beantwoord

no shouting please

• 2 juli 2019
  • 12 reacties
  • 609 Bekeken

Lieve Ns, ik hou heel veel van jullie maar willen jullie alsjeblieft stoppen met het inzetten van naar reizigers schreeuwende mensen op het perron op Amsterdam Zuid? Ik word er heel ongelukkig van.
icon

Beste antwoord door Jeroen 2 juli 2019, 18:10

Crowdcontrol medewerkers die inderdaad een deel van de dag op Amsterdam Zuid actief zijn om de mensen te spreiden over het station en ze er op te wijzen dat de trein meer dan 1 deur heeft waardoor je de trein in kunt stappen. Helaas moeten ze zich wel verstaanbaar maken door hard te praten (schreeuwen) omdat er gewoon erg slecht geluisterd wordt en een deel van de reizigers dan ook nog voorzien zijn van oordopjes.

Toch zijn deze medewerkers noodzakelijk om de reizigers goed gespreid over het station te krijgen zodat de halteertijd van de trein zo kort mogelijk is omdat dit ook een stations is waar veel treinen vlak achter elkaar langs komen.

Deze crowdcontrol is ook te vinden op Schiphol op de drukke tijden op perron 1 en 2 en sturen daar de mensen naar het juiste perron en zorgen daar ook voor de nodige spreiding over het station.

Zoals Robert al aangeeft zijn ze hier vanwege de smalle stukken perron naast de trappen.
Bekijk origineel

12 reacties

Goedemiddag Cecilia, en welkom op de NS Community.

Ah, ik hou ook van jou! Ik ben bang dat ik niet precies snap wat je bedoelt. Dat wij mensen inzetten om naar reizigers te schreeuwen? Wat schreeuwen ze en wat voor mensen bedoel je? Heb je dit vaker meegemaakt?
Reputatie 7
Badge +3
@Maxime NS
Dit is de Nederlandse variant van de duwers op Japanse stations. In Duitsland heb je die trouwens tegenwoordig ook.
Badge +3
@Maxime NS, Amsterdam Zuid heeft erg smalle perrons, dus om reizigers (in de spits) beter te spreiden zetten ze deze mensen in. Met gebarentaal (zoals verkeersregelaars) gaat dat niet lukken, dus moet er het nodige geluid gemaakt worden. Bij grote drukte/reizigersstromen moet je dan inderdaad wel (bijna) schreeuwen. Je zou ze ook een fluitje kunnen geven, maar dat lijkt me niet zo'n goed idee.

Bij mijn weten doen ze trouwens niet aan instap-assistentie, dus geen zorgen dat ze je op zijn Japans de trein in proppen. 🤣 Mogelijk houden ze wel mensen tegen zodat de uitstappers wat meer ruimte hebben en het allemaal wat vlotter verloopt.
Badge
Crowdcontrol medewerkers die inderdaad een deel van de dag op Amsterdam Zuid actief zijn om de mensen te spreiden over het station en ze er op te wijzen dat de trein meer dan 1 deur heeft waardoor je de trein in kunt stappen. Helaas moeten ze zich wel verstaanbaar maken door hard te praten (schreeuwen) omdat er gewoon erg slecht geluisterd wordt en een deel van de reizigers dan ook nog voorzien zijn van oordopjes.

Toch zijn deze medewerkers noodzakelijk om de reizigers goed gespreid over het station te krijgen zodat de halteertijd van de trein zo kort mogelijk is omdat dit ook een stations is waar veel treinen vlak achter elkaar langs komen.

Deze crowdcontrol is ook te vinden op Schiphol op de drukke tijden op perron 1 en 2 en sturen daar de mensen naar het juiste perron en zorgen daar ook voor de nodige spreiding over het station.

Zoals Robert al aangeeft zijn ze hier vanwege de smalle stukken perron naast de trappen.
Dank voor de reacties! Ha, crowd control, zo heet dat dus. Ik snap dat ze met de beste bedoelingen worden ingezet, maar vraag me toch af of t niet zonder kan. Het schreeuwen is echt behoorlijk indringend. Maakt me wel weer extra blij met de stiltecoupé...
Ah, helder. Bedankt voor de informatie! Een noodzakelijk kwaad dus, Cecilia. Jammer dat je er zoveel last van hebt. Inderdaad fijn als je daarna dan kan bijkomen in de stiltecoupé!
Badge
Dank voor de reacties! Ha, crowd control, zo heet dat dus. Ik snap dat ze met de beste bedoelingen worden ingezet, maar vraag me toch af of t niet zonder kan. Het schreeuwen is echt behoorlijk indringend. Maakt me wel weer extra blij met de stiltecoupé...
Nee zonder gaat het niet goed en levert het risico op voor het treinverkeer, mensen stoppen dan nml. bovenaan de trappen en dan stroopt het op en worden mensen doorgeduwd. Daarbij is de halteertijd op Amsterdam Zuid beperkt en moeten er zeker op de drukke tijden erg veel mensen de trein in. Als deze niet verdeeld worden dan staan ze maar bij een klein gedeelte van de trein terwijl het de snelheid van in en uitstappen ten goede komt als de mensen verdeeld staan over de gehele lengte van de trein.
Reputatie 5

Dank voor de reacties! Ha, crowd control, zo heet dat dus. Ik snap dat ze met de beste bedoelingen worden ingezet, maar vraag me toch af of t niet zonder kan. Het schreeuwen is echt behoorlijk indringend. Maakt me wel weer extra blij met de stiltecoupé...Nee zonder gaat het niet goed en levert het risico op voor het treinverkeer, mensen stoppen dan nml. bovenaan de trappen en dan stroopt het op en worden mensen doorgeduwd. Daarbij is de halteertijd op Amsterdam Zuid beperkt en moeten er zeker op de drukke tijden erg veel mensen de trein in. Als deze niet verdeeld worden dan staan ze maar bij een klein gedeelte van de trein terwijl het de snelheid van in en uitstappen ten goede komt als de mensen verdeeld staan over de gehele lengte van de trein.

Zonder íets wat mensen zich over de trein laat verspreiden gaat dit inderdaad niet werken, maar of schreeuwende mensen nou de oplossing zijn... Ik moet ook af en toe op Amsterdam Zuid zijn en erger me er ook iedere keer aan. Waarom geen pijlen naar de deuren o.i.d. a la Schiphol?

Misschien gekoppeld aan drukte indicatie en/of zelfs reisinformatie? Voor de overstap op de trein naar x op station y kun je vaak het beste in een bepaald deel van de trein zitten. Ik negeer die schreeuwers ook nog af en toe bewust omdat zij niet weten dat ik sta waar ik sta om op dat overstapstation bij een rustiger stuk van mijn volgende trein - waar ik dan meestal langer in moet zitten - uit te komen.
Reputatie 5
Ik vraag me altijd af wat voor soort mensen ingehuurd worden als perronschreeuwer.
Reputatie 1
Misschien niet de meest populaire denkrichting, maar om het gewoon eens genoemd te hebben; zou het niet een oplossing kunnen zijn om de blauwe bakborden langs het spoor zo te verplaatsen dat de treinen niet direct naast de trappen stoppen, maar een stukje verder, waar het perron tussen beide sporen over de volle breedte gebruikt kan worden?
Dan ben je van het probleem af dat het perron direct naast de trappen erg smal is, wat het in/uitstappen vertraagd.
Natuurlijk; nadeel is dat je iets verder moet lopen naar de trein. Of een stuk korter, als je vanaf de toegang aan de Parnassusweg het perron op komt (waar overigens ook de nieuwe 2e stationshal gebouwd wordt, op de plaats van de vroegere sneltram 51 tunnel).

Op Schiphol zou dit ook een goede oplossing kunnen zijn; de treinen stoppen allemaal langs de stijgpunten naar de stationshal, waar de bruikbare perronbreedte dus erg smal is. Maar iets verderop is het perron behoorlijk breed en lang, en dat wordt haast geheel niet gebruikt (eigenlijk alleen als er een dubbele lengte Thalys halteert).
Badge
Sjoerd85, er zijn recent proeven geweest met andere stop plekken op Amsterdam Zuid maar ik heb daar nog geen terugkoppeling van gezien.

Wat je dan wel weer krijgt is dat veel mensen rennend naar de trein gaan langs het smalle stuk perron om hun trein nog te kunnen halen en hem dan zien wegrijden voordat ze er zijn. Daarnaast zien wij liever niet mensen op zo'n smal perron gaan rennen met het extra val risico wat daar bij hoort.

Maar Amsterdam Zuid gaat toch flink verbouwd worden omdat het station te klein wordt en omdat de internationale treinen straks op Zuid gaan stoppen en niet meer op Amsterdam CS. We moeten dus afwachten wat dat voor aanpassingen geeft en hopelijk wat bredere perrons.

Nadeel blijft dat mensen zich dan nog niet spreiden, ook op Schiphol spreiden mensen zich slecht terwijl daar op de led balk te zien is waar je allemaal kunt instappen in de trein welke er aan komt.
Reputatie 1
@Jeroen Helaas is die led balk op Schiphol maar op één van de drie perrons aangebracht. De vraag is dan dus in hoeverre dat een succes is, aangezien er niet de moeite is gedaan het ook op de andere perrons aan te brengen.

Het probleem van rennende mensen zal denk ik erg meevallen, als je duidelijk aangeeft dat de trein niet langs de stijgpunten stopt maar iets verderop; misschien dat het even een tijdje voorkomt (zoals in Rijswijk, toen de stopplaats ineens 60 meter werd verplaatst naar halverwege het perron ipv bij de trap onder de pyramide), maar mensen wennen er snel genoeg aan om op de juiste plaats te gaan staan; vanaf de roltrappen dus rechtdoor lopen, en niet direct opzij of een U-bocht maken om aan het smalle deel te gaan staan.
En ook op Amsterdam Zuid zou dat led balk systeem een mooie toevoeging zijn. 😉

Overigens kan het toevoegen van bankjes op het brede deel van het perron ook bijdragen om de mensen beter te spreiden; Veel mensen zijn wel bereid 20 meter verder door te lopen als ze dan kunnen zitten terwijl ze op hun trein wachten.

Reageer