beantwoord

Noodknop poortjes Almere Poort binnen handbereik

• 24 februari 2019
  • 20 reacties
  • 963 Bekeken

Reputatie 5
Afgelopen week betrapte ik een jongen van ik schat een jaar of 15 er op dat hij op station Almere Poort met zijn hand door het hek van buitenaf op de noodknop bij de poortjes drukte om vervolgens zonder in te checken naar binnen te lopen. Personeel was niet te zien en ik besloot hem aan te spreken. Na een - enigszins verwacht - onbeschoft antwoord vervolgden we beide onze wegen richting verschillende perrons.

Jammer dat er niet toevallig iemand in de buurt was om deze jongen dit gedrag toch eens even een beetje af te leren want mijn opmerking zal vast niet veel indruk hebben gemaakt, maar dat terzijde. Er kan uiteraard nu eenmaal niet altijd overal iemand zijn.

Wat ik me na dit voorval echter nog wel afvraag, is of er niet iets gedaan kan worden aan de plaatsing van de noodknop danwel de afscherming van het ov-chipkaart gebied. De poortjes op dit station zijn redelijk hoog, net als de metalen hekken er naast. Dit lijkt een goede poging om zwartrijden flink moeilijker te maken, maar ja, de noodknop om alle poortjes probleemloos te openen staat dus binnen handbereik vanaf het hek en er past een arm door het hek. Dat doet het effect van al deze maatregelen natuurlijk aardig te niet.

Kan de noodknop niet iets verder van het hek staan? Kan het hek niet worden vervangen door de glazen panelen die we kennen van veel andere stations? Of kunnen de spijlen van het hek niet wat dichter op elkaar zodat er geen arm doorheen past?
icon

Beste antwoord door Emma NS 8 oktober 2019, 18:57

Beste forumleden, ik heb het verlossende woord! Gisteravond werd ik terug gebeld door de stationsmanager. Deze heeft mij verteld dat ProRail as we speak bezig zijn met het maken van een glazen omheining. Wanneer de omheining af is, is dit probleem dus opgelost!

Dat is toch fijn om te horen. 🙂
Bekijk origineel

20 reacties

Badge
Dat is uiteraard niet de bedoeling van zo'n noodknop voor de poortjes, zonder foto kan ik hem zelf niet melden via onze app maar een moderator kan deze vast doorzetten naar de juiste afdeling zodat er hier een passende maatregel genomen kan worden om dit onmogelijk te maken. Het bevestigen van een dichte plaat op het hek zou dan al volstaan begrijp ik uit je verhaal, hopelijk kunnen ze dat dan snel realiseren.
Reputatie 5
Dat is uiteraard niet de bedoeling van zo'n noodknop voor de poortjes, zonder foto kan ik hem zelf niet melden via onze app maar een moderator kan deze vast doorzetten naar de juiste afdeling zodat er hier een passende maatregel genomen kan worden om dit onmogelijk te maken. Het bevestigen van een dichte plaat op het hek zou dan al volstaan begrijp ik uit je verhaal, hopelijk kunnen ze dat dan snel realiseren.

Gaat het om een foto van de situatie of om een nummer ofzo wat ergens op moet staan? Ik kom er morgen weer twee keer langs dus even een fotootje maken is geen probleem als dat helpt.

Iets als een plaat op het hek bij het paaltje zou inderdaad al voldoende zijn om dit soort acties onmogelijk te maken.
Badge
Olav93, als jij een foto kan maken en hier posten dan kan ik hem ook even doorzetten, gaat dan om de situatie dat de noodknop paal zichtbaar dicht bij het hek staat.

De halteertijd van de treinen is voor mij te kort om zelf even naar beneden te lopen en de foto te maken.
Hallo Olav93,

Goed dat je dit hier toch even aankaart, want dit is inderdaad niet de bedoeling. Ik zal de stationsmanager ook even inlichten over deze situatie!
Reputatie 6
Vreemd. Ik had sowieso wat meer toeters en bellen verwacht als iemand op de noodknop drukt.

Overigens moet eerst door een veiligheidsdeskundige worden bekeken of de noodknop wel ontoegankelijk (van deze kant) mag worden gemaakt.
Noodknoppen zijn er niet om op te drukken als er geen nood is, maar je mag ze ook niet ontoegankelijk maken, blokkeren of saboteren.
Reputatie 5
Vreemd. Ik had sowieso wat meer toeters en bellen verwacht als iemand op de noodknop drukt.

Overigens moet eerst door een veiligheidsdeskundige worden bekeken of de noodknop wel ontoegankelijk (van deze kant) mag worden gemaakt.
Noodknoppen zijn er niet om op te drukken als er geen nood is, maar je mag ze ook niet ontoegankelijk maken, blokkeren of saboteren.

Uiteraard moet dat bekeken worden, maar persoonlijk zie ik weinig reden om bij nood naar binnen te moeten kunnen (anders dan voor hulpdiensten dan, maar die hebben ook wel iets meer middelen beschikbaar en ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat er geen anderen binnen zijn die even op de knop kunnen drukken als er iets is en iemand naar binnen moet.

Toeters en bellen vallen dus ontzettend tegen. Niet eens een piepje, de poortjes gaan gewoon open
Reputatie 5

Badge
Dankjewel, heb hem ook doorgezet via onze meldapp hiervoor, we gaan het afwachten.
Reputatie 6
De foto is inderdaad zeer verduidelijkend.

Ik had meer op het oog, dat je soms ook een station naar binnen wil als er buiten iets fout gaat - dat kan het geval zijn als het station als passerelle of tunnel functioneert.
Als ik zo die lege vlakte zie, is dat dus ook geen argument.
Reputatie 5
De foto is inderdaad zeer verduidelijkend.

Ik had meer op het oog, dat je soms ook een station naar binnen wil als er buiten iets fout gaat - dat kan het geval zijn als het station als passerelle of tunnel functioneert.
Als ik zo die lege vlakte zie, is dat dus ook geen argument.

Die lege vlakte valt wel weer mee als je de andere kant op zou kijken (niet op de foto) en op de vlakte op de foto wordt de komende tijd nog een hoop gebouwd, maar Almere Poort heeft geen stationshal en is onbemand dus daar naar binnen gaan als er buiten iets aan de hand is, lijkt me niet zinnig. Hoe dan ook, uiteraard is dat altijd iets om bij de plaatsing van een noodknop goed over na te denken.
Olav93, ik heb ook nog bericht van de stationsmanager ontvangen.

Het blijkt een bekend probleem te zijn. We zijn daarom samen met ProRail aan het kijken hoe we deze problematiek het beste kunnen aanpakken. Op het moment wordt er gekeken naar de mogelijkheden om het gehele hekwerk te vervangen, zodat het niet meer zo makkelijk toegankelijk is. Er wordt dus aan gewerkt! 🙂
Reputatie 5
Is hier nog nieuws over? Vijf maanden en zeker zo veel door mij gespotte zwartrijders verder is deze situatie nog niet gewijzigd.
Vind je het oké dat ik hier morgen even over ga rondbellen? 🙂
Reputatie 5
Vind je het oké dat ik hier morgen even over ga rondbellen? :)

🤣 natuurlijk. Dat zou ik zelfs heel snel vinden. Verwacht ook niet dat er nu nog veel collega's op zouden nemen...
Net twee mensen gebeld, helaas nemen ze beiden niet op. Wel een voicemail ingesproken, hier hoor ik hopelijk later meer!
Ik heb nog steeds geen gehoor... Heb vandaag weer gebeld en probeer het morgen nog een keer.
Het blijk dat de persoon die hierover gaat op vakantie is. Eind augustus pak ik dit weer op, jullie horen meer van mij op het moment dat ik reactie heb!
De stationsmanager is nog steeds op vakantie, dit duurt tot en met 21 september. Dus ik zal ervoor zorgen dat ik haar daarna aan de telefoon krijg.
Komende vrijdag ben ik op kantoor, dan ga ik contact zoeken met de stationsmanager.
Beste forumleden, ik heb het verlossende woord! Gisteravond werd ik terug gebeld door de stationsmanager. Deze heeft mij verteld dat ProRail as we speak bezig zijn met het maken van een glazen omheining. Wanneer de omheining af is, is dit probleem dus opgelost!

Dat is toch fijn om te horen. 🙂

Reageer