NS-automaten

Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Bij uitchecken lees je de sector waar de corresponderende incheck staat (staat een pointer) en plaatst weer netjes een uitcheck 10E om de transacties in ieder geval sluitend te maken. Anders zou je een inconsistente historie krijgen, en dan krijg je weer gedoe met o.a. detectie van misbruik. De daadwerkelijke bytes met het saldo zouden niet aangepast mogen worden verders, wat ook niet het geval is.
201806 24 14:17
Een uitcheck met verrekening van € 10 staat in een geval als dit nergens (ook niet intern, lijkt me), er staat bij het uitchecken in het transactieoverzicht op de kaartautomaat wat de rit per saldo heeft gekost, dus sowieso € 0, en op ov-chipkaart.nl staat er helemaal geen bedrag. Er valt niets sluitend te maken, de € 10 instaptarief is een op zichzelf staande verkeerde vermelding.
Je kunt ruwe data op de kaart echt niet vergelijken met een overzicht op de TLS site. Verder volg ik er momenteel weinig van. Te weinig koffie☕️
Reputatie 6
Badge +2
Je kunt ruwe data op de kaart echt niet vergelijken met een overzicht op de TLS site. Verder volg ik er momenteel weinig van. Te weinig koffie☕️
Ik vroeg me af wat je hier bedoelde met een uitcheck 10E plaatsen (ruwe data of in een overzicht?), sluitend maken en een inconsistente historie.
Klein beetje achtergrond. Ten tijde van de grootschalige hack in 2010/2011 is men begonnen met het aanpassen van data (saldo en later reisproducten) op de kaart en daarmee gaan reizen. Daarbij ontstond het probleem dat je interactie had met “het systeem”, waardoor je uiteindelijk door inconsistentie door de mand viel. Immers, volgens de backoffice zou er geen saldo op de kaart moeten staan terwijl er wel succesvolle reizen worden gemaakt en geregistreerd (CiCo). Op die manier werden kaarten geflagged en geblokkeerd e.d.

Als oplossing is men een programma gaan ontwikkelen dat het mogelijk maakte om zelf een geldige checkin naar de kaart te schrijven. Je had daardoor geen interactie meer met het systeem (hooguit moet je met een ander vvb het poortje openen) maar bij controle werd er wel netjes een geldige checkin getoond.

Destijds had NS nog de oude HP Railpockets en zat men in het traject om de Nautiz uit te gaan rollen. In vage bewoording is destijds aangegeven dat er ook voor deze laatste “hack” een detectiemiddel zou komen. De enige manier om dat te doen, is door bij uitlezen van een kaart bij controle door te bliepen naar de backoffice wat de kaart aangeeft. Naderhand kan dan worden vergeleken of de vermeende checkin ook te vinden is. Verder is er immers geen interactie met het systeem. Vermoeden was dat NS dit met de komst van de Nautiz zou realiseren.

De vraag is of TLS deze wijziging daadwerkelijk heeft doorgevoerd, of dat naderhand nog getest is weet ik niet. Stel dat de wijziging wel gedaan is, dan is het van belang dat er correcte data op de kaart staat die overeenkomt met de data die bij checkin wordt geregistreerd. Anders zou je ten onrechte concluderen dat er gefraudeerd is met een kaart. Vanuit dat licht is consistentie van de data op de kaart in mijn optiek ook van belang.

Voor de mods, dit is openbare informatie gedocumenteerd in diverse publicaties (artikelen, boeken).
Reputatie 6
Badge +2
201806 24 21:21
In dit geval schrijft een vervoerder een verkeerd instaptarief op de kaart, zodanig dat gelukkig het enige gevolg is dat er bij automaten onjuiste instaptarieven in transactieoverzichten staan. Voor een goed geïnformeerde reiziger of fraudebestrijder is dit vooral hinderlijk geknoei, maar verder niet ernstig. Voor een minder goed geïnformeerde reiziger is het erg verwarrend.
Dat is maar de vraag, over de precieze businessrules is niks bekend. Bij TransLink weet je het nooit, ze doen bijzondere dingen.
Ik ben vooralsnog in de slag met Blauwnet. Ik probeer dit zo snel mogelijk duidelijk te krijgen maar kom voorlopig nog niet verder.
Zit je bij Arriva of Keolis? Dat maakt nogal een verschil idd 🤐
Helaas nog steeds geen aanvullende reactie. Aangezien ik na deze dienst een paar weken uit de running ben neemt een andere moderator het over tot ik weer terug ben.
We hebben een reactie ontvangen! Het blijkt een technische fout te zijn waardoor de tekst niet goed is ingeladen in het systeem van Keolis. Hierdoor wordt er een verkeerde tekst weergegeven. Het is doorgegeven aan de IT-afdeling van Keolis, de verwachting is dat zij dit op korte termijn zullen aanpassen.
Pompiedom bij Arriva gaat hetzelfde al jaren fout 🤔 Overigens gaat niet alleen de presentatie fout, er wordt ook daadwerkelijk een verkeerd bedrag naar de kaart geschreven.

Zal zelf ook nog eens wat lijntjes bij fb uitgooien daar.
Badge +3
Zal zelf ook nog eens wat lijntjes bij fb uitgooien daar.
Wij zijn hier alleen maar de reizigers toch?

Wel lastig dat je bij Keolis/Blauwnet dan ineens €6 saldo nodig hebt om met bijv. Weekend vrij in te kunnen checken op vrijdagavond.

Zitten ze ook mee, en de nodige verontschuldigen op Twitter dat het allemaal best lastig is.
Oh, ja. Ik ben alleen maar reiziger, klopt. Nooit bij Arriva, Keolis of NS over de vloer geweest 🤣

Die 6 euro herken ik zo snel overigens niet, is dat inmiddels ook al aan de orde? Enkel Keolis/Syntus of ook Arriva? Het enige wat ik weet is dat men 10 euro wegschrijft als prijs bij de transactie, en een negatief saldo dus ook niet in kan checken (itt NS).
Badge +3
Voor een incheck met Weekend Vrij bij Blauwnet is €10 nodig blijkbaar (dus €6 saldo) en wordt verrekend op voltarief. Je zou het zelf nog kunnen checken of dat inderdaad zo is :P

Zie (voorbeeld, zijn er meer, dus structureel probleem en ze weten het) https://twitter.com/marcel7710/status/1015581268657033216

Met mogelijkheid om terug te krijgen via deze link dus, totdat het opgelost is.
Leuker kunnen we het niet maken.................. 🤦🏽🤦🏽🤦🏽
Badge +3
Leuker kunnen we het niet maken.................. 🤦🏽🤦🏽🤦🏽
Soms snap ik het ook niet meer..

Schotel dan het juiste bord voor.. C15 dus! Maar goed, dat is natuurlijk off-topic.

Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen (3× woordwaarde bij Scrabble, als dat woord op het spelbord past) zonder motor mogen daar dus niet rijden.

Snapt u het nog allemaal? Wij ook eigenlijk niet voor 100% dus...
Het gaat wel erg off-topic, maar een C9 met onderbord uitgezonderd tractoren is vrij logisch. Onder de C9 vallen bijvoorbeeld ook ruiters, vee, wagens et cetera welke niet onder C15 vallen. Het lijkt alleen wat krom.

Goed, OVCP paaltjes.
Reputatie 6
Badge +2
Daarmee hebben we de volgende update:

Er zijn de volgende NS-(kaart)automaten, met diverse benamingen en omschrijvingen (1xx, 2xx en 3xx slaat op het duidelijk aangegeven nummer van drie cijfers, beginnend met resp. 1, 2 en 3):

1xx / ET2000 / platte / ''NS-kaartautomaat met gele bord''

2xx / ET2006(+) / bolle / ''NS-kaartautomaat met blauwe bord'' - De ET2006+ verkoopt ook de anonieme OV-chipkaart.

3xx / SenB4 / kleinere / ''NS-kaartautomaat binnen de poortjes'' / AVM (Add Value Machine) - maakt in het transactieoverzicht onderscheid tussen Check-in en Overstap, wat van belang is voor het kortingpercentage (bij Overstap is de tijd van de eerdere Check-in bepalend).

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1550069983536/content/assets/ns-nl/voorwaarden/reizen-met-ns.pdf (p. 22) zaait wel verwarring door ze respectievelijk Automaat 2, Automaat 1 en Automaat 3 te noemen. Zoals gezegd, 1xx, 2xx en 3xx slaat op het duidelijk aangegeven nummer van drie cijfers, beginnend met resp. 1, 2 en 3.
Reputatie 6
Badge +2
201903 7 19:55
De driecijferige nummers waarvan het eerste cijfer logischerwijs het nummer van het type automaat zou moeten zijn, maar die bij de eerste twee zijn omgewisseld, zijn bij de eerste twee bij uitvergroten goed te zien in de papieren brochure (in de digitale brochure hebben de foto's een te lage resolutie).

Reageer