beantwoord

Noodremknop roltrappen Rotterdam CS?

• 19 december 2014
  • 15 reacties
  • 679 Bekeken

Waarom is mijn vraag over het ontbreken van de noodremknop op de roltrappen van Rotterdam CS verdwenen?
icon

Beste antwoord door Jan NS 19 december 2014, 16:16

Normaal gsproken zitten de noodknoppen bovenaan of onderaan in de balustradesokkel, zoals Gert-Jan G al aangeeft. Vanaf hier kan ik moeilijk bepalen waar ze op Rotterdam Centraal te vinden zijn. Wellicht dat één van de forumgebruikers die er regelmatig komt ons hierover meer kan vertellen. Mochten de knoppen te moeilijk vindbaar zijn of zelfs ontbreken, dan kan je contact opnemen met ProRail. ProRail gaat namelijk over de roltrappen. Ik heb je topic verplaatst naar "Op het station", daar past je vraag beter thuis.
Bekijk origineel

15 reacties

Ik neem aan dat die knoppen ergens verstopt zitten, tegen misbruik.
Als ze er echt niet zijn, moeten alle roltrappen vervangen worden, want een roltrap zonder noodbedieningsknop mag helemaal niet 🆒
Net als een (nood-)uitgang welke geblokkeerd wordt door een code of een gesloten deur...
Wel apart dat het andere topic weg is ja.
Wel apart dat het andere topic weg is ja. Dat doet vermoeden dat er inderdaad geen noodremknoppen aanwezig zouden zijn. Tijd voor een inspectierondje zou ik zeggen...
Het oude topic lijkt inderdaad echt weg, ook op mijn telefoon kan ik het niet meer openen (ik dacht dat er wellicht sprake was van een eerdere bug waardoor sommige topics op basis van een teken in de URL niet (meer) wilden openen op de pc maar nog wel op de smartphone).
Beste Strijdenderechter,

Helaas lijkt er iets fout te zijn gegaan met je topic, waardoor het topic inderdaad is verdwenen. Ik heb hier melding van gemaakt, zodat dit technische probleem onderzocht kan worden. Mijn excuus voor het ongemak.

Zou je je vraag nogmaals willen herhalen, zodat we deze in behandeling kunnen nemen?

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 4
Badge
De vraag is, waar vind ik de noodknoppen bij de roltrappen bij Rotterdam CS?

TS zag oude dames domino spelen op de roltrap en niemand leek een stopknop te kunnen vinden terwijl die doorgaans duidelijk zichtbaar op de balustradesokkel is aangebracht zodat een gevallen gebruiker zelfstandig de roltrap kan stoppen.
En nu is de vraag het antwoord geworden....
Normaal gsproken zitten de noodknoppen bovenaan of onderaan in de balustradesokkel, zoals Gert-Jan G al aangeeft. Vanaf hier kan ik moeilijk bepalen waar ze op Rotterdam Centraal te vinden zijn. Wellicht dat één van de forumgebruikers die er regelmatig komt ons hierover meer kan vertellen. Mochten de knoppen te moeilijk vindbaar zijn of zelfs ontbreken, dan kan je contact opnemen met ProRail. ProRail gaat namelijk over de roltrappen. Ik heb je topic verplaatst naar "Op het station", daar past je vraag beter thuis.
Wellicht kan je een medewerker van ProRail bellen die daar werkt, dan kan die er even naar kijken want als die knoppen echt ontbreken is dat een ernstige situatie, die ernstig letsel kan veroorzaken waar ProRail dan aansprakelijk voor is.

Reizigers hoeven daar niet achteraan te gaan m.i.
Ik denk dat het idd een zaak van én NS én Prorail is (als Prorail de eigenaar van Rotterdam CS is) of die knoppen er zijn, zo niet dat ze er dan zouden moeten komen. Waar het mij om gaat is dat ik merkte dat in een noodsituatie (vier oude dames die onderaan de trap opgeveegd en opgestapeld liggen) de plekken van de knoppen niet duidelijk zijn aangegeven. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat die trap pas uit zichzelf stopt als er voldoende mensen beneden liggen. Daar moet eerder ingegrepen kunnen worden, dus héél duidelijk, prominent zou ik willen zeggen, zichtbaar, een aantal noodknoppen moeten zijn. De betreffende dames kwamen er nog redelijk ongeschonden af, hoewel bij één van hen het bloed uit haar broekspijp druppelde. Omdat er in tweede instantie een aantal mensen hulp verleenden, en ik nogal veel bagage bij had, heb ik niet op de afloop gewacht, alleen gekeken waarom de noodstop niet eerder had kunnen gebruikt worden, en hem niet kon vinden....
Reputatie 6
Badge +2
De noodknop is gewoon duidelijk zichtbaar, aan de zijkant van de paal met het rode of groene licht. Wel wat hoog als je gevallen bent.
Reputatie 4
Badge
Daar zitten ze op meer stations dus op zich een prima plaats.
(als Prorail de eigenaar van Rotterdam CS is)

Zo eenvoudig is het niet. ProRail en NS (en ook anderen, zoals lokale overheden) bezitten ieder slechts stukjes van stations en daarbij is er ook nog een verschil tussen economisch en juridisch eigendom. Als vuistregel kun je aanhouden dat NS bij de opsplitsing met een fraai strikje erom de stukken station heeft gekregen waar geld aan te verdienen valt en dat ProRail gaat over de stukken van de stations die voornamelijk geld kosten. Roltrappen e.d. vallen inderdaad onder de laatste categorie.
Mijn spionnen van de inspectie hebben via de NSHA de volgende foto verstrekt:

Aldus netjes in de lichtpaal verwerkt.

In een grijs verleden heb ik deze in Amsterdam al eens moeten gebruiken. Perron 13-14 was door toeristen en door uitgevallen treinen helemaal volgelopen, vlak voor de roltrap. Toeristen vanwege de vele koffers en mensen die naar boven werden getransporteerd door de opgaande roltrap kwamen hierdoor in de verdrukking. Ook dreigde toen een aantal mensen van het perron geduwd te worden. In een bliksemsnelle actie van ondergetekende door de noodstop te hanteren, kreeg ik weliswaar een lading scheldwoorden te verwerken, maar was het directe gevaar wel ontzenuwd. 🆒
Dank voor jullie reacties en afbeeldingen. Ik zal er alert op zijn. Blijkbaar toch een geval van met mijn neus kijken.

Reageer