NS beveiliging

Toon eerste bericht

219 reacties

Henk, ik kon weten dat jij alles in detail kon aangeven. Scheelt mij weer typewerk 😉.

Nog een aanvulling zelfs, ik zou de brieven omtrent de BOA klacht ook aangetekend versturen. Ik heb ooit een civiele zaak meegemaakt, waar ik heel blij was dat gedaan te hebben.

Het stond me wel bij dat de klacht bij de organisatie zelf moet worden ingediend en ik vermoed dat veel BOA klachten (wat men zelf aangeeft), niet duidelijk vermeld wordt dat het om een BOA klacht gaat. Als je goed en correct gehandeld hebt (niet doelend op een situatie in dit topic), hoef je niet bang te zijn voor dit soort klachten.
Reputatie 2
Ik heb trouwens een ander vraag. Er mij mondeling toegezegd dat ik drie bekeuringen krijg. Ik heb ze niets zien uitschrijven en geen papierenbekeuring gekregen. Is dat nieuw?
VenS werken tegenwoordig net als de politie digitaal, dan geeft men niets meer mee. Dat kan inderdaad kloppen.
Nog een aanvulling zelfs, ik zou de brieven omtrent de BOA klacht ook aangetekend versturen. Ik heb ooit een civiele zaak meegemaakt, waar ik heel blij was dat gedaan te hebben.
Da's wel leuk, doe het via het zakelijke portaal van PostNL, dan hebben ze bij tekenen direct een datalek :D

Ja, gaat allemaal via CityControl tegenwoordig, rolt volautomatisch door de keten en NS heeft ervoor gekozen om niet te voorzien in mobiele printers. De paarse enveloppen vanuit Leeuwarden komen vanzelf.
Reputatie 2
VenS werken tegenwoordig net als de politie digitaal, dan geeft men niets meer mee. Dat kan inderdaad kloppen.
Dus ik kan totdat ik de bekeuringen krijg, niet achterkomen wat zijn dienstnummer is? Beetje krom.
Ik heb het niet verzonnen, maar antwoord is helaas ja. Ik heb nog de ouderwetse papieren bekeuringen, die zeg ik ook wel eens aan, maar dan is er meestal al een Uitstel van Betaling door mij geschreven, dat ik traceerbaar ben.

Vraag anders ook na of er nog camerabeelden zijn bij de Burger King. Ik ga niet een kant kiezen, maar ik houd wel van rechtvaardigheid.

Verder val ik niet mijn collega's af, maar als er niet correct is gehandeld, mag daar wat mee gedaan worden. Eerlijkheid duurt het langst en ik sta er in dit verhaal ook zo in. Ben er niet bijgeweest.
En daarom noteer ik altijd netjes de gegevens die op het BOA-legitimatiebewijs staan :D

Maar nee, dat is inderdaad wel de situatie. Erg vervelend helaas, maar het is even afwachten in dat opzicht. Waarschijnlijk moet je alsnog de stukken gaan opvragen wanneer de post vanuit het CJIB komt om het PV te krijgen. Standaard zal het niet veel meer zijn dan de welbekende brief.
Reputatie 2

Ik ga altijd vrolijk de gegevens staan overschrijven in m’n notitieblokje. Het staat inderdaad nergens omschreven, maar in een flits een pas laten zien en daarna claimen aan de toonplicht voldaan te hebben lijkt mij niet redelijk. Ik vraag me zelfs af of je je eigen status dan wel serieus neemt.

Ik vind dat inderdaad niet kunnen en het mag niet. Bij wet niet! En vooral omdat mijn echtgenote aantal jaren geleden op de snelweg bij de grens met Duitsland werd staande gehouden door een agent in burger die snel zijn pasje liet zien en wegstopte. Ze kon de boete gelijk afrekenen en verstandig dat ze was belde ze gelijk de echte politie. Bleek bekend in die omgeving dat er mensen met politiepasjes mensen staande hielden.
Bij twee clubs waar ik ooit gelopen heb (werk als zelfstandige) kregen we strikte instructies van de bedrijfsjurist over situaties als invallen van bijvoorbeeld de NMa. Daar waren de protocollen dermate strict dat van iedereen die aan de deur stond een legitimatiebewijs tevoorschijn kwam, gegevens werden genoteerd, allemaal na werden gevraagd bij de politie (0900-8844) en in de tussentijd de bedrijfsjurist werd gebeld.

Een week of wat geleden was er op Twitter weer een verhaal van iemand die zich in een Intercity Utrecht-Amsterdam voor had gedaan als HC en kaartjes kwam controleren. Gaf naderhand aan hobbyist te zijn en graag conducteur te willen worden. Het komt helaas daadwerkelijk voor.
Reputatie 2
Vraag anders ook na of er nog camerabeelden zijn bij de Burger King. Ik ga niet een kant kiezen, maar ik houd wel van rechtvaardigheid.
Dat kan alleen als ik aangifte doe. De camera's van NS idem tito. Enkel de politie kan dit opvragen. Dat zal wel gebeuren als op 1 of andere reden mijn beelden niet genoeg zijn. Volgens onze advocaat is dit een makkelijke zaak en de man in kwestie zelfs strafbaar te vervolgen. Ik ben benieuwd.
Ik doelde daar wel op. Nu u het zegt, das idd een politie aangelegenheid als het een aangifte betreft. Klopt.
Reputatie 2
Als dit gebeurt is zoals beschreven moet ikdeze persoon een gewldige pluim geven. Misschien geeft dit voorval wel aan waarom er af en toe aggressief gereageert wordt op controleurs/boa's. De opmerking pas op als jein dienst bent van de ns..... Als je een terechte klacht niet mag doen .... Dan is de ns ziek heel ziek.
Laat ik voorop stellen dat ik met de meeste NS-beveiligers goed omga. De meeste zijn heel coulant, schappelijk en zelfs erg vriendelijk. Zelfs als zij in hun recht staan om je te beboeten. Ik zie overigens wel een negatieve trend van incapabele NS-beveiligers die in dienst treden.

Ik zie steeds vaker gebeuren tijdens mijn dienst dat sommige beveiligers onschuldige reizigers of voorbijgangers provoceren. Hun manier van aanspreken bij degene die onwetend zijn van bepaalde regels is gewoonweg erg onfatsoenlijk en beledigend. Dat zie je met name op station Utrecht vaak. Bij andere stations weet ik dat niet.
Reputatie 2
Nog even een vraagje uit pure nieuwsgierigheid. Waar staan in de voorschriften dat je niet mag liggen op een bank?
Men gooit het op voorzieningen gebruiken op andere dan de daarvoor bestemde wijze, en zal dan aanvoeren dat een bank is om op te zitten, niet om op te liggen.

"Dat snapt u toch ook wel, meneertje?"
Inderdaad de klacht indienen bij NS, heel groot melden dat het om een BOA-klacht gaat en dan in alle correspondentie blijven hameren op afhandeling conform de regeling voor BOA-klachten. Men probeert BOA klachten graag terug te schalen naar reguliere klachten, want die kunnen intern zonder toezicht en terugkoppeling worden afgedaan.

De BOA klacht schriftelijk en per post indienen. Ik persoonlijk zou een kopie ook expliciet richten aan NS Concernveiligheid, afd. BOA-zaken. Laan van Puntenburg 100, 3511ER Utrecht.

Mocht je het niet eens zijn met de boetes, dan moet je goed opletten. Deze ga je ontvangen vanuit het CJIB, de administratieve afhandeling wordt door de CVOM gedaan. Afhankelijk van het type brief moet je:

• Strafbeschikking: binnen 14 dagen verzet aantekenen;
  • Transactievoorstel: niet betalen.
Meer informatie staat o.a. op de site van het OM. Doe je de juiste handelingen niet tijdig, dan is het over en moet je betalen.

Let goed op, de drie boetes worden als losstaande zaken gezien. Je moet per boete apart handelen dus. Weet waar je aan begint, verzet aantekenen of transactievoorstel niet betalen houdt verantwoorden voor de rechter in. Dat is een zeker interessant en leerzaam proces, ongeacht de uitkomst, maar ik wil het voor de volledigheid gezegd hebben.

Het filmen van de beveiligers is geen probleem, dat wordt het pas wanneer je gaat publiceren. En ook dan is het een redelijkheidstoets. De beveiliger is een publiek figuur, ik zou er niet zo bang voor zijn.

Echt waar? ❣
Reputatie 2
De nieuwe banken buiten de poortjes zijn heerlijk om op te liggen. Het wordt dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt.
Staat er op de bankjes, dat het verboden is om erop te liggen?
Reputatie 6
Hele goede opmerking. We gaan er van uit dat de bankjes bedoeld zijn om te zitten en niet te liggen. Maar ik heb bijv. nooit bordjes gezien waarop staat dat je alleen mag zitten.
Reputatie 7
Badge +3
Hebben deze dan geen armleuningen waardoor je niet languit zou kunnen liggen?
Reputatie 6
Die banken heb je inderdaad, dat zijn die zwarte doorzichtige banken. Maar de laatste tijd verschijnen met name op grote stations banken zonder tussenleuningen.
Reputatie 7
Liggen op een bank kan inderdaad gezien worden als:
E 121 b – voorzieningen te gebruiken op andere dan de daarvoor bestemde wijze óf E 121 c – misbruik te maken van voorzieningen

Het is in dit geval bijna altijd E - 121 B

Zoals altijd:
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.

Als iemand op een bank ligt, worden er meerdere plekken bezet gehouden. Ook geeft het een raar beeld en kunnen mensen er last van hebben (dit zal meer bij de zwervende type's zijn).

Een bordje hangt er niet, maar er hoeft ook geen bordje te hangen. Anders krijg je zo'n Amerikaanse toestand met mensen gaan alles doen wat niet beschreven staat dat verbonden is. (Bijvoorbeeld je hond in de magnetron stoppen om hem droog te maken, er staat nergens in de gebruiksaanwijzing dat dat niet mocht. Waar gebeurd overigens)
Mocht TS wel doorzetten en verzet aantekenen tegen de beschikkingen, dan ben ik érg nieuwsgierig naar de uitkomsten. Laat het vooral weten!

Echt waar? ❣

Echt, speciaal voor jou zelfs ❤️
Reputatie 7
Badge +3
Voor wat betreft het legitimeren door controleurs en BOA's is het opvallend dat er in Nederland nogal wat weerstand van de kant van controleurs en BOA's om zich (ongevraagd) te legitimeren.

Ik ben net terug van een reis naar Frankfurt am Main en daar zijn me een aantal zaken nogal opgevallen. In de eerste laats zijn er (natuurlijk) geen poortjes in het OV in Frankfurt. Iedereen wordt geacht tram, metro en trein alleen te betreden in het bezit van een geldig vervoerbewijs. In de bus is het mogelijk om bij de chauffeur een kaartje te kopen. Verder is me opgevallen dat er onwaarschijnlijk veel controleteams actief zijn in de tram en de S-Bahn. Ik heb in een paar dagen zeker zes keer mijn kaartje moeten tonen.

Voor dit topic is (misschien) nog relevant dat alle controleurs een legitimatiebewijs met pasfoto op hun uniform dragen. In geval van klachten kunnen eenvoudigweg gegevens van de controleur worden vastgelegd. Dit verschil met Nederland is opvallend. Ik vind het eigenlijk volkomen normaal dat wanneer je een functie uitoefent in de openbare ruimte met bevoegdheden om bekeuringen uit te delen dat je als burger het recht hebt om te weten wie er aan het werk is.
Een bordje hangt er niet, maar er hoeft ook geen bordje te hangen.
Krijg je dan altijd wel eerst een verzoek om te gaan zitten, vóórdat de BOA naar zijn boekje grijpt?

Reageer