NS-automaten

  • 23 september 2016
  • 80 reacties
  • 2179 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Er zijn de volgende NS-(kaart)automaten, met diverse benamingen en omschrijvingen:

ET2006(+) / bolle / ''NS-kaartautomaat met blauwe bord'' - De ET2006+ verkoopt ook de anonieme OV-chipkaart.

ET2000 / platte / ''NS-kaartautomaat met gele bord''

SenB4 / kleinere / ''NS-kaartautomaat binnen de poortjes'' / AVM (Add Value Machine) - maakt in het transactieoverzicht onderscheid tussen Check-in en Overstap, wat van belang is voor het kortingpercentage (bij Overstap is de tijd van de eerdere Check-in bepalend). SenB staat voor Scheidt & Bachmann, dat ook op het naamplaatje staat.

Zie ook:

http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ns-kaartautomaten.html

http://www.ns.nl/binaries/_ht_1450123026939/content/assets/ns-nl/over-ns/dienstencatalogus-stationsmiddelen.pdf bijdragevandennis 201609

80 reacties

Reputatie 6
Badge
En daar is hij dan.
Het gele ding is een plug voor een koptelefoon. Vermoedelijk voor gesproken instructies voor blinden en slechtzienden.

Genomen op station Woerden.
Reputatie 6
Badge +2
Bij de 3xx lijkt het of je de OV-chipkaart in het vakje moet laten liggen zolang je bezig bent. Het blijkt echter mogelijk om net als bij de 1xx en 2xx de kaart alleen even te scannen. In beide gevallen valt de informatie op het scherm weg na ongeveer 45 seconden niets aanklikken. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
De 1xx en 2xx kunnen saldo niet alleen met een bepaald bedrag opladen (vanaf €5), maar ook tot een bepaald bedrag (vanaf €4). De 3xx kan alleen met een bepaald bedrag opladen. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/op-het-station-17/saldo-aanvullen-tot-bepaald-bedrag-niet-mogelijk-bij-kaartautomaten-lelystad-centrum-43348/index1.html#post290411. bijdragevandennis
Reputatie 4
Er zit een bug in de AVM (de kleine SenB-automaten binnen de poortjes). Als je toeslag voor de Intercity direct op je OV-chipkaart hebt geladen geeft de automaat aan dat je niet bent ingecheckt. Veel mensen (en NS-personeel) gebruiken de AVM om te verifiëren of er is ingecheckt, dus deze bug zorgt voor veel verwarring:

Dat is inderdaad niet handig! Scherp, Maarten86! Ik heb het doorgegeven.

maar ook door de geheugenplaats uit te lezen waar het wel goed staat.

Het saldo van de kaart is een eigen waarde, los van de saldi opgegeven bij de transacties. Je kunt bij de transactie dus 10E vermelden, maar die niet feitelijk aftrekken van het saldo.

Vervelende bijkomstigheid hiervan is dat inchecken met volledig afgekocht reisrecht maar met negatief saldo bij NS wel werkt, maar bij Arriva e.d. niet.
Klein beetje achtergrond. Ten tijde van de grootschalige hack in 2010/2011 is men begonnen met het aanpassen van data (saldo en later reisproducten) op de kaart en daarmee gaan reizen. Daarbij ontstond het probleem dat je interactie had met “het systeem”, waardoor je uiteindelijk door inconsistentie door de mand viel. Immers, volgens de backoffice zou er geen saldo op de kaart moeten staan terwijl er wel succesvolle reizen worden gemaakt en geregistreerd (CiCo). Op die manier werden kaarten geflagged en geblokkeerd e.d.

Als oplossing is men een programma gaan ontwikkelen dat het mogelijk maakte om zelf een geldige checkin naar de kaart te schrijven. Je had daardoor geen interactie meer met het systeem (hooguit moet je met een ander vvb het poortje openen) maar bij controle werd er wel netjes een geldige checkin getoond.

Destijds had NS nog de oude HP Railpockets en zat men in het traject om de Nautiz uit te gaan rollen. In vage bewoording is destijds aangegeven dat er ook voor deze laatste “hack” een detectiemiddel zou komen. De enige manier om dat te doen, is door bij uitlezen van een kaart bij controle door te bliepen naar de backoffice wat de kaart aangeeft. Naderhand kan dan worden vergeleken of de vermeende checkin ook te vinden is. Verder is er immers geen interactie met het systeem. Vermoeden was dat NS dit met de komst van de Nautiz zou realiseren.

De vraag is of TLS deze wijziging daadwerkelijk heeft doorgevoerd, of dat naderhand nog getest is weet ik niet. Stel dat de wijziging wel gedaan is, dan is het van belang dat er correcte data op de kaart staat die overeenkomt met de data die bij checkin wordt geregistreerd. Anders zou je ten onrechte concluderen dat er gefraudeerd is met een kaart. Vanuit dat licht is consistentie van de data op de kaart in mijn optiek ook van belang.

Voor de mods, dit is openbare informatie gedocumenteerd in diverse publicaties (artikelen, boeken).
Reputatie 6
Badge +2


201909 11 21:08
Van 2xx is er een versie zonder en een met contactloos betalen.
(..) Hopelijk geven die wel duidelijk aan waar je de ov-chipkaart en bankpas moet houden, of is dat één scanner?
Het is een wit vlakje boven dat voor de OV-chipkaart. Ze staan alleen op
[Asd] en Shl, dacht ik.

Op Ut zag ik ze ook.


201909 11 21:08
Van 2xx is er een versie zonder en een met contactloos betalen.
Leve de vooruitgang. Hopelijk geven die wel duidelijk aan waar je de ov-chipkaart en bankpas moet houden, of is dat één scanner?
Het is een wit vlakje boven dat voor de OV-chipkaart. Ze staan alleen op Ams en Shl, dacht ik.

Zie ook https://community.ns.nl/op-het-station-17/uitrol-nfc-betalen-automaten-ns-54822.


hgl heeft ze ook sinds begon afgelopen week

alleen vind ik het niet erg doordacht hoe die nfc pad voor contactloos betalen zit geplaatst op deze automaten: verzonken. En is dus niet gebruiksvriendelijk, NS heeft niet getest op gebruik van Wearables zoals met Apple Pay (Apple Watch), Fitbit (Google) Pay en Garmin Pay met de verschillende horloges, fitness trackers, ringen e.d. etc. Bij de automaten op A’dam Centraal zitten de NFC dingen volgens mij wel redelijk ergonomisch geplaatst. Graag zie ik NS dit in de toekomst oplossen door hun automaat te ontwerpen met NFC-first en wearable-first in gedachten. vriendelijk bedankt! :blush::kissing_closed_eyes:

Reputatie 6
Badge +2
De automaten hebben een duidelijk aangegeven nummer van drie cijfers, voor de drie typen beginnend met resp. 2, 1 en 3. bijdragevandennis 201609

Op Dvd staat er een ET2006 binnen de poortjes in plaats van een SenB4.
Reputatie 6
Badge +2
De automaten hebben een duidelijk aangegeven nummer van drie cijfers, voor de drie typen beginnend met (..) [1, 2] en 3.
Hierbij aansluitend zou je de automaattypen kortweg kunnen aanduiden als 1xx, 2xx en 3xx.

Die nummers van drie cijfers zijn overigens slechts per station uniek. Dat is ook logisch: in ieder geval van 2xx zijn er in totaal meer dan 100. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Daarmee hebben we de volgende update:

Er zijn de volgende NS-(kaart)automaten, met diverse benamingen en omschrijvingen (1xx, 2xx en 3xx slaat op het duidelijk aangegeven nummer van drie cijfers, beginnend met resp. 1, 2 en 3):

1xx / ET2000 / platte / ''NS-kaartautomaat met gele bord''

2xx / ET2006(+) / bolle / ''NS-kaartautomaat met blauwe bord'' - De ET2006+ verkoopt ook de anonieme OV-chipkaart.

3xx / SenB4 / kleinere / ''NS-kaartautomaat binnen de poortjes'' / AVM (Add Value Machine) - maakt in het transactieoverzicht onderscheid tussen Check-in en Overstap, wat van belang is voor het kortingpercentage (bij Overstap is de tijd van de eerdere Check-in bepalend). bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
De 1xx en 2xx geven bij ingecheckt zijn een waarschuwing dat daardoor niet alle functies werken, de 3xx niet. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Zje ook https://forum.ns.nl/op-het-station-17/de-kaartautomaat-38660.
Reputatie 4
Ah, sorry, ik kon dit topic dus niet vinden!
Reputatie 6
Badge +2
3xx / SenB4 / kleinere / ''NS-kaartautomaat binnen de poortjes'' / AVM (Add Value Machine) - maakt in het transactieoverzicht onderscheid tussen Check-in en Overstap, wat van belang is voor (..)
Ik weet eigenlijk alleen het belang bij Dal Vrij: bij Check-in begint de zes uur van de zesuursregel opnieuw te tellen, bij Overstap loopt die door. Het gaat hier om de volgende zesuursregel: bij een overstap in de spits van NS met vrij reizen, naar NS, blijft men vrij reizen, mits dit onderdeel is van een reis met NS en eventueel Arriva in sommige regio's en/of Connexxion, met onderlinge tussenruimtes van hoogstens 34 minuten, die minder dan 6 uur eerder begon. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge
De SenB automaten kunnen geen mobiele OV-chipkaarten lezen. Ze geven dan een foutmelding over het lezen van de chipkaart.

Bij de ET is dit geen probleem!
Reputatie 6
Badge +2
De SenB automaten kunnen geen [OV-chip mobiel] lezen. Ze geven dan een foutmelding over het lezen van de chipkaart.

Bij de ET is dit geen probleem!

Vreemd. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
De 1xx en 2xx kunnen saldo niet alleen met een bepaald bedrag opladen (vanaf €5), maar ook tot een bepaald bedrag (vanaf €4). De 3xx kan alleen met een bepaald bedrag opladen. bijdragevandennis
Ingecheckt kan je ook op de 1xx en 2xx alleen met een bepaald bedrag opladen.
Reputatie 6
Badge +2
De 1xx en 2xx kunnen saldo niet alleen met een bepaald bedrag opladen (vanaf €5), maar ook tot een bepaald bedrag (vanaf €4). De 3xx kan alleen met een bepaald bedrag opladen.
Ingecheckt kan je ook op de 1xx en 2xx alleen met een bepaald bedrag opladen.

Met een tweede OV-chipkaart heb ik geconstateerd dat je de 3xx ook oningecheckt alleen met een bepaald bedrag kan opladen.

Ik zie geen reden waarom het bij de 1xx en 2xx van het ingecheckt zijn afhangt. Het zou dus ook nog van andere onzinnige parameters af kunnen hangen, bijvoorbeeld of je een abonnement hebt en zo ja welk. bijdragevandennis
Reputatie 4
De SenB automaten kunnen geen mobiele OV-chipkaarten lezen. Ze geven dan een foutmelding over het lezen van de chipkaart.

Bij de ET is dit geen probleem!

De SenB-automaten kunnen ook geen eenmalige OV-chipkaarten lezen. Ook dat kan alleen bij ET2000 en ET2006.
Reputatie 4
Dank, Stijn!
Reputatie 6
Badge +2
201806 7 4:59
Na inchecken bij Blauwnet in de daluren met Dal Vrij met op de kaart een saldo van bijvoorbeeld € 2 toont de automaat in de bedragkolom ''(EUR 10,00)'', dus een instaptarief van € 10, maar nog steeds een saldo van € 2. Een vermeld instaptarief gaat dus niet gepaard met een vermelding van een overeenkomstig verlaagd saldo (dat in het voorbeeld € 8 negatief zou zijn).. Evenmin is er een directe koppeling tussen de foutieve melding ''Vol tarief'' bij inchecken en het daadwerkelijk rekenen van vol tarief.

Reageer