beantwoord

Morgen reizen zonder kaartje?

• 22 July 2015
  • 8 reacties
  • 295 Bekeken

Hallo NS,

Mijn portemonnee is afgelopen nacht gestolen in Amsterdam, maar ik moet morgen wel terug naar huis. Ik heb geen OV kaart meer en ook geen contanten en pinpas.

Me legitimatie is ook gestolen maar ik heb wel aangifte gedaan.
Ik moet morgen naar Eindhoven.

Wanneer ik instap, moet ik dan naar de conducteur lopen en een boete vragen? En is het geen probleem dat ik alleen een aangifte bewijs heb om mijn identiteit vast te stellen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 July 2015, 09:54

U hebt de volgende opties:

1. Vragen of iemand anders voor u een e-ticket wil kopen en dat naar u wil e-mailen.

2. Zoals u zelf al aangeeft de conducteur om een uitstel van betaling. De 35 euro boete die u dan krijgt bovenop de ritprijs zou u uit coulance kunnen terugkrijgen van de klantenservice.
Bekijk origineel

8 reacties

Simpel zat. Je moet helemaal niet in de trein stappen. Je hebt immers geen geldig vervoersbewijs. Ik zou op zoek gaan naar een andere manier van reizen.
Da's altijd vervelend. Ik lees dat je aangifte hebt gedaan en op basis van dit recente proces verbaal kan een hoofdconducteur je voorzien van een Uitstel van Betaling. Vooraf melden is het slimste, dan zijn de meeste HC geneigd om dit goed op te lossen. Sterkte met alle aanvragen eromheen.
Mocht je geld kunnen lenen van een bekende is dat natuurlijk handiger.
U hebt de volgende opties:
1. Vragen of iemand anders voor u een e-ticket wil kopen en dat naar u wil e-mailen.
2. Zoals u zelf al aangeeft de conducteur om een uitstel van betaling. De 35 euro boete die u dan krijgt bovenop de ritprijs zou u uit coulance kunnen terugkrijgen van de klantenservice.
Gaan we nu mensen aanraden om zonder geldig vervoersbewijs in de trein te stappan?
En dan maar 'klagen' dat er zoveel zwartrijders in de trein zitten en dat NS er niets aan doet.

Als je 'alleen op de wereld' bent hoef je ook nergens naar toe en anders zijn er vast wel mensen die je aan wat geld kunnen helpen om deze tijd te overbruggen.
De vraag van TS is of hij aan een geldig vervoersbewijs kan komen door middel van zijn proces verbaal en daar is het antwoord ja op. Net als iedere reiziger, met uitzondering van de stations met gesloten poortjes zich bij elke HC mogen melden voor een UVB vanwege problemen. Dat is geen oproep om zonder kaartje te reizen.
De vraag van TS is of hij aan een geldig vervoersbewijs kan komen door middel van zijn proces verbaal en daar is het antwoord ja op. Net als iedere reiziger, met uitzondering van de stations met gesloten poortjes zich bij elke HC mogen melden voor een UVB vanwege problemen. Dat is geen oproep om zonder kaartje te reizen.

Goed om dat te weten.
Een UVB is dus een serviceverlening van NS voor mensen die hun OV-chipkaart vergeten zijn. Koop dan dus geen - duurder - eenmalig OV-chipkaartje bij de automaat maar stap gewoon op de HC af. Deze zal je een UVB uitschrijven waarvan je de 35 euro verhoging vervolgens 'gewoon' kunt terugkrijgen van NS via de coulance regeling. Alleen zorgen dat het niet te vaak per kalenderjaar gebeurd.
Waarvan acte!
Reputatie 1
Badge
Het is in de UK (of enkel Engeland/wales) in principe zelfs mogelijk om elke OV-reis met opgave van naam+adres te maken en achteraf, met administratiekosten erbij, te betalen, mede om dit soort uitzonderlijke situaties (of gewoon bestolen na een drinkgelag en blut zijnde). Het is echter niet bepaald aan te raden. Er bestaan in principe enorm veel regelingen die het mogelijk maken tegemoet te komen aan dit soort problems, dus niet meteen roepen dat het niet kan/mag. Eerst eens wat juristen raadplegen.

Goed om dat te weten.
Een UVB is dus een serviceverlening van NS voor mensen die hun OV-chipkaart vergeten zijn. Koop dan dus geen - duurder - eenmalig OV-chipkaartje bij de automaat maar stap gewoon op de HC af. Deze zal je een UVB uitschrijven waarvan je de 35 euro verhoging vervolgens 'gewoon' kunt terugkrijgen van NS via de coulance regeling. Alleen zorgen dat het niet te vaak per kalenderjaar gebeurd.
Waarvan acte!

Jeetje, er wordt advies gegeven aan iemand die door diefstal in de problemen is gekomen. Heeft er ook nog aangifte van gedaan en het is niet waarschijnlijk dat iemand dit gaat doen om een keer gratis met de trein te kunnen, want het vervangen van alles gestolen documenten is doogaans veel duurder dan een ritje met de trein. Alleen al je ID of paspoort vervangen, die meteen ongeldig worden na aangifte van diefstal, is al bijna net zo duur of duurder dan een dagkaart uit de automaat.

Ik heb geen idee waarom je zo zuur reageert, maar ik hoop dat anderen behulpzamer voor je zijn in dat geval dan jij voor anderen.

Reageer