mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt? | NS Community
beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 6

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 


Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Ik dacht dat gezichtsbedekking (waar alleen de ogen vrij zijn, zoals, bij een mondkapje) in het OV strafbaar was. Kan me tenminste herinneren dat die wet medio 2019 van kracht werd en dat er verschillende mensen met een burka o.i.d. aan voor beboet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

en wie bent u om een ander lastig te vallen met dit soort onzinregels? erg asociaal, en vrije keuze. Ik zal een ander ook geen hoofddoek dwingen te dragen? 


Je mag het een onzinregel vinden, maar in tegenstelling tot een hoofddoek is een mondkapje in en om het OV verplicht. Wil je geen mondkapje dragen dan is het OV momenteel geen plek voor jou.

Ik dacht dat gezichtsbedekking (waar alleen de ogen vrij zijn, zoals, bij een mondkapje) in het OV strafbaar was. Kan me tenminste herinneren dat die wet medio 2019 van kracht werd en dat er verschillende mensen met een burka o.i.d. aan voor beboet zijn.

Ik dacht…. Je zoekt gewoon iets om te rechtvaardigen dat je geen mondkapje op hoeft. Zoek het betreffende wetsartikel er eens bij. Dan kun je lezen dat er uitzonderingen zijn.

Reputatie 1

dat geldt echter zowel voor gezichtsbedekking uit religieueze overwegingen als gezichtsbedekking uit pseudowetenschappelijke totalitaire overwegingen. gelukkig wonen wij in Nederland, niet regeltjesland. 

Reputatie 7
Badge +3

Wij zitten gezamenlijk dagelijks zonder domme mondkapjes in het OV - omdat gevaccineerd - en lachen u keihard uit. Laat u toch niet zo gek maken. Het is over! we kunnen weer normaal doen. een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 


Wederzijds begrip is bij jou ver te zoeken. Door mensen die de Coronamaatregelen aan hun laars lappen kunnen kwetsbaren nog steeds niet het gewone leven op pakken. Vaccinatie is geen garantie. Je kunt nog steeds een besmetting oplopen en doorgeven. Bij sommige mensen (vaak met een minder goed werkend immuunsysteem) beschermt vaccinatie niet zoals het moet. Het zal jouw naaste zijn die vanwege jouw gedrag ondanks vaccinatie op de IC komt.

Reputatie 7

Vandaag in het nieuws: sinds drie weken steeds minder mondkapjes in ov zichtbaar, zeker op perrons. Klopt inderdaad. OV-sector maakt zich zorgen lees ik. De laatste week gaat het hard. De geest is gewoon uit de fles, daar doe je niks aan. Het kan steeds meer mensen niets schelen of het officieel nog de regel is. 

In de trein is nog een ander verhaal maar om het op stations - waar je altijd ruimte genoeg hebt - verplicht te dragen.....daar begrijp ik dat mensen denken het zal wel. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom men beweert dat 1.5 meter afstand op het perron niet mogelijk is. Dat zou je eerder verwachten in de horeca! Afgelopen week was ik Utrecht in de binnenstad, ik keek mijn ogen uit van verbazing. Begrijpelijk dat mensen het krom vinden.

Over dat de kapjes allemaal verkeerd gebruikt en gerecycled worden zal ik het verder niet hebben 🤔

Reputatie 7

Het zoum.i.verstandig zijn als NS het dragen van mondkapjes op de stations en op de perrons afschaft. Het is met de huidige versoepelingen totaal onlogisch en dus gaan de gemiddelde Nederlanders hier dan ook tegen in. Voor in de trein natuurlijk wel het mondkapje verplicht stellen en daar nu eindelijk ook eens op gaan handhaven. Dus inderdaad de conducteurs vanuit hun stoel graag de trein weer in en naast de controle op de kaartjes ook controle op het dragen van een mondkapje.

Reputatie 7
Badge +3

Het zoum.i.verstandig zijn als NS het dragen van mondkapjes op de stations en op de perrons afschaft. Het is met de huidige versoepelingen totaal onlogisch en dus gaan de gemiddelde Nederlanders hier dan ook tegen in. Voor in de trein natuurlijk wel het mondkapje verplicht stellen en daar nu eindelijk ook eens op gaan handhaven. Dus inderdaad de conducteurs vanuit hun stoel graag de trein weer in en naast de controle op de kaartjes ook controle op het dragen van een mondkapje.


Het is niet NS maar de overheid die mondkapjes in het OV en op het station/perron verplicht heeft gesteld.

Reputatie 6

Het zoum.i.verstandig zijn als NS het dragen van mondkapjes op de stations en op de perrons afschaft. Het is met de huidige versoepelingen totaal onlogisch en dus gaan de gemiddelde Nederlanders hier dan ook tegen in. Voor in de trein natuurlijk wel het mondkapje verplicht stellen en daar nu eindelijk ook eens op gaan handhaven. Dus inderdaad de conducteurs vanuit hun stoel graag de trein weer in en naast de controle op de kaartjes ook controle op het dragen van een mondkapje.


Het is niet NS maar de overheid die mondkapjes in het OV en op het station/perron verplicht heeft gesteld.

Volgens mij waren het de vervoerders, als ik me goed herinner, want een mondkapjesplicht vanuit de overheid ging toch pas veel later in (najaar 2020) als ik het wel heb?

Mondkapjes in het OV zijn door de regering verplicht via een noodwet.

Reputatie 6

Mondkapjes in het OV zijn door de regering verplicht via een noodwet.

Ik dacht dat het destijds zo was gegaan:

“In een vrijdag uitgebracht advies vraagt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) om mondkapjes verplicht te stellen voor zowel reizigers als personeel. Volgen onder meer NS en andere vervoerders is de 1,5 meter eis in het OV onwerkbaar. (…) Volgens NS en andere vervoerders is er maar één uitkomst denkbaar, wil het openbaar vervoer tenminste rendabel kunnen draaien. Zonder mondkapjes is er voor maximaal een kwart van het normale aantal reizigers plek in de trein of metro. In bus of tram, die nog smaller zijn, is dat hoogstens 15 procent.”

Het initiatief lag dus wel degelijk bij de vervoerders.

Het initiatief wel maar de uitvoering niet, het woord is aan de regering daarvoor en niet aan de vervoerders. Al zal er wel overleg zijn uiteraard maar dat is in meer bedrijfstakken het geval, het zogenaamde polderen wat we hier maar al te graag doen in Nederland.

Reputatie 6

Het initiatief wel maar de uitvoering niet, het woord is aan de regering daarvoor en niet aan de vervoerders. Al zal er wel overleg zijn uiteraard maar dat is in meer bedrijfstakken het geval, het zogenaamde polderen wat we hier maar al te graag doen in Nederland.

Net zo goed als de vervoerders een advies konden uitbrengen (en stem konden hebben) in de invoering, kunnen ze dat ook hebben in de afschaffing.

Reputatie 7
Badge +3

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Reputatie 1

dat is uw persoonlijke opvatting. 

Reputatie 7
Badge +3

dat is uw persoonlijke opvatting. 

Deze opmerking lijkt mij kandidaat voor open deur van de dag. Let op: dit was een mening.

dat is uw persoonlijke opvatting. 

Klopt, maar tevens ook de realiteit. 

Het initiatief wel maar de uitvoering niet, het woord is aan de regering daarvoor en niet aan de vervoerders. Al zal er wel overleg zijn uiteraard maar dat is in meer bedrijfstakken het geval, het zogenaamde polderen wat we hier maar al te graag doen in Nederland.

Net zo goed als de vervoerders een advies konden uitbrengen (en stem konden hebben) in de invoering, kunnen ze dat ook hebben in de afschaffing.

Ik denk dat het momentum voor verdere versoepelingen gezien het inmiddels weer razend snel stijgende aantal besmettingen even voorbij is. Het lijkt er eerder op dat men zich ook in politiek Den Haag inmiddels afvraagt of er toch niet te snel versoepeld is. 

Reputatie 5

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Ja, omdat afgelopen week in bomvolle discotheken een aantal grote besmettingshaarden waren, is een mondkapjesverplichting op een leeg perron ineens wel zinvol ofzo?

Reputatie 7
Badge +4

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. Leuk of niet, je hebt je er aan te houden. Het maakt het reizen mogelijk voor grote groepen, de wereld is groter dan de bubbel.

Reputatie 7

 

Ik denk dat het momentum voor verdere versoepelingen gezien het inmiddels weer razend snel stijgende aantal besmettingen even voorbij is. Het lijkt er eerder op dat men zich ook in politiek Den Haag inmiddels afvraagt of er toch niet te snel versoepeld is. 

 

Volgens de “wetenschappelijke” benadering van het RIVM kan de zomer nu eens met vertrouwen tegemoet worden gezien. Op de korte termijn hoeft men zich geen zorgen te maken en is alle ophef hier dus nergens voor nodig.

een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 

Het is niet vrijwillig op dit moment.

Reputatie 7

Momenteel op station Breda. Bijna iedereen op de perrons draagt óf geen kapje, óf heeft het onder de kin of net onder de lippen hangen. Een paar mensen dragen het zoals het moet.

Je kan erop hameren met de nog altijd geldende plicht wat je wil maar de realiteit is anders. Een flink deel van de mensen heeft er maling aan.

Reputatie 7

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. 

 

Dit wordt een contradictio in terminis genoemd.

Verder maakt het wel degelijk (zo niet alles) uit wat een ieder er van vindt. We leven gelukkig niet in een dictatuur (ook al zouden zouden sommigen hier dat wel willen).

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. 

 

Dit wordt een contradictio in terminis genoemd.

Verder maakt het wel degelijk (zo niet alles) uit wat een ieder er van vindt. We leven gelukkig niet in een dictatuur (ook al zouden zouden sommigen hier dat wel willen).

U begrijpt het begrip democratie niet zo goed. Dat is iets anders dan anarchie.

Reputatie 7
Badge +3

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Ja, omdat afgelopen week in bomvolle discotheken een aantal grote besmettingshaarden waren, is een mondkapjesverplichting op een leeg perron ineens wel zinvol ofzo?


Zeker weten, want dan 'vergeet' men deze niet op te doen voor het instappen 😉

Punt is dat men de eigen grenzen steeds meer oprekt. Niet nodig vinden op een leeg perron, wordt perron, wordt (bijna lege) coupé, wordt helemaal niet meer. Want waarom zou je het nog doen als dat in de horeca niet hoeft…..

 

Reputatie 7
Badge +4

Als u het direct in het persoonlijke trekt, is een discussie niet meer  zinvol. Dat was toen ik - lang geleden-  werd opgeleid nog een doodzonde als het ging om waarheidsvinding. :innocent:

Reageer