beantwoord

naam van station

• 21 januari 2015
  • 7 reacties
  • 328 Bekeken

enkele stationsnamen zijn eigenlijk niet juist zoals "De Vink" dat "Leiden De Vink" zou moeten heten. je kunt de NS echter niet per e-mail bereiken dus ik ben blij met dit forum.
icon

Beste antwoord door Dennis 21 januari 2015, 11:27

Op http://www.peeters.luna.nl/bl38.htm staat er wat over.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Reputatie 6
Badge +1
Maar soms wordt het er ook niet logischer op als we gaan vasthouden aan de letter van de wet... Veenendaal-De Klop ligt niet in Veenendaal, maar in De Klomp (=Gelderland), maar de toevoeging Veenendaal maakt toch veel helder.
Andere opmerkingen van dezelfde strekking:
Station Kampen ligt in IJsselmuiden
Station Lichtenvoorde-Groenlo ligt in Lievelde
Station Venray ligt in Oostrum

Ik zou echter niet willen voorstellen deze vier stationsnamen aan te passen.
Reputatie 2
Nijmegen Dukenburg ligt technisch gezien niet in de wijk Dukenburg, maar in de wijk Lindenholt ernaast

Ede-Wageningen ligt gewoon in Ede en Wageningen ligt een stuk verderop met eerst nog een ander dorp ertussen

Hemmen-Dodewaard ligt ook zo lekker, want voor mensen uit Dodewaard is Opheusden net zo dicht bij en Hemmen ligt dichterbij Zetten-Andelst

Rilland-Bath ligt toch in Stationsbuurt, maar station Stationsbuurt zie ik er nooit komen

en Dordrecht zouden we ook Rotterdam Zuid+ kunnen noemen

En zo kunen we wel even door gaan.....
Nog zo'n rare situatie:
Op station Hollandsche Rading liggen het voormalige stationsgebouw en het perron richting Utrecht in de provincie Utrecht, gemeente De Bilt. Maar het perron richting Hilversum ligt in de provincie Noord-Holland, gemeente Hilversum! De kruisende overweg (Vuursche Dreef) is gemeente- en provinciegrens.

Leuk om te lezen. Het heeft en lange geschiedenis
Nog zo'n rare situatie:
Op station Hollandsche Rading liggen het voormalige stationsgebouw en het perron richting Utrecht in de provincie Utrecht, gemeente De Bilt. Maar het perron richting Hilversum ligt in de provincie Noord-Holland, gemeente Hilversum! De kruisende overweg (Vuursche Dreef) is gemeente- en provinciegrens.
Hollandsche Rading wordt zo genoemd, omdat dit station "Bij de grens van Holland" ligt. Er gaan elk halfuur een sprinter. En daar heb je ook het Flores V pad lopen. Station Weesp, zou eigenlijk Weesp-Muiden moeten gaan heten, maar dat werd afgeblazen omdat Muiden met andere gemeenten willen gaan fuseren. En het station ligt toch in Weesp, station Arnhem kan je beter Arnhem Centraal noemen, maar dat werd ook afgeblazen het is meestal een keuze van gemeente en provincie. Schiphol kan beter ook internationaal gezien Amsterdam Airport geheten kunnen worden. Maar De Vink, alleen zit wel een beestachtige naam in, maar om het station Leiden-De Vink te laten heten, dat weet ik niet het is al gelijk al een mondvol net als bijvoorbeeld Arnhem Centraal en Amsterdam Airport dat word weer veel geschrijf het liefst kort ik het gewoon af in NS termen.
Station Kampen ligt in IJsselmuiden

Alleen de oostelijkste meters van het perron liggen in IJsselmuiden. De rest ligt gewoon in Kampen.

Reageer