beantwoord

NS Fietskluis station Dronten

  • 27 October 2021
  • 28 reacties
  • 898 Bekeken

Reputatie 1

In januari 2022 ga ik verhuizen naar Dronten. Daar wil ik (net als nu) het eerste deel naar het station op de elektrische fiets. Die ga ik niet gewoon stallen, maar wil ik net als nu (op Utrecht Terwijde) in een NS Fietskluis zetten. Een fijne en veilige oplossing. Toen ik gisteren NS Klantenservice belde, viel m'n mond open van verbazing toe ik te horen kreeg dat ik als nummer 49 (!!) op de wachtlijst Fietskluis gezet kon worden voor station Dronten en dat dit heel lang kon gaan duren omdat de doorloopsnelheid laag is.

Vraag is nu: doet NS/Prorail ook daadwerkelijk iets (bijplaatsen fietskluizen) met lange wachtlijsten of zit er niets anders op dan te wachten totdat er 49 mensen vóór mij hun fietskluis opzeggen? Lijkt me een mooie gelegenheid om extra omzet te genereren en een hoop reizigers blij te maken.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 October 2021, 13:52

Bekijk origineel

28 reacties

Goedemiddag MarcoH. Het spijt me om te lezen dat er zo'n grote wachtrij is voor een kluis op jouw gekozen station. Er zullen ongetwijfeld stations zijn waarbij er ook werkelijk meer fietskluizen zijn bijgebouwd (ik heb zo snel even geen voorbeeld), maar dit zal hoogstwaarschijnlijk enkel gedaan kunnen worden bij een stationsverbouwing, gezien kluizen vrij veel plek innemen. In die gevallen zullen vervolgens fietsenstallingen de voorkeur hebben, gezien deze meer capaciteit leveren voor eenzelfde ruimte.

Station Dronten is op zichzelf een vrij recent station, in gebruik genomen in 2012, en heeft in 2016 een grote verbouwing gehad met een aanleg van meer fietsenstallingen, -kluizen en OV-fietsverhuur. Ik ga er niet van uit dat er spoedig meer aanleg komt, dus op de wachrij zal voor nu de enige oplossing zijn.

Overigens is het niet alleen aan NS/ProRail om dit soort toevoegingen/verbouwingen te realiseren, de betreffende gemeente heeft hier ook een grote rol in qua aanvraag en financiëring.

Reputatie 1

Dank voor je vlotte en heldere antwoord Stijn. Ik wacht af en heb inmiddels een bevestiging van opname op de wachtlijst binnen.

Reputatie 1

Vorige week maar weer eens gebeld met NS Klantenservice. Inmiddels 3,5 maand op de wachtlijst en men wist me te vertellen dat ik inmiddels op plaats 30 sta op de wachtlijst. Schiet niet echt op :cry: , maar altijd beter dan plaats 49. In dit tempo ben ik hopelijk over een half jaar aan de beurt….

Reputatie 1

Brutale vraag: Is er misschien een moderator die kan zien op welke plaats ik nu sta op de wachtlijst? De dame van de NS Klantenservice vanochtend heeft veel moeite gedaan maar kwam het systeem van NS Fiets niet in. Alvast heel erg bedankt!

Als ik moet gokken op je gebruikersnaam en datum van aanvragen, zie ik dat je niet op plaats 30 staat, maar op plaats 48. Ik snap zelf niet helemaal hoe je dan zo geïnformeerd bent. De eerste die aan de beurt is straks heeft de aanvraag gedaan in september 2019 (ik schrik hier ook van).

Reputatie 1

Als ik moet gokken op je gebruikersnaam en datum van aanvragen, zie ik dat je niet op plaats 30 staat, maar op plaats 48. Ik snap zelf niet helemaal hoe je dan zo geïnformeerd bent. De eerste die aan de beurt is straks heeft de aanvraag gedaan in september 2019 (ik schrik hier ook van).

Dat is een trieste constatering en op z'n minst betreurenswaardig dat mij in een telefonisch contact met de NS Klantenservice dus een kulverhaal is voorgehouden. Het is toch bizar dat iemand 2,5 jaar op de wachtlijst gaat?

@MarcoH   Ik zou dit als ik jou was even aankaarten bij de gemeente Dronten want een wachtlijst van 49 mensen is belachelijk terwijl de ruimte rondom station Dronten mij niet direct een probleem lijkt gezien de locatie van het station en de ruimte er omheen.

Mocht je bij de gemeente niet meteen de gewenste reactie krijgen dan zou je ook de gemeenteraad kunnen aanschrijven of ze wellicht meteen in de cc meenemen.

Succes.

Reputatie 1

Hi Jeroen,

Dat heb ik inmiddels gedaan. Ik kreeg dit nette antwoord terug, het wordt een zaak van de lange adem maar het staat in ieder geval niet stil:

 

Geachte heer H, 

Wij zijn bekend met het te kort aan fietsenstallingen en fietskluizen op het station in Dronten. Wij zijn daarom ook met Prorail in gesprek om dit aantal uit te breiden. Echter is dit een net pas gestart proces waarbij helaas een lange doorlooptijd is. Ook zijn hier hoge kosten aan verbonden welke door een nieuw college goedgekeurd dienen te worden. Mede daarom kunnen wij hier pas mee starten als de verkiezingen zijn geweest. De daadwerkelijke uitvoering zal helaas nog geruime tijd op zich laten wachten. Prorail en wij kunnen helaas niet eerder aan uw verzoek voldoen. 

Wij verwachten u voldoende te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Dhr…………..
Beleidsmedewerker verkeer en vervoer 
Team Gebiedsontwikkeling 

Gemeente Dronten

Badge +3

Da’s wel balen zeg, en omdat Dronten verder geen ‘bewaakte’ stalling heeft blijft dan eigenlijk als enige over om een goedkope ‘stadsfiets’ te gebruiken.

Of een dure verzekering voor je e-bike, met mogelijk een GPS tracker (waar dieven vaak ook wel raad mee weten helaas…)

Reputatie 1

Inmiddels alweer 5 maanden verder zonder taal noch teken van NS Fietskluis. Daarom vanochtend NS Klantenservice maar weer eens gebeld. Omdat men (weer) niet in het NS systeem kon komen waarin de wachtlijsten geregistreerd staan, bood de vriendelijke dame aan me met enkele minuten terug te bellen. Dat is inmiddels 3 uur geleden (….).

Ik zoek weer een antwoord op deze eenvoudige vraag: “Op welke plaats sta ik op de wachtlijst voor een NS Fietskluis op station Dronten?”.

Misschien dat moderator Laura nog een keer kan kijken of ik inmiddels van plaats 48 wat naar boven ben opgeschoven? ;-)

Niet moderator Laura, maar gelukkig kan ik ook dat systeem in.
Helaas moet ik je mededelen dat je nog steeds op plek 48 staat en de wachtrij nog geen enkele kluis vooruit is gekropen.

Reputatie 1

In dit tempo ben ik dus over 40 jaar aan de beurt voor een fietskluis op station Dronten (1 plaats per 10 maanden x 48 plaatsen = 480 maanden = 40 jaar)………………. 

Reputatie 1

We zijn inmiddels twee jaar na de oorspronkelijke aanvraag en een jaar verder na de laatste update in dit topic. Is er een moderator die kan aangeven op welke plaats ik inmiddels op de wachtlijst sta voor een fietskluis op station Dronten? Bij voorbaat dank!

Reputatie 6

Ik kom gelukkig met goed nieuws MarcoH, er is flink wat vaart in gekomen. Je staat nu op plek 2 van de wachtlijst!

Reputatie 1

Oh wow Daniël dat is nog eens een goed bericht, dank voor het uitzoeken!! 

Je kunt op de website van NS niet zien of er op een station fietskluizen beschikbaar is, dus moet je kennelijkmaar gewoon een aanvraag indienen. Als je een aanvraag voor een fietskluis invult op de website, krijg je na het invullen te zien "Uw aanvraag is ontvangen. U ontvangt binnenkort een reserveringsbevestiging per e-mail, met daarin uw contractnummer.

Bedankt voor uw aanvraag."

 

En dan hoor je nooit meer iets. 

 

Ik dacht eerst dat ik iets fout had gedaan bij het invullen, dus tweede formulier ingevuld. Weer niks.

Daarom klantenservice gebeld. Medewerkster vond het inderdaad ook onduidelijk, maar Ja, dat was nu eenmaal zo. 

Daarom aan de medewerkster gevraagd op welke plek ik dan stond op de lijst. Daarop werd ik voor onbepaalde tijd in de wacht gezet. Na een kwartier was ik het suffe muziekje zat, dus ben ik maar wat anders gaan doen. 

Dit moet toch soepeler kunnen?

 

Helaas is het niet op een andere manier mogelijk dan navraag te doen bij de klantenservice. Uit ervaring weet ik dat het soms erg lastig is om uit te zoeken hoeveelste je staat op de lijst. Voornamelijk bij stallingen waar veel op de wachtlijst staan is het even uitpluizen.

Ok, bedankt voor de vlotte reactie. Misschien zou de verwarrende tekst na het invullen van het formulier dan wel aangepast kunnen worden.

Kunt u dan misschien zien waar ik op de wachtlijst sta voor station Den Helder Zuid aan de Waterkeringweg en bij hetzelfde station aan de Burgemeester Ritmeesterweg? En de dubbele inschrijving aan de Waterkeringweg mag dus van de lijst.

Alvast bedankt

Je mag mij wel een privébericht sturen dan kijk ik het voor je na.

Inmiddels via PB te horen gekregen waar ik sta op de wachtlijst. Voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen: als je via NS Community een PB naar een NS-medewerker stuurt krijg je snel antwoord op vragen over fietskluizen en wachtlijsten. Telefonisch of chat werkt minder goed, omdat het opzoeken van de info voor de medewerkers veel tijd kost, kennelijk is het computersysteem extreem traag.

Reputatie 1

Op dit moment zijn we weer 3 maanden verder na het laatste bericht vanuit NS-moderator Daniel dat ik tweede sta op de wachtlijst Fietskluis voor station Dronten én 2,5 jaar (!) na de oorspronkelijke aanvraag en heb ik nog steeds niets vernomen vanuit NS Fietskluis.

Nu begrijp ik natuurlijk ook dat men afhankelijk is van opzeggingen, maar is er misschien een NS-moderator die dit nogmaals voor mij uit zou kunnen zoeken waar ik op dit moment sta? Mag ook per PB natuurlijk ;-)

Bij voorbaat dankjewel daarvoor!

Ik vind dit zo naar, om de slechtnieuwsbrenger te zijn. Maar volgens mij heeft Daniël niet goed gekeken of een typfout gemaakt. Je staat momenteel op plek nr. 21. :(

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind dit zo naar, om de slechtnieuwsbrenger te zijn. Maar volgens mij heeft Daniël niet goed gekeken of een typfout gemaakt. Je staat momenteel op plek nr. 21. :(

Nee een typfout heeft hij natuurlijk niet gemaakt want dan begint hij niet het bericht met: Ik kom gelukkig met goed nieuws. Ik vermoed dat Daniel ook gewoon goed heeft gekeken maar dat jullie "systemen” weer eens van slag waren. Er gaat gewoon veel te veel fout. MarcoH kan nu dus waarschijnlijk nog eens 2 ½ jaar wachten.

Het is ook goed nieuws wanneer je van 48 naar 21 gaat. Meer dan gehalveerd. 

Het is ook goed nieuws wanneer je van 48 naar 21 gaat. Meer dan gehalveerd. 

Het aantal.op zich zegt niet zoveel, het gaat er meer om hoe snel de wachtlijst doorloopt.

Reageer