beantwoord

Nieuwe stalling Delft niet open voor reizigers

Toen ik vanmiddag mijn fiets wilde stallen in de overdekte stalling van het nieuwe station in Delft kon dat niet. Bij de ingang werd iedereen tegengehouden door de een medewerker van de stalling met de mededeling dat de stalling vol was. Toen de reizigers bij de ingang erop wezen dat er volgens de elektronische tellers nog meer dan 80 plaatsen vrij waren, kwam de aap uit de mouw dat er verkeerd gestalde fietsen buiten de rekken in de gangpaden zouden staan waardoor de stalling niet verder gevuld mocht worden vanwege de brandveiligheid.
Mijn vraag is waarom deze verkeerd gestalde fietsen niet worden verwijderd (zoals ook op borden in de stalling staat) in plaats van alle reizigers de toegang te weigeren.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 23 oktober 2016, 22:20

Nog wel 1 positief puntje, volgens berichten gaat in de 1e helft van 2017 een 2e ondergrondse stalling open. Daar wordt op dit moment druk aan gebouwd, en de gemeente Delft heeft nu ook subsidie voor een 3e stalling, al zal die pas in 2019 klaar zijn. Maar vanaf ergens volgend jaar zou de situatie al beter moeten zijn.

Dat is wat ik ondertussen ook begrepen heb.
Ps: Dit issue speelt op meerdere stations. We kijken op al die stations naar korte- en lange-termijn-oplossingen.

Bekijk origineel

19 reacties

Dat afsluiten gebeurt elke vrijdagmiddag preventief.
Reputatie 1
Badge
Zal dus wel zijn om alle zich nergens wat van aantrekkende techniek-studenten te beletten hun rijwiel voor het hele weekend maar ergens neer te kwakken als de rit naar hotel mama moet worden aangevat. Ieder weet dat Delft nou niet zo erg aantrekkelijk is daar feestend het weekend door te brengen.
Ik had gehoopt op dit forum ook een reactie van de NS zelf te krijgen. Helaas niet. Verder zijn studenten ook gewoon betalende reizigers.
Welkom op het NS Serviceforum, Reiziger2015. Ik kan me voorstellen dat dit oneerlijk overkomt. Ik ga dit even voor je navragen. Ik kom er z.s.m. op terug.
Ik krijg net de volgende reactie van de NS klantenservice waarin nog steeds niet gereageerd wordt op mijn punt waarom verkeerd geplaatste fietsen niet gewoon verwijderd worden.

''Geachte heer,

Hartelijk dank voor uw e-mail.
Graag reageer ik op de kritiek die u uit op onze dienstverlening. Het spijt me dat u geen prettige ervaring met ons bedrijf heeft opgedaan. Mijn excuses hiervoor. U kunt ervan verzekerd zijn dat wij uw signaal serieus oppakken. Ervaringen van reizigers zijn erg belangrijk voor een optimale dienstverlening.
Ondanks dat de stalling op het oog niet vol lijkt, kan het zo zijn dat de medewerkers uit veiligheidsoverwegingen dit signaal wel aan klanten communiceren. Dit komt omdat het totaal aantal toegestane fietsen op dat moment is bereikt. Ook gebeurt het regelmatig dat fietsen niet goed in het rek gezet worden, waardoor de informatieborden aangeven dat er nog vrije plekken in de stalling zijn, terwijl deze plekken in werkelijkheid bezet zijn. Op het moment dat de stalling vol staat, geven wij dit aan met borden en verwijzen wij klanten naar de stalling naast het busplein waar nog plaats is.
Mocht u nog vragen hebben dan beantwoorden wij deze graag. Onze Klantenservice is bereikbaar op 030 - 300 11 11. Wij staan dag en nacht voor u klaar.
Met vriendelijke groet,''
Reputatie 4
Badge
Er zijn hier veel klachten over. zie ook:

https://forum.ns.nl/op-station-17/ondergrondse-fietsenstalling-delft-11060
https://forum.ns.nl/op-station-17/houding-ns-personeel-fietsenstalling-delft-17155

Het probleem doet zich ook voor in andere fietsenstallingen, zoals in Utrecht.

Een belangrijke reden is dat er steeds meer fietsen zijn met kratten en brede sturen en als die in de stalling worden gezet, dan nemen ze gelijk drie plaatsen in, omdat er geen fietsen meer naast kunnen staan. Het systeem registreert echter slechts één plaats, waardoor het lijkt dat er nog plek is.
Ik denk niet dat daarmee >80 plaatsen gevuld werden in Delft.
Tsja. Vol = vol. Dat soort dingen gebeuren je ook in een parkeergarage op zaterdagmiddag. Als het personeel zegt dat de stalling vol is dan is deze vol. Punt. Geen discussie van mensen die het altijd beter weten.

Blijft onverlet dat verkeerd gestalde fietsen verwijderd moeten worden. Die oplossing kan vandaag nog worden ingevoerd. Verkeerd geparkeerde fietsen worden buiten gestald zodat die plaatsen beschikbaar zijn voor mensen die hun fiets wel goed neerzetten.
Bakfietsen moeten worden gewijgerd, daar is een stalling niet geschikt voor. Maak een sluis (een stalen frame) waar de fiets doorheen moet kunnen om gestald te mogen worden. Zo gaat het ook met de handbagage bij luchtvaartmaatscappijen.
Voor de duidelijkheid zal ik nog even mijn brief over afgelopen vrijdag posten. Er werd nl. gezeg niet vol = vol. Op het onderstaande wil ik graag ook nog steeds een reactie van de NS, met name de laatste vraag:

''Toen ik vanmiddag mijn fiets wilde stallen in de overdekte stalling van het nieuwe station in Delft kon dat niet. Bij de ingang werd iedereen tegengehouden door de een medewerker van de stalling met de mededeling dat de stalling vol was. Toen de reizigers bij de ingang erop wezen dat er volgens de elektronische tellers nog meer dan 80 plaatsen vrij waren, kwam de aap uit de mouw dat er verkeerd gestalde fietsen buiten de rekken in de gangpaden zouden staan waardoor de stalling niet verder gevuld mocht worden vanwege de brandveiligheid.
Mijn vraag is waarom deze verkeerd gestalde fietsen niet worden verwijderd (zoals ook op borden in de stalling staat) in plaats van alle reizigers de toegang te weigeren.''
Reputatie 4
Badge
Reiziger2015 schreef:

Ik denk niet dat daarmee >80 plaatsen gevuld werden in Delft.

Als er 40 brede fietsen of fietsen met krat staan, zit je al op 80 verloren plaatsen.
In Utrecht gaat het dagelijks om vele tientallen fietsen, weet ik uit eigen ervaring.
Ok maar dat was hier niet het probleem
Reputatie 7
Badge +2
Het hele probleem is gewoon dat de ondergrondse stalling alleen niet genoeg capaciteit heeft. Het aantal stallingsplekken in de ondergrondse stalling samen met de bovengrondse stalling (die naast het busplein) is al meer dan in de situatie bij het het oude station Delft, nu 8700 tegen 7300 voorheen. Alleen willen de meeste reizigers (begrijpelijkerwijs) hun fiets zetten in de ondergrondse stalling en niet in de bovengrondse stalling.

Bij de bovengrondse stalling is meer dan genoeg plek, alleen zijn die rekken zeer onhandig, bv verder gewone stadsfietsen met een wat hoger stuur (zoals mijn fiets) passen wel in de de onderste rekken in de ondergrondse stalling maar niet in die van de bovengrondse stalling. En de bovenste rekken van de bovensgrondse stalling hebben geen uitschuifrail zodat je je fiets in zijn geheel op moet tillen om hem daarin te krijgen. Dat kan en wil niet iedereen.
Ook zijn ze te dicht op elkaar, te lage gootjes voor de wielen - die daardoor makkelijk uit de rekken vallen als je de fiets erin rolt.

Wanneer dus 6000 of 7000 man hun fiets wil stallen bij station Delft en de ondergrondse stalling maar plek heeft voor 5000, zal er toch een gedeelte hun fiets moeten stalling in de oude bovengrondse rekken.
Alleen zet een aantal mensen dan hun fiets gewoon wel in de ondergrondse stalling, en dan lekker buiten de rekken. En vanaf het begin zouden er strenge regels zijn, dat bv buiten de rekken geplaatste fietsen zouden worden verwijderd, maar ik heb het idee dat dat niet gebeurt.
Een andere regel is dat fietsen daar niet langer dan 14 mogen staan, zodat veel mensen een probleem hebben tijdens een vakantie. Je hebt geen zin om terug te komen van 3 weken vakantie om erachter te komen dat je fiets weg is omdat de sensor heeft geregistreerd dat je er meer dan 14 hebt gestaan. Zal ook een reden zijn dat sommige fietsen maar half in de geleiderail staan zodat de sensor niet ingedrukt is en er dus ten onrechte een aantal plekken als leeg wordt aangegeven.

Overigens is in de ondergrondse stalling een gedeelte speciaal voor buitenmaat fietsen, zoals fietsen met kinderstoeltjes, kratten, bakfietsen of wat dan ook waardoor een fiets niet in de gewone rekken past. Dit is een open stuk zonder rekken en dus ook geen sensors. Dus dit soort fietsen worden niet als 2 geteld door de sensors in de rails van de stallingsrekken. Maar waarschijnlijk is hier ook niet genoeg plek, waardoor sommige van deze fietsen ook naast te rekken in de paden wordt gezet (en niet wordt verwijderd door de beheerders).

Voor mij is dit alles reden geweest om niet meer mijn fiets te stallen bij station Delft. Ik had er meer dan genoeg van om iedere keer te worden teruggestuurd of lang te moeten zoeken naar een vrij plekje en intussen mijn trein te missen. Ik stal hem nu al bijna een half jaar bij station Delft Zuid. Is ook dichter bij mijn werk, al betekent het wel dat ik minder flexibel ben qua treinen omdat ik bij uitval of vertraging niet meer kan kiezen tussen de IC naar Laan van NOI of de sprinter naar Den Haag Centraal. Ik moet nu altijd eerst de sprinter hebben vanaf Delft Zuid, wat al een paar keer tot gevolg heeft gehad dat ik meer dan een half uur later thuis was, maar dan kan ik fijn GTBV claimen. In het half jaar dat ik mijn fiets nu op Delft Zuid stal, heb ik al 5 keer geld terug ontvangen tegen geen enkele keer daarvoor. In feite kost het de NS dus geld, terwijl ik voorheen betaalde voor de bewaakte stalling.
En wanneer ik op werk al zie dat het weer trammelant is met de treinen kan ik altijd nog wel een keer naar station Delft gaan.

Kort na de opening van het nieuwe station en de nieuwe stalling heb ik al eens een mail gestuurd naar de gemeente Delft met deze klachten, ook dat er nu geen betaalde / bewaakte stalling meer is zoals er wel was in de oude situatie. Het antwoord daarop was dat er eind van jaar een evaluatie zou zijn. Ik ben benieuwd wat daarvan komt.

Wat ik verder wel weet, is dat er aan de kant van de Coenderstaat nog een fietsenstalling bijkomt, het aantal plekken daar is volgens mij evenveel als nu in de bovengrondse stalling. Dan kun je ook van de ene kant van de stalling door fietsen naar de andere kant (dat middelste brede fietspad), alleen is deze Coenderstalling pas klaar in 2017. Voorlopig zal het helaas dus nog zijn zoals het nu is.
Gelijk Momo. Daarnaast denk ik ook dat het mogelijk kan zijn dat er ook vooral oude fietswrakken kunnen tussen zitten waarvan de kans nogal groot is dat ze gestolen kunnen zijn. Je zou zeggen dat de fietsrekken door de eigenaar en ook door de plaatselijke gemeente streng moeten worden gecontroleerd. Hier bij ons word het periodiek gezien paar keer per jaar gecontroleerd. Als de eigenaar niet te vinden is gaan alle fietswrakken naar de sloop of grof vuil.
Het is inderdaad altijd vervelend als er geen ruimte in de fietsenstalling is, ik sluit me verder aan bij de opmerkingen van Momo. Het is echter zo dat de gemeente over het beheer van de fietsenstellingen gaat, wij kunnen hier niet veel meer inhoudelijk over zeggen. Bij klachten of suggesties kan je natuurlijk altijd bij de gemeente terecht, meer informatie over het beleid kan je vinden op de website.
Nadat het een tijd lang beter ging m.b.t. dit probleem, is het sinds september weer raak. Vrijdagmiddag en zaterdagochtend wordt ik eigenlijk altijd bij de ingang van de overdekte stalling tegengehouden zonder dat deze ook daadwerkelijk helemaal vol is. Er waren in werkelijkheid nog minstens meer dan tien plaatsen, zoals te zien is op de elektronische borden. En natuurlijk gaan er ook mensen weg die hun fiets weer meenemen. Al met al was er geen goede reden om de overdekte stalling voor alle reizigers op slot te doen. Het zou dan ook fijn zijn als er weer eerst wordt gekeken of de overdekte stalling daadwerkelijk vol is alvorens iedereen tegen te houden bij de ingang.
In reactie op JanH NS wil ik zeggen dat de gemeente volgens de betreffende pagina op hun website alleen fietsen afhaald die verwijderd moeten worden. Verder zegt een woordvoerder van de gemeente op http://www.spoorzonedelft.nl/actueel/nieuwsberichten/fietsenstalling_feestelijk_geopend
het volgende: ''NS Fiets is de beheerder van de stalling.'' Dit lijkt me vrij duidelijk.
Terugkomend op het probleem wil ik aanvullen dat het nu zelfs zo ver gaat dat er bij de afslag naar de openluchtstalling al een permanent bord geplaatst is dat deze stalling 'vol' is. Dit is natuurlijk onzin, want dit bord hangt er altijd.
Verder heeft het er de schijn van dat er bewust op bepaalde groepen wordt geselecteerd. Zo wordt de stalling altijd op slot gedaan op tijden dat veel studenten de trein willen nemen. Het ging zelfs zo ver dat voor de herfstvakantie alle hbo-studenten werden opgeroepen om hun fiets gedurende een week in de openluchtstalling te zetten. Ook toen werd de stalling op slot gedaan, en dit terwijl iedereen zijn fiets voor maximaal 14 dagen in de overdekte stalling mag zetten.
Ik wil er dan ook graag aan herinneren dat studenten ook gewoon betalende reizigers zijn, zij het dan via de studiefinanciering. Het zou daarom erg fijn zijn als er geen klassediscriminatie wordt toegepast bij het verlenen van toegang tot de overdekte stalling.
Ik ga dit navragen bij de stationsmanager Reiziger2015. Hopelijk kan ik een terugkoppeling verzorgen.
Reputatie 7
Badge +2
Er worden heus niet alleen studenten uit de stalling geweerd. Met mijn leeftijd van bijna 50 kunnen ze mij echt niet aanzien voor een student en mij is het ook overkomen.
Je geeft aan dat de stalling altijd op slot gedaan op tijden dat veel studenten de trein willen nemen. Ik weet niet welke tijd jij hiermee bedoelt, maar die hekken en mannetjes staan daar ook op de tijd dat veel forenzen de trein naar huis willen nemen en ook niet alleen voor bv de herfstvakantie.

Wat dat betreft heb ik gewoon dezelfde ervaring ermee als jij. Ook al zijn er intussen plekken vrijgekomen van vertrekkende mensen, ze blijven gewoon mensen tegenhouden. Het was de laatste keer dat ik daar werd tegengehouden en ik me er toch heb langs gewrongen, juist veel makkelijker om een vrij plekje te vinden dan anders, in iedere rij gaf de teller aan dat er minstens 10 of 20 vrij plekken waren.

Ik stal nu al meer dan een jaar (op enkele uitzonderingen na als dat beter uitkomt) mijn fiets op Delft Zuid. Ik was dat iedere dag lang zoeken naar een vrij plekje of tegen gehouden te worden gewoon en dan mijn trein missen echt zo ontzettend zat.

Nog wel 1 positief puntje, volgens berichten gaat in de 1e helft van 2017 een 2e ondergrondse stalling open. Daar wordt op dit moment druk aan gebouwd, en de gemeente Delft heeft nu ook subsidie voor een 3e stalling, al zal die pas in 2019 klaar zijn. Maar vanaf ergens volgend jaar zou de situatie al beter moeten zijn.

https://www.delft.nl/Inwoners/Nieuws_2016/Derde_ondergrondse_stalling
http://www.omroepwest.nl/nieuws/3114857/Gemeente-Delft-krijgt-subsidie-voor-derde-ondergrondse-fietsenstalling

Dat is wat ik ondertussen ook begrepen heb.
Ps: Dit issue speelt op meerdere stations. We kijken op al die stations naar korte- en lange-termijn-oplossingen.
Reputatie 7
Badge +2
Pe_pe schreef:

Dat afsluiten gebeurt elke vrijdagmiddag preventief.

Nu ook al ’s morgens rond half 8 / 8 uur.

Zowel gister als vandaag stonden medewerkers mensen tegen te houden. Vanmorgen stond er voor de ingang een flink aantal mensen die er met hun fiets inwilden, medewerkers die ze tegenhielden en hekken, zodanig dat ik er me er bijna langs moest wurmen om eruit te kunnen. Intussen verlieten meerdere mensen die net met de trein waren aangekomen de stalling met hun fiets (waaronder ikzelf) waardoor er weer plekken vrij kwamen. De groep wachtende mensen was intussen al redelijk geirriteerd aan de toon te horen, over en weer werd luid geroepen, bijna agressief.

Volgens een medewerker van Delft Bouwt is men momenteel druk bezig met het afmonteren van de tweede ondergrondse fietsenstalling achter het oude stationsgebouw en naar verwachting opent deze fietsenstalling mei dit jaar.

Dat is geen moment te vroeg als nu ook al in de ochtend mensen worden tegengehouden die hierdoor hun trein missen en later op werk komen.

Reageer