beantwoord

Nieuwe NS sprinters

  • 26 februari 2016
  • 20 reacties
  • 1201 Bekeken

Reputatie 2
Weet iemand op welke trajecten de nieuwe NS sprinters waarschijnlijk gaan rijden als ze er zijn?
icon

Beste antwoord door Tochjo 26 februari 2016, 15:51

Naar verwachting worden de nieuwe sprinters van het type Flirt met name buiten de Randstad ingezet, in het zuiden en oosten van het land. Op een ander forum werd drie maanden geleden gesproken over inzet in de treinseries 4400/9600 (Nijmegen - Den Bosch - Deurne), 5200 (Tilburg Universiteit - Eindhoven), 6400 (Eindhoven - Weert) en 13600/16000 (Breda - Den Bosch - Utrecht); zie dit topic (zoek op de pagina naar het woord "huidige"). Maar wie weet wat de toekomst uiteindelijk brengt.
Bekijk origineel

20 reacties

Telt Gouda - Alphen a/d Rijn mee?
Badge +3
Naar verwachting worden de nieuwe sprinters van het type Flirt met name buiten de Randstad ingezet, in het zuiden en oosten van het land. Op een ander forum werd drie maanden geleden gesproken over inzet in de treinseries 4400/9600 (Nijmegen - Den Bosch - Deurne), 5200 (Tilburg Universiteit - Eindhoven), 6400 (Eindhoven - Weert) en 13600/16000 (Breda - Den Bosch - Utrecht); zie dit topic (zoek op de pagina naar het woord "huidige"). Maar wie weet wat de toekomst uiteindelijk brengt.
Reputatie 4
Ze gaan in onderhoud in Maastricht en het valt daarom te verwachten dat ze vooral in het zuiden gaan rijden. Omdat het 3- en 4-wagenstellen zijn is dat ook wat handiger omdat je buiten de Randstad behoefte hebt aan kortere treinstellen voor buiten de spitsuren.
Reputatie 4
Vandaag een artikel in het ED waar de nieuwe sprinters gaan rijden.
http://www.ed.nl/regio/brabant/ns-laat-nieuwe-sprinters-vooral-in-brabant-rijden-1.5919863
Reputatie 1
Zal de instroom van de NS Flirt 3 snel gevolgen hebben voor de afvoer van de SGM? Of wordt daar mee gewacht totdat de NS CAF Sprinters instromen?

Tevens zal na de instroom van alle NS CAF en Flirt 3 Sprinters de SLT gefaseerd van een toilet voorzien worden. Weet iemand ook of de SLT dan ook van ERTMS voorzien zal worden? Of is dat nog te vroeg?

De NS Flirt Sprinters worden eerst in het zuidoosten van Nederland ingezet. De SLT is toch wat meer gericht op de Randstad. Waar worden de CAF Sprinters dan ingezet?
Reputatie 7
Badge +3
Ik verwacht niet dat SGM zo snel verdwijnt, eerder zullen DDM1 en DD-AR door CAF worden vervangen..

Verder zullen de CAF-stellen DDZ vervangen dat in sprinterdiensten rijdt. DDZ verhuist dan naar de IC-dienst waar het voor bedoeld is.
Reputatie 7
Badge +3
ERTMS zit voorlopig voor onbepaalde tijd in de ijskast. Er komt eerst een nieuw onderzoek naar het kostenplaatje.
De NS heeft de FLIRT treinen besteld zonder de vereiste aanbesteding met als reden dat men met grote spoed meer capaciteit nodig had. Dan zou het raar zijn als direct na instroom van FLIRT er bestaand materieel wordt afgeschreven.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt, de Flirts zijn voor uitbreiding niet voor vervanging. De CAFs zijn wel grotendeels voor vervanging en voor het vrijspelen van DDZ voor de IC-dienst. Bij de vervanging zullen DDM1 en DD-AR waarschijnlijk als eerste verdwijnen nu de infraheffing voor dubbeldekkers is verhoogd en die voor enkeldekkers is verlaagd.
Reputatie 1
Niet verkeerd om de SGM dan nog een tijdje te laten doorrijden. Kan het in combinatie met andere nieuwe Sprinters op andere Sprinterverbindingen worden gebruikt. Of deels aanvullen.

En er wordt gerekend op meer treinreizigers in de komende jaren. Hoeveel dat wordt is natuurlijk lastig in te schatten. Maar het is wel prettig als NS dan al op berekend is op de groei van het aantal treinreizigers. De vergrijzing neemt toe. Niet iedereen kan tegenwoordig een auto betalen. Er zijn ook een aantal minder valide reizigers.
Er kan overigens wel met de komst van de FLIRT al wat DDZ naar intercitydiensten doorschuiven, dat is namelijk slechts een interne doorschuiving en geen vervanging, en ook op intecitygebied is er een materieeltekort. Alleen het afvoeren van materieel zou raar zijn omdat materieeltekort juist het argument was voor de bestelling.

Overigens heeft de NS in 2017 sowieso flink meer materieel dan in 2016. Naast FLIRT komen er ook weer een flink aantal stammen ICR terug als de intercity Den Haag - Eindhoven (welke nu met ICM rijdt) via de HSL gaat rijden. Ook is er de terugkeer dan DDM die momenteel al in gang is gezet (al vallen deze treinen voorlopig vaker uit dan dat ze rijden), en je moet niet vergeten dat er diverse concessies wegvallen voor de NS in 2017: de stoptreinen in Limburg, het boemeltje Gouda - Alphen en de Hoekse Lijn worden gedecentraliseerd en gaan met ander materieel rijden. Dat levert ook weer zo'n 18 treinstellen op.
Reputatie 1
18 treinstellen is in verhouding tot het totale NS treinmaterieel niet veel. Maar het is meegenomen. Je kunt met deze treinstellen gaan schuiven op bepaalde treinverbindingen zodat het ander treinmaterieel deels vervangt of aanvult. Of bijvoorbeeld in de winterperiode als reserve achter de hand houden. Voor het geval er weer eens treinen uitvalt.
Reputatie 4
Wat vergeten wordt is de uitbreiding van de OV-studentenkaart per 1 januari die naar verwachting vooral tot vervoersgroei zal leiden bij het sprintervervoer. Het gaat daarbij om MBO'ers die tot nu toe om financiele redenen met de bus of de brommer gingen en die nu zullen overschakelen op de trein. Per saldo, zo is de verwachting, zal die groei de Flirt-uitbreiding volledig opslurpen.

De afstoting van Hoekse Lijn (overigens pas er 1 april) en de Limburgse/Goudse sprinters zullen wellicht wel de weg vrij maken om wat DDZ over te hevelen naar de IC-dienst. De terugkeer van ICR in de dienst naar Eindhoven zal ook wat helpen maar omdat die getrokken treinen in een vaste (en daarmee inefficiente) samenstelling gaan rijden zal dat effect beperkt zijn. Daar staat tegenover dat DDM1 (bedoeld om het vertrek van Plan V op te vangen) een vraagteken is, het aantal voorziene stammen was al wat verminderd en de daadwerkelijke inzetbaarheid blijft een groot vraagteken.

Een onzekerheid blijft daarnaast hoe de nieuwe dienstregling in december qua materieelgebruik zal uitpakken. Voor buitenstaanders is dat moeilijk in te schatten.

Alles bij elkaar denk ik dat de materieelpositie van NS kritiek zal blijven totdat er op grotere schaal CAF-stellen instromen en dat er tot die tijd helemaal niets kan worden afgevoerd.
Het aantal reizigers zal wel iets toenemen ja, maar zal het echt zo enorm veel toenemen dat de treinen propvol blijven? Het materieel dat er tussen nu en medio 2017 bij komt of beschikbaar komt uit andere concessies betreft circa 30.000 zitplaatsen. Dat is bijna net zo veel als de volledige SLT vloot (dat zijn er circa 35.000). Dit betreft zo'n 7000 zitplaatsen DDM, 9000 zitplaatsen ICR, 10.500 zitplaatsen FLIRT en 3500 zitplaatsen SGM/SLT van concessies die stoppen.

Het zal inderdaad niet direct per december beschikbaar zijn, zoals gezegd loopt de Hoekse Lijn nog door tot april, maar ook nog niet alle FLIRT treinstellen zullen in december beschikbaar zijn. Maar dat is ook niet zo'n groot probleem, de drukste maand is september (nieuwe lichting studenten die nog geen kamer hebben) en in september 2016 dan hebben de MBO leerlingen onder de 18 nog geen studentenkaart. September 2017 zal het drukste worden ooit qua studenten, maar dan zijn alle 30.000 extra zitplaatsen beschikbaar.
Reputatie 1
Officieel is de NS Flirt 3 nog niet toegelaten op het Nederlands spoornet door IL&T. Maar lees ook geen negatieve reacties over deze nieuwe trein. Ga dan vanuit dat het zal rijden vanaf december 2016.
Maar niet alle 58, dan zouden er vanaf nu elke week drie afgeleverd moeten worden. Er was geloof ik al gezegd dat in december slechts een deel van de 58 treinstellen zou gaan rijden, en de rest in 2017 zou volgen.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook http://nieuws.ns.nl/even-kijken-in-de-nieuwe-sprinters-van-ns. bijdragevandennis 201608
Kan iemand mij vertellen wanneer er een laagvloerse sprinter op de lijn Amsterdam CS-Amersfoort/Vathorst zal worden ingezet?
Reputatie 4
Badge
In de hoofdrailnet concessie 2015-2025 staat Het stoptreinmaterieel is bij het aflopen van deze concessie volledig zelfstandig toegankelijk.. Dus dan ben je er pas zeker van dat er sprinters met een lage vloer rijden.

Tot die tijd ben je afhankelijk van het materiaal dat de NS inzet. Als er toevallig SLT gepland staat, is er een lage vloer, bij een SGM niet.

De Flirt3 die vanaf december worden ingezet, zullen alleen in het zuid-oosten worden ingezet omdat ze daar worden onderhouden en de machinisten in dat gebied worden opgeleid om er mee te rijden. Deze zullen dus niet tussen Amersfoort en Amsterdam gaan rijden.

De verwachting is dat SGM uiteindelijk wordt vervangen door SNG, dat door CAF gebouwd wordt. Dat materiaal zal waarschijnlijk tussen 2018-2021 beschikbaar komen. Dus vanaf dat moment wordt de kans op een lage vloer sprinter een stuk groter. Maar pas vanaf 2025 is het ook vanwege de concessie zeker.
Reputatie 1
Ben benieuwd waar de CAF Sprinters, Stadler Flirt en de SLT zullen worden ingezet vanaf 2020. NS kan het eventueel mixen. Nu is de SLT vooral in de Randstad en de SGM vooral buiten de Randstad.

De SLT zal gefaseerd voorzien worden van een toilet als alle CAF Sprinters zijn ingestroomd.

Reageer