NS beveiliging

Toon eerste bericht

219 reacties

Reputatie 6
Michiel: Zou wel moeten. Boete pas uitschrijven als de persoon weigert te zitten.
Michiel: Zou wel moeten. Boete pas uitschrijven als de persoon weigert te zitten.
Kan die boete ook worden uitgedeeld aan iemand die diep aan het slapen is?
Reputatie 6
Als die persoon blijft doorslapen wel 😎
Op Schiphol is er rond 05:00 uur een wake-up service.
Tot die tijd mag je liggend genieten van het comfort van het zitmeubilair.

Geldt er ook een dergelijk coulant beleid op station Utrecht Centraal?
Reputatie 7
Krijg je dan altijd wel eerst een verzoek om te gaan zitten, vóórdat de BOA naar zijn boekje grijpt?
Dat hoeft niet, het kan wel. Je mag direct een bekeuring uitdelen hiervoor.

Ik heb van het schijnbare beleid op Schiphol nog nooit gehoord, maar nee, er is nergens zo'n beleid dat slapen mag.
Reputatie 6
Heb eens in Zweden op het centraal station van Göteborg meegemaakt dat op een vroege ochtend behoorlijk wat mensen op banken lagen te slapen. Toen kwam er een hele groep beveiligers aan die daar een eind aan maakten. Vooral door tegen mensen te schreeuwen dat ze moesten zitten of opkrassen.
Is het slapen op de vloer in een hoekje van het station (waar je niemand tot last bent) toegestaan?
Reputatie 6
Ik denk van niet. Slapen op stations is sowieso niet toegestaan.
Waar vind ik online de huisregels van een treinstation?
Je kunt op Schiphol moeilijk overstappende reizigers met vertraging weg gaan sturen in de nacht, slapen op een bankje is daar idd een veel minder groot probleem. Doe het zelf ook wel eens als het niet anders is en je een overstap of aansluitende trein naar huis hebt gemist.
Waar vind ik online de huisregels van een treinstation?

Veel succes met doorzoeken, hier een hele verzameling voorwaarden van de NS

https://www.ns.nl/voorwaarden.html
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is al eerder gesteld. De huisregels per station zijn nergens te vinden. Alleen de huisregels voor in de trein staan op de website.
Reputatie 7
De huisregels van een station zijn aangegeven op het station zelf. De wpv2000 geldt overal.
Ik heb ze ook nog nooit gezien.
De huisregels van een station zijn aangegeven op het station zelf. De wpv2000 geldt overal.
Wat staat er in de wpv2000 over slapen op het station?
Reputatie 7
Blauwe borden met witte tekst, vaak aangebracht aan het begin van een station.

Voorbeeldjes
Reputatie 7
Het is een ieder verboden zich in een auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig dan wel in of in de onmiddellijke nabijheid van een station, halteplaats, of een andere bij het openbaar vervoer behorende voorziening en de daarbij behorende perrons, trappen, tunnels en liften zodanig te gedragen dat orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt of kan worden verstoord.
Ik lees op de blauwe bordjes niets specifieks over het wel of niet mogen slapen op het station.

Orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang wordt m.i. nou
niet verstoord door iemand die in een stil hoekje ligt te slapen.
Dat slapen verboden is wordt in ieder geval niet expliciet gezegd.
Bij de NS mag je zelfs gewoon slapen in de trein.

Wat staat er in de wpv2000 beschreven over het wel of niet slapen op het station?
Reputatie 7
Er staat niet iets specifiek over slapen. Dat is het mooie aan de wetgeving. Elke gedraging die bovenstaande kan veroorzaken is strafbaar
Er staat niet iets specifiek over slapen. Dat is het mooie aan de wetgeving. Elke gedraging die bovenstaande kan veroorzaken is strafbaar
Dus zolang een gedraging niet de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang
belemmert, kun je gewoon met deze gedraging (zoals slapen op een station) doorgaan.

Heeft de rechter al eens een boete bevestigd van een reiziger die in het OV zat te slapen?
Zag zojuist een jongen op een bankje liggen op Amstel. Bij de piano. Slippers op de grond. Misschien kan de NS even een team sturen. 😎 Kan even geen foto plaatsen, want 2Mb is de max. 😟
Verstoord deze persoon door zijn gedrag de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang?
Als het antwoord nee, zal de NS geen actie ondernemen.
Ik weet niet of ik dit soort wetgeving nou mooi vind, of eigenlijk juist steeds enger. Je maakt het erg eenvoudig om te pas en te onpas te verbaliseren voor een vage term als 'verstoring van de goede bedrijfsgang', terwijl het als burger ontzettend lastig is om goed verweer te voeren. Je moet op de hoogte zijn van het systeem, precies weten welke handeling je wanneer moet uitvoeren én de weg niet kwijtraken in de doolhof van de CVOM. Nog los van de extra kosten voor het opnemen van een vrije dag, reiskosten, et cetera.

De mogelijkheden om te verdedigen zouden eenvoudiger en toegankelijker moeten zijn wat mij betreft. Let je nu ook maar even niet exact op de termijn of gaat er in de keten iets fout, dan heb je je dossier te laat opgevraagd en sta je eigenlijk al machteloos. Of je wacht 3 jaar lang in spanning op het OM waar de zaak weer op de plank blijft liggen.

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Hoge-Raad-der-Nederlanden/Nieuws/Paginas/Dramatische-doorlooptijden-in-verzetprocedure-tegen-OM-strafbeschikking.aspx
Verstoord deze persoon door zijn gedrag de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang?
Als het antwoord nee, zal de NS geen actie ondernemen.

Daar ging dit topic toch over?
Reputatie 7
@Michiel. het is zelfs of kan veroorzaken. Dus ja dat is hier het geval.

Reageer