beantwoord

muziek op perron

• 2 september 2019
  • 11 reacties
  • 433 Bekeken

ik liep net over het station richting mijn trein in gezelschap van nog iemand anders en ik was gewoon rustig mijn muziek aan het draaien over mijn telefoon zodat wij allebei gewoon kunnen luisteren. Nu liep ik langs een condocteur en die werd meteen boos dat ik mijn muziek op had en heeft gezegd dat dat verboden is. Nu doe ik dit al heel lang en heeft nog nooit iemand iets gezegd over mijn muziek en in de trein zet ik mijn muziek altijd netjes uit.
mijn vraag is dus;
Mag ik muziek luisteren over mijn telefoon op het perron?
icon

Beste antwoord door iMark 2 september 2019, 18:10

Het was vroeger duidelijker omschreven. Je mag niet hoorbaar voor anderen muziek afspelen. Dus ook het gesis dat uit slechtafsluitende oordopjes komt is niet toegestaan. Dat geldt zowel voor in de trein als op het station.

Misschien kan NS die duidelijke formulering weer gaan gebruiken.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je bedoelt muziek over de speaker? Het zal niet zo specifiek omschreven zijn in de regels, maar er staat vast iets in dat je geen overlast mag veroorzaken. Ik was er niet bij, geen idee hoe hard het stond, maar ik zal eerlijk zijn, ik erger me ook altijd kapot aan mensen die muziek draaien of gesprekken voeren over de speaker.
Reputatie 7
Badge +3
De huisregels die bij de ingang van een station hangen zeggen dit:

In die WP 2000 staat:

Artikel 72 Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Muziek spelen over je speaker kun je dan scharen onder het verstoren van de rust.
Er bestaat een hele mooie uitvinding geheten oordopjes 😆
Reputatie 6
Juist dat muziek luisteren via de speaker hoort niet. Ik zie het zelf vaak gebeuren; groepjes jongeren die graag met elkaar hetzelfde luisteren (of graag achtergrondmuziek aan hebben) en de muziek dan maar aanzetten via de speaker. Zowel op het perron als soms in de trein. En ook op de fiets trouwens..... Vergeten wordt dat andere reizigers misschien ongewild mee moeten luisteren met allerlei muziek en dat levert irritatie op. Je hebt in het ov nu eenmaal te maken met heel veel anderen en daarom hou je rekening met elkaar - als het goed is...
Badge +3
Het was vroeger duidelijker omschreven. Je mag niet hoorbaar voor anderen muziek afspelen. Dus ook het gesis dat uit slechtafsluitende oordopjes komt is niet toegestaan. Dat geldt zowel voor in de trein als op het station.

De huisregels die bij de ingang van een station hangen zeggen dit:

In die WP 2000 staat:

Artikel 72 Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.
Muziek spelen over je speaker kun je dan scharen onder het verstoren van de rust.
Er bestaat een hele mooie uitvinding geheten oordopjes 😆

Ik snap ook heel goed dat oortjes een ding zijn zoals ik al zei liep ik met iemand anders die meeluisterde en volgensmij is het een beetje asocialer om dan mijn koptelefoon op te zetten🙃

ah top dankjewel dit maakt het duidelijk dan snap ik het ik had namelijk in mijn hoofd dat her lowkey een openbare ruimte was en dat ik dan ook gewoon muziek mag luisteren aangezien ik niet in de trein zat. Maar ja dat mogen ze dan wel duidelijker aangeven ja
Juist dat muziek luisteren via de speaker hoort niet. Ik zie het zelf vaak gebeuren; groepjes jongeren die graag met elkaar hetzelfde luisteren (of graag achtergrondmuziek aan hebben) en de muziek dan maar aanzetten via de speaker. Zowel op het perron als soms in de trein. En ook op de fiets trouwens..... Vergeten wordt dat andere reizigers misschien ongewild mee moeten luisteren met allerlei muziek en dat levert irritatie op. Je hebt in het ov nu eenmaal te maken met heel veel anderen en daarom hou je rekening met elkaar - als het goed is...
Op het perron en station begrijp ik nu wel maar ik snap niet dat muziek luisteren over je speaker “niet hoort”. De speaker is er met een reden ingebouwd en een van die redenen is zeker wel muziek luisteren. Ook op de fiets zie ik het probleem niet aangezien als je fietst je in beweging bent en dus de mensen om je heen niet langer dan een paar seconden jouw muziek zouden moeten aanhoren, wat naar mijn zin geen overlast is?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, er is een speaker ingebouwd maar dat wil nog niet zeggen dat je in het openbaar ook maar altijd muziek moet kunnen luisteren over de speaker. Er is nog altijd iets als goed fatsoen om andere mensen geen overlast te geven. Maar dat schijnen veel mensen niet meer te begrijpen.
Gebruik die speaker lekker binnenshuis of zo.

Op de fiets vind ik het ook zeker een probleem. Andere fietsers bv willen nog wel graag uit veiligheidsoverwegingen het verkeer normaal kunnen horen. Als er iemand achter me op de fiets muziek hard heeft staan dan kan het zo zijn dat ik ander verkeer niet of minder goed hoor.
Daar heb je oordopjes voor. Waarbij je het volume ook niet te hoog moet hebben om zelf nog het verkeer te kunnen horen.
Reputatie 2
Oordopjes in niet te hard en opgelost hiep hooi
Badge +3
Er zijn ook stations (was het niet Oss West of zo?) waar muziek over het perron galmt om de boel een beetje 'op te leuken'... Net zoals bij de AH en Jumbo en McDonald's en zo (met de nodige reclame tussendoor soms).

Niet tot ieders tevredenheid uiteraard...
Reputatie 4
De ondergrondse metrostations in Amsterdam hebben nu ook hun eigen soundtrack. Het is nogal rustgevend en zal zeker een effect hebben.

Reageer