houdt natuurlijk op als je nergens meer kunt parkeren en áls je wél kunt parkeren, dat (in een binnenstad) 50 euro kost bijvoorbeeld. Steden klagen enerzijds steen en been over de grote verkeersdruk in (oude) binnensteden, waar de smalle straten de stromen auto's gewoonweg niet aan kunnen, maar openen tegelijkertijd de ene parkeergarage na de andere in die stadscentra. Tja. Wat wil je nou? Een beter beleid zou m.i. zijn het openbaar vervoer te propageren, actief, middels spotjes op TV, desnoods via acties als korting op de ritprijs op zaterdag en koopavond. Dat laatste heeft men hier jaren geleden gedaan (15 jaar geleden ofzo) en zowaar, de zaterdagse bussen naar het centrum begonnen (aanzienlijk) drukker te worden. Een succes dus, zou je zeggen. En wat deed busmaatschappij Hermes vervolgens? Die schafte de stadsbus in de weekenden helemaal af...

Reputatie 7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Reputatie 6

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Indirect heeft het er wel mee te maken. Mensen die per trein reizen, zullen toch eerst naar het station moeten en dat doen ze dan vaak ook met OV: de stads- of streekbus. Dus als het busvervoer achterblijft, heeft dat ook gevolgen voor het treinvervoer, want mensen die eenmaal in de auto stappen, laten niet alleen de bus, maar ook de trein links liggen. Die rijden dan gewoonlijk meteen door naar hun eindbestemming. Goed busvervoer en goed treinvervoer zijn dus aanvullend op elkaar.

Reputatie 6

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 


Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Ik dacht dat gezichtsbedekking (waar alleen de ogen vrij zijn, zoals, bij een mondkapje) in het OV strafbaar was. Kan me tenminste herinneren dat die wet medio 2019 van kracht werd en dat er verschillende mensen met een burka o.i.d. aan voor beboet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 


Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Ik dacht dat gezichtsbedekking (waar alleen de ogen vrij zijn, zoals, bij een mondkapje) in het OV strafbaar was. Kan me tenminste herinneren dat die wet medio 2019 van kracht werd en dat er verschillende mensen met een burka o.i.d. aan voor beboet zijn.

Ik dacht…. Je zoekt gewoon iets om te rechtvaardigen dat je geen mondkapje op hoeft. Zoek het betreffende wetsartikel er eens bij. Dan kun je lezen dat er uitzonderingen zijn.

Reputatie 6

Het initiatief wel maar de uitvoering niet, het woord is aan de regering daarvoor en niet aan de vervoerders. Al zal er wel overleg zijn uiteraard maar dat is in meer bedrijfstakken het geval, het zogenaamde polderen wat we hier maar al te graag doen in Nederland.

Net zo goed als de vervoerders een advies konden uitbrengen (en stem konden hebben) in de invoering, kunnen ze dat ook hebben in de afschaffing.

Reputatie 7
Badge +3

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Reageer