beantwoord

ns.nl/geleidelijnen: hoe moet ik weten of de beschrijving klopt?

  • 15 april 2018
  • 65 reacties
  • 1384 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider*
  • 685 reacties
Ondanks meerdere keren doorgeven heeft het jaren geduurd voordat de omschrijving over de hal van station Zaandam werd aangepast (door de verbouwing klopte het op een gegeven moment nie tmeer).
In een recent topic heb ik de missers aangegeven op Sloterdijk, die pas dit najaar worden opgepakt. Kennelijk stond kwaliteit en accuraatheid niet voorop bij het opstellen van deze beschrijving.

Als ik een routebeschrijving op ns.nl/geleidelijnen opzoek en wil gaan volgen, hoe moet ik nu weten of deze betrouwbaar zijn of niet?
icon

Beste antwoord door VIRM 14 september 2018, 10:12

Na vier maanden (als je de andere topics niet meetelt) constateer ik nog steeds dat het achterliggende probleem niet is opgelost. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 6
Na vier maanden (als je de andere topics niet meetelt) constateer ik nog steeds dat het achterliggende probleem niet is opgelost. Ik heb er geen vertrouwen meer in.
Arriva als merknaam rijdt niet meer op Zwolle, zowel Arriva als Keolis rijden onder de Blauwnet-merknaam van de provincie en zijn per BD2018 ook onder die naam opgenomen in reisinformatie. In de omschrijving staat nog steeds Arriva.
@VIRM: ik krijg de vraag wat je precies bedoelt met punt 2: "Op station Zwolle mogen slechtziende en blinde reizigers volgens de beschrijving nog steeds in- en uitchecken bij Arriva"
Ga ik gewoon meteen doorgeven aan de juiste personen. Dank!
Reputatie 6
Op Den Haag Centraal zijn de poortjes en de nieuwe halte van metrolijn E nog niet verwerkt in alle beschrijvingen. Wil jij dit doorgeven, of zal ik dit via het formulier op ns.nl/geleidelijnen doen en dan even afwachten hoe lang het duurt?

Overigens zijn de (beperkte) routebeschrijvingen op Schiphol Airport tamelijk zinloos: je mag alleen van het perron naar de hal of vv.
Hoi VIRM.

Ik hoop het ook, Ik zal je wens doorgeven, voor zowel punt 1 als 2.

Wat wil je precies dat ik probeer? Ik geef het graag voor je door!
Reputatie 6
Goed om te lezen dat dit is opgepakt. :)

1. Op Sloterdijk staat er nu inderdaad een disclaimer. Ik hoop overigens dat er nog een andere route komt van het hoofdgebouw naar het busstation dan via het verticaal urinoir aan de oostzijde van het station.
2. Op station Zwolle mogen slechtziende en blinde reizigers volgens de beschrijving nog steeds in- en uitchecken bij Arriva.
3. Binnen een paar dagen moet er een disclaimer op de website staan. Ik heb nog één a twee stations waar de beschrijvingen vanwege recente verbouwingkjes niet helemaal meer kloppen. Wil je dit uitproberen? Meest logische punt om dit voor mij aan te geven is via het formulier op ns.nl/geleidelijnen.
Goedemorgen, VIRM.

Ik heb vorige week even gezeten met mijn collega die verantwoordelijk is voor Toegankelijkheid binnen NS. Hij wilde graag wat meer context geven over deze kwestie.

Binnen NS en ProRail wordt er hard gewerkt aan het verbeteren van toegankelijkheid, zodat reizigers met een beperking op een gelijkwaardige manier kunnen reizen als reizigers zonder beperking. Het uitgangspunt daarbij is 'zelfstandig waar het kan, met hulp waar dat nodig is'. De verbeteringen die gerealiseerd worden zijn de uitkomst van afspraken die er tussen NS, het Ministerie en diverse belangenorganisaties worden gemaakt. Vanuit die samenwerking wordt ook bepaald wat prioriteit heeft. Zo is er onlangs ook besloten dat we dit najaar voor reizigers met een visuele beperking op Utrecht, Zwolle en Den Haag gaan testen begeleiding te bieden vanaf het aankomststation naar de eerstvolgende OV mogelijkheid. Ook gaan we in 2019 de kaartverkoopautomaten aanpassen, zodat ze worden voorzien van contactloos betalen, een audio functionaliteit en passen we de schermen aan.

Het realiseren van verbeteringen betekent echter niet dat we niet ook moeten zorgen dat bestaande voorzieningen op orde zijn. Jouw ervaring toont duidelijk aan dat dit nog niet het geval is bij de informatie over de geleidelijnen.

Het netwerk van geleidelijnen (m.u.v. die in de OV Servicewinkels, want die zijn van NS) valt onder de verantwoordelijkheid van ProRail. In de afgelopen jaren is er door hen flink geïnvesteerd in de aanleg van een landelijk dekkend geleidelijn-netwerk, zijn er voor een aantal grote stations voelbare plattegronden beschikbaar en wordt er geëxperimenteerd met Google Streetview.

De informatie over geleidelijnen en de daaraan gekoppelde MP3-bestanden zijn helaas niet altijd up to date, en dat is allesbehalve wenselijk. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de verbouwingen/veranderingen op stations. Soms worden geleidelijnen of de omgeving aangepast waarbij de aannemer (vaak onbewust) vergeet dat dit betekent dat de informatie op ns.nl niet langer kloppend is. Dit is natuurlijk geen excuus; wij (NS en ProRail) kennen dit knelpunt en we zijn ermee bezig dit op te lossen. Dat gaat helaas niet zo snel als we zouden willen. Jouw input laat zien dat ook het proces om een tijdelijke melding te plaatsen bij een station dat de informatie niet helemaal kloppend was, veel te lang duurde. Dat hebben ze onderzocht en opgelost, zodat we nu binnen enkele dagen na ontvangst van zo'n signaal een melding bij desbetreffend station kunnen plaatsen. Dat lost het probleem nog niet op, maar geeft de reiziger in ieder geval wel een waarschuwing.

Signalen die we van individuele reizigers en de Oogvereniging ontvangen houden ons scherp. Blijf dat dus vooral doen. Ze worden ook echt wel opgepakt, dat garandeer ik je, alleen duurt het soms (erg) lang voordat het gewenste resultaat bereikt is.

Mocht je behoefte hebben aan meer achtergrond over ontwikkelingen en knelpunten, dan is mijn collega zeker bereid dit te doen.

Voor nu kan ik je helaas niet meer bieden dan bovenstaande uitleg en de belofte dat men ermee bezig is.
Ik wil ook in dit topic melden dat ik dichtbij een antwoord ben, maar deze helaas niet voor mijn vakantie kan plaatsen. Ik zal tijdens mijn vakantie waarschijnlijk hier terugkomen om jullie een update te geven. Aan VIRM wil ik nog kwijt dat we snel contact met je zullen opnemen. Wie dat zal zijn en wanneer durf ik niet te zeggen, maar we zijn je niet vergeten.
Badge +3
Klopt, ik las het op Twitter (29 juli dus) en vond het er zo bizar uitzien dat ik het maar hier geplaatst heb. Zonder dat hek er omheen is de geleidelijn glashelder want zo kom je niet te dicht langs die pilaar van de overkapping en gaat er aan de 'goede' kant omheen. In de verte zie je zo'n zelfde paal met de geleidelijn precies zo, en daar staat geen dranghek omheen.

Webcare reageerde 38 minuten later (29 juli om 11:07)
Ik durf niet te zeggen waarom het hek er neer is gezet, maar ik vermoed dat het met de veiligheid te maken heeft. Er zal nooit zomaar een stuk worden afgezet, zonder dat hier een legitieme reden voor is. Ik kan je dus helaas geen exact antwoord geven. ^EC

En de reactie van ProRail op 30 juli om 8:01
Het was rondom de paal afgezet juist omdat het daar even onveilig was om te lopen voor iedereen. Ik heb begrepen dat de afzetting vandaag wordt verwijderd, of misschien al weggenomen is 🙂 ^JD
Dat mag je inderdaad aannemen. Als deze via Twitter is binnengekomen dan durf ik te garanderen dat mijn collega's dit hebben opgepakt en door hebben gezet.
Speelt dit probleem nog steeds, Robert? Voor de meelezers wil ik kwijt dat ik nog steeds bezig ben. Er valt helaas nog niets te melden.
Aangezien Robbert het op Twitter zag, gok ik niet dat hij het zelf gezien had. Maar ik neem aan dat jullie hier toch een stationsmanager voor hebben die hierop naar aanleiding van het bericht op Twitter aan @nsonline gestuurd is?
Speelt dit probleem nog steeds, Robert? Voor de meelezers wil ik kwijt dat ik nog steeds bezig ben. Er valt helaas nog niets te melden.
Badge +3
Kwam deze op Twitter tegen:

@ProRail @NS_online Is er een reden waarom de geleidelijn zo wordt geblokkeerd? En zo ja kon het echt niet anders?! Het staat nogal in de weg zo over de geleidelijn heen. Dit is op station Den Bosch op spoor 1

Voor @VIRM ter visualisatie: Een foto van de geleidelijn (2 tegels breed) waar er op een deel ca. 10 tegels ontbreken dus de lijn is daar maar één tegel breed want er staat een paal van de overkapping dichtbij. Maar om dat deel is een dranghek heen gezet met rood/wit lint er bij. Ziet er belachelijk uit want het hek dient verder nergens toe zo te zien, en als je er links omheen zou lopen kom je erg dicht bij de perronrand (ca. 1 meter).

Reputatie 6
*haalt schouders op*
Reputatie 6
Ik heb net even gekeken op de eerste pagina, en ik zie bij mijn eerste dat het post al drie maanden geleden is. Het aantal inhoudelijke reacties van de kant van NS is in drie maanden tijd op nul blijven hangen.

Eerst de gtbv-regeling voor OV Chip Plus waarbij het voroal niet de bedoeling was dat de klantenservice ook wist dat die bestond, en nu niet aangeven dat beschrijvingen op de website achterhaald zijn. Dit verdient geen schoonheidsprijs NS.
Reputatie 6
@Errit: als er ook deze week geen update is, wat gaat er dan gruwelijk mis binnen de organisatie?
Ik kan alleen een terugkoppeling geven dat ik een privébericht heb verstuurd naar VIRM. Ik hoop hiermee dichter tot een oplossing te komen. Ik snap dat jullie graag op de hoogte worden gehouden wat voor veranderingen er plaatsvinden, maar helaas is er deze week ook niets gebeurd wat ik hier kan vermelden. Ik doe echt mijn best voor VIRM en ook natuurlijk voor alle visueel beperkte reizigers.
Mee eens, het kan toch gewoon hier geplaatst worden voor mensen die dat ook volgen (zoals ik bv en andere meelezers)
Bij NS zijn altijd mensen aan het werk, Nooduitgang. Wrijf het er maar in ;)

VIRM, ik begrijp van Erryt dat hij er uiterlijk woensdag op terugkomt via een privébericht.

Ik zou het waarderen als er gewoon een reactie in dit topic komt.

Of natuurlijk dat de website gewoon aangepast wordt.
Bij NS zijn altijd mensen aan het werk, Nooduitgang. Wrijf het er maar in ;)

VIRM, ik begrijp van Erryt dat hij er uiterlijk woensdag op terugkomt via een privébericht.
Ik kom hier morgen even op terug, VIRM. Ik zoek even uit hoe het hiermee staat.

Hoi Iris,
Het is nu weekend en veel mensen zijn op vakantie. 😳
Ik kom hier morgen even op terug, VIRM. Ik zoek even uit hoe het hiermee staat.
Sivan is nu afwezig blijkbaar dus ook deze week zal een reactie uitblijven.

Lekker gecommuniceerd weer allemaal....
Reputatie 6
Ik wacht nog even tot en met vrijdag, en ga dan denk ik een klacht indienen bij het OV Loket.

Eerder dit jaar hebben we al het fiasco gezien met gtbv van OV Chip Plus, nu de routebeschrijvingen.

Reageer