beantwoord

NS.nl/geleiedelijnen: hoe moet ik weten of de beschrijvingen kloppen?

  • 21 januari 2020
  • 43 reacties
  • 1539 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider***
  • 900 reacties

Op NS.nl/geleiedelijnen staan routebeschrijvingen van geleiedelijnen op stations. Hoe moe tik weten of deze betrouwbaar zijn?

Zo wordt op mijn eigen station verbouwd. Recentelijk is de routebeschrijving geupdate, en is bijvoorbeeld het busstation toegevoegd. Maar de oude situatie in het stationsgebouw is weer beschreven, terwijl routes zijn verander den CiCo’s zijn vervangen door poortjes. Het lijkt mij dat een routebeschrijver van tevoren weet op welke stations er wordt verbouwd, en anders moeten de bouwhekken en tijdelijke geleidelijnen toch wel een hint zijn?

Jammer dat ik dit weer moet aankaarten. Mijn vorige topic is onterecht als ‘beantwoord’ gemarkeerd. Het zou fijn zijn als dit eens serieus wordt opgepakt.


 

icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 februari 2020, 19:30

Ik heb na aanleiding van je reacties een uitgebreid telefoongesprek gevoerd met de personen binnen onze organisatie die over de geleidelijnen gaan, VIRM. De geleidelijnen worden bij het opleveren van een nieuw station vastgesteld door ProRail maar veranderen natuurlijk door de jaren heen na verbouwingen. De gedachte was dat we van problemen of onjuiste lijnen reacties van onze reizigers zouden krijgen en daarop konden reageren.

Persoonlijk vond ik dit niet echt een prettige gedachte en daarmee sluit ik aan bij wat jij voor ogen hebt: dat NS pro-actief de geleidelijnen op onze website aanpast. Vooralsnog heb ik het volgende kunnen bereiken: NS gaat voor de 15 grootste stations alle geleidelijnen opnieuw in kaart brengen. Dit is een kostbare operatie, vandaar dat we beginnen bij de grootste 15. Daarna zullen we evalueren en zullen we al dan niet besluiten om ook de andere 385+ stations aan te pakken. Een kleine stap, dat zal ik direct erkennen, maar ik denk dat we hiermee de juiste mensen geactiveerd hebben. Ik hoop dan ook dat jij je kunt vinden in deze oplossing. 

Bekijk origineel

43 reacties

Heb je een specifiek station waarover je nu twijfels hebt of ga je er vanuit dat de informatie op alle stations niet klopt? 

Reputatie 6

Ik weet dat de beschrijvingen van Zaandam en Den Haag Centraal niet kloppen. Laatstgenoemde heb ik overigens al een jaar geleden doorgegeven.

Het niet tijdig bijwerken van wijzigingen is dus nog steeds een probleem. En in Zaandam is er dus gewoon doodleuk incorrecte info op de site geplaatst, zoals ik al in het vorige topic aangaf.

Ik ga hier navraag over doen, VIRM. Ik weet nu niet hoe snel dit opgelost kan worden. 

Ik begrijp van mijn collega's die de website beheren dat ze met een upgrade bezig zijn. Ze hebben de vraag van VIRM nu uitgezet bij de collega's die verantwoordelijk zijn voor de geleidelijnen. Ik hoop snel op een inhoudelijke reactie. 

Nog geen reactie, ik vraag het op! 

Ik heb inmiddels een reactie gekregen maar kan daarmee de vraag nog niet beantwoorden, ik ga doorvragen en kom er z.s.m. op terug. 

Reputatie 6

Hm, na drie weken staat nog steeds een verkeerde routebeschrijving op de site. Die eraf halen en aangeven dat een station in verbouwing ligt kan vast sneller.

Ik snap je vermoeden dat dit sneller kan, maar helaas is dit niet altijd het geval.

Reputatie 6

En waarom is dat zo? Als de (overigens niet helemaal correcte) beschrijving van het busstation is toegevoegd, dan is dat bureau daar toch langsgeweest? Dan zouden die bouwhekken, tijdelijke geleidelijnen en mannetjes met gele helmen toch een hint moeten zijn? Of hebben de medewerkers van het bureau last van wat ik heb?

Bij de verpoorting van Sloterdijk kon het overigens ook in drie weken.

Reputatie 6

En nog meer onjuiste info: volgens ns.nl/geleidelijnen is er op Rotterdam Centraal een spoor 1 .Maar die schijnt al bijna twee jaar niet meer te bestaan. Of vertrekt daar de Nederlandse variant van de Hogwarts Express?

Reputatie 6

Op Utrecht Centraal zijn perrons A en B (centrumzijde bussen en de spiksplinternieuwe tram 22) er niet.

Reputatie 6

Is er al na 27 dagen een inhoudelijke reactie?
 

Ik heb na aanleiding van je reacties een uitgebreid telefoongesprek gevoerd met de personen binnen onze organisatie die over de geleidelijnen gaan, VIRM. De geleidelijnen worden bij het opleveren van een nieuw station vastgesteld door ProRail maar veranderen natuurlijk door de jaren heen na verbouwingen. De gedachte was dat we van problemen of onjuiste lijnen reacties van onze reizigers zouden krijgen en daarop konden reageren.

Persoonlijk vond ik dit niet echt een prettige gedachte en daarmee sluit ik aan bij wat jij voor ogen hebt: dat NS pro-actief de geleidelijnen op onze website aanpast. Vooralsnog heb ik het volgende kunnen bereiken: NS gaat voor de 15 grootste stations alle geleidelijnen opnieuw in kaart brengen. Dit is een kostbare operatie, vandaar dat we beginnen bij de grootste 15. Daarna zullen we evalueren en zullen we al dan niet besluiten om ook de andere 385+ stations aan te pakken. Een kleine stap, dat zal ik direct erkennen, maar ik denk dat we hiermee de juiste mensen geactiveerd hebben. Ik hoop dan ook dat jij je kunt vinden in deze oplossing. 

Reputatie 6

Ik kan mij niet helemaal in deze oplossing vinden, omdat hiermee de problemen niet worden opgelost.
- Het duurt veel te lang voordat aanpassingen pro-actief worden doorgevoerd. Pro-activiteit vanuit de afdeling hoeft niet moeilijk te zijn: grootschalige verbouwingen kunnen zo worden gespot op de nieuwspagina's van NS en ProRail.
- Door reizigers aangedragen wijzigingen worden niet snel doorgevoerd. Ik heb een maand geleden aangegeven dat Zaandam weer incorrecte beschrijvingen heeft, terwijl dit station in verbouwing ligt. Ik zie net dat dat echt helemaal onderaan een routebeschrijving is weergegeven, dus tamelijk verstopt. Tja, er wordt domweg foutieve info op de site gezet. Sivan NS heeft in een vorig topic aangegeven dat meldingen over verbouwingen binnen een paar dagen op de site staan, maar met de nieuwe layout is deze wel een beetje verstopt.
Daarnaast is het een hel op de nieuwe site wijzigingen met het formulier door te geven. Wie heeft die Recaptcha ontwikkeld? Wat een ramp. Ik heb net meerdere audio-uitdagingen geprobeerd, maar ik heb geen flauw idee wat de bedoeling is.
Als je wel door het formulier heenploetert, waar gaat het dan heen? Vorige keer bleven mijn opmerkingen letterlijk enkele jaren lang bij de Oogvereniging liggen, aangezien opmerkingen van het oude formulier daar naartoe gingen.

Overigens kunnen de 15 stations wel worden bekeken, maar wordt dan rekening gehouden met busstations (ik zie ineens dat Zwolle bijvoorbeeld een beschrijving naar het busstation heeft) en actuele verbouwingen (zoals tijdelijke lijnen op Den Haag Centraal vanwege de werkzaamheden aan poortjes).

Ofwel: de bedoeling is goed, maar het achterliggende probleem wordt niet opgelost.
 

Dit is vooralsnog alles wat ik heb kunnen bereiken, VIRM. De wijziging in het beleid om het in plaats van reactief, proactief op te gaan pakken is in mijn beleving al een hele grote. Dat dit voor jou, en andere reizigers met een gezichtsbeperking, niet voldoende is kan ik me echter ook weer voorstellen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit maar ik denk niet dat wat je graag wilt, altijd accurate geleidelijnen op onze website, gaat gebeuren. De stappen die nu worden genomen zijn een concrete verbetering in verhouding tot het voorgaande beleid. 

Als dit het ambitieniveau van de NS is, waarom hou je dan niet helemaal op met de informatie vermelden?  Of op z'n minst vermeld dat de informatie niet gecontroleerd wordt en de NS ook niet de ambitie heeft deze juist te vermelden op de site.

Paar weken terug geeft de NS aan specifiek voor slechtziende een aparte app uit te brengen, met veel bombarie omdat het toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat kan ik niet rijmen met een ambitie niveau dat als 80% van de informatie klopt dat het dan goed genoeg is.

Als dit het ambitieniveau van de NS is, waarom hou je dan niet helemaal op met de informatie vermelden?  Of op z'n minst vermeld dat de informatie niet gecontroleerd wordt en de NS ook niet de ambitie heeft deze juist te vermelden op de site.

Paar weken terug geeft de NS aan specifiek voor slechtziende een aparte app uit te brengen, met veel bombarie omdat het toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat kan ik niet rijmen met een ambitie niveau dat als 80% van de informatie klopt dat het dan goed genoeg is.

Dat is precies waar we aan willen werken. We hebben op dit moment niet goed in beeld of 80% van de informatie over geleidelijnen niet klopt. En laat ik dan nog maar een ballon doorprikken: ProRail is in eerste instantie verantwoordelijk voor het aanleggen van de geleidelijnen en na een verbouwing moet de informatie worden aangepast. Dat dit niet goed gaat is nu dus duidelijk, nu willen we stappen zetten om het te verbeteren. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Een realist zou dit inzien. 

Een realist zou inzien dat als je iets al meerdere jaren een probleem is en steeds toegezegd wordt dat er stappen gemaakt worden maar die niet tot verbetering leiden dat het naïef is om te denk dat de eerst volgende toezegging wel tot verbetering leidt.

Een jaar geleden (of al meer) heeft Sivan op verzoek van VIRM dit hele proces al doorlopen en toen afspraken gemaakt met de achterliggende afdeling dat na signaal dat de informatie niet klopt van een station dat dit binnen enkele dagen op de site kan staan. Toen kon dat ook!

Daarbij werd aangegeven dat het helaas niet mogelijk was om sneller ook echte verbeteringen uit te voeren, want de site werd vervangen door een nieuwe opzet. Daarna zou het beter onderhoudbaar moeten zijn. De vervanging is ondertussen gedaan, de wijzigingen worden echter alleen maar slechter opgepakt.

Dus beetje jammer dat je nu mij neer zet als iemand die niet realistisch wil zijn. Volgens mij ben ik erg realistisch. Ik geloof niet dat er daadwerkelijk stappen gezet worden omdat de kwaliteit alleen maar achteruit gaat.

Ook jammer dat zodra de NS geen goed antwoord heeft er gelijk weer naar ProRail gewezen wordt. De NS wil graag zelf de informatie verstrekken en geeft altijd aan dat ze vinden dat ze dit beter kunnen dan ProRail. Als jullie vinden dat ProRail geen goed werk levert spreek pro-rail daar dan op aan en gebruik het niet als excuus.

Badge +3

Off topic, maar als het over een fietsenstalling gaat (na een nogal forse verbouwing) en dat hier meldt dan is het binnen no-time opgelost.

Zijn de communicatielijnen tussen NS (de reizigers) en ProRail dan echt zo lang dat het maanden moet duren soms voordat een wijziging online bekend is, en ‘gelopen’ door iemand die er verstand van heeft? Wat dat betreft gaat er ook heel veel goed hoor (een geleidelijn die subtiel naar een lift leidt in plaats van dat je rechtdoor een trap af dondert en zo, toch?)

Volgens mij zei @VIRM ook al eerder “zet er dan in ieder geval bij dat het (tijdelijk) niet klopt want ‘station under construction’ of zoiets”.

Edit: @marv87 was me voor...

Reputatie 6

@Jouke: dus wat zijn nu de stappen die worden gezet naast die 15 stations herlopen? Ik mis een inhoudelijke reactie, en volgens mij biedt mijn vorig bericht genoeg aanknopingspunten. Het zou ook goed zijn om een duidelijk beeld te hebben hoe beschrijvingen worden gemaakt, en waar NS de informatie vandaan haalt. Want wijzigingen worden nu nog steeds niet goed opgepakt.
De site kan ook nog worden aangepast: een zeer ontoegankelijke Rekaptcha kan worden aangepast (want een regulier mailadres is zo 2010 )en meldingen van verbouwingen staan echt onderaan de pagina (vroeger was dat bovenaan).

@Marv87: van die Perronwijzer-app mag je ook hopen dat deze up-to-date info weergeeft. Afgelopen zondag nog meegemaakt dat de app op spoor 3 op Sloterdijk de vertraagde 4000 aangaf, terwijl eerst de 3900 en vervolgens de 800 daadwerkelijk werden voorgeschoteld. Leuk die bombarie over zelfstandigheid, maar kennelijk valt daar ook zelfstandig de verkeerde trein naar Hoorn instappen onder. Gelukkig weet ik genoeg van treintjes op Sloterdijk om daar niet in te trappen. :P

Ik heb navraag bij Jouke gedaan. Hij zal hier komende week op terugkomen. 

Ik kan in elk geval het volgende aangeven, VIRM. Naast dat de 15 grootste stations nu gecontroleerd en aangepast worden is nu duidelijk dat hier van NS veel meer verwacht mag worden. De afdeling die dit op moet pakken is zich hiervan bewust en wil hier graag mee aan de slag. Zij moeten dit nog wel in kaart brengen dus concrete plannen voor de andere stations zijn er op dit moment niet. 

Reputatie 6

Prima. Maar ik mis nog steeds een inhoudelijke reactie over het aanpassen van wijzigingen die door gebruikers zelf worden aangegeven (zoals het onderaan een pagina aangeven van een verbouwing), of de slechte toegankelijkheid van jullie website (waar het vooral niet de bedoeling is dat je wijzigingen mag doorgeven).

Prima. Maar ik mis nog steeds een inhoudelijke reactie over het aanpassen van wijzigingen die door gebruikers zelf worden aangegeven (zoals het onderaan een pagina aangeven van een verbouwing), of de slechte toegankelijkheid van jullie website (waar het vooral niet de bedoeling is dat je wijzigingen mag doorgeven).

 

Je punt van het zelf doorgeven van fouten willen we met deze maatregelen gaan voorkomen. Onze wens is om het proces rondom geleidelijnen zo in te richten dat er geen wijzigingen vanuit jou, als reiziger, meer nodig zijn. Dat is een van de redenen waarom we nu zijn begonnen met de 15 stations. De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Badge +3

De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Dat is een ander topic (toegankelijkheid). Zoek maar op voice-over.

Voor blinden is deelnemen aan de Community (reacties plaatsen, quoten, eigen topics openen) een regelrechte ramp geworden sinds de nieuwe berichten-editor in gebruik is.

InSided vindt dat blijkbaar niet belangrijk, en wil het niet terugdraaien naar iets werkbaars, of een versimpelde/uitgeklede versie aanbieden voor mensen met een (ernstige) visuele beperking.

Reageer