NS-medewerker Den Haag CS verbiedt pianomuziek

• Anonymous
  • 0 reacties
Een NS-medewerker heeft drastische maatregelen genomen toen een reiziger een riedeltje speelde op een 'openbare piano' die op Den Haag Centraal staat. Hij vroeg de jongen te stoppen met spelen en deed de piano op slot.

De jongen in het filmpje, dat op Dumpert staat, kan heel aardig piano spelen. Hij weet dan ook de nodige medereizigers te boeien.

De NS-medewerker kan het echter absoluut niet waarderen. Hij komt aangelopen, zegt de jongen te moeten onderbreken en doet de klep van de piano dicht en even later op slot.

Omstanders weten niet wat ze zien en vragen om uitleg. De vrouwelijke collega van de pianohater zegt dat reizigers door de muziek de omroepberichten niet goed kunnen horen. De mannelijke NS-medewerker wil niet reageren en wenst iedereen nog een fijne dag.

De verbouwereerde pianospeler krijgt nog wel zijn verdiende applaus van het publiek.

Bron

13 reacties

Flauw zeg van de NS medewerker. Ik vind dit geen duidelijk argument. Ook in Amsterdam staat bijvoorbeeld een piano. Want overal hoor je omroepberichten.

Paar weken geleden was ik ook op GVC en toen had ik helemaal geen bezwaar dat er piano werd gespeeld. Misschien kunnen ze beter een Indo - Rock bandje op het station gaan organiseren eens kijken wie dan de baas is. (Grapje)

Overigens lijkt mij een suggestie waard dat er een CD op de markt kan komen van de NS Piano muziek op de diverse stations.
Als je er niet op mag spelen, waarom staat hij er dan ?
Ondertussen is er een reactie intern geweest van de betreffende collega's. Deze collega's konden in de eerste instantie deze pianospeler echt wel waarderen, maar hij was al drie uur bezig en er was al gevraagd om ook anderen de ruimte te bieden. Meerdere collega's hebben het gevraagd en nadat de betreffende jongen er gewoonweg geen gehoor meer aan wilde geven is besloten om de piano op slot te doen. Dit blijkt in de avond ook normaal te zijn en vanwege de vele verstoringen wilde men toch minder afleiding hebben.

Het filmpje laat het laatste gedeelte zien, maar dit heeft zich er dus vooraf gespeeld, van wat ik ondertussen heb begrepen.
Volgens een van de reacties onder het filmpje op Dumpert:

Context (ik was erbij):
Deze jongen was samen met een maat van hem aan het jammen (beiden conservatorium dus ik en velen met mij stonden echt te genieten). Meneer kwam langs en vertelde dat de piano gesloten zou worden als de jongens niet zouden stoppen (ze spelen slecht, te lang, verkeerde muziek etc.). Nadat niemand hun plaats innam hebben omstanders gevraagd om weer verder te spelen en toen gebeurde dit...
Excuus van de vrouw over de omroepster klopt niet want meneer zegt: ''Als die jongens weg zijn doe ik hem weer open.'' Oftewel, de jongens zijn stom, ik vind hun muziek niet mooi, dus ik sluit de piano maar en laat veel omstanders verbouwereerd achter.
En gisteren beweerde de NS nog dat het toch echt was omdat de omroepen niet meer te horen zouden zijn.
Volgende keer is het wellicht handiger als de NS via de verschillende kanalen hetzelfde verhaal naar buiten brengt, dat komt de geloofwaardigheid ervan ten goede.
Ik kan er verder niet over oordelen. Ik geef alleen door nu wat er aan reactie intern is geweest. Ik vind het persoonlijk jammer dat vaak niet de hele situatie duidelijk wordt, want nu wordt het weer een welles-nietes achtige discussie en dat vind ik persoonlijk jammer te noemen.

Ik oordeel verder hier niet over.
Ik vind die piano's werkelijk afschuwelijk. In 90% van de gevallen is het pure bagger wat erop gespeeld wordt. Het lijkt me voor de mensen die in de omgeving van zo'n ding moeten werken ook hopeloos irritant als ze dagelijks een keer of 20 een slechte poging tot het spelen van de Für Elise, of soortgelijk gejengel, moeten aanhoren. Het spelen op zo'n ding is bovendien geen recht. NS is niemand een verklaring schuldig als ze besluiten de piano niet beschikbaar te stellen.
Klink mij als muziek in de oren Luchtmacht 2:P

Dat jij het afschuwelijk vindt. ...tja . Zet wat mij betreft de muziek maar op 1! 🆒 (mis de koptelefoon)

Bespeel je zelf piano, of is het pure ergenis?
Reputatie 7
Badge +4
Ik hoorde in Leeuwarden Fur Elise in woogyboogy stijl en geloof me: het klonk nog goed ook. Ok, ik hou meer van Monteverdi en toen was er nog geen pianomuziek, maar toch. Doorgaans vind ik het helemaal niet slecht wat er gespeeld wordt.

Laatste keer: kind van een jaar of zes speelde heel vertederend Boer er ligt een kip in 't water en het stralende humpie kreeg na afloop een daverend applaus.

Zo'n kind gun je toch een piano? Claudia Arrau is ook zo begonnen en zijn uitvoering van het Keizersconcert is nog steeds de norm - na vijftig jaar.

https://www.youtube.com/watch?v=lpnwIO4RvaM

https://www.youtube.com/watch?v=FKhRyGeyMYg

Bij wijze van uitzondering op dit forum dan maar Luchtmacht, luister en huiver, dit zul je vast wel waarderen!:D De piano moet blijven!
Volgens mij is het gewoon een kwestie van smaak. Je kunt niet verwachten dat mensen die in de omgeving van zo'n ding moeten werken het allemaal maar mooi vinden. Ik moet er niet aan denken dat er de hele dag mensen in de buurt van mijn werkplek op een piano zitten te experimenteren. De moed zou me in de schoenen zakken.

Van mij mogen de piano's ook wel blijven, maar ik kan me goed voorstellen dat de mensen die erbij moeten werken er op een gegeven moment genoeg van krijgen. Dat ze dat ding dan sluiten lijkt me op dat moment een goede oplossing.
Wees blij dat ze geen orgel neerzetten! :D

https://m.youtube.com/watch?v=Nnuq9PXbywA
Haha, dat vind ik helemaal verschrikkelijk! De centra van sommige steden bezoek ik niet meer vanwege draaiorgels. Arnhem en Utrecht bijvoorbeeld. Volgens mij vindt niemand die herrie leuk. De mensen die met zo'n ding op pad gaan en met een bakkie onder je neus rammelen niet, het winkelend publiek niet, de winkeliers niet en ook de kinderen - voor wie ze blijkbaar bedoeld zijn - vinden er niets aan.
Begrijpelijk voor eigenlijk alle partijen, maar consequent zijn blijft altijd wenselijk.

Laat dan piano's alleen geplaatst worden waar de potentiële hinder voor NS-medewerkers wordt geacht mee te vallen.. Als er geen 'extra' ruimte voor beschikbaar is op een bepaald station dan snap ik dat er grenzen worden gesteld.
Eigenlijk kan het sowieso geen kwaad er wat huisregels bij te zetten die wanneer nodig gehandhaafd kunnen worden. Natuurlijk is het een voorrecht en bepaalt de NS en haar medewerkers uiteindelijk alles, maar zulke dingen maken het beleid transparant zodat iedereen begrijpt waar ie aan toe is.

Wat betreft kwestie van smaak: ja het hangt sowieso af van de pianist / jengelaar en of aanhoorders het kunnen waarderen. Wederom lijkt t me het beste als het alleen gebeurt op stations groot genoeg om het de haters mogelijk te maken simpelweg ergens anders te verpozen.

Jammer als mensen er slechte ervaringen mee hebben, zeker als vermijding niet mogelijk is... Ikzelf vind het een prachtidee en waardeer het als mensen muziek kunnen delen wat het wachten enorm kan verlichten. Maar ja ik speel al lang piano en heb vandaag nog op Utrecht kunnen genieten van de piano dus ben natuurlijk bevooroordeeld.. ;)

Leven en laten leven toch?

Reageer