nieuwe verslechterde aansluiting Arnhem via Ede-W naar Amersfoort | NS Community
beantwoord

nieuwe verslechterde aansluiting Arnhem via Ede-W naar Amersfoort

  • 23 September 2022
  • 11 reacties
  • 222 Bekeken

De stoptrein Arnhem Ede-W komt nu aan op het nieuwe spoor 4 van Ede-W. Trap af trap op naar spoor 1: daar kun je alleen op de Veluwelijn inchecken, het uitchecken bij NS kan niet meer naast de andere incheckpaal: had je maar eerder moeten doen! 
Voorheen beide lijnen op spoor 1 èn in-en-uitchecken bij naast elkaar geplaatste palen van NS en Veluwelijn: veel klantvriendelijker!

Heeft de NS ruzie met de Veluwelijn ofzo, en dat over de rug van hin eigen klanten?

icon

Beste antwoord door Daniel 23 September 2022, 20:14

Bekijk origineel

11 reacties

Hoi 30jaarVasteklant en welkom bij onze Community.

Ik ben niet bekend met de nieuwe situatie van station Ede-Wageningen, maar wat je omschrijft lijkt mij inderdaad erg onhandig. Ik weet dat de twee treinen die je noemt voorheen van hetzelfde perron vertrokken, en dat er overstappunten stonden.

Sinds de verbouwing is er dus geen mogelijkheid meer om op spoor 1 ‘om’ te checken? Ik zet je feedback hierover intern door naar de afdeling die daar verantwoordelijk voor is, in de hoop dat deze situatie gewoon weer terug kan keren.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is geen handigheidje maar gewoon een vereiste. 

Badge +3

In theorie is het logisch (in praktijk niet): op spoor 1 rijdt NS niet (meer), dus is een Connexxion paaltje voldoende, net als op de andere perrons waar Connexxion niet rijdt en dus alleen NS paaltjes staan.

Zie ook Enschede 4b (het spoor naar Duitsland), daar staat ook geen NS paaltje maar daar speelt het ‘probleem’ niet omdat je door poortjes moet van/naar de andere sporen.

Dat is geen handigheidje maar gewoon een vereiste. 

Ik zal mijn formulering even aanpassen.

Reputatie 7
Badge +2

Kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat Ede-Wageningen overstapmeubels had op spoor 1 trouwens, in mijn herinnering stonden er alleen Connexxion-paaltjes aan de A-zijde en NS-paaltjes aan de B-zijde. Wordt ook bevestigd door deze foto op Google Maps.

De B-zijde van het perron is opgebroken, dus daarmee zullen de NS-paaltjes ook verdwenen zijn. Maar de situatie is niet echt verandert: je moest er dus altijd al uitchecken zodra je het NS-perron (vroeger 1b, nu 4) verlaat. Dat heeft nooit gekund bij een overstapmeubel.

Misschien dat mijn geheugen me dan toch enigszins in de steek laat. Als Noorderling is dat ook een overstap die ik zelden tot nooit maak.

Desalniettemin heb ik de suggestie doorgezet.

Reputatie 3

volgens mij is de situatie in Zutphen enigszins vergelijkbaar. Als je daar uit Oldenzaal aankomt met blauwnet en je wilt naar Winterswijk, kun je ook niet op spoor 1b uitchecken bij blauwnet ( hoe dit op 1a en 2a zit weet ik niet zeker )

Reputatie 7
Badge +2

Op spoor 2A in Zutphen staat volgens mij wel een overstapmeubel met drie paaltjes. Spoor 1 kent überhaupt maar één overstapmeubel aan de foto op Google Maps te zien, maar dat is er inderdaad eentje met maar twee paaltjes. Alleen Arriva en NS.

Kennelijk bestaat er dus een soort van ongeschreven regel dat er alleen overstapmeubels staan voor de overstaps die op dat perron normaal mogelijk zijn. Amersfoort Centraal heeft bv. ook alleen overstapmeubels op perron 4/5 en 6/7.

Reputatie 7
Badge +1

Op spoor 2A in Zutphen staat volgens mij wel een overstapmeubel met drie paaltjes. Spoor 1 kent überhaupt maar één overstapmeubel aan de foto op Google Maps te zien, maar dat is er inderdaad eentje met maar twee paaltjes. Alleen Arriva en NS.

Kennelijk bestaat er dus een soort van ongeschreven regel dat er alleen overstapmeubels staan voor de overstaps die op dat perron normaal mogelijk zijn. Amersfoort Centraal heeft bv. ook alleen overstapmeubels op perron 4/5 en 6/7.

Maar ik begreep dat op spoor 1 in Ede-Wageningen dus alleen een paal van Connexion staat. Daar zou dan toch ook een paaltje van NS moeten staan?

Reputatie 7
Badge

Ik was vorige week ook in Ede Wageningen en het viel me op dat het station er anders uit zag dan ik gewend was. De sprinter kan niet meer op spoor 1 aangezien die voor de helft afgezet is met hekken. Een oplossing is om dan 7 minuten eerder een IC te nemen. 

Reputatie 7
Badge +2

Op spoor 2A in Zutphen staat volgens mij wel een overstapmeubel met drie paaltjes. Spoor 1 kent überhaupt maar één overstapmeubel aan de foto op Google Maps te zien, maar dat is er inderdaad eentje met maar twee paaltjes. Alleen Arriva en NS.

Kennelijk bestaat er dus een soort van ongeschreven regel dat er alleen overstapmeubels staan voor de overstaps die op dat perron normaal mogelijk zijn. Amersfoort Centraal heeft bv. ook alleen overstapmeubels op perron 4/5 en 6/7.

Maar ik begreep dat op spoor 1 in Ede-Wageningen dus alleen een paal van Connexion staat. Daar zou dan toch ook een paaltje van NS moeten staan?

Als er alleen overstapmeubels staan op perrons waar een overstap tussen verschillende vervoerders mogelijk is (de ongeschreven regel) niet dus. Want op spoor 1 komen alleen Connexxion treinen.

Reageer