beantwoord

NS.nl/geleiedelijnen: hoe moet ik weten of de beschrijvingen kloppen?

• 21 januari 2020
  • 44 reacties
  • 1685 Bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Dat is een ander topic (toegankelijkheid). Zoek maar op voice-over.

Voor blinden is deelnemen aan de Community (reacties plaatsen, quoten, eigen topics openen) een regelrechte ramp geworden sinds de nieuwe berichten-editor in gebruik is.

InSided vindt dat blijkbaar niet belangrijk, en wil het niet terugdraaien naar iets werkbaars, of een versimpelde/uitgeklede versie aanbieden voor mensen met een (ernstige) visuele beperking.

Volgens mij ben ik ook in dat topic redelijk actief, samen met Danny NS en TheoSu. Voor onze App kunnen we daar iets aan doen. Insided heb ik helaas geen invloed op. 

Reputatie 6

@Jouke: met de toegankelijkheid van de website bedoelde ik het formulier op ns.nl/geleidelijnen. Net even weer geprobeerd, en met mijn spraaksoftware kan ik dus het 'ik ben geen robot'-vakje niet aanvinken. De vorige keer lukte dat wel, en toen kreeg ik zo'n onbruikbare audio-uitdaging dat halverwege werd afgekapt.
Het lijkt mij dat NS juist wel mogelijk maakt om opmerkingen van reizigers over de lijnen in te laten dienen. Je kunt onmogelijk van een paar honderd stations altijd alles up-to-date houden wanneer er kleine wijzigingetjes zijn, dat snapt denk ik iedereen.

Ik zie overigens nog steeds dat alle routes van Zaandam er op staan, en dat de melding over de verbouwing onderaan de pagina staat.

Reputatie 6

Op Den Haag Centraal kloppen na verleggen van wat geleiedelijnen door het verplaatsen van de poortjes wat beschrijvingen niet meer. Er staat geen melding of iets dergelijks. Oepsie…

@Jouke: met de toegankelijkheid van de website bedoelde ik het formulier op ns.nl/geleidelijnen. Net even weer geprobeerd, en met mijn spraaksoftware kan ik dus het 'ik ben geen robot'-vakje niet aanvinken. De vorige keer lukte dat wel, en toen kreeg ik zo'n onbruikbare audio-uitdaging dat halverwege werd afgekapt.
Het lijkt mij dat NS juist wel mogelijk maakt om opmerkingen van reizigers over de lijnen in te laten dienen. Je kunt onmogelijk van een paar honderd stations altijd alles up-to-date houden wanneer er kleine wijzigingetjes zijn, dat snapt denk ik iedereen.

Ik zie overigens nog steeds dat alle routes van Zaandam er op staan, en dat de melding over de verbouwing onderaan de pagina staat.

Ik snap dat je het formulier niet kunt gebruiken omdat je 1 optie niet kunt aanvinken. @TheoSu  is dit iets wat nog op de planning staat om op te lossen of ligt dit probleem buiten NS? 

Op Den Haag Centraal kloppen na verleggen van wat geleiedelijnen door het verplaatsen van de poortjes wat beschrijvingen niet meer. Er staat geen melding of iets dergelijks. Oepsie…

Dit stations staat volgens mij op de shortlist om op te pakken bij die eerste 15. Ik kan me echter voorstellen dat dit verhaal door het Corona-virus wat vertraging oploopt. 

Reputatie 6

Het formulier is ook onbruikbaar door de beveiligingsuitdaging. Maar kan mij voorstellen dat de websitebeheerders even wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

Het formulier is ook onbruikbaar door de beveiligingsuitdaging. Maar kan mij voorstellen dat de websitebeheerders even wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

Daar doelde ik ook op. Ik hoop dat TheoSu en zijn collega's hier iets mee kunnen. 

Ik vermoed dat TheoSu en zijn collega's het op dit moment erg druk hebben. Ik zal hem wel intern even een mail sturen of hij dit topic kan updaten! 

Ik heb contact gehad met TheoSu en wat ik in mijn vorige reactie al aangaf blijkt te kloppen. Hij is op dit moment erg druk met andere dingen. Hoewel belangrijk is de impact van dit probleem klein en daardoor staat het lager op de lijst van zaken die ze op willen pakken.

Reputatie 6

Ja, zo'n vermoeden had ik ook al. Maar aangezien NS nu in de 'Coronamodus’ zit, snap ik dat ook uiteraard. :)

Ik heb nog niet weer een reactie van TheoSu gehad. Maar dat is, zoals VIRM al aangeeft, een logisch gevolg. Ik zal in de komende week vragen of hij hier alweer tijd voor heeft gevonden. 

Ik heb eerder deze week om een update gevraagd bij TheoSu. Helaas wordt er op dit moment nog steeds gewerkt aan andere projecten die een hogere prioriteit hebben gekregen.

Update: Ik heb zojuist begrepen van TheoSu dat de problemen met VoiceOver zouden moeten zijn opgelost. Dit is vanochtend getest. Zowel op de geleidelijnen website, als via de App zou het nu moeten werken.

Edit: VIRM heeft in het topic over de App bevestigd dat het probleem met de reCaptcha op de geleidelijnenpagina is opgelost. Tevens heb ik het beste antwoord gemarkeerd op de oorspronkelijke vraag, gezien dit eigenlijk al enige tijd geleden was gegeven.

Reputatie 6

En dat antwoord van Jouke is alweer achterhaald. Zie de recente aanpassingen op Amsterdam Centraal van afgelopen zomer, waarbij de perronsporen 1, 2, 13, 14 en 15 geleidelijnen hebben gekregen. Kennelijk is de inventarisatie van de 15 grootste stations niet helemaal goed gegaan, tenzij Amsterdam Centraal ineens is vervallen tot een boerengehucht.

Ideetje om deze vraag toch maar weer even als onbeantwoord te markeren? Ik snap dat de beschrijvingen echt geen prioriteit zullen hebben tijdens Corona, maar het antwoord van Jouke klopt inmiddels niet meer.

De oorspronkelijke vraag die je gesteld hebt met het eerste bericht was:

Hoe moe tik weten of deze [routebeschrijvingen van geleidelijnen] betrouwbaar zijn?

Met het gemarkeerde antwoord heeft Jouke een antwoord gegeven op hoe het proces voor het maken van de beschrijvingen werkt en hoe betrouwbaar je die beschrijvingen kunt interpreteren. Sterker nog, naar aanleiding van jouw topic is de handelswijze om geleidelijnen te updaten van reactief naar proactief gewijzigd, plus is er een plan gemaakt om het bij de 15 grote stations aan te pakken. Dat het op bepaalde stations wellicht nog steeds niet klopt is vervelend, maar dat maakt geen verschil in het gemarkeerde antwoord. We kunnen niet wachten met het markeren totdat er een 100% zekerheid is dat alle beschrijvingen kloppen.

Je kunt altijd nieuwe dingen aangeven in hetzelfde topic, waar we dan zo nodig achteraan kunnen kunnen gaan. Het gemarkeerde antwoord heeft puur betrekking op de oorspronkelijke vraag, vooral voor anderen die eenzelfde vraag hebben, en daar is al een antwoord op gegeven.

Reputatie 6

Nou, de handelswijze is verre van pro-actief. In Zaandam zijn dus tijdens de verbouwing kennelijk mensen langs geweest om wat geleidelijnen op te meten. Nu staan er de verkeerde beschrijvingen op de site (dit heb ik al meer dan een halfjaar geleden aangegeven). Zoals ik ook al heb aangegeven, de disclaimer dat er een verbouwing is, staat dus ergens onderaan de pagina. 

Echt, ik snap hier gewoon niks meer van: haal die beschrijvingen er dan uit en geef DUIDELIJK aan dat er een verbouwing is. 

Ik mis @VIRM al zo'n 2 weken op dit forum. Ik hoop maar dat er niets aan de hand is?

Reputatie 6

Hier gaat alles nog steeds goed! Ik ben mijzelf even weer aan het vermaken door te kijken hoe de interne processen van de NS weer eens falen op dit gebied. Ongeveer een maand geleden via de site aangegeven dat routebeschrijvingen niet kloppen. Kijk, dat je wegens Corona geen nieuwe er op zet snap ik, maar dat je de oude (en wegens een verbouwing) achterhaalde routebeschrijvingen op de site laat staan ondanks dat een gebruiker dit heeft doorgegeven, gaat er bij mij niet in.

Van een moderator is er ook geen bericht meer, dus ik denk dat ik binnenkort maar weer overga tot het aanmaken van een nieuw topic (want deze is beantwoord, en dat lijkt op dit forum soms een doel op zich). Waar kennen wij dit van…?

Badge +3

Kwam deze tegen op Twitter:

https://twitter.com/HermanEvers/status/1330953316495466497

Primeur in Nederland: Vandaag het nieuws @L1: “Blindelings” de weg vinden op een (bus)station. Goed initiatief/ pilot van @roermondnieuws en @limburg, in samenwerking met @VZoT en @Bartimeusnieuws.

Reputatie 6

Ik zag daar inderdaad recent een bericht over ja. Lijkt mij wel eens leuk om uit te proberen!

Reageer