NS grijpt niet in

Reputatie 2

Ik had gedacht dat na mij bericht van paar weken geleden NS wel had ingegrepen op de stations. Was vandaag op station Den Bosch , lange tijd ivm storing

• Er waren letterlijk 100-en mensen zonder mondkapje op het station zie voorbeeld foto
  • Waarom mag er in vredesnaam weer gerookt worden tegenwoordig zie je op alle perrons (zie zelfde foto)
  • Ook in de trein zelfde effect zie foto
  • Bij aankomst station stond er een NS man info te geven, er kwam iemand zonder mondkapje iets vragen en hij deed niets, overal om hem heen stonden ze ook, volgens hem ging hij de mensen niet opnieuw opvoeden, de man begreep dus totaal niet dat het niet over gedrag gaat maar mensen die bij 1000-en ziek worden enkele zelfs overlijden
  • Waarom grijpt NS niet in, u breng uw klanten in (levens)gevaar, daarnaast hebben zoveel bedrijven, horeca en cultuur maanden tot een jaar moeten sluiten doordat u en andere bedrijven die niet handhaven zoals AH niets doen
  • Kunt u de mensen op de foto in ieder geval een stations/trein verbod opleggen

31 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind wat jij hier doet eerlijk gezegd kwalijker dan alle zaken die je opnoemt.

edit: Foto's zijn verwijderd, dus mijn commentaar is niet meer van toepassing.

Reputatie 2

Weggehaald HOEZO? Bewijs van misdrijf? Ik zou adviseren deze foto's op centrale site te zetten en te zorgen dat deze mensen worden aangepakt,

U heeft deze mensen mijn leven en dat van anderen in gevaar gebracht, deze foto's zijn bewijs van uw falen, graag onmiddellijk weer plaatsen!!!!!

Goedenavond Freddynl.

Ik snap je frustratie dat er zoveel medereizigers zijn die zich niet aan de regels houden. Het is echter onbegonnen werk voor ons personeel om dit fatsoenlijk te handhaven, gezien we niet permanent overal treinpersoneel kunnen stationeren om iedereen continu in de gaten te houden. Waarschuwingen en zelfs boetes worden wel degelijk uitgedeeld, maar uiteindelijk is het de eigen verantwoordelijkheid van onze reizigers om zich aan de regels te houden.

Wat betreft de foto’s en je verzoek: nee. Een treinverbod wordt sowieso niet zomaar opgelegd, maar zal zeker ook niet in behandeling genomen worden op verzoek. Bovendien ben je met het openbaar plaatsen van deze foto's een vrij grove schending van de privacy van deze reizigers aan het begaan en in het verlengde ook van onze huisregels. Neem vooral het stukje ‘Overtreden huisregels’ even door. Ik heb de foto's inmiddels verwijderd.

Reputatie 2

Hoi Stijn,

Nee jullie hadden in dit jaar moeten zorgen dat je de politie met 1 druk op de knop zou kunnen roepen of iets dergelijks en dat die het station schoon zou vegen, we praten niet over 1 overtreder he en ook niet van 1 slachtoffer

Fotos weghalen is onzin geen idee hoe jullie daar bij komen, het is OPENBAAR vervoer, in openbare ruimtes is foto's maken volledig toegestaan en ook om deze te gebruiken. In dit geval is zelfs een bewijs van misdrijf, dus zou het ook mogen als het niet in OPENBAAR vervoer was zodat jullie aangifte kunnen doen

Als jullie in Juli bijvoorbeeld in de 1e week laten we zeggen 5 treinen waren doorgelopen en alle mensen een treinverbod hadden gegeven zonder mondkapje, en dit goed in de publiciteit hadden gezet dan was het niet zo'n puinhoop geworden, beseffen jullie wel hoeveel mensen hierdoor ziek zijn geworden en zelfs vele overleden?

Reputatie 2

Zit je bericht nog eens na te lezen Stijn, Privacy schending noemen tov 20000 corona doden, is wel erg bizar toch

Goedenavond,

Ik vraag me af of ik foto's kan nemen in de trein van overvolle treinen, als de personen daar niet herkenbaar op staan

Dus het gezicht niet in beeld.

Met vriendelijke groet,

Janaa

Reputatie 2

Volgens mij zeker omdat het OPENBAAR vervoer is maar laten we stijn afwachten

Foto's maken in een openbare ruimte mag inderdaad prima en zolang toevallig in beeld gebrachte personen onherkenbaar zijn of worden gemaakt is er geen enkel probleem (@Janaa). Het is echter een wezenlijk verschil als je bewust een individu fotografeert, in welk geval het portretrecht van toepassing is. In hoeverre de afgebeelde persoon ook werkelijk een redelijk belang heeft tegen publicatie van de foto is uiteindelijk aan een rechter om te bepalen, daar heb ik geen legale uiting over.

Als Moderator van het platform waar de foto geplaatst wordt heb ik echter wel degelijk een verantwoordelijkheid om een eventueel schenden van het portretrecht te voorkomen en derhalve verwijder ik de foto's. Als je het risico wilt lopen dan staat het je vrij om de foto's via een ander medium te publiceren, Freddynl, maar deze Community is daar niet de plek voor.

Reputatie 2

Ok stijn mooi uitgelegd maar mag ik de foto's dan wel gebruiken om actie tegen ze te ondernemen? Al zou het niet mogen ivm privacy in dit geval plegen ze misdrijf dan is het wel anders lijkt me? Waar moet ik ze anders naar toe sturen?

Los van de corona mag die man roken op het station? Zo ja sinds wanneer dan. Het was zo mooi opgelost met die rookpalen en nu staan weer overal mensen te roken?

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me een erg nauwe benadering van het portretrecht. Een foto van veel reizigers zonder mondkapje op heeft nieuwswaarde. Zo’n foto valt onder nieuwsgaring. 

Zie bijvoorbeeld: https://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/

Het ironische is ook nog dat de mensen op de foto onherkenbaar zouden zijn als ze hun mondkapje hadden opgehad. Dat zal een rechter zeker meewegen: “Wilde u niet herkenbaar in beeld? Dan had u maar een mondkapje moeten dragen.”

@Freddynl Die rookpalen waren helemaal geen mooie oplossing. Ze nodigden uit tot roken. Roken doe je maar buiten het station.

Reputatie 2

Je hebt niet helemaal gelijk stijn, die gezichten hoef je bv niet onherkenbaar te maken @Janaa zie volgende artikel: 

Is het toegestaan om in het openbaar te filmen en fotograferen? - CKH Advocaten (ckh-advocaten.nl)

Mijn foto's misschien wel fout omdat het tegen hun belang in gaat, aan andere kant is mensen willens en wetens in gevaar te brengen lijkt me stuk ernstiger vergrijp

Mag ik nog wat vragen stijn ik zag paar weken geleden tussen Utrecht CS en Lunette (veel) schoolkinderen in de trein, hier heb ik in September al melding van gemaakt, dat was toch niet teveel moeite voor NS om daar iets aan te doen? 

Reputatie 2

Imark wat een mooie reactie, echt perfect jij snapt het. Eindelijk na jaar iemand die het snapt echt super,

Rookpalen, ja heeeelemaal mee eens maar nu staan zoveel mensen te roken , en dan nu  verspreid over elk perron zodat het moeilijk is buiten de rook te staan en net zoals de mondkapjes heeft NS blijkbaar geen mensen om dit te handhaven (zie reactie stijn)

Was voor Corona trouwens ook altijd in stilte coupe, vaak mensen die hele rit zitten te bellen zonder dat iemand van NS ingrijpt, WAAROM dan stilte coupes

Zoals ik al aangaf het staat je vrij om zelf iets te doen met de foto's, ik kan je dat moeilijk verbieden. Naar ons sturen zal ook weinig effect hebben, we gaan geen actie ondernnemen tegen individuen achteraf.

Wat betreft het roken, dat is algeheel verboden op de stations sinds 1 oktober 2020. Die man riskeert een forse boete door het wel te doen.

Badge

Wat betreft de kinderen in de trein heb je al eerder een antwoord gekregen van de moderators:

Reputatie 2

Stijn nee dat riskeert ie niet want net als mondkapje doen jullie zelfs NIETS NS personeel loopt gewoon langs overtreders en praten zelfs met mensen die overtreden

Het argument van Mark was wel erg goed, als ze niet in beeld willen hadden ze mondkapje moeten dragen wat sowieso bij wet verplicht is, dus graag foto's terugplaatsen. Erg naar om eigen fouten niet te willen toegeven en Mark zijn argument is zeeeeeer sterk

Ik ga hier niet verder over in discussie. Ik heb al aangegeven dat een rechter zich moet uiten over de werkelijke legaliteit hiervan, maar dat we als platform alsnog kunnen bepalen of we de foto's accepteren. Dat doen we niet, dus de foto's zullen niet teruggeplaatst worden.

Reputatie 2

flauw dus, diezelfde 2 mannen zullen mogelijk morgen het weer doen,

Als ze zieken of doden opleveren is dit mogelijk de reden

Opsporen en stoppen die gasten, en had al jaar eerder moeten gebeuren, had veel ellende gescheeld wees blij dat ik nog jullie werk heb gedaan

Er is geen beginnen aan om iedereen die geen mondkapje draagt te beboeten. De NS had dan van het begin af aan een strakke lijn moeten hanteren. Dat had zeker gewerkt. Nu is het eenvoudigweg te laat. 

Een massale actie lijkt me ook niet langer gewenst. Een mondkapje dragen heeft alleen zin als je dat volgens de regels doet, dus elke reis een schone. Dat is niet te controleren en niemand die het doet.

Liever zou ik zien dat rokers en zwartrijders aangepakt worden. 

Reputatie 2

@Jan Haverkamp ja je hebt helemaal gelijk, maar wie is nu verantwoordelijk voor de zieken & doden die hier door gevallen zijn?

Reputatie 5

@Freddynl kom jij maar met controleerbare cijfers over het aantal zieken en doden. Natuurlijk wel alleen die door toedoen van de NS zijn ontstaan. Als je afgaat op het percentage besmettingen bij grote bijeenkomsten zal het aantal besmettingen in de trein of op het perron te verwaarlozen zijn in de situatie die jij omschrijft. 

Het is niet eens door toedoen van de NS, maar door toedoen van ons reizigers. We zijn dus zelf verantwoordelijk voor de zieken & doden, ook jij @Freddynl met je reisgedrag, al zijn je reizen misschien strict noodzakelijk. Handhaving is geen kerntaak van de NS (het personeel is er ook niet voldoende voor uitgerust, of er is simpelweg te weinig personeel hiervoor). Als je twijfelt aan de veiligheid, dan kun je beter niet met het OV reizen.

https://www.ovpro.nl/personeel/2021/03/10/fnv-personeel-ns-niet-uitgerust-voor-coronacontroles-in-treinen/

https://www.ovpro.nl/special/2020/11/03/kan-ns-meer-doen-om-15-meter-afstand-te-waarborgen-in-de-trein/

Reputatie 5

Het is niet eens door toedoen van de NS, maar door toedoen van ons reizigers. We zijn dus zelf verantwoordelijk voor de zieken & doden, ook jij @Freddynl met je reisgedrag, al zijn je reizen misschien strict noodzakelijk. Handhaving is geen kerntaak van de NS (het personeel is er ook niet voldoende voor uitgerust, of er is simpelweg te weinig personeel hiervoor). Als je twijfelt aan de veiligheid, dan kun je beter niet met het OV reizen.

https://www.ovpro.nl/personeel/2021/03/10/fnv-personeel-ns-niet-uitgerust-voor-coronacontroles-in-treinen/

https://www.ovpro.nl/special/2020/11/03/kan-ns-meer-doen-om-15-meter-afstand-te-waarborgen-in-de-trein/

Uiteraard met de kanttekening dat het niet aan de verantwoordelijkheid of inschatting van mensen zelf is overgelaten, maar is omgezet in regelgeving vanuit de overheid. Regelgeving die weliswaar op dubieuze gronden tot stand is gekomen (Ollongren beweerde dat het niet ging om effectiviteit en er ook geen effectiviteit te bewijzen was, De Jonge stelde dat het met name ging om gedragsbewustwording en dat het dus meer een uiterlijk symbool was om ons daaraan te herinneren dan iets dat effect sorteert, OMT en RIVM hebben nog steeds geen afdoende onderbouwing voor het effect kunnen leveren). Niettemin regelgeving. Ik houd me er ook netjes aan, ook al knaagt in mijn hoofd wel eens de vraag omtrent zin en onzin. Ik gebruik in Eindhoven bijv. soms de drukke buslijnen van het Catharina Ziekenhuis naar het station, veel studenten in die bussen. Die dan tijdens het wachten zonder mondkapje op gewoon bij elkaar groepen bij de halte, maar IN de bus, als ze weer bij elkaar gaan zitten of staan, is het dan blijkbaar opeens levensgevaarlijk als ze GEEN mondkapje dragen. Ik laat het maar gaan. Het is zoals het is. Niet altijd logisch.

Reputatie 7
Badge +3

Ik word een beetje moe van dat eigen verantwoording dat NS medewerkers iedere keer weer roepen. Zoals al langere tijd te zien is, werkt dat niet. Er moet gewoon gehandhaafd worden. Begin met (vaker) om te roepen dat mondkapje verplicht is en roken niet mag op stations en perrons. Ga daarnaast structureel controleren en aanspreken.

Reputatie 7
Badge +3

Daar ben ik het helemaal mee eens. 

Mensen doen maar wat zonder over de consequenties na te denken. Ze snappen bijvoorbeeld niet dat er nog miljoen Nederlanders zijn die hun eerste dosis vaccin nog niet hebben gekregen. Het virus kan zich onder die groep nog steeds verspreiden als we ons niet aan de maatregelen houden.

Waar ook totaal niet over wordt nagedacht zijn de consequenties wanneer je op dit moment naar een land afreist dat nog onder code oranje valt. Je reisverzekering zal niet uitkeren wanneer er een probleem is op reis. Maar je kunt ook een arbeidsrechtelijk conflict met je werkgever krijgen wanneer je na een reis verplicht in quarantaine moet en je geen vakantiedagen meer hebt.

Reputatie 5

Ik word een beetje moe van dat eigen verantwoording dat NS medewerkers iedere keer weer roepen. Zoals al langere tijd te zien is, werkt dat niet. Er moet gewoon gehandhaafd worden. Begin met (vaker) om te roepen dat mondkapje verplicht is en roken niet mag op stations en perrons. Ga daarnaast structureel controleren en aanspreken.

Ik vind dat je personeel van een bedrijf geen politie taken moet opdringen en verwachten dat ze die blij uit gaan voeren. Ik denk niet dat mensen bij de NS gaan werken om politietaken uit te voeren. Volgens mij zijn de BOA bevoegdheden er gekomen om een wat steviger basis te hebben bij de plaatsbewijs controle en zo, niet om allerlei nieuwe regeltjes die de regering bedenkt te gaan controleren. Het kunnen aanspreken of beboeten is geen moeten, daar is een BOA of agent vrij in. Ik ben me er van bewust dat de kans op willekeur dan wel aanwezig is. Maar dat is nooit te voorkomen… Laatst meegemaakt, een HC met een bekertje koffie die een passagier met een bekertje koffie en een gevulde koek voorbij liep en  een paar plekken verderop iemand met een bakje patat en een blikje aansprak…. dat hij dat niet in de trein mocht nuttigen. Zal wel een uitzondering geweest zijn.

Reageer