beantwoord

NS.nl/geleiedelijnen: hoe moet ik weten of de beschrijvingen kloppen?

  • 21 januari 2020
  • 40 reacties
  • 1206 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider***
  • 898 reacties

Op NS.nl/geleiedelijnen staan routebeschrijvingen van geleiedelijnen op stations. Hoe moe tik weten of deze betrouwbaar zijn?

Zo wordt op mijn eigen station verbouwd. Recentelijk is de routebeschrijving geupdate, en is bijvoorbeeld het busstation toegevoegd. Maar de oude situatie in het stationsgebouw is weer beschreven, terwijl routes zijn verander den CiCo’s zijn vervangen door poortjes. Het lijkt mij dat een routebeschrijver van tevoren weet op welke stations er wordt verbouwd, en anders moeten de bouwhekken en tijdelijke geleidelijnen toch wel een hint zijn?

Jammer dat ik dit weer moet aankaarten. Mijn vorige topic is onterecht als ‘beantwoord’ gemarkeerd. Het zou fijn zijn als dit eens serieus wordt opgepakt.


 

icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 februari 2020, 19:30

Ik heb na aanleiding van je reacties een uitgebreid telefoongesprek gevoerd met de personen binnen onze organisatie die over de geleidelijnen gaan, VIRM. De geleidelijnen worden bij het opleveren van een nieuw station vastgesteld door ProRail maar veranderen natuurlijk door de jaren heen na verbouwingen. De gedachte was dat we van problemen of onjuiste lijnen reacties van onze reizigers zouden krijgen en daarop konden reageren.

Persoonlijk vond ik dit niet echt een prettige gedachte en daarmee sluit ik aan bij wat jij voor ogen hebt: dat NS pro-actief de geleidelijnen op onze website aanpast. Vooralsnog heb ik het volgende kunnen bereiken: NS gaat voor de 15 grootste stations alle geleidelijnen opnieuw in kaart brengen. Dit is een kostbare operatie, vandaar dat we beginnen bij de grootste 15. Daarna zullen we evalueren en zullen we al dan niet besluiten om ook de andere 385+ stations aan te pakken. Een kleine stap, dat zal ik direct erkennen, maar ik denk dat we hiermee de juiste mensen geactiveerd hebben. Ik hoop dan ook dat jij je kunt vinden in deze oplossing. 

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 6

Nou, de handelswijze is verre van pro-actief. In Zaandam zijn dus tijdens de verbouwing kennelijk mensen langs geweest om wat geleidelijnen op te meten. Nu staan er de verkeerde beschrijvingen op de site (dit heb ik al meer dan een halfjaar geleden aangegeven). Zoals ik ook al heb aangegeven, de disclaimer dat er een verbouwing is, staat dus ergens onderaan de pagina. 

Echt, ik snap hier gewoon niks meer van: haal die beschrijvingen er dan uit en geef DUIDELIJK aan dat er een verbouwing is. 

De oorspronkelijke vraag die je gesteld hebt met het eerste bericht was:

Hoe moe tik weten of deze [routebeschrijvingen van geleidelijnen] betrouwbaar zijn?

Met het gemarkeerde antwoord heeft Jouke een antwoord gegeven op hoe het proces voor het maken van de beschrijvingen werkt en hoe betrouwbaar je die beschrijvingen kunt interpreteren. Sterker nog, naar aanleiding van jouw topic is de handelswijze om geleidelijnen te updaten van reactief naar proactief gewijzigd, plus is er een plan gemaakt om het bij de 15 grote stations aan te pakken. Dat het op bepaalde stations wellicht nog steeds niet klopt is vervelend, maar dat maakt geen verschil in het gemarkeerde antwoord. We kunnen niet wachten met het markeren totdat er een 100% zekerheid is dat alle beschrijvingen kloppen.

Je kunt altijd nieuwe dingen aangeven in hetzelfde topic, waar we dan zo nodig achteraan kunnen kunnen gaan. Het gemarkeerde antwoord heeft puur betrekking op de oorspronkelijke vraag, vooral voor anderen die eenzelfde vraag hebben, en daar is al een antwoord op gegeven.

Reputatie 6

En dat antwoord van Jouke is alweer achterhaald. Zie de recente aanpassingen op Amsterdam Centraal van afgelopen zomer, waarbij de perronsporen 1, 2, 13, 14 en 15 geleidelijnen hebben gekregen. Kennelijk is de inventarisatie van de 15 grootste stations niet helemaal goed gegaan, tenzij Amsterdam Centraal ineens is vervallen tot een boerengehucht.

Ideetje om deze vraag toch maar weer even als onbeantwoord te markeren? Ik snap dat de beschrijvingen echt geen prioriteit zullen hebben tijdens Corona, maar het antwoord van Jouke klopt inmiddels niet meer.

Update: Ik heb zojuist begrepen van TheoSu dat de problemen met VoiceOver zouden moeten zijn opgelost. Dit is vanochtend getest. Zowel op de geleidelijnen website, als via de App zou het nu moeten werken.

Edit: VIRM heeft in het topic over de App bevestigd dat het probleem met de reCaptcha op de geleidelijnenpagina is opgelost. Tevens heb ik het beste antwoord gemarkeerd op de oorspronkelijke vraag, gezien dit eigenlijk al enige tijd geleden was gegeven.

Ik heb eerder deze week om een update gevraagd bij TheoSu. Helaas wordt er op dit moment nog steeds gewerkt aan andere projecten die een hogere prioriteit hebben gekregen.

Ik heb nog niet weer een reactie van TheoSu gehad. Maar dat is, zoals VIRM al aangeeft, een logisch gevolg. Ik zal in de komende week vragen of hij hier alweer tijd voor heeft gevonden. 

Reputatie 6

Ja, zo'n vermoeden had ik ook al. Maar aangezien NS nu in de 'Coronamodus’ zit, snap ik dat ook uiteraard. :)
 

Ik heb contact gehad met TheoSu en wat ik in mijn vorige reactie al aangaf blijkt te kloppen. Hij is op dit moment erg druk met andere dingen. Hoewel belangrijk is de impact van dit probleem klein en daardoor staat het lager op de lijst van zaken die ze op willen pakken.

Ik vermoed dat TheoSu en zijn collega's het op dit moment erg druk hebben. Ik zal hem wel intern even een mail sturen of hij dit topic kan updaten! 

Het formulier is ook onbruikbaar door de beveiligingsuitdaging. Maar kan mij voorstellen dat de websitebeheerders even wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

Daar doelde ik ook op. Ik hoop dat TheoSu en zijn collega's hier iets mee kunnen. 

Reputatie 6

Het formulier is ook onbruikbaar door de beveiligingsuitdaging. Maar kan mij voorstellen dat de websitebeheerders even wat anders aan hun hoofd hebben op dit moment.

@Jouke: met de toegankelijkheid van de website bedoelde ik het formulier op ns.nl/geleidelijnen. Net even weer geprobeerd, en met mijn spraaksoftware kan ik dus het 'ik ben geen robot'-vakje niet aanvinken. De vorige keer lukte dat wel, en toen kreeg ik zo'n onbruikbare audio-uitdaging dat halverwege werd afgekapt.
Het lijkt mij dat NS juist wel mogelijk maakt om opmerkingen van reizigers over de lijnen in te laten dienen. Je kunt onmogelijk van een paar honderd stations altijd alles up-to-date houden wanneer er kleine wijzigingetjes zijn, dat snapt denk ik iedereen.

Ik zie overigens nog steeds dat alle routes van Zaandam er op staan, en dat de melding over de verbouwing onderaan de pagina staat.

Ik snap dat je het formulier niet kunt gebruiken omdat je 1 optie niet kunt aanvinken. @TheoSu  is dit iets wat nog op de planning staat om op te lossen of ligt dit probleem buiten NS? 

 

Op Den Haag Centraal kloppen na verleggen van wat geleiedelijnen door het verplaatsen van de poortjes wat beschrijvingen niet meer. Er staat geen melding of iets dergelijks. Oepsie…

Dit stations staat volgens mij op de shortlist om op te pakken bij die eerste 15. Ik kan me echter voorstellen dat dit verhaal door het Corona-virus wat vertraging oploopt. 

Reputatie 6

Op Den Haag Centraal kloppen na verleggen van wat geleiedelijnen door het verplaatsen van de poortjes wat beschrijvingen niet meer. Er staat geen melding of iets dergelijks. Oepsie…

Reputatie 6

@Jouke: met de toegankelijkheid van de website bedoelde ik het formulier op ns.nl/geleidelijnen. Net even weer geprobeerd, en met mijn spraaksoftware kan ik dus het 'ik ben geen robot'-vakje niet aanvinken. De vorige keer lukte dat wel, en toen kreeg ik zo'n onbruikbare audio-uitdaging dat halverwege werd afgekapt.
Het lijkt mij dat NS juist wel mogelijk maakt om opmerkingen van reizigers over de lijnen in te laten dienen. Je kunt onmogelijk van een paar honderd stations altijd alles up-to-date houden wanneer er kleine wijzigingetjes zijn, dat snapt denk ik iedereen.

Ik zie overigens nog steeds dat alle routes van Zaandam er op staan, en dat de melding over de verbouwing onderaan de pagina staat.

De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Dat is een ander topic (toegankelijkheid). Zoek maar op voice-over.

Voor blinden is deelnemen aan de Community (reacties plaatsen, quoten, eigen topics openen) een regelrechte ramp geworden sinds de nieuwe berichten-editor in gebruik is.

InSided vindt dat blijkbaar niet belangrijk, en wil het niet terugdraaien naar iets werkbaars, of een versimpelde/uitgeklede versie aanbieden voor mensen met een (ernstige) visuele beperking.

 

Volgens mij ben ik ook in dat topic redelijk actief, samen met Danny NS en TheoSu. Voor onze App kunnen we daar iets aan doen. Insided heb ik helaas geen invloed op. 

Badge +3

De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Dat is een ander topic (toegankelijkheid). Zoek maar op voice-over.

Voor blinden is deelnemen aan de Community (reacties plaatsen, quoten, eigen topics openen) een regelrechte ramp geworden sinds de nieuwe berichten-editor in gebruik is.

InSided vindt dat blijkbaar niet belangrijk, en wil het niet terugdraaien naar iets werkbaars, of een versimpelde/uitgeklede versie aanbieden voor mensen met een (ernstige) visuele beperking.

Prima. Maar ik mis nog steeds een inhoudelijke reactie over het aanpassen van wijzigingen die door gebruikers zelf worden aangegeven (zoals het onderaan een pagina aangeven van een verbouwing), of de slechte toegankelijkheid van jullie website (waar het vooral niet de bedoeling is dat je wijzigingen mag doorgeven).

 

Je punt van het zelf doorgeven van fouten willen we met deze maatregelen gaan voorkomen. Onze wens is om het proces rondom geleidelijnen zo in te richten dat er geen wijzigingen vanuit jou, als reiziger, meer nodig zijn. Dat is een van de redenen waarom we nu zijn begonnen met de 15 stations. De slechte toegankelijkheid van onze website heb ik je in dit topic nog niet eerder over gehoord, waar doel je precies op? 

Reputatie 6

Prima. Maar ik mis nog steeds een inhoudelijke reactie over het aanpassen van wijzigingen die door gebruikers zelf worden aangegeven (zoals het onderaan een pagina aangeven van een verbouwing), of de slechte toegankelijkheid van jullie website (waar het vooral niet de bedoeling is dat je wijzigingen mag doorgeven).

Ik kan in elk geval het volgende aangeven, VIRM. Naast dat de 15 grootste stations nu gecontroleerd en aangepast worden is nu duidelijk dat hier van NS veel meer verwacht mag worden. De afdeling die dit op moet pakken is zich hiervan bewust en wil hier graag mee aan de slag. Zij moeten dit nog wel in kaart brengen dus concrete plannen voor de andere stations zijn er op dit moment niet. 

Ik heb navraag bij Jouke gedaan. Hij zal hier komende week op terugkomen. 

Reputatie 6

@Jouke: dus wat zijn nu de stappen die worden gezet naast die 15 stations herlopen? Ik mis een inhoudelijke reactie, en volgens mij biedt mijn vorig bericht genoeg aanknopingspunten. Het zou ook goed zijn om een duidelijk beeld te hebben hoe beschrijvingen worden gemaakt, en waar NS de informatie vandaan haalt. Want wijzigingen worden nu nog steeds niet goed opgepakt.
De site kan ook nog worden aangepast: een zeer ontoegankelijke Rekaptcha kan worden aangepast (want een regulier mailadres is zo 2010 )en meldingen van verbouwingen staan echt onderaan de pagina (vroeger was dat bovenaan).

@Marv87: van die Perronwijzer-app mag je ook hopen dat deze up-to-date info weergeeft. Afgelopen zondag nog meegemaakt dat de app op spoor 3 op Sloterdijk de vertraagde 4000 aangaf, terwijl eerst de 3900 en vervolgens de 800 daadwerkelijk werden voorgeschoteld. Leuk die bombarie over zelfstandigheid, maar kennelijk valt daar ook zelfstandig de verkeerde trein naar Hoorn instappen onder. Gelukkig weet ik genoeg van treintjes op Sloterdijk om daar niet in te trappen. :P

Badge +3

Off topic, maar als het over een fietsenstalling gaat (na een nogal forse verbouwing) en dat hier meldt dan is het binnen no-time opgelost.

Zijn de communicatielijnen tussen NS (de reizigers) en ProRail dan echt zo lang dat het maanden moet duren soms voordat een wijziging online bekend is, en ‘gelopen’ door iemand die er verstand van heeft? Wat dat betreft gaat er ook heel veel goed hoor (een geleidelijn die subtiel naar een lift leidt in plaats van dat je rechtdoor een trap af dondert en zo, toch?)

Volgens mij zei @VIRM ook al eerder “zet er dan in ieder geval bij dat het (tijdelijk) niet klopt want ‘station under construction’ of zoiets”.

Edit: @marv87 was me voor...

Een realist zou inzien dat als je iets al meerdere jaren een probleem is en steeds toegezegd wordt dat er stappen gemaakt worden maar die niet tot verbetering leiden dat het naïef is om te denk dat de eerst volgende toezegging wel tot verbetering leidt.

Een jaar geleden (of al meer) heeft Sivan op verzoek van VIRM dit hele proces al doorlopen en toen afspraken gemaakt met de achterliggende afdeling dat na signaal dat de informatie niet klopt van een station dat dit binnen enkele dagen op de site kan staan. Toen kon dat ook!

Daarbij werd aangegeven dat het helaas niet mogelijk was om sneller ook echte verbeteringen uit te voeren, want de site werd vervangen door een nieuwe opzet. Daarna zou het beter onderhoudbaar moeten zijn. De vervanging is ondertussen gedaan, de wijzigingen worden echter alleen maar slechter opgepakt.

Dus beetje jammer dat je nu mij neer zet als iemand die niet realistisch wil zijn. Volgens mij ben ik erg realistisch. Ik geloof niet dat er daadwerkelijk stappen gezet worden omdat de kwaliteit alleen maar achteruit gaat.

Ook jammer dat zodra de NS geen goed antwoord heeft er gelijk weer naar ProRail gewezen wordt. De NS wil graag zelf de informatie verstrekken en geeft altijd aan dat ze vinden dat ze dit beter kunnen dan ProRail. Als jullie vinden dat ProRail geen goed werk levert spreek pro-rail daar dan op aan en gebruik het niet als excuus.

Als dit het ambitieniveau van de NS is, waarom hou je dan niet helemaal op met de informatie vermelden?  Of op z'n minst vermeld dat de informatie niet gecontroleerd wordt en de NS ook niet de ambitie heeft deze juist te vermelden op de site.

Paar weken terug geeft de NS aan specifiek voor slechtziende een aparte app uit te brengen, met veel bombarie omdat het toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat kan ik niet rijmen met een ambitie niveau dat als 80% van de informatie klopt dat het dan goed genoeg is.

Dat is precies waar we aan willen werken. We hebben op dit moment niet goed in beeld of 80% van de informatie over geleidelijnen niet klopt. En laat ik dan nog maar een ballon doorprikken: ProRail is in eerste instantie verantwoordelijk voor het aanleggen van de geleidelijnen en na een verbouwing moet de informatie worden aangepast. Dat dit niet goed gaat is nu dus duidelijk, nu willen we stappen zetten om het te verbeteren. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Een realist zou dit inzien. 

Als dit het ambitieniveau van de NS is, waarom hou je dan niet helemaal op met de informatie vermelden?  Of op z'n minst vermeld dat de informatie niet gecontroleerd wordt en de NS ook niet de ambitie heeft deze juist te vermelden op de site.

Paar weken terug geeft de NS aan specifiek voor slechtziende een aparte app uit te brengen, met veel bombarie omdat het toegankelijkheid hoog in het vaandel heeft staan. Dat kan ik niet rijmen met een ambitie niveau dat als 80% van de informatie klopt dat het dan goed genoeg is.

Reageer