NS-automaten

• 23 september 2016
  • 80 reacties
  • 2179 Bekeken

Toon eerste bericht

80 reacties

Reputatie 6
Badge +2

maar ook door de geheugenplaats uit te lezen waar het wel goed staat.
Het saldo van de kaart is een eigen waarde, los van de [bedragen] opgegeven bij de transacties. Je kunt bij de transactie dus 10E vermelden, maar die niet feitelijk aftrekken van het saldo.

Dat blijkt inderdaad, maar ik doelde op het feit dat bij het uitchecken het daadwerkelijk toegepaste instaptarief wordt verrekend.
Bij uitchecken lees je de sector waar de corresponderende incheck staat (staat een pointer) en plaatst weer netjes een uitcheck 10E om de transacties in ieder geval sluitend te maken. Anders zou je een inconsistente historie krijgen, en dan krijg je weer gedoe met o.a. detectie van misbruik. De daadwerkelijke bytes met het saldo zouden niet aangepast mogen worden verders, wat ook niet het geval is.
Reputatie 6
Badge +2
D
Bij uitchecken lees je de sector waar de corresponderende incheck staat (staat een pointer) en plaatst weer netjes een uitcheck 10E om de transacties in ieder geval sluitend te maken. Anders zou je een inconsistente historie krijgen, en dan krijg je weer gedoe met o.a. detectie van misbruik. De daadwerkelijke bytes met het saldo zouden niet aangepast mogen worden verders, wat ook niet het geval is.
Dat als je ingecheckt je saldo opvraagt staat daar het saldo van vóór het inchecken? Het zou kunnen: bij btm kan je het niet controleren, en in de trein reis ik meestal vrij. Ik weet wel dat de melding ''saldo te laag'' bepaald wordt door het saldo bij inchecken, verminderd met het (echte) instaptarief.
Het instaptarief wordt niet daadwerkelijk van het saldo afgetrokken, dus als je de bytes uitleest waar het feitelijke saldo staat dan zal daar inderdaad 'gewoon' het saldo staan van voor het inchecken.

Anders zou je, wanneer je vergeet uit te checken, een onmogelijk laag saldo kunnen krijgen (10 euro negatief).
Reputatie 6
Badge +2
Het instaptarief wordt niet daadwerkelijk van het saldo afgetrokken, dus als je de bytes uitleest waar het feitelijke saldo staat dan zal daar inderdaad 'gewoon' het saldo staan van voor het inchecken.

Anders zou je, wanneer je vergeet uit te checken, een onmogelijk laag saldo kunnen krijgen (10 euro negatief).

Ik zou het wel logisch vinden als die bytes ook negatieve bedragen kunnen representeren. Anders moet onderscheid gemaakt worden tussen het saldo gepresenteerd door die bytes en het echte saldo (bijvoorbeeld om na opladen het nieuwe saldo te bepalen).

Ik zie trouwens niet hoe het saldo € 10 negatief kan worden: bij een poging tot inchecken wordt voorkomen dat het meer dan € 4 negatief wordt.
Ik zeg nergens dat ze het niet kunnen? Er wordt alleen in dit specifieke geval met in/uitchecken niet daadwerkelijk aan het saldo gezeten, enkel de transacties op de kaart.

Negatief saldo zou niet onder de 4 euro moeten kunnen komen, terwijl je in deze constructie 10 euro negatief saldo zou kunnen krijgen.

Ik zie trouwens niet hoe het saldo € 10 negatief kan worden: bij een poging tot inchecken wordt voorkomen dat het meer dan € 4 negatief wordt.

Je kunt met Dal Vrij inchecken met 0 euro, terwijl bij het inchecken een instaptarief van 10 euro wordt aangegeven. Dat tarief wordt niet werkelijk van het saldo ingehouden, anders zou je na inchecken en voor uitchecken een negatief saldo van 10 euro hebben. Zou je wel aan het saldo zitten, dan krijg je dus een negatief saldo van 10 euro.
Reputatie 6
Badge +2
Ok, ik dacht dat je ''Het instaptarief wordt niet daadwerkelijk van het saldo afgetrokken, dus als je de bytes uitleest waar het feitelijke saldo staat dan zal daar inderdaad 'gewoon' het saldo staan van voor het inchecken.'' in het algemeen bedoelde.
Nee, de laatste posts in het topic gingen over Dal Vrij bij specifieke vervoerders die de productkalender niet (volledig) implementeren, daar reageerde ik op.
Reputatie 6
Badge +2
Samengevat:

Na inchecken bij Blauwnet in de daluren met Dal Vrij met op de kaart een saldo van bijvoorbeeld € 2 toont het incheckscherm ''Vol tarief'' en toont de NS-kaartautomaat in de bedragkolom ''(EUR 10,00)'', dus een instaptarief van € 10. In werkelijkheid is het instaptarief dan nul. Dienovereenkomstig geeft de automaat ook in ingecheckte toestand een saldo van € 2 aan, wordt bij uitchecken ook geen instaptarief verrekend, en vermeldt de reishistorie op https://www.ov-chipkaart.nl in dit geval geen instaptarief of verrekening daarvan.

De ''productkalender'' bepaalt dus correct of het moment van inchecken in de daluren ligt, maar past dit slechts gedeeltelijk toe. Om de informatie op de NS-kaartautomaat te interpreteren moet de reiziger weten dat ''(EUR 10,00)'' genegeerd moet worden, omdat deze bij Blauwnet ook wordt vermeld als het instaptarief nul is.
Interessant detail blijft wel dat, in tegenstelling tot de NS software, inchecken met een negatief saldo en volledig afgekocht reisrecht niet mogelijk is.
Reputatie 6
Badge +2
Interessant detail blijft wel dat, in tegenstelling tot de NS software, inchecken met een negatief saldo en volledig afgekocht reisrecht niet mogelijk is.
Ik heb Dal Vrij, dat is geen ''volledig afgekocht reisrecht'' in de zin van elke dag volledig, maar wel een ''in het weekend volledig afgekocht reisrecht''. Wat betreft vereist saldo en instaptarief is er overigens geen onderscheid tussen weekend en doordeweekse daluren (althans niet bij NS, en voor zover ik weet ook niet bij andere vervoerders). Het instaptarief is voor Dal Vrij bij NS nul in de daluren, en € 10 in de overige uren. Het minimumsaldo voor inchecken met Dal Vrij is bij NS volgens mij € 4 negatief in de daluren, en € 6 in de overige uren, overeenkomend met een minimumsaldo na inchecken van € 4 negatief.

Voor zover ik heb gezien is/was het bij andere vervoerders hetzelfde, behalve bij Connexxion, waar ik weleens geconstateerd heb dat het minimumsaldo altijd € 0 was. Ik heb niet recent uitgeprobeerd of je met een saldo tussen nul en € 4 negatief bij niet-NS-vervoerders kan inchecken in de daluren, maar ik begrijp van jou dat het bij Arriva niet (meer) kan?

Het is voor tests in ieder geval goed om te weten dat de NS-kaartautomaat (en mogelijk andere automaten) in het transactie-overzicht onbetrouwbare informatie geeft over het instaptarief. Om het echte instaptarief direct te bepalen moet je in ingecheckte toestand je saldo checken op een automaat. Je kan het ook achteraf bepalen door de reishistorie op https://www.ov-chipkaart.nl te raadplegen.
Er lopen behoorlijk wat topics hier, en bij een ex-vriendin van me heb ik het zelf een aantal keer gezien, dat je met een volledig afgekocht reisrecht (100% korting) ook op het moment dat je reisrecht afgekocht is (bij Dal Vrij de daluren, Weekend Vrij de weekenduren) met een negatief saldo niet kunt inchecken en een melding krijgt in de trant van "onvoldoende saldo".

Met volledig afgekocht reisrecht kijk ik enkel naar het moment van inchecken, op dat moment heb je met Dal Vrij 100% korting == afgekocht == geen reden om instaptarief in te willen houden of een saldocheck te willen doen. Bij gedeeltelijk afgekocht (trajectkaart/minder dan 100% korting) zou die reden er wel zijn. Dat er andere momenten zijn waarop je reisrecht niet afgekocht is, is voor de scope van het poortje/paaltje niet interessant.
Reputatie 6
Badge +2
Met volledig afgekocht reisrecht kijk ik enkel naar het moment van inchecken, op dat moment heb je met Dal Vrij 100% korting == afgekocht == geen reden om instaptarief in te willen houden of een saldocheck te willen doen. Bij gedeeltelijk afgekocht (trajectkaart/minder dan 100% korting) zou die reden er wel zijn. Dat er andere momenten zijn waarop je reisrecht niet afgekocht is, is voor de scope van het poortje/paaltje niet interessant.

Bedankt voor de toelichting. Ik vind ''100% korting'' duidelijker, gezien de verschillende betekenissen waarin ''volledig afgekocht reisrecht'' wordt gebruikt. "Volledig" slaat vaak niet alleen op ''100% korting'', maar op meer voorwaarden, soms op de hele dag, of zelfs de hele week, en al of niet op ''overal''.

Er lopen behoorlijk wat topics hier, en bij een ex-vriendin van me heb ik het zelf een aantal keer gezien, dat je met een volledig afgekocht reisrecht (100% korting) ook op het moment dat je reisrecht afgekocht is (bij Dal Vrij de daluren, Weekend Vrij de weekenduren) met een negatief saldo niet kunt inchecken en een melding krijgt in de trant van "onvoldoende saldo".
Ja, bij NS is de grens zoals gezegd € 4 negatief (althans bij Dal Vrij), bij sommige andere vervoerders mogelijk € 0. Nadere rapportage van ervaringen is welkom.

Het kan bedoeld zijn als drukmiddel om je schuld af te lossen.

Ik vind ''100% korting'' duidelijker

Hoe wil je producten als BC, TrajectVrij, NS Flex, MixxMobility e.d. dan gaan omschrijven? Dat wordt er ook niet duidelijker op.

Persoonlijk zou ik het geen net pressiemiddel vinden, je hebt de prijs van het abonnement gewoon netjes voldaan terwijl er geen mogelijkheid is om je saldo op 0 te zetten. Dat laatste mis ik vooral.
Badge +3
Er is (volgens mij) in zoverre een cosmetisch verschil in de doordeweekse daluren en het weekend dat bij inchecken (in ieder geval bij Dal Voordeel) je de melding krijgt Vol tarief / 40% korting / Weekend.
Reputatie 6
Badge +2
Er is (volgens mij) in zoverre een cosmetisch verschil in de doordeweekse daluren en het weekend dat bij inchecken (in ieder geval bij Dal Voordeel) je de melding krijgt Vol tarief / 40% korting / Weekend.
Niet bij Dal Vrij, daar is de melding "Vol tarief" of "Gratis".
Badge +3
Hou me er niet aan, want het kan ook zijn dat ik die melding 'Weekend' ergens in een reishistorie gezien heb i.p.v. op een display, of dat het met een Dagkaart (Dag Dal Vrij) was.
Reputatie 6
Badge +2
Na inchecken bij Blauwnet in de daluren met Dal Vrij met op de kaart een saldo van bijvoorbeeld € 2 toont het incheckscherm ''Vol tarief'' en toont de NS-kaartautomaat in de bedragkolom ''(EUR 10,00)'', dus een instaptarief van € 10. In werkelijkheid is het instaptarief dan nul. Dienovereenkomstig geeft de automaat ook in ingecheckte toestand een saldo van € 2 aan, wordt bij uitchecken ook geen instaptarief verrekend, en vermeldt de reishistorie op https://www.ov-chipkaart.nl in dit geval geen instaptarief of verrekening daarvan.

De ''productkalender'' bepaalt dus correct of het moment van inchecken in de daluren ligt, maar past dit slechts gedeeltelijk toe. Om de informatie op de NS-kaartautomaat te interpreteren moet de reiziger weten dat ''(EUR 10,00)'' genegeerd moet worden, omdat deze bij Blauwnet ook wordt vermeld als het instaptarief nul is.

201806 9 7:55 instaptariefvermeldingbug
Op Ddr en Ddrs toont het incheckscherm van Arriva (zoals bekend) ook foutief ''Vol tarief''. De NS-kaartautomaat toont echter na deze check-ins in de bedragkolom correct ''(EUR 0,00)''.
Reputatie 6
Badge +2

201806 9 7:55 instaptariefvermeldingbug
Op Ddr en Ddrs toont het incheckscherm van Arriva (zoals bekend) ook foutief ''Vol tarief''. De NS-kaartautomaat toont echter na deze check-ins in de bedragkolom correct ''(EUR 0,00)''.

201806 9 23:02
Op een niet NS-specifieke AVM zoals op Nm (zoiets als https://commons.wikimedia.org/wiki/File:CCV-Indoor-III.JPG) wordt bij Blauwnet ook het instaptarief van € 10 aangegeven, dus je zou kunnen zeggen dat Blauwnet verkeerde info op de kaart zet, en dat het dus niet de fout van NS is. Wel is het zoals gezegd zo dat de juiste info blijkbaar ook op de kaart staat, want bij het uitchecken weet Blauwnet dat het echte instaptarief nul is (maar misschien staat die ergens op de kaart waar NS niet bij kan). NS en Blauwnet zouden dat dus samen moeten regelen.
De hypothese dat het zo werkt sluit niet aan bij mijn ervaringen met het gebruikte dataformaat. Het lijkt me beter om een aantal dumps te bekijken en dan conclusies te trekken 🙂
Reputatie 6
Badge +2
De hypothese dat het zo werkt sluit niet aan bij mijn ervaringen met het gebruikte dataformaat. Het lijkt me beter om een aantal dumps te bekijken en dan conclusies te trekken :)
Hoe maak ik die dumps?
Samen met Dennis ben ik nog bezig met het uitzoeken hoe dit precies zit. Wat we wel weten is dat er alleen een melding op de paal en in de reishistorie verschijnt van de afschrijving. Er is geen feitelijke afschrijving van het saldo van de kaart.
Even naar Heerenveen bellen, ze weten bij Arriva precies hoe en waarom 🙂
Vervolg op bovenstaande: https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/blauwneteigenaardighedenindex-49257/index1.html#post330205
Helaas ben ik nog niet veel verder gekomen met dit topic. Dat komt mede doordat de fouten buiten NS ontstaan en ik wat extra moeite moet doen om bij de juiste mensen terecht te komen.

Reageer