Nieuwe Voorwaarden Stallen op Rekening

• 14 december 2018
  • 1 reactie
  • 194 Bekeken

Badge +3
Vandaag trof ik in mijn Inbox een e-mail van NS aan met daarin de aangescherpte voorwaarden voor het product Stallen op Rekening. Gezien onze eerdere ervaringen met het wijzigen van Productvoorwaarden van de OV-fiets leek het me een goed idee de voorwaarden eens door te lezen.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1543391759319/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-stallen-op-rekening-2019.pdf

Eerste conclusie: anno 2018 kun je als bedrijf niet meer komen aanzetten met dit soort juristentaal. Voor de gemiddelde consument is dit onbegrijpelijke wartaal. Als voorbeeld de tekst van artikel 5.2 op pagina 3/4:

Met andere woorden: wanneer ik binnen 14 werkdagen nadat ik Stallen op Rekening heb aangevraagd besluit om er vanaf te zien hoef ik de ene cent Verificatietarief niet te betalen. Blijkbaar gaat NS me de cent die al betaald had teruggeven. Hoera!
Dat kan natuurlijk veel simpeler: in alle gevallen ben je je cent Verificatietarief kwijt. Jammer, maar helaas.

Wat verder erg belangrijk is dat je als eigenaar van de fiets bij verlies van een fietssleutel meteen een originele fietssleutel bestelt bij de slotenfabrikant. Bij ontvreemding van je fiets uit de fietsenstalling zul je twee originele sleutels moeten kunnen overleggen. En het aankoopbewijs van je fiets. Dus de bon goed bewaren. Zie artikel 10.3:

Helaas wordt er nergens in de voorwaarden helder uitgelegd wat je moet doen wanneer je fiets is ontvreemd en er geen stallingsmedewerker aanwezig is.

NS krijgt strafpunten voor het gebruik van onbegrijpelijke taal en moet z.s.m. een paar Neerlandici in dienst nemen die alle voorwaarden die gepubliceerd worden nakijken op onbegrijpelijk juridisch jargon. Zo ga je niet met je klanten om.

Misschien kan NS zich aansluiten bij het Netwerk Begrijpelijke Overheid zodat de onbegrijpelijke juridische teksten snel tot het verleden behoren. http://taalunieversum.org/inhoud/netwerk-begrijpelijke-overheid-nbo

1 reactie

Briljant! Hartelijk dank voor het uitpluizen van de verschillen. Ik vind het vooral jammer dat NS zelf niet heeft aangegeven wat de 'aanscherping' is.
Ik vermoed dat het terugbetalen van die ene lullige cent, een voortvloeisel is uit de wet Kopen op Afstand. Die verplicht bedrijven om het bedrag terug te betalen bij ontbinding, iirc.

Artikel 10.3 zou mij wel hoofdpijn geven bij mijn tweedehands fiets met eigen sloten.

Reageer