mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt? | NS Community
beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?


Reputatie 5

Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen? Er wordt gezegd dat de verplichting in het OV nog blijft, maar ik neem aan dat dat alleen in de voertuigen zelf is, wanneer er geen 1,5m afstand gehouden kan worden.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 18 June 2021, 14:56

Bekijk origineel

180 reacties

Reputatie 7

@Jeroen 

Op dit moment wordt in de VS op diverse plekken, een mondkapjesplicht opnieuw ingesteld of uitgebreid. Dat is onmiskenbaar het geval , ook in Florida. Wie de beslissing neemt is niet relevant.

 

Reputatie 6

Maar waarom maken we ons druk om regels die in de USA gelden, of in Turkije, of in Zuid-Afrika? Kunnen we niet beter kijken hoe terecht de maatregelen in Nederland nog zijn, en pas in het verlengde daarvan hoe terecht beperkingen en maatregelen in andere landen zijn, en dan met name ten aanzien van vrij verkeer van mensen?

Reputatie 7

 

 Wat is het beste? Niemand die het echt weet.

 

Men kan zich wel afvragen of het hier eindeloos blijven chicaneren over het kapje op het perron een nuttige bijdrage levert. De laatste berichten omtrent de werking van de huidige vaccins geven helaas weinig hoop op een snelle en afdoende oplossing.

Men kan zich wel afvragen of discussie over kapjes überhaupt nuttig is. Eensgezindheid komt er toch niet, de een is nog fanatieker pro of anti dan de ander, maar we zullen het er nog even mee moeten doen, je kan je nog een poosje verbazen over al dat theater met kapjes zowel over en onder kinnen, monden en neuzen overal in het ov. 

Wat ze er in bepaalde staten van de VS mee gaan doen interesseert me verder weinig, dat heeft ook geen enkele zin om dat hier op een NS- forum te bespreken. 

Reputatie 7

 

Wat ze er in bepaalde staten van de VS mee gaan doen interesseert me verder weinig, dat heeft ook geen enkele zin om dat hier op een NS- forum te bespreken. 

 

Dat was ook geenszins de bedoeling.

Heb slechts gemeld dat elders de betreffende regel opnieuw werd aangescherpt. Anderen vonden dat blijkbaar interessant genoeg om daar hun eigen indrukken en verwachtingen tegenover te stellen. Over de feiten kon echter geen misverstand bestaan en daar is enige aandacht aan besteed.

Wat hebben overigens het afstandhouden in winkelstraten , het gebruik van winkelwagens/mandjes , de situatie in verpleeghuizen, overvolle terrassen  etc. etc. met het reizen met de trein te maken ? Om de stranden aan de Cote d’Azur nog maar buiten beschouwing te laten.

 

Reputatie 6

 

Wat ze er in bepaalde staten van de VS mee gaan doen interesseert me verder weinig, dat heeft ook geen enkele zin om dat hier op een NS- forum te bespreken. 

 

Dat was ook geenszins de bedoeling.

Heb slechts gemeld dat elders de betreffende regel opnieuw werd aangescherpt. Anderen vonden dat blijkbaar interessant genoeg om daar hun eigen indrukken en verwachtingen tegenover te stellen. Over de feiten kon echter geen misverstand bestaan en daar is enige aandacht aan besteed.

Wat hebben overigens het afstandhouden in winkelstraten , het gebruik van winkelwagens/mandjes , de situatie in verpleeghuizen, overvolle terrassen  etc. etc. met het reizen met de trein te maken ? Om de stranden aan de Cote d’Azur nog maar buiten beschouwing te laten.

 

Heel simpel. Als ik naar de stad ga en urenlang in volle winkelstraten en in soms erg volle winkels rondloop, dan verblijf ik ook urenlang op korte afstand van mensen zonder mondkapje. Immers, daar geldt geen mondkapjesplicht. Maar blijkbaar wordt dat “veilig” geacht (en eerlijk gezegd, ik maak me er ook niet druk om).

Maar als ik een half uur in een trein moet doorbrengen, is het opeens gevaarlijk zonder mondkapje? Terwijl ik dan net als in die winkelstraten en winkels langere tijd op korte afstand van andere mensen verkeer.

Reputatie 7

Het is allebei niet zonder risico en het winkelen heeft in dit verband niets maar dan ook helemaal niets met het reizen met de trein te maken. 

Reputatie 6

Het is allebei niet zonder risico en het winkelen heeft in dit verband niets maar dan ook helemaal niets met het reizen met de trein te maken. 

Tuurlijk wel. In beide situaties zijn mensen (vaak voor langere tijd) in dichte nabijheid van andere mensen. Alleen vinden we het in situatie 1 (winkelen) ok als dat zonder mondkapje gebeurt, en wordt er in situatie 2 (reizen per trein) opeens gedaan alsof de volksgezondheid om zeep wordt gebracht zonder mondkapje. Zit toch geen logica in?

Reputatie 7

Die logica is totaal niet relevant voor het reizen met de trein. 

Reputatie 6

Die logica is totaal niet relevant voor het reizen met de trein. 

Waarom niet?

Reputatie 7

Omdat dat geen enkele invloed heeft op het reizen met de trein.

Badge +3

Bij winkelen zit of sta je nooit lang (coronamelder-app houdt 15 minuten aan) bij andere mensen op ‘armlengte’ afstand, en op een terras bepaal je zelf de afstand (als de uitbater dat niet al geregeld heeft). Bovendien is dat in de buitenlucht.

Naast of tegenover iemand (moeten) zitten/staan in het ov is dus niet te vergelijken.

Maar waarom je op een perron/station een maskertje op zou moeten (als dat in een winkel niet hoeft) is mij ook een raadsel.

Reputatie 7

Wat in een winkel elders al dan niet hoeft heeft niets met het reizen met de trein van doen.

Badge +3

Wat in een winkel elders al dan niet hoeft heeft niets met het reizen met de trein van doen.

Haha, ja inderdaad. Gevalletje ‘zit jij thuis ook met je voeten op de bank?’ Ja, samen met mijn hond, dus dat mag in de trein dan toch ook wel? :joy:

(die fictieve hond mag natuurlijk niet mee een winkel in...)

Reputatie 6

Bij winkelen zit of sta je nooit lang (coronamelder-app houdt 15 minuten aan) bij andere mensen op ‘armlengte’ afstand, en op een terras bepaal je zelf de afstand (als de uitbater dat niet al geregeld heeft). Bovendien is dat in de buitenlucht.

Naast of tegenover iemand (moeten) zitten/staan in het ov is dus niet te vergelijken.

Maar waarom je op een perron/station een maskertje op zou moeten (als dat in een winkel niet hoeft) is mij ook een raadsel.

Ik denk dat winkelen dan zelfs nog gevaarlijker is, want dan sta je bloot aan honderden mensen tegelijk die afwisselend zeer dicht bij je zijn. Dus de kans dat 1 van die mensen corona heeft, is vele malen groter dan die paar mensen in de trein die naast je ziitten.

Zie het als met HIV. Als je 2 sexpartners per maand hebt, is de kans dat je HIV oploopt vele malen kleiner dan wanneer je 100 sexpartners per maand hebt….

Reputatie 7

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Reputatie 6

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

Reputatie 7

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

 

Een gewaarschuwd mens telt, normaal gesproken, voor twee.

Reputatie 7
Badge +3

Als volledig gevaccineerde draag je verantwoordelijkheid voor het niet verspreiden van het virus naar mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn. Daarom zijn mondkapjes in het OV nog steeds verplicht.

Hoe anders is de situatie in Duitsland. We waren daar een paar dagen en er wordt veel serieuzer omgegaan met het dragen van mondkapjes in winkels, horeca etc. De besmettingscijfers zijn daar dan ook veel lager dan in NL. In Duitsland voel je de urgentie van de pandemie. In Nederland slaapwandelen we naar de volgende golf.

 
 
×
 
 
 

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Reputatie 6

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Ingrepen zijn al bekend gemaakt, weliswaar niet wat de trein betreft, maar nu is al bekend dat vele stads- en streekdiensten (bussen) minder frequent zullen gaan rijden in de nieuwe dienstregeling, minder haltes zullen aandoen, kortere routes zullen gaan rijden omdat ze stadsdelen overslaan, enz. Een kwalijke ontwikkeling, vind ik. Openbaar vervoer heeft in de eerste plaats een maatschappelijk belang, en dat wordt wel eens vergeten. Sinds de privatiseringen en het overhevelen van onze nationale vervoersbedrijven naar de internationale giganten Hermes, Connexxion, Arriva, enz. is maatschappelijk belang ondergeschikt geraakt aan commercieel belang. Denk er eens goed bij na: vrijwel geen enkel busbedrijf in Nederland is meer in Nederlandse handen, allemaal buitenlandse bedrijven. Hetzelfde geldt voor de spoorlijnen die door Arriva of Connexxion worden geëxploiteerd: niks Nederlands meer aan.

Reputatie 7

Niks Nederlands meer aan: Dat klopt, maar moet je je dan maar tevreden stellen met NS. Een bedrijf zoals @Tamzin al schreef:

De grote ziekte bij NS is ieder gebrek aan handhaving van regels. Dat begint al met het niet controleren van kaartjes, het gebruik van de eerste klas, de stiltezone, fietsreserveringen, etc. In het verlengde daarvan komen het rookverbod en de mondkapjes.

Bij alles roept NS eigen verantwoordelijkheid om vooral zelf maar niets te hoeven doen. Dat je op deze manier je klanten wegjaagt schijnt bij NS niet door te dringen.

 

Ik kan niet anders dan het volledig met hem eens zijn.

I

@PeterJKH

Als er één bedrijf destijds het regionale vervoer heeft verwaarloosd is het wel het Nederlandse bedrijf NS. Dat er op veel lijnen buiten de Randstad überhaupt nog treinen rijden is dankzij de buitenlandse vervoerders.

Reputatie 7

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

Reputatie 6

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

Ik snap wel dat bussen leeg blijven. In 2019 had ik vrienden uit Griekenland op bezoek, die logeerden een week bij me, met hun dochtertje. Voor dat dochtertje de eerste buitenlandse reis, die vond het maar wat spannend. Op een gegeven moment wilden we even naar het centrum, een ritje van 10 minuten met de bus. Bushalte is vrijwel voor mijn deur. Uiteraard hadden mijn vrienden geen OV-kaart, maar daar kocht ik een kaartje in de bus voor. Ik schrok me rot. € 4,40 per persoon! Voor een ritje van 10 minuten. Dus ik moest even € 13,20 aftikken voor die drie kaartjes, en terug nog een keer. Een taxi had me € 16,00 gekost...

Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op.

Het probleem is dat er anderzijds ook juist weer een grote groep reizigers afhaakt als de mondkapjes worden afgeschaft. Daar zit het dilemma, een bepaald deel haakt af wat je ook doet.

 

De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen.

Die maatschappelijke functie wordt mijns inziens nogal overdreven. Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

Net als dat je inderdaad niet eindeloos rekening kunt blijven houden met een kleine groep vaccinweigeraars kun je dat ook niet doen met de enkeling op het platteland die nog met het OV gaat. Het moet immers niet alleen maatschappelijk maar ook financieel verantwoord blijven.

Reageer