beantwoord

Nieuwe dienstregeling 2016 - Traject Alkmaar - Haarlem

• 24 november 2015
  • 4 reacties
  • 414 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Waarom wordt ervoor gekozen om de intercity treinen niet meer te laten stoppen op o.a. station Uitgeest? Nu kan ik met 17 minute in Haarlem zijn als ik in ochtend de intercity neem vanaf Uitgeest naar Haarlem. Met de nieuwe dienstregeling zou ik òf moeten overstappen òf moet ik veel eerder van huis en moet ik met de stoptrein.
Wat is het nut van deze aanpassing? Volgens mij is Station Uitgeest een aardig central gelegen station.
icon

Beste antwoord door Tamzin 24 november 2015, 18:40

De IC Alkmaar-Uitgeest-Haarlem komt te vervallen vanwege te weinig reizigers, de Sprinter Haarlem-Uitgeest wordt doorgetrokken tot Alkmaar.

Alleen in de drukste spitsrichting rijden er nog enkele IC-treinen Alkmaar-Beverwijk-Haarlem. Met het oog op de reizigersverdeling is er voor gekozen deze extra treinen alleen nog in Beverwijk te laten stoppen omdat anders de Sprinters in de spits half leeg zouden blijven.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De IC Alkmaar-Uitgeest-Haarlem komt te vervallen vanwege te weinig reizigers, de Sprinter Haarlem-Uitgeest wordt doorgetrokken tot Alkmaar.

Alleen in de drukste spitsrichting rijden er nog enkele IC-treinen Alkmaar-Beverwijk-Haarlem. Met het oog op de reizigersverdeling is er voor gekozen deze extra treinen alleen nog in Beverwijk te laten stoppen omdat anders de Sprinters in de spits half leeg zouden blijven.
Het kan NS niet zoveel schelen wat de reiziger ervan denkt. Dat de Velsertunnel binnenkort 9 maanden dichtgaat, nou en ? De werkelijke aantallen reizigers krijg je niet te zien, wel een man die nog 4 minuten langer in zijn bed kan blijven liggen. Die man woont niet boven het Noordzeekanaal.
Reputatie 1
Minder reizigers geeft minder treinen, minder treinen geeft minder reizigers. Het is een vicieuze cirkel naar beneden en dat is niet best.
Reputatie 7
Badge +3
Minder reizigers geeft minder treinen, minder treinen geeft minder reizigers. Het is een vicieuze cirkel naar beneden en dat is niet best.
Klopt op zich. Alleen daalt het aantal reizigers in deze regio al jaren ook los van veranderingen in de dienstregeling. Dat heeft allerlei oorzaken zoals steeds meer parallelle busdiensten, steeds minder economische activiteit (bijv. visserij, Hoogovens), etc. Het is toch een regio die een beetje ingedut is, althans zeker niet booming is.

Er is daarom in het verleden al gekeken hoe de reizigersdaling gestopt kan worden maar aangezien er met de Provincie, Connexxion en ook Rover geen enkel redelijk gesprek mogelijk is heeft NS nu besloten het mes in de diensten te zetten. Hopelijk zullen protesten van reizigers er toe leiden dat ook de Provincie Noord-Holland eindelijk eens wakker wordt en mee gaat denken.

Verder is het een heel specifiek gebied zonder grotere kernen met een erg verspreide bebouwing. Dat betekent dat (los van alle sentimenten hier over IC's) een frequente dienst met uitsluitend sprinters het meeste optimale bedieningsmodel zou opleveren want in het sprintervervoer zitten de groeikansen. Je moeten dan bijv. denken aan een halfuurdienst overdag en een kwartierdienst in de spits (liever nog een kwartierdienst op ma-vr overdag).

Ik denk dat gezien dat laatste de nieuwe dienstregeling wel eens beter kan uitpakken dan veel mensen denken. Wie van Alkmaar e.o. naar Leiden en verder moet zal voortaan via Sloterdijk gaan, maar voor het regionale vervoer wordt het vooral door het doortrekken van de sprinter naar Alkmaar eerder beter dan slechter.

Reageer